• Anonym

Kär i min dejts bror

Jag har hamnat i en ganska känslig sits... Har precis insett att jag är kär i min dejts bror. Jag har dejtat den här killen några veckor, och även en period under hösten.

Nu känner jag mig rädd för att såra honom och att skapa problem mellan de två. Ytterligare komplicerade faktorer finns med i bilden som gör mig tveksam att gå in i något med hans bror... Han är asylsökande, och har fått flera negativa avslag. Om några månader så får han sitt slutgiltiga svar, som kan innebära utvisning. Jag är därför lite rädd för att han skulle kunna utnyttja mig.

Men sanningen att säga så vet jag precis hur jag känner för honom. Och jag tror inte att han skulle kunna lura mig. Jag tror att han känner precis likadant. För när vi ser på varandra är det som om tiden stannar, som om det bara är vi två där, trots att vi pratar om något helt alldagligt. Jag känner våra själars förening, och den starka kärlek som finns mellan oss...

Jag kan inte fly ifrån den här känslan.. Men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga... Någon idé?

• Svar på tråden Kär i min dejts bror
  • Anonym

Låter som en riktigt jobbig situation. Själv hade jag tyckt det var fruktansvärt jobbigt att, om jag inledde ett förhållande med brodern, sedan behöva träffa mitt ex vid varenda högtid, familjemiddag etc... Men kärlek är kärlek och man kan ju inte hjälpa vad hjärtat känner...

• Anonym

Om inte annat så kanske du ska försöka hålla dig i skinnet de där månaderna tills det är bestämt vad som händer med killens uppehållstillstånd, så behöver du inte oroa dig för det där att bli utnyttjad. Det slutgiltiga beslutet kan du ju tyvärr inte påverka, men då vet du ju i alla fall hur landet ligger.
    Vad gäller den första killen, så borde du släppa honom oavsett, tycker jag - om bror nummer två är mannen för dig, så är ju inte bror nummer ett det... Inte schysst mot honom att låta honom tro det.

Jag tycker att du ska försöka avvakta lite, hur jobbigt det än är, tills du vet vilka förutsättningarna är.

• Anonym

Låter inte som att du känner brodern på riktigt och att det är nåt du blivit intresserad av bara kanske för att det är "förbjudet". Avvakta och får han stanna kan du kolla va som händer, blir han utvisad går livet vidare. Händer det nåt med honom nu så betyder det inte att du måste gifta dig med honom och hjälpa honom med uppehållstillstånd. Du har ju känt dessa människor ett par veckor. Ta det lugnt.
    Dumpa killen du dejtar just nu för du har inte riktiga känslor för honom ändå. Orättvist att du fortsätter med honom.

• Anonym
    Jag känner våra själars förening, och den starka kärlek som finns mellan oss...

Förlåt mig, men just det där uttrycket får mig att tvivla starkt på både dig och dina känslor!

Jag bara menar...känner du honom på riktigt?

Eller beundrar du honom på avstånd? (Sådana där uttryck har jag bara hört användas av tr*ll förut, när de ska försöka övertyga oss om att de är, och tycker på riktigt)

Hur gammal är du egentligen?

Gå till din ungdomsmottagning och prata med en kurator om hur du skall göra.

• Anonym

Okej, jag ska fundera över hur jag ska göra... Jag tackar för råden, och ska se vad som känns rätt i slutändan.

Och du sista anonym:
    Bara för att du inte upplevt de känslor som jag talar om så innebär det inte att de inte finns!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-24 23:02:43 följande:
    Okej, jag ska fundera över hur jag ska göra... Jag tackar för råden, och ska se vad som känns rätt i slutändan.

Och du sista anonym:
    Bara för att du inte upplevt de känslor som jag talar om så innebär det inte att de inte finns!

Hej igen!

Ursäkta, det var inte så jag menade...Klart jag har varit, och är upp över öronen förälskad!

Det var ditt sätt att uttrycka det som jag tyckte lät väldigt omoget... (i kombination med att du finns på bröllopstorget fast du bara dejtar en kille litegrand...)

Och det HAR startat en del konstiga trådar här av tr*ll, så ursäkta mig om jag var misstänksam....

Hoppas att du får hjälp med ditt beslut!
    Lycka till!

• Anonym

Anonym:

Jag råkade bara hamna på Bröllopstorget och skrev i forumet här. Bara råkade bli så, förstår inte vad som är omoget med det? Det enda man kan säga att visst förhållandet är ju omoget om man jämför med att flera är på väg att gifta sig här. Men det finns även plats för andra medlemmar här, som bara är nyfikna. Så?

