• Tårtsmula

    Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?

    Läste precis en nystartad tråd där frågan är om bröllopskostnaden återspeglar inkomsterna. Jag tror inte att det hänger ihop och frågar då istället, som rubriken lyder...


    Jag är jurist och min blivande avslutar nästa vecka sin forskarutbildning. Vårt bröllop kommer att kosta omkring 110 000 kr, utan resa inkluderad. Största kostnaderna är ringarna och livebandet. Men även mat och dryck kostar en del.


     

  • Svar på tråden Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?
  • L8PR

    Båda akademiker , inga barn men lägge rändå "bara" 60 typ med 130 gäster.

  • marimekko86

    Jag är akademiker, min sambo har läst ett halvt akademiskt program, men hoppade av och arbetar nu som "icke akademiker"....dock tjänar han mer än många av sina akademikerpolare.

    Bara för att man är akademiker behöver man ju inte tjäna mer pengar...finns ju många icke akademiker med höööög lön. Sedan blir man rik på de små utgifterna .

    Vi lägger i alla fall runt 80 000 på vårt bröllop exkl  resa. Vi blir nästan 80 gäster.
    Mat+dryck och ringen är dyrast.

  • gbg2012

    Jag pluggar och kommer ta min examen inom folkhälsa, svårt att få jobb och inte direkt så höga löner. Min m2B har ingen examen men jobbar som it-konsult (självlärd) vilket gör att vi har råd med en budget på 120000 exklusive resa och ca 60 gäster. 

    Mitt svar är nej för att man är akademiker innebär det inte hög lön och det handlar också om prioriteringar. Vi har inte tänkt köpa nåt hus på några år så sparar inte till handpenning och har inga barn. 

  • Flodis Hjärtat

    Jag är akademiker och inte min sambo men det är ändå han som drar in de större summorna, även om jag inte tjänar dåligt. Surt!
    Men snart går jag om honom då min löneutveckling är helt annorlunda än hans.
    Jag har betalt mina studieskulder så det  är skönt att vara av med.

    Vi lägger mycket pengar på resa och ringar och " normalt" mycket på resten av bröllopet.

    Tror inte att akademikerbröllop kostar mer.

  • Mimmi2012

    Vi är akademiker båda två...dock slutade jag IDAG!!! Skrattande Därför hinner vi inte spara så mycket som vi skulle vilja. Måste ju hitta ett jobb innan de går och sparar mer i mån. Vårt kommer att ligga runt 60 000 för allt utom resa.

  • Sofia786

    Tror absolut inte att det har att göra med om man har utbildning eller inte, utan det har mer att göra med personlighet och vad man tycker om.

    Jag har universtetsutbildning med låg lön (terapeut), min fästman är egen företagare (software engineer) och tjänar mkt bra. Men han är inte materialistisk på något sätt och vis, vårat bröllop kommer gå på ca 100 000 kr tror jag, har inte exakta siffror utan resa. Jag tror att vi, även om vi skulle ha en massa pengar,aldrig skulle vilja spendera  massor eller leva i lyx - det finns inte riktigt i oss!

  • Aniara4

    Jag tror inte heller det finns något sådant direkt samband, särskilt inte om man konstanthåller inkomsten i sin undersökning (japp, en akademiker till här Flört). Hög utbildning ger som tidigare nämnts inte automatiskt hög lön, det kan t.o.m. vara sämre att ha ett lågt betalt yrke eller kanske vara arbetslös, och samtidigt ha stora studielån. Sjäv är jag t.ex. kroniskt sjuk men utförsäkrad, jobbar deltid (mindre än halvtid) med något annat än det jag är utbildad till, och har extremt lite pengar, men CSN ska ändå ha 1500 i månaden eftersom de nya lånen inte tar hänsyn till inkomst.  Men på det stora hela kan man väl ändå anta att det finns ett visst samband mellan utbildning och inkomst.

    Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara tvärtom, att det bland akademiker anses lite vulgärt med ett stort vräkigt bröllop. Å andra sidan kan man ju göra av med mycket pengar utan att det "märks".

