• Johli
    Äldre 26 May 13:21
    3644 visningar
    10 svar
    10
    3644

    hjälp mig släktforska...

    Har försökt ge mig på att släktforska lite via Arkiv Digital utifrån det material jag fått hemskickat av skatteverket. Har dock stött på ett stort problem. Dels har jag bara fått material av SV på den "kvinnliga sidan" dvs mormor, gammelmormor, farmor, sambons mormor... men ingenting om morfar, farfar etc.

    Dessutom finns inte de årtal inscannade som min gammelmormor föddes med i den församling som hon föddes i... Återvändsgränd. Jag vet inte vad jag ska gå på nu...

    Hjälp Skäms

  • Svar på tråden hjälp mig släktforska...
  • Pinkgr­ape
    Äldre 26 May 13:29
    #1

    Var glad att du fick så mycket av Skatteverket ändå, jag fick bara hemskickat om mina egna föräldrar, inte ens mor- eller farföräldrar. Det var inte alls vad jag bad om och det tog nästan 3 veckor att få hem det.

    Vad är det där Akriv Digital för något? :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Johli
    Äldre 26 May 13:32
    #2

    Arkiv Digital är en sida jag blev tipsad om där det scannats in material från Kyrkoböcker... Men även om jag har fått papper från skatteverket som sträcker sig bak til 1911 så finns inte personerna med eftersom de församlingarnas inscanningar slutar typ 1894 och liknande...

    Vet iof inte hur långt bak jag kan gå för att hitta efternamn som jag och min sambo får lov att ta vid vigsel... är det min mormors mor eller tom min mormors mormor eller ännu längre bak? Det avgör ju lite hur svårt detta projektet ska bli...

  • Pinkgr­ape
    Äldre 26 May 13:38
    #3

    Jahaaa... på det viset, måste kika in där då :)

    Vi är också på jakt efter ett gammalt släktnamn, nämligen min mormors mormors mor, och jag har kollat med PRV och det ska vara okej. Det ska ju alltså vara ett namn som bars senast 4 generationer från min mamma då och vi räknade såhär.

    Jag
    Min mamma
    ----------------------
    1. Min mormor
    2. Mormors mor
    3. Mormors mormor
    4. Mormors mormors mor

    Enligt PRV ska det vara korrekt räknat, så jag litar på det. Vi behöver dock få fram ifall namnet burits i minst 2 generationer i släkten, samt kunna bevisa släktbandet.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 26 May 13:40
    #4

    Men annars kan du ju få såna utdrag, ur dopböcker, från Riksarkivet.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Johli
    Äldre 26 May 13:42
    #5

    Men jag har på arkiv digital kollat dopböckerna som finns inscannade för den församling där min mormors mamma föddes och där finns inte material för årtal efter 189X... Kan riksarkivet ändå ta fram sådant?

  • Pinkgr­ape
    Äldre 26 May 13:44
    #6
    Johli skrev 2011-05-26 13:42:45 följande:
    Men jag har på arkiv digital kollat dopböckerna som finns inscannade för den församling där min mormors mamma föddes och där finns inte material för årtal efter 189X... Kan riksarkivet ändå ta fram sådant?
    Ja, det borde dom kunna göra. Tror dock de kostar typ 95kr/kopia.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Loche
    Äldre 26 May 16:01
    #7

    Johli, jag har mailat dig privat. :)

  • Johli
    Äldre 26 May 16:07
    #8

    *gillar*

  • Dejli
    Äldre 26 May 16:17
    #9

    MyHeritage.com är en toppensida tycker jag. Nu har jag ett väldigt gammalt och väldigt ovanligt namn, så det var inte så svårt för mig att leta, men om du har ett par generationer ändå så borde du kunna hitta nåt kanske.

    Det finns gratis medlemskap, och jag har också laddat hem deras släktfträdsprogram (också gratis, men inte alla funktioner). Superkul, och så kan man skriva ut en "bok" där alla står med i bokstavsordning och med vilken relation till dig de har. Jag har hittat nästan 500 personer där, och den äldsta så långt bak som 1590-talet...

  • Johli
    Äldre 26 May 16:48
    #10

    Ok, kanske borde ta en titt där med då... tack!

Svar på tråden hjälp mig släktforska...