Varför tyckte du att mitt sätt att uttrycka mig om det lät omoget?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-25 08:31:45 följande:
    Anonym:

Jag råkade bara hamna på Bröllopstorget och skrev i forumet här. Bara råkade bli så, förstår inte vad som är omoget med det? Det enda man kan säga att visst förhållandet är ju omoget om man jämför med att flera är på väg att gifta sig här. Men det finns även plats för andra medlemmar här, som bara är nyfikna. Så?

Varför tyckte du att mitt sätt att uttrycka mig om det lät omoget?

Därför att citatet jag klippte ut var som klippt ur en tonårskärleksroman.

Men att vara tonåring är det inget fel på! Och du får mer än gärna vara på det här forumet! Som sagt, lycka till med kärleken!

• Anonym

Anonym:

Oki, skulle gärna läsa den romanen... :)

Jag anser inte att det har något med mognad att göra om man säger att "det känns som om våra själar talar till varandra, att det finns kärlek mellan oss". Har du inte hört talas om själsfränder? Att man kan känna en själslig koppling till varandra? Att kärlek kan strömma mellan två personer, trots att de inte känner varandra väl? Finns det något sådant som mogen och omogen kärlek? Finns det olika typer av kärlek? Spelar det någon roll? Det enda som spelar nån roll är hur en individ känner, och de känslor som finns i en individ är mänskliga, varken mogna eller omogna. Men den här kärleken jag har till honom, den är inte mogen, därför att vi känner inte varandra än!

Men vad en person upplever i sitt liv, kanske inte en annan gör, därför vi är olika. Det handlar om personliga skillnader mellan personer, och det man känner är personligt.

• Anonym (Funderar)

Jag tycker det här låter som en typisk ungdomsförälskelse... man blir upp över öronen förälskad, det finns bara den här killen och ingen kan mäta sig med honom. Det brukar ju tyvärr försvinna när det blir vardag igen, och då ser man alla fel och brister den andra har (och det har alla). Det är då man får fråga sig om det positiva väger upp för det negativa. Det är lite förbjudet eftersom det är din nuvarande dejts bror, och han löper stor risk att bli utkastad ur landet - det är en relativt liten "risk" för att det blir något seriöst i längden där allr riskerar att bli grå vardag.

Vad är det för typ av asyl han söker, och vilket land/världsdel rör det sig om? Jag tänker, om du har så starka känslor för honom så kanske du ska överväga att flytta till hans hemland? Det är klart att du ska följa ditt hjärta, men lämna inte hjärnan instängd i ett kassavalv någonstans. Det är många som i efterhand tänker "tänk om jag lyssnat lite på förnuftet och inte bara på känslorna". Man behöver inte utsätta sig för allt bara för att känslorna spelar dig ett spel.

Min erfarenhet är att man ska ha starka känslor och passion för varandra, men när passionen är det enda man känner och märker av, då är risken så stor att det blir platt fall när dessa känslor någon gång svalnar av lite. För det är inte naturligt, enligt mig och undersökningar, att känna den där passionen fullt ut mer än några månader. Självklart är det inte så att den dör sedan, men verkligheten kommer ikapp.

Oavsett vilket så är du inte ärlig med din dejt, så om du vill behålla respekten från honom om du går in med något med hans bror så bör du ju avsluta det så snart och snyggt du kan. Tycker iaf jag.

• Anonym
    Anonym (Funderar) skrev 2011-05-25 12:43:58 följande:
    Jag tycker det här låter som en typisk ungdomsförälskelse... man blir upp över öronen förälskad, det finns bara den här killen och ingen kan mäta sig med honom. Det brukar ju tyvärr försvinna när det blir vardag igen, och då ser man alla fel och brister den andra har (och det har alla). Det är då man får fråga sig om det positiva väger upp för det negativa. Det är lite förbjudet eftersom det är din nuvarande dejts bror, och han löper stor risk att bli utkastad ur landet - det är en relativt liten "risk" för att det blir något seriöst i längden där allr riskerar att bli grå vardag.

Vad är det för typ av asyl han söker, och vilket land/världsdel rör det sig om? Jag tänker, om du har så starka känslor för honom så kanske du ska överväga att flytta till hans hemland? Det är klart att du ska följa ditt hjärta, men lämna inte hjärnan instängd i ett kassavalv någonstans. Det är många som i efterhand tänker "tänk om jag lyssnat lite på förnuftet och inte bara på känslorna". Man behöver inte utsätta sig för allt bara för att känslorna spelar dig ett spel.

