• 11juni2011

    Panik, vigselsamtal idag, vet inte en enda låt/psalm vi vill ha....

    Hej på er!

    Vi har vigselsamtal i eftermiddag, och vi gifter oss om drygt två veckor.
    Har har världens dilemma, jag kan verkligen inte komma på vad vi ska ha för låtar eller psalmer.
    M2B har inga förslag heller, hans modermål är spanska så han kan nästan inga traditionella svenska psalmer och låtar. Och jag vet ingenting just nu. Det är inte så att vi har för många låtar att välja på, vi kommer inte ens på en!

    Måste man ha alla låtar och psalmer klara till vigselsamtalet? Eller kan man hoppas på att prästen har någon ide?

    Vi skulle vilja ha en pampig utgångslåt, antingen med "träffande" ord eller inga ord alls. Vi båda gillar "allt som spelas på NRJ" samt schlager, rock (a´la bon jovi typ)... Alla låtar jag kommer på handlar om olycklig kärlek eller så är dom liksom "för mycket". Jag gillar tex "min kärlek- shirley clamp" men det känns som att den kommer ta över hela utgångsmarschen när shirley börjar gala....

    Ni får gärna komma med tips samt berätta vilken ingångsmarsch, psalmer, låtar, utgångsmarsch ni skall ha?!

  • Svar på tråden Panik, vigselsamtal idag, vet inte en enda låt/psalm vi vill ha....
  • kayla1

    Hej TS!
    Vi ska har Mendelsson som ingångsmarsch sedan har vi tre sånger som sjungs av solist; You raise me up, Can´t help falling in love och Your song
    De psalmer vi valt är psalm 200 och 201 båda är klassiska sommarpsalmer, "den blomstertid nu kommer och i denna ljuva sommartid.
    Som utgångsmarsch har vi You shook me all night long med AC/DC (en låt som min m2b kopplar till oss)
    Vi var först inne på att ha någon av de pampiga låtarna från ex sagan om ringen som utgångsmarsch men valde bort den då bekanta haft dem.

    När det gäller psalmer så be prästen om hjälp. De är duktiga på dem och vet vilka som är vanliga och brukar fungera. Övriga låtval bör komma från er och de låtar ni känner har anknytning till er relation - tycker jag alltså Flört

    Lycka till!

  • Aniara4

    Man behöver ju faktiskt inte ha några "vanliga" låtar, det är mer en extragrej man kan ha om man vill. Så det ni behöver komma fram till är ingångs- och utgångsmusik, samt två psalmer. Prästen bör defintivt kunna hjälpa till med förslag på psalmer, kanske även in/ut-musiken,

    Som jag ser det har man tre möjligheter när det gäller in/utgångsmusik: Antingen någon av de klassiska bröllopsmarscherna, Wagner ("Here comes the bride") eller Mendelson ("Håll dig på mattan kärring"); något annat klassiskt; eller något som inte alls är klassiskt.  Fundera över de tre valen först! Sen kan du lyssna lite på www.kyrkomusik.se/vigsel.php .

  • MrsT2011

    Utgångsmusik enligt det ni beskriver:
    - Nothing else matters (Metallica)
    - Kärleken är evig (Lena Ph)
    - Forever (Chris Brown)
    - Filmmusik, till exempel Änglagård eller Gladiator

    Traditionell vigselmusik för in- och utgång finns på www.kyrkomusik.se/vigsel.php

    Psalmer listas här: www.vigselringen.com/psalmer.html

    Vi ska ha nr 200, I denna ljuva sommartid och den nyskrivna bröllopstexten till nr 199, Den blomstertid nu kommer. Annars kan jag rekommendera nr 411, Gud har omsorg om vårt släkte och nr 289, Guds kärlek är som stranden.

    Vi ska ha följande solosånger:
    - Av längtan till dig (Åsa Jinder)
    - Kärleken förde oss samman (Ulf Lundell)
    - Songbird (Eva Cassidy)

    Som första dans ska vi ha en annan populär vigselsång: Utan dina andetag (Kent)

    Lycka till!

