• Tårtsmula

    Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?

    Läste precis en nystartad tråd där frågan är om bröllopskostnaden återspeglar inkomsterna. Jag tror inte att det hänger ihop och frågar då istället, som rubriken lyder...


    Jag är jurist och min blivande avslutar nästa vecka sin forskarutbildning. Vårt bröllop kommer att kosta omkring 110 000 kr, utan resa inkluderad. Största kostnaderna är ringarna och livebandet. Men även mat och dryck kostar en del.


     

  • Svar på tråden Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?
  • L8PR

    Båda akademiker , inga barn men lägge rändå "bara" 60 typ med 130 gäster.

  • marimekko86

    Jag är akademiker, min sambo har läst ett halvt akademiskt program, men hoppade av och arbetar nu som "icke akademiker"....dock tjänar han mer än många av sina akademikerpolare.

    Bara för att man är akademiker behöver man ju inte tjäna mer pengar...finns ju många icke akademiker med höööög lön. Sedan blir man rik på de små utgifterna .

    Vi lägger i alla fall runt 80 000 på vårt bröllop exkl  resa. Vi blir nästan 80 gäster.
    Mat+dryck och ringen är dyrast.

  • gbg2012

    Jag pluggar och kommer ta min examen inom folkhälsa, svårt att få jobb och inte direkt så höga löner. Min m2B har ingen examen men jobbar som it-konsult (självlärd) vilket gör att vi har råd med en budget på 120000 exklusive resa och ca 60 gäster. 

    Mitt svar är nej för att man är akademiker innebär det inte hög lön och det handlar också om prioriteringar. Vi har inte tänkt köpa nåt hus på några år så sparar inte till handpenning och har inga barn. 

  • Flodis Hjärtat

    Jag är akademiker och inte min sambo men det är ändå han som drar in de större summorna, även om jag inte tjänar dåligt. Surt!
    Men snart går jag om honom då min löneutveckling är helt annorlunda än hans.
    Jag har betalt mina studieskulder så det  är skönt att vara av med.