    För mig är man inte akademiker bara för att man har läst några högskolepoäng, utan då tycker jag man ska ha minst en kandidatexamen, helst en master eller doktorsexamen, och allra helst ska man förstås arbeta inom universitetsvärlden.

    Min sambo är akademiker på hög nivå och har hög inkomst. Jag har också lång utbildning, men tjänar som sagt riktigt uselt. Han har ett hyggligt stort sparkapital, och jag har också lyckats gneta ihop lite. Vi kommer att lägga sammanlagt 70-80 000 på 50-60 gäster, resan borträknad, och det är lite mer än vi egentligen hade tänkt oss. Vi försöker hålla det någorlunda enkelt och opretentiöst.

    Men intressant att höra hur andra tänker.

  • Agape

    Vi är båda akademiker, jag inom naturvetenskap/medicin och han civilingengör. Vi har så vi klarar oss ekonomiskt men säger som många innan att en utbildning behöver inte vara kopplad till hög inkomst (tyvärr). Beroende på vilket område jag väljer så skiljer sig lönerna rejält beroende på anställning inom landsting, universitet eller privat. Att doktorera är tex inte alltid så ekonomiskt givande då man i många fall får bidrag första åren innan "anställning" men på sikt så kanske... Hur som helst, trots att vi har bra inkomst så väljer vi Att ha ett mindre bröllop med en kostnad kring 30 000 exl resa, detta för att vi inte vill lägga ut allt för mycket pengar på "bara en dag", en speciell sådan men inte pga hur mycket pengar vi lägger ut

  • Aniara4
    fialia skrev 2011-06-02 08:25:39 följande:
    Kan det ha med ålder att göra då?
    Det tror jag är möjligt.
  • Aniara4

    Och med det menar jag att man kanske inte känner samma behov av ett stort lyxigt bröllop när man är lite äldre och har varit med ett tag, kanske t.o.m. varit gift innan. De jag känner som gift sig för andra gången har i nästan alla fall valt en enkelt ceremoni i stadshuset/rådhuset i enklare kläder och med bara de närmaste där.

  • fialia
    Aniara4 skrev 2011-06-02 10:19:40 följande:
    Och med det menar jag att man kanske inte känner samma behov av ett stort lyxigt bröllop när man är lite äldre och har varit med ett tag, kanske t.o.m. varit gift innan. De jag känner som gift sig för andra gången har i nästan alla fall valt en enkelt ceremoni i stadshuset/rådhuset i enklare kläder och med bara de närmaste där.
    Hmm, jag tänkte tvärtom. Jag är 33 och lägger ner mer pengar än min syster som gifte sig när hon var 27. Ingen av oss har varit gifta tidigare.
  • Aniara4
    fialia skrev 2011-06-02 12:27:55 följande:
    Hmm, jag tänkte tvärtom. Jag är 33 och lägger ner mer pengar än min syster som gifte sig när hon var 27. Ingen av oss har varit gifta tidigare.
    Det kan iofs återigen handla om hur mycket pengar man har (utan att veta något om dig och din syster, som förstås bara är två av alla som gifter sig!). Ju äldre man är, desto mer har man kanske hunnit spara ihop. Men ni är ju båda relativt unga. Jag tänkte mer på folk som gifter sig i 40-50-60-årsåldern. Då är det ofta inte en lika stor grej.
  • Fröken 25

    Jag tror inte att det finns någon sådan koppling. Jag tror att det handlar mer om kultur och familjetraditioner... Vi är förvisso två akademiker (båda jur.kand.) och vi kommer att lägga ca 150 000 kr exkl. bröllopsresan. Jag har dock flera kompisar även de jurister och ett par läkare som har föredragit mindre, intima bröllop och då har det blivit lite billigare...

  • Vi2alltid

    Tycker det var en smula konstig idé faktiskt... är nog bland det sista jag skulle tro spelar roll...

Svar på tråden Har akademiker mer påkostade bröllop än icke-akademiker?