• MiaAnd

Alternativ till tårtan (för nötallergiker)?

Vi kommer att ha vit princesstårta, dvs inget för nötallergiker. Laktosfritt går säkert att lösa, men vad gör vi för alternativ till nötallergikerna? Vill ju gärna att de ska få nåt som liknar tårta också. Bra om det är något som vi kan baka själv då det endast handlar om ett fåtal personer. Tips? Recept? Idéer mottages tacksamt! (gör inget om det är laktosfritt också)

• Svar på tråden Alternativ till tårtan (för nötallergiker)?
  • Pinkgrape

Sockerpasta, sugarpaste, det funkar utmärkt för nötallergiker och går att använda precis som marsipan :) Finns att köpa färdig eller att göra egen. Det går utmärkt att använda till alla, så behöver inte nötallergikerna få något annat. Det blir riktigt kritvitt och vill man ha någon annan färg, så är det enkelt att färga in.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MiaAnd

Problemet är att vi ska beställa tårta från citygross och de gör inga specialgrejer. Det är isåfall om man ska göra en egen tårta med sugarpaste då. Min sambo föreslog kladdkaka med frukt/bär till, men tyckte det kändes lite tråkigt. Hade gärna gjort alla tårtorna själv, men tyvärr kommer det bli svårt att hinna med det eftersom vi även ska göra maten. 

• Pinkgrape

Jaha, då förstår jag att det inte går att bara byta till det. Alternativet är ju då att du själv bara gör en tårta då, som blir lika som de citygross kommer göra, men med sugarpaste på :)

• helsingebrud

men citygross brukar väl kunna göra med sugarpaste
    sedan kan ju många äta marzipan även fast de är nöt allergiker

• Pinkgrape
    helsingebrud skrev 2011-05-26 11:44:02 följande:
    men citygross brukar väl kunna göra med sugarpaste
    sedan kan ju många äta marzipan även fast de är nöt allergiker
    Jasså? :) Hur kommer det sig? Ingen av de nötallergikerna vi känner kan det :/
  • EmmaStina
    Pinkgrape skrev 2011-05-26 11:46:08 följande:
    Jasså? :) Hur kommer det sig? Ingen av de nötallergikerna vi känner kan det :/
    Marcipan och mandelmassa är gjort på mandel och vissa nötallergiker tål detta då mandel inte är en nöt utan en kärna. Men det är väldigt olika så man måste fråga specifikt om det är bara nötter eller mandel också.
  • Pinkgrape
    EmmaStina skrev 2011-05-26 13:51:23 följande:
    Marcipan och mandelmassa är gjort på mandel och vissa nötallergiker tål detta då mandel inte är en nöt utan en kärna. Men det är väldigt olika så man måste fråga specifikt om det är bara nötter eller mandel också.
    Jaha, då förstår jag :) Ja, för de nötallergiker vi känner inte klarar inte av marsipan och mandelmassa, men det är ju dom det :P

Men ja, precis, då är det ju verkligen viktiga att fråga, så det inte blir fel.
  • Mace

Gör Citygross verkligen med marsipan då? Sugarpaste (eller något liknande) brukar vara det vanligaste till bröllopstårtor för det står sig bättre.

Obs dock att vanlig sugarpaste inte är vegetariskt (det är gelatin i) så om ni väljer det skall ni nog varna vegetarianerna. Vissa bryr sig inte, andra - som jag - skulle avstå tårtan hellre än att äta gelatin. Vi har något som heter typ PrettyIce (jag vet inte exakt, jag hör verkligen inte vad konditorn säger när hon skall nämna detta) som är något liknande och som är utan gelatin.

• queenelin

En fin moussetårta då? Den blir ju visserligen inte laktosfri (antagligen) men tipsa din laktosvänner om Lactrase eller Lactacin, som man kan köpa receptfritt på Apoteket och äta i samband med mjölk så går det utmärkt att äta ändå! Jag är ganska mycket överkänslig mot laktos och kan inte äta hur stora mängder som helst, även om jag tar tablett, men en (eller två) tårtbitar går utmärkt!