Min erfarenhet är att man ska ha starka känslor och passion för varandra, men när passionen är det enda man känner och märker av, då är risken så stor att det blir platt fall när dessa känslor någon gång svalnar av lite. För det är inte naturligt, enligt mig och undersökningar, att känna den där passionen fullt ut mer än några månader. Självklart är det inte så att den dör sedan, men verkligheten kommer ikapp.

Oavsett vilket så är du inte ärlig med din dejt, så om du vill behålla respekten från honom om du går in med något med hans bror så bör du ju avsluta det så snart och snyggt du kan. Tycker iaf jag.
    Självklart är det ju så att vi får lära känna varandra betydligt mer för att veta om det kan bli nåt seriöst och långvarigt. Jag har enormt starka känslor, och sådana känslor kan man faktiskt få oavsett ålder. Men jag inser ju naturligtvis att de inte räcker. Utan vi behöver lära känna varandra, prata, umgås. Och så får vi se vad det kan leda till.

Jag tycker väldigt mkt om den här killen, även om jag känner honom väldigt lite. Jag tyckte om honom direkt när jag såg honom, och sedan har det bara växt. Han är speciell, man möter inte såna personer som han ofta. Och det märks på hans utstrålning, den säger mer än ord. Han är en person man inte glömmer. En person som gör mig knäsvag, och talar direkt till mig. Jag har en känsla av att jag behöver hjälpa honom.

Jag förstår att det inte är mitt ansvar att hjälpa honom. Eller så. Men det står mkt på spel här. Vill inte säga för mkt, men han kommer ifrån ett krigshärjat land i Mellanöstern. Och om han utvisas kommer han bli fängslad, av ogrundad anledning. Jag vill inte att det ska hända honom. Tro mig, det räcker med att se på honom för att förstå att han minst av de flesta i denna värld förtjänar ett sånt straff. Men om det blir så att min kärlek mognar, och jag ser att det inte finns annan utväg så kommer jag hjälpa honom. Jag tvekar starkt inför att åka till hans hemland. Men det kan finnas andra möjligheter.

Jag kommer att vara ärlig mot min dejt, och säga hur det är. Relationen mellan oss är också viktig för mig, det är bla därför detta blir så svårt!
  • Anonym

Du jag önskar dig verkligen lycka till med kärleken till denna kille!

Jag är ledsen om jag gjorde dig ledsen förut. Jag försökte ju bara förklara vad det var i din formulering som gjorde mig misstänksam. (Är ju inte DITT fel att en person, som formulerar sig ungefär som du gjorde, har startat jätteprovocerande trådar förut, bara för att starta bråk) Och NEJ, det är INGET fel med ungdomlig passionerad kärlek! Jag menade för guds skull inte att din kärlek skulle vara omogen på något sätt! Känner du som du beskrev är det väl underbart!

Och de där kärleksromanerna jag nämnde...bara att gå loss på vilken Harlekinbok som helst, så skall du se att du förstår vad jag menar. Jag har läst MASSOR av sådana genom åren! Älskade dem när jag var tonåring t ex!

Ja helt enkelt så länge, som jag själv inte själv fick ha ett långt förhållande med någon.

Efter det har man väl kanske mer insett att böckerna är en fantasi, och inte direkt beskriver ett förhållande som är sunt och bra EGENTLIGEN. Eller att den kärlek som beskrivs i dem, är bättre bara för att mannen ALLTID är jättelång, muskulös, och har fyrkantig haka.

Men för det, så kan det vara mysigt att drömma sig bort i sådana böcker ändå ibland!

Som sagt så önskar jag dig verkligen lycka till med din kärlek till denna bror!

• förlovadflicka

"Har precis insett att jag är kär i min dejts bror"
    "Jag känner våra själars förening, och den starka kärlek som finns mellan oss..."

Hallå? Man kan inte ha stark kärlek till en person när man precis insett att man är kär i den... Det kan kännas som det men det är det inte... Jag blev kär i min fästman vid första ögonkastet och jag bara kände att han var den jag skulle gifta mig med. Visst, sånt är absolut möjligt! Men man kan inte känna stark kärlek till någon man inte känner ordentligt... 

Svar på tråden Kär i min dejts bror