• blutti­s
    Äldre 20 May 11:20
    5379 visningar
    21 svar
    21
    5379

    Namnändringspappret måste skickas in och jag vet inte hur jag vill göra!

    Jag heter Viklund och han heter Larsson. Han vill INTE byta namn så det är upp till mig om vi ska ha gemensamt namn eller inte. Känns ändå rätt viktigt för mig och jag tycker att det skulle kännas mysigt att vi alla i familjen heter samma i efternamn. Men Larsson? känns så tråkigt att dela mitt namn med 160 andra som har samma för-och efternamnskombiantion som mig då. Och jag tycker inte att mitt förnamn låter bra med Larsson heller. Jag vill inte ha ett mellannamn heller. Det är antingen eller...

    Hur hade du gjort? Bytt till ett jättevanligt namn (Larsson) men då haft ett gemensamt efternamn med din man eller behållt ditt namn (Viklund) som varken är vanligt eller ovanligt? Jag vet varken ut eller in nu och papprena måste skickas in...

  • Svar på tråden Namnändringspappret måste skickas in och jag vet inte hur jag vill göra!
  • Sebast­iána
    Äldre 20 May 12:43
    #11
    bluttis skrev 2011-05-20 12:41:04 följande:
    mikaela86 skrev 2011-05-20 12:16:41 följande:
    Vi kommer att byta namn båda två till min mormors flicknamn Wolm =))
    Tyvärr så går han inte med på något annat än sitt namn Larsson. Jag har föreslagit hans mammas namn, men det gick inte... Inte heller något namn från min släkt. Larsson betyder helt enkelt för mycket för honom! Annars är det ju kanon om man kan kompromissa så att båda byter namn!
    Låt honom heta Larsson då och behåll ditt!
  • Äldre 20 May 12:51
    #12

    bluttis, nu är det ju lite kort om tid att hinna få till nåt riktigt oroginellt innan bröllopet men har ni funderat på att hitta på ett eget?? Ni kan ju hitta på vad som helst eller försöka använda delar av era efternamn och bygga ett nytt. Och man kan ha kvar sina egna efternamn så länge och sen ändra det när man har bestämt sig.

  • Äldre 20 May 12:54
    #13

    Okej, såg nu att du lyckats svara medans jag skrev att din blivande inte vill heta nåt annat än just Larsson. Ja, då är det gensat betydligt svårare att hitta en lösning som passar båda. Men behåll era egna så länge så kan ni fundera och ändra sen i efterhand.

  • blutti­s
    Äldre 20 May 13:01
    #14
    1995 11 17 skrev 2011-05-20 12:51:53 följande:
    bluttis, nu är det ju lite kort om tid att hinna få till nåt riktigt oroginellt innan bröllopet men har ni funderat på att hitta på ett eget?? Ni kan ju hitta på vad som helst eller försöka använda delar av era efternamn och bygga ett nytt. Och man kan ha kvar sina egna efternamn så länge och sen ändra det när man har bestämt sig.
    Ja det var uppe på tapeten och vi har kommit på ett namn som låter bra, men där är det faktiskt jag som sätter mig emot...jag tycker inte att det känns bra att vara HELT ensamma om ett namn. Finns nog risk att jag skulle bli lite paranoid av att vara helt ensam (ja tillsammans med dom två andra i familjen då) om ett efternamnFlört
  • c4trin
    Äldre 20 May 13:10
    #15

    Jag ska också byta från ett rellativt ovanligt efternamn (Lundborg) till Persson.. Folk undrar varför man skulle byta bort det men det är självklart i min värld att man bytar till mannens efternamn.. Vet inte varför men hela livet har jag varit inställd på att nya när jag ska gifta mig..
    Men VILL man verkligen inte får man ju stå ut med olika efternamn helt enkelt ;)


  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 20 May 22:09
    #16

    Jag kommer byta bort ett namn som min farfar valde när han och farmor gifte sig, vi är ca 10st i sverige som heter så. Kommer ta min blivandes lite vanligare namn Almqvist.

