• Diamanten90

Allergisk reaktion!

Jag blev provsminkad för 6 dagar sedan och fick en allergisk reaktion av sminket. Det började svida mycket runt ögonen och ena ögonlocket blev svullet, men det har lagt sig nu. Jag har smort in med cortisonsalva och med vanlig parfymfri fuktighetskräm eftersom huden är torr och lossnar från kinderna. Det svider bredvid ögonen nästan hela tiden. Har försökt använda lite mineralpuder men det irriterar genast jag aplicerar det. Om jag blir varm eller fuktig i ansiktet gör det ont. Jag hoppas och tror att det kan gå om av sig själv men det är bara 5 dagar kvar tills jag gifter mig! Har ni några tips på vad jag ska och inte ska göra för att det inte ska bli värre? Kommer absolut att använda endast mitt egna smink som jag vet att jag tål. Börjar få lite panik här...

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Svar på tråden Allergisk reaktion!
  • Loche

Prova ren aloe-vera gel,,, det är klådstillande och lugnande och har dessutom viss antibakteriell effekt.

• förlovadflicka

Nej! Vad var det för märke på det sminket? :S

• Aniara4

Shit! Det där är precis vad jag är rädd för, jag är jätteallergisk mot en massa saker, så jag har kommit överens med skönhetssalongen om att jag ska ta med eget smink.

Egentligen ska man inte använda kortison runt ögonen, men jag förstår att du är desperat. Förmodligen är det kortisonet som gör huden torr, så om den inte fortfarande är röd och svullen bör du sluta så snabbt som möjligt. Har du tagit du allergitabletter också? Det finns starkare allergitabletter som en läkare kan skriva ut. Det kanske är lite sent för dig, men om någon annan som läser det här råkar ut för samma sak kanske det kan vara till hjälp!

• Mirjami

APOTEKET OCH/ELLER LÄKARE GENAST!!!

Jag har själv väldigt stora problem med känslig hy. Jag fick prova Dermatogolica produkter från en skönhetssalong men slutade efter bara tre dagar då huden började fjälla, blev torr som en öken och blev röd och känslig med sveda. Så jag gick tillbaka till mitt- L300 från apoteket, kombinerat med Locobase på nätterna för min extremt torra hy och aloe vera för ögonen. Slarvar jag med att tvätta av sminket någon kväll får jag smink-eksem direkt, men några dagar med hydrokortison avhjälper det. Tala verklgien med läkare och utbildad personal på apoteket. De kan ta fram en produkt som passa bättre för din hy. Och basen, alltså huden, är det viktigaste vid make-up. Precis som om du tapetserar/målar om hemma, utan bra grund blir slutresultatet dåligt och håller sämre. Så satsa ordnentligt på att få ordnin på hyn nu. Lycka till

• Å och D

Gå till läkare, inte bara till apoteket. Du bör inte ta cortison så nära ögonen, creme "kryper" och då får alltså in preparatet i ögonen. Men får du inte läkartid, finns ju antihistaminer (tabletter) på Apoteket, och INGET smink för att lugna ner huden.

Läkare kan ge dig drickbart kortison, om reaktionen gått för långt, och det tar skruv bums. Det är ju dock absolut inte bra för kroppen, men ibland finns inget annat att göra

Jag håller tummarna för dig-

• Moster Stina

Första gången jag skulle träffa min blivande man genom en blinddate. (Ja jag visste naturligtvis inte att han skulle blir det då...) så hade jag just en sådan där allergisk reaktion runt ett öga. Blivit sminkad inför en modevisning, och jag såg verkligen HEMSK ut, med igensvullet ögonlock och torra flagor i sjok. Usch! (han

Det finns en kräm med korticon som är anpassad just till ögon. Ficortril ögonsalva heter den. Det kan säkerligen en doktor skriva ut till dig på momangen! (dock svindyr, och får bara användas under en månad)

Då jag har återkommande eksem, och är van vid detta så brukar jag själv dock använda vanlig apotekskorticonkräm på ögonlocken. Det hjälper ju fort.
    Tror verkligen inte att du blivit torr runt ögat pga korticonen!!!!
    Men använd absolut inte något puder eller ögonskugga på några dagar. Smörj med korticonkrämen, och lägg vitt vaselin utanpå. Speciellt på morgonen och absolut under natten.
    Då kommer du nog bli bra till om fem dagar tror jag. Och HOPPAS!

Jo jag VET att man ej ska använda korticon runt ögonen, men jag tror faktiskt att man KAN låta bli att få in det i ögat. Jag har alltså använt det flera ggr. Men det är väldigt få ggr sammanlagt, och hittills har inget hemskt hänt.
    Du behöver ju få hjälp SNARAST!!!

Lycka till!

• Aniara4
    Moster Stina skrev 2011-05-23 11:41:31 följande:
    Tror verkligen inte att du blivit torr runt ögat pga korticonen!!!!
    Jag har mer än 30 års erfarenhet av eksem och behandlingar därav, och för mig är det uppenbart att kortison kan verka uttorkande. Använder man det under längre perioder (nu pratar vi alltså regelbundet under flera år) blir huden dessutom tunn och rynkig.

Jag har också varit "busig" och använt kortison i ansiktet någon gång ibland, men aldrig den starka variant som jag numera är tvungen att använda sedan jag blivit allergisk (!) mot de svagare.
  • Syrinx

Åh, jag hoppas det går över! Fem dagar är ändå ganska många dagar för huden att återhämta sig på. Använd bra, parfymfria produkter - jag vill tipsa om Body Shops oparfymerade serie med aloe vera. De är rejält fuktighetsgivande och snälla mot ömtålig hy (jag tål ingenting annat än det!), så de borde kunna hjälpa dig att återställa huden. Just aloe vera är ju helande, som Loche skriver också. 
    Håller tummarna för dig! 

• Mirjami
    Aniara4 skrev 2011-05-23 12:12:17 följande:
    Jag har mer än 30 års erfarenhet av eksem och behandlingar därav, och för mig är det uppenbart att kortison kan verka uttorkande. Använder man det under längre perioder (nu pratar vi alltså regelbundet under flera år) blir huden dessutom tunn och rynkig.

Jag har också varit "busig" och använt kortison i ansiktet någon gång ibland, men aldrig den starka variant som jag numera är tvungen att använda sedan jag blivit allergisk (!) mot de svagare.
    Jag har kortison på benen pga hudproblem där och måste komplettera med fuktgivande kräm för att inte flaga då den är uttorkande. Så jag håller med dig. Jag får heller inte använda den längre sammanhängande perioder då den faktiskt tunnar ut huden, precis som du skriver. Har själv inte fått detta problem, men har en behandling två ggr per år bar. Har lichen ruber planus nämligen, som blommar upp då och då bara.
  • Diamanten90

Jag har pratat med apotekspersonalen och de sa att jag ska vänta ut det bara. Jag äter allergimedicin, använde cortison bara 3 gånger(kommer inte att använda det mera) sätter på bassalva(får finnar men lättare att täcka det än torr hud), är allergisk mot aloe vera. Det känns lite bättre idag men om jag blir varm i ansiktet gör det ont. Jag hoppas att det går över så pass mycket att jag kqn använda smink på lördag.

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
Svar på tråden Allergisk reaktion!