• Aurelia

    jobbigt läge

    Jag undrar om någon känner igen sig i min situation? Jag kan inte sluta älta och grubbla på min relation, det är som tvångstankar. Är vi tillräckligt lika? Har vi det tilräckligt roligt/mysigt/bra osv.  Vi har varit ihop i snart fem år och de här tankarna har kommit och gått, men nu ältar jag jättemycket och har fått svårt att sova. Jag tycker att han är så himla fin men ändå retar jag mig på saker hela tiden och kan inte koppla av hemma. Hur ska jag komma ur de här tankarna och försöka må bra istället? Jag vill inte fatta något långsiktigt beslut när jag mår så pass dåligt.

  • Svar på tråden jobbigt läge
  • Kattpoet

    Sök en teraput som  kör med Kognitiv beteendeterapi (KBT)   på så sätt kan du får slut på ältandet och finna lösningen på  dina problem.

     

  • millan

    Har du pratat med din sambo om detta ? Det är inte bra om du går och retar dig, för till slut har du "samlat" på dig en massa negativitet och så brister det för dig...och du kanske fattar ett beslut som du senare ångrar.
    Min föredetta & jag var OERHÖRT olika och till en början tyckte jag att det var ju bara bra. Tycket att vi kompletterade varandra ganska bra. Men med tiden blev allt bara värre & värre. Det gick inte en dag utan att vi bråkade. Jag retade mig konstant på honom. Och gick runt precis som du, å grubblade fram & tillbaka. Till saken hör att vi har en son tillsammans & det gjorde inte mitt beslut lättare.
    Jag gick i allt för många år i den relationen och "hoppades" för vår son´s skull att det skulle bli bättre. Men tillslut orkade jag inte längre utan bröt. Det är givetvis jätte ledsamt för vår son, men det är det bästa beslutet jag tagit.

    Är nu tillsammans med min blivande man och vi är väldigt lika varandra. Vi tänker så lika att ibland undrar man om vi kan läsa varandras tankar. 
    Han jobbar till sjöss & när han är ute och jobbar så är han borta ganska länge. Hans frånvaro gör att vi alltid känner oss nykära. Jag tror att det är viktigare än man tror att man får sin tid i en relation. Och att man litar på varandra & kan prata om allt. Visa uppskattning, bekräftelse & hur mycket man älskar varandra.
    Man behöver inte vara lika för att en relation ska vara bra tror jag. Men finns inte viljan & gnistan mellan varandra så finns inte relationen heller.

    Jag tycker du ska prata med din sambo vad du tycker, känner & vad du går runt och funderar på. Du löser inte detta för dig själv.
    Att gå och prata med någon utomstående är hur skönt som helst. Jag gick både till kurator & psykolog när jag var i min förra relation. Och det kan jag VARMT rekommendera. Dom känner inte dig eller vet någonting om er relation och ser allt utifrån. Dom kan komma med konkreta råd & tips som är ovärdeliga. 
    Så om du inte känner just nu för att sätta dig ner med din sambo, kan ju det vara en idé. Dom kan ju även isf hjälpa dig med att på ett bra sätt ta upp detta med din sambo !

    Lycka till ! Och gå inte längre och grubbla, det mår varken du eller din omgivning bra av. Bättre att lösa problemet nu innan det är försent.  

  • MrsT2011

    Mitt råd till dig TS är att i första hand fokusera på dig själv. Varför reagerar du som du gör?

    Under en period höll jag på att tjata ihjäl min sambo och retade mig på ALLT. Gråt och skrik och drama var ständigt återkommande. Till slut insåg jag efter ett antal självhjälpsböcker att det var min tyrann till chef som var problemet. Jag sökte och fick ett annat jobb och gick samtidigt i KBT hos en jättebra psykolog. Rekommenderar detta precis som tjejerna här ovan har gjort.

    Som genom ett trollslag löste sig alla problem hemma! När mitt yrkesliv fungerade och jag fick hjälp med att bygga min självkänsla, då slutade jag också bli förbannad över städningen etc utan vi kunde istället diskutera och lösa konflikter kring våra olika åsikter om pengar, städning etc på ett lugnt och konstruktivt sätt.

    Han älskar mig ännu mer nu eftersom jag är lugnare och visar varje dag att jag uppskattar honom. Som tack för hans stöd och tålamod har jag erbjudit mig att betala hyran nu när han vantrivs på jobbet och vill försöka plugga ett tag. Har aldrig sett någon så rörd och tacksam! Vi har aldrig haft det så bra som vi har det nu.

    Om du innerst inne vet att du älskar honom, och han ger dig den kärlek och respekt som en parrelation kräver, då tycker jag absolut att du ska ta tag i detta och vända den nedåtgående spiralen. Hitta glädjen och fokusera på det som är bra!

    Boktips: Elizabeth Gummessons "Good Enough", en bok alla perfektionister bör läsa, för att kunna sluta älta att livet inte är perfekt och istället glädjas över det som är här och nu.

Svar på tråden jobbigt läge