  • Moemoe
    Äldre 20 May 23:17
    #17
    bluttis skrev 2011-05-20 11:20:44 följande:
    Jag heter Viklund och han heter Larsson. Han vill INTE byta namn så det är upp till mig om vi ska ha gemensamt namn eller inte. Känns ändå rätt viktigt för mig och jag tycker att det skulle kännas mysigt att vi alla i familjen heter samma i efternamn. Men Larsson? känns så tråkigt att dela mitt namn med 160 andra som har samma för-och efternamnskombiantion som mig då. Och jag tycker inte att mitt förnamn låter bra med Larsson heller. Jag vill inte ha ett mellannamn heller. Det är antingen eller...

    Hur hade du gjort? Bytt till ett jättevanligt namn (Larsson) men då haft ett gemensamt efternamn med din man eller behållt ditt namn (Viklund) som varken är vanligt eller ovanligt? Jag vet varken ut eller in nu och papprena måste skickas in...
    Det låter ju lite som om du faktiskt vill behålla ditt namn. Jag skulle behållt mitt efternamn och sedan tänka över det efter vigseln utan tidspress. Många karlar tycker deras efternamn är så viktigt, men det är socialt inpräntat, lika mycket som vissa tjejer (jag inräknad bland dom) av någon anledning ser gemensamt efternamn som en mycket viktigt del i bildandet av familj. Vi tänker enhet. Glad Men jag tycker inte du ska ta hans efternamn om du inte är säker på att du vill.
  • blutti­s
    Äldre 20 May 23:34
    #18
    Moemoe skrev 2011-05-20 23:17:34 följande:
    Det låter ju lite som om du faktiskt vill behålla ditt namn. Jag skulle behållt mitt efternamn och sedan tänka över det efter vigseln utan tidspress. Många karlar tycker deras efternamn är så viktigt, men det är socialt inpräntat, lika mycket som vissa tjejer (jag inräknad bland dom) av någon anledning ser gemensamt efternamn som en mycket viktigt del i bildandet av familj. Vi tänker enhet. Glad Men jag tycker inte du ska ta hans efternamn om du inte är säker på att du vill.
    Ja det är nog det bästa! Vi sa det ikväll också, att vi kan ju ha kvar respektive namn och sen se... Vi är båda överens om att ingen av oss ska behöva bära ett namn som vi inte trivs med! Däremot verkar det faktiskt lite nu som att han kanske viker sig om jag fortsätter tjuraFlört Men som sagt så ska det ju kännas bra för både mig och honom och jag är rädd att han hade ångrat sig om han byter... Men han  vill ju uppenbarligen också att vi ska ha ett gemensamt så vi får se hur det här slutar!
  • Moemoe
    Äldre 21 May 10:51
    #19
    bluttis skrev 2011-05-20 23:34:21 följande:
    Ja det är nog det bästa! Vi sa det ikväll också, att vi kan ju ha kvar respektive namn och sen se... Vi är båda överens om att ingen av oss ska behöva bära ett namn som vi inte trivs med! Däremot verkar det faktiskt lite nu som att han kanske viker sig om jag fortsätter tjuraFlört Men som sagt så ska det ju kännas bra för både mig och honom och jag är rädd att han hade ångrat sig om han byter... Men han  vill ju uppenbarligen också att vi ska ha ett gemensamt så vi får se hur det här slutar!
    Vad skönt att ni kom fram till en bra lösning för er, det viktigaste är ju som du säger att båda trivs! Tänk om det var som förr, att man fick efternamn efter sitt yrke eller platsen man bodde, hade sparat mycket energi. Flört
  • Thessa­01
    Äldre 31 May 23:21
    #20

    'En undran, varför måste du skicka in nu, man kan väl lämna in det vid vigseln? (iaf vid borgerlig).

  • blutti­s
    Äldre 1 Jun 08:58
    #21
    Thessa01 skrev 2011-05-31 23:21:46 följande:
    'En undran, varför måste du skicka in nu, man kan väl lämna in det vid vigseln? (iaf vid borgerlig).
    Kan man?? Måste kolla upp...men sak samma egentligen. Vi har kommit överens om att behålla våra respektive namn!
Svar på tråden Namnändringspappret måste skickas in och jag vet inte hur jag vill göra!