• Mace
    queenelin skrev 2011-05-26 15:13:30 följande:
    En fin moussetårta då? Den blir ju visserligen inte laktosfri (antagligen) men tipsa din laktosvänner om Lactrase eller Lactacin, som man kan köpa receptfritt på Apoteket och äta i samband med mjölk så går det utmärkt att äta ändå! Jag är ganska mycket överkänslig mot laktos och kan inte äta hur stora mängder som helst, även om jag tar tablett, men en (eller två) tårtbitar går utmärkt!
    Kan inte låta bli att tipsa om att moussen ofta heller inte är vegetarisk....

(Bara som ett tips om ni just håller på och funderar kring specialkost, ni kanske inte ens har några veggisar) 
  • Pinkgrape
    queenelin skrev 2011-05-26 15:13:30 följande:
    Kan ju också tala om att det är väldigt individuellt hurvida såna där tabletter fungerar eller ej.
  • Kattpoet

Hur många har ni som inte tål allt?

Kan du baka  en tårta?   Du kan baka bottnarna en månad i förväg och frysa in.  Sedan har valio väldigt god vaniljsås som kan vispas fast, den finns som laktosfri och sedan ha  sylt mellan ett lager och sedan laktosfri  vispgrädde och lite bär på toppen.

Det är lätt och  det funkar bra som alternativ tårta.

Och jag tror det flesta som är laktosintoleranta och varit hos doktorn  vet om  tableterna och vad man ska göra. 

• MiaAnd

Citygross gör ju egentligen inte bröllopstårtor, utan erbjuder princess (marsipan alltså), bärtårtor och moussetårtor. De gör inga avancerade dekorationer eller sånt, så därför tänkte jag att de säkert inte heller gör något annat utöver det vanliga. Dekorationerna kommer jag mao att göra själv (även de i marsipan). Vet ej om de kan göra laktosfritt heller, men det bör de ju kunna. Vi ska ringa och kolla det. Min BM brukar klara sig ganska bra på såna där piller, men tänkte att han kanske skulle få slippa det denna dag. 

Vi kommer att  ha ett par veggisar, men de kan såvitt jag vet äta princesstårtan så de behöver jag nog inte bekymra mig om. Vad gäller nötallergikerna så tycker jag att det känns bättre att ta det säkra före det osäkra och ge dem en egen tårta. Kanske får bli som Kattpoet föreslog, en vanlig hederlig gräddtårta med bär på. Skulle ju kunna lägga bären i ett hjärtmönster eller nåt. Laktosfri grädde är ju inget problem om man vill gardera sig på den fronten också. 

Skulle ju även kunna beställa någon av deras andra tårtor, men tror det var nötbotten på dem, så då blir det iaf specialbeställning...  

Tack för era tankar! Det har varit till stor hjälp. Tar gärna emot fler tips också, om det är nån som har. :)

• jenniejummie

Är det ngn som har recept på sugarpaste?

• magiska16juli

Hej ...kan du inte göra söta små fina cupcakes som är helt nötfira..då får du ju vit frosting på och kan decorera dom i samma tema som din tårta :D...bara ett tips...city gross har muffins som är både mjölk och nötfria...blåbär och äppel muffins...man kan fuska och ta sådana och göra bakelser av...går utmärkt ;)....

• MiaAnd
    magiska16juli skrev 2011-05-26 19:30:20 följande:
    Hej ...kan du inte göra söta små fina cupcakes som är helt nötfira..då får du ju vit frosting på och kan decorera dom i samma tema som din tårta :D...bara ett tips...city gross har muffins som är både mjölk och nötfria...blåbär och äppel muffins...man kan fuska och ta sådana och göra bakelser av...går utmärkt ;)....
    Vilket bra tips! Tack! :) Är bara två som anmält nötallergi än så länge, så att göra en hel tårta känns egentligen lite overkill. 
  • magiska16juli
    MiaAnd skrev 2011-05-26 19:46:22 följande:
    Vilket bra tips! Tack! :) Är bara två som anmält nötallergi än så länge, så att göra en hel tårta känns egentligen lite overkill.
    :D..va bra..sen kan du ju göra mjölk fria oxå då dom inte innehåller verken mjölk eller laktos..;)
Svar på tråden Alternativ till tårtan (för nötallergiker)?