• tyralainen

Första dansen?

Hur kommer ni göra och till vilken musik?

Vi gifter oss på lördag och har inte riktigt tänkt på detta. Vals kommer det ju inte att bli, för det kan vi inte, så det kommer väl att bli en lugn dans. Men jag vill inte dansa hela dansen ensamma, de har fått sett mig tillräckligt då ;), gärna att de andra kommer ganska snabbt. Tips på hur man kan göra detta? Har ni varit på något bröllop när det inte varit nån första dans med brudparet, utan att festen bara börjat?

• Svar på tråden Första dansen?
  • 1995 11 17

Ja, enligt gamla traditioner när man hade klassisk wienervals så dansade man inte hela valsen ensammen utan sombrudpar började man men efter knappt halva dansen så anslöt sig brudparets föräldrar och när dem har börjat så följer resten av sälskapet efter. Och enligt gamla traditioner ska brudens mor sitta med brudgummens far och brudgummens mor med brudens far och det är så dem ska ansluta till valsen oxå.

Jag är inte det minsta trditionell av mig så jag struntar fullständigt i sådant men till din hjälp kan jag då tänka mig att ni säger till era föräldra att ni inte vill dansa hela låten själv och ber dem ansluta efter halva dansen.

I vårt fall har vi bara vars en mamma men ingen pappa nån av oss, men någon man ska dem ju få sitta bredvid så då får dem ju ta och bjuda upp. Vi vill dock ha hela låten för oss själv då vi tänker hitta på nån spexig dans. men gifter ni er nu på lördag så blir det ju lite tajt med tiden. Men oavsett hur ni tänker dansa så se till att någon ansluter efter typ halva låten om det är så ni vill ha det.

• MagicBride

ett tips är att be era föräldrar gå upp och börja dansa också, kanske mitt i låten, och på så vis visa att det är okej att fler dansar. Vi hade tänkt göra så men de glömde bort det för de var så inne i vår dans  

• Sebastiána

Vi gör såhär: vi ska dansa vals eftersom min blivande väldigt gärna ville det. Vi pratar med några av de andra gästerna som vi vet gillar att dansa, att de ska hoppa in och dansa efter någon minut. Så typ halva låten dansar vi själva och sedan börjar de vi pratat med dansa med oss och då följer väl resten av gästerna med också.

• Syrinx
    MagicBride skrev 2011-05-23 12:32:17 följande:
    ett tips är att be era föräldrar gå upp och börja dansa också, kanske mitt i låten, och på så vis visa att det är okej att fler dansar. 
    Sebastiána skrev 2011-05-23 12:39:10 följande:
    Vi gör såhär: vi ska dansa vals eftersom min blivande väldigt gärna ville det. Vi pratar med några av de andra gästerna som vi vet gillar att dansa, att de ska hoppa in och dansa efter någon minut. Så typ halva låten dansar vi själva och sedan börjar de vi pratat med dansa med oss och då följer väl resten av gästerna med också.
     Det är ju två strålande tips. Lycka till på lördag, TS!
Svar på tråden Första dansen?