• EmmaStina

Behöver smakråd av servettringar

Vi har en rätt tight budget och sprang igår på billiga servetter i den kvalitet vi vill ha. Det fick bli ljusblå eftersom de andra färgerna som gick att välja på var mörkblå eller skogsgrön. Vi har havet som tema. Men när jag kom hem insåg jag att pappret som är tänkt att använda som servettring inte alls passar i färgen. Gjorde på prov idag så som jag tänkt mig, men kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte. Det är bara provisoriskt gjort och ska alltså vara lite snyggare rullat och ihopsatt men behövde få ett hum om hur det skulle se ut. Jag hade tänkt sätta en bordsplaceringslapp på också men vet ännu inte hur.

Funkar detta? För mig lutar det mer åt de översta bilderna

• Svar på tråden Behöver smakråd av servettringar
  • Gwennie

Härligt tema att jobba med - det finns ju massor av fint att samla ihop från naturen som inte kostar en krona!

Jag tycker inte riktigt att färgerna fungerar ihop på servetter och servettringar. Förstår tanken med att få ihop färger som påminner om hav och strand, men tycker inte riktigt att det syns. Servetterna är fina och lite "vattenaktiga", men kanske ska de bindas om med något annat, t.ex. hampasnöre som du drar igenom ett musselskal. Har läst om någon som skulle använda blåmusselskal och skriva namnen på dem och tror att det kan bli riktigt fint! Förutsätter ju klart att du har en strand i närheten där du kan gå och plocka lite... Annars är det jättefint att skriva på stenar, t.ex :)

Hittade några havsaktiga dukningar här:

• Gwennie

Och en på köpet som inte har ett dyft med servetter att göra, men som är fint i alla fall :)

• MrsT2011

Tänkte tipsa om hur jag löst detta med bordsplaceringslappen, bilden föreställer våra tillbehör till dukningen. Även om du väljer rullad servett kan du ju använda satinband som servettring och fästa placeringskortet med ett tunt snöre.

Vitt eller cremefärgat satinband tror jag hade blivit jättefint till dina servetter, finns även bredare band på t.ex. Panduro.

Om du vill ha pappersringar är mitt råd att köpa en billig tapet i ljusa färger, gärna enfärgad med präglat mönster, bland annat på Rusta kan man hitta billiga tapetrullar. Eller måla toarullar i lämpliga färger och gör två ringar av varje rulle. Då kan du måla dit namnen direkt på rullen också istället för att ha separata placeringskort.

Lycka till! Lägg gärna upp en bild när du bestämt dig! =)
  • EmmaStina

Tack för era kommentarer!  Ni har alla fina idé bilder också. Hade det gått att hitta bra vrakved hade jag lätt gjort som på Gwennies bild!

Tanken från början var ju att jag skulle haft vita servetter och sen det blågrå pappret runt. Men det blir ju sällan som de e tänkt.

Hampasnöre har jag varit inne på också, och sen en enkel liten lapp liknande MrsT har bara för namnlappen.

Ska se hur jag bestämmer mig i slutändan

• EmmaStina

Såhär blev det i ett nytt försök. Fast det ska då vara lite snyggare lapp med namnet på och ett finare snöre. Antingen hampa eller tjärat snöre. Tjärat hade ju verkligen passat in i temat, men det luktar ju så fruktansvärt illa.

Kan ju använda pappret till festhäftet istället.
  • Gottblåbär

Åh, den sista bilden var klart favoriten. Jätte fint med snöret!!!!!!!!!!! Välj de!

• thean

Håller med, snöret med tag på var jättefint!

• EmmaStina
    Gottblåbär skrev 2011-05-25 17:36:08 följande:
    Åh, den sista .....
    thean skrev 2011-05-25 17:39:38 följande:
    Håller med, snöret med tag på var jättefint!
    Ja det kändes faktiskt rätt direkt när jag fick på det! Får se vad sambon säger när han kommer hem också
Svar på tråden Behöver smakråd av servettringar