  • MaddeåMats

    Psalm 199, Den blomstertid nu kommer, finns med omskriven text som handlar om bröllop:


    På bröllopsdagen ber vi till dig som kärlek är.
    Du lever mitt ibland oss i glädje nu och här.
    Vi prisar dig som skapar och känner allt som sker.
    Förnyare av livet, till dig vår Gud vi ber.


     Om kärlek som får djupna, förlåta och förstå,
    Om kärlek genom dagar då mörkret skall förgå,
    Om goda, ljusa dagar då lyckan vänligt ler,
    Om trohet i vår kärlek, till dig, vår Gud, vi ber.


     Om kärlek och gemenskap som rymd och frihet bär
    Om möjlighet att växa till dem vi innerst är,
    Om hem där barn och vänner oss band i livet ger,
    Om glädjen i vår kärlek, till dig vår Gud , vi ber.


     Om kärlek stark som döden och liv som föder liv,
    Om aktning för varandra och nya perspektiv,
    Om ömhet från ditt hjärta som allt med kärlek ser,
    Om godhet i vår kärlek, till dig, vår Gud, vi ber.


     

  • Syrinx

    Prästen kan säkert ha tips på någon eller några psalmer, men inte alls lika säkert på övrig musik. Det är ju inte deras jobb Ni har ingen möjlighet att ringa kyrkomusikern och bolla lite? 

    För er passar ju sommarpsalmerna: nr 199 Den blomstertid nu kommer, nr 200 I denna ljuva sommartid och nr 201 En vänlig grönska. Några vackra vigselpsalmer är nr 83 Som klaraste vattuflöden, nr 84 Vi lyfter våra hjärtan, nr 411 Gud har omsorg om vårt släkte. En annan härlig psalm är 753, Nu är det härligt att leva.

    Vad gäller Shirley Clamp-låten - ska ni ha någon solist? Isåfall kanske ni kan be denne sjunga till utgångslåten och tona ner "galandet" litegrann? Annars är ju ett alternativ att låta kyrkomusikern spela det instrumentalt på orgel, folk kommer väl känna igen den ändå. 
    Man behöver inte ha några solosånger alls, enligt min blivande svärmor som är kyrkomusiker är det allra vanligast att inte ha solosånger. Det verkar väl så här på BT men långt ifrån alla brudpar hänger ju här Men ett par tips på solosånger om ni ändå vill ha det: Norah Jones "Come away with me", Sarah Dawn Finer "Kärleksvisan", "You raise me up".

    Vi ska ha Mendelssohns brudmarsch som ingångsmarsch, klassiskt och pampigt! När vi går ut har min pappa skrivit en folklig brudmarsch till oss. Som psalmer ska vi ha nr 197, Den blida vår är inne, nr 411 och en till som jag inte minns nu. Kärleksvisan blir en av solosångerna och den andra har vi inte bestämt oss för än. 

    Kolla in www.kyrkomusik.se för massor av andra tips och möjlighet att lyssna! Lycka till! 

  • Syrinx
    Aniara4 skrev 2011-05-25 10:44:42 följande:
     eller Mendelson ("Håll dig på mattan kärring"); 
    Haha, den texten har jag aldrig hört förut!
  • Aniara4
    Syrinx skrev 2011-05-25 10:57:55 följande:
    Haha, den texten har jag aldrig hört förut!
    Har du inte? "Håll dig på mattan kärring, här är det jag som bestämmer" sjöng alltid min mamma när jag växte upp. Tack mamma, nu är den förstörd... Skrikandes
  • Syrinx
    Aniara4 skrev 2011-05-25 10:59:29 följande:
    Har du inte? "Håll dig på mattan kärring, här är det jag som bestämmer" sjöng alltid min mamma när jag växte upp. Tack mamma, nu är den förstörd... Skrikandes
    Man kan byta ut "kärring" ganska lätt mot "gubbe" om man vill antar jag... {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Etnica

    Vi har valt psalm 199 den blomstertid nu kommer för att den dels inte är så kyrklig (då vi båda är icketroende) o dels så kan alla den. Jag hatar när det ska sjungas psalmer som ingen kan o det blir bara ett mummel i kyrkan.

    Sen kommer min kompis att sjunga Kärleksvisan, Utan dina andetag o Everytime we touch.

    Ingångsmusik blir den klassisak bröllopsmarschen av Medelssohn o utgångsmusik blir Barry White med You´re my first, my last, my everything. En riktig feelgood låt tycker jag!!

  • Syrinx
    Etnica skrev 2011-05-25 11:08:16 följande:
    Vi har valt psalm 199 den blomstertid nu kommer för att den dels inte är så kyrklig (då vi båda är icketroende) o dels så kan alla den. Jag hatar när det ska sjungas psalmer som ingen kan o det blir bara ett mummel i kyrkan.
    Vilken mer psalm ska ni ha då? Man behöver ju ha två psalmer i en vigselgudstjänst.
  • Syrinx
    Etnica skrev 2011-05-25 11:13:38 följande:
    Vi behövde bara en sa prästen.
    Jaså, ser man på. Tänk vad olika det kan vara.
  • 11juni2011

    Ni är bäst!!! Jag har lyssnat på låtarna som ni alla har föreslagit, och suttit å lipat haha. Nu har jag hittat dom rätta, tack snälla alla ni för förslagen!!

    Det kommer bli:
    Ingångsmarsch: mendelssohn wedding march
    Psalm: Nu grönskar det/ Den blomstertid (kanske rentav båda?!)
    Låt: Cant help falling in love- Elvis
    Utgångsmarsch: Forever- Chris brown

    Nu gråter som katten när jag lyssnar på alla låtar, dom känns så rätt!!

    Tusen tack igen allihopa!

  • Syrinx
    11juni2011 skrev 2011-05-25 11:18:51 följande:
    Ni är bäst!!! Jag har lyssnat på låtarna som ni alla har föreslagit, och suttit å lipat haha. Nu har jag hittat dom rätta, tack snälla alla ni för förslagen!!

    Det kommer bli:
    Ingångsmarsch: mendelssohn wedding march
    Psalm: Nu grönskar det/ Den blomstertid (kanske rentav båda?!)
    Låt: Cant help falling in love- Elvis
    Utgångsmarsch: Forever- Chris brown

    Nu gråter som katten när jag lyssnar på alla låtar, dom känns så rätt!!

    Tusen tack igen allihopa!
    Åh, vad härligt! Vad roligt att du hittade något bra!
  • gelehallon

    Vi har också samtal idag! kl.14.. Men vi gifter oss inte förrän 16e juli, jag som är lite nervös tror jag!

    Vi har inte valt psalmer, utan hade tänkt göra det tillsammans med prästen.

    Däremot har vi valt sånger till vigseln. En väninna till mig skall sjunga, samt en karl (som vi ännu inte hittat). Duetten med fredrik swahn o hans fru, att älska dig (shirley clamp har gjort originalet) samt kärleksvisan av sarah dawn finer.

    som ingångsmarsch ska vi ha en version av cant help falling in love, med elvis presley, på enbart piano.
    som utgångsmarsch blir det from this moment on, med shania twain, också på piano.

    Sen som överraskning skall jag sjunga för min blivande make under vigseln. Ska sjunga Om du tvekar med Sarek..

    Lycka till!

  • Allerts

    Vi kom helt orförberedda till vigselsamtalet. Prästen kom med massor förslag.
    Min fästman vill egentligen inte gifta sig i kyrkan. Därför gick vi på linjen med att ha så lite hallelulja, herre, jesus, osv som möjligt.
    Vi valde till slut psalmerna  200 och 753.

     

  • 11juni2011

    Haha blir så trött på mig själv. Nu kom  vi till kyrkan för några timmar sedan, letar upp prästen. Då säger han att vigselsamtalet är imorgon! Jaja, nu är jag förberedd till imorgon i alla fall

Svar på tråden Panik, vigselsamtal idag, vet inte en enda låt/psalm vi vill ha....