• andreasochkarin

Förvaring av oanvända förlovningsringar

Jag skulle behöva ha lite tips och idéer om en liten sak..

Det är så att både jag och min blivande kommer få varsin ny ring vid vigseln, och kommer inte använda förlovningsringarna efteråt.. (min förlovningsring passar inte ihop med vigselringen, dessutom vill jag bara ha en ring på mig och jag kan inte ha förlovningsringen på högerhanden, eftersom jag inte får på den där då fingrarna på högerhanden är "tjockare")..

Hur som helst, vi tänkte då att vi kanske kunde göra något fint med förlovningsringarna istället för att bara ha dom liggandes i någon låda..

Är det någon som har nåt tips på vad man kan göra med dom? (Kan tillägga att det är titanringar, så de kan inte smältas ner till ett nytt smycke osv). Funderar på om det går att rama in dom på något fint sätt? Åh, jag är oftast rätt pysslig av mig, men just i detta fall står det rätt still..

Är tacksam för alla tips och idéer ni kan tänkas ha! =D

• Svar på tråden Förvaring av oanvända förlovningsringar
  • niamh

Det klassiska är ju att hänga ringarna på en kedja runt halsen, men det passar såklart inte alla. Att rama in ringarna på något sätt låter jättefint tycker jag! Kanske i ett sånt där tittskåp? Du kan ju "tapetsera" & scrappa & dona så att det blir ett riktigt konstverk, även om bara ringarna inramade i sig säkert är konstverk nog ;) Du skulle ju också kunna köpa en fin ram & liksom ta bort glaset/plasten, limma/häftkudda fast ringarna så att det blir en 3D-effekt. Jag är ett riktigt pysseltroll så jag ska fundera lite på detta under dagen & återkomma om jag finner på något bra :)

• Kat James Depalma

Du kan göra en layout av dem =)
    Alltså scrapbooking....
    Åk till ikea och köp en djup ram och gör en "tavla" av dem =)
    Det hade jag gjort =)

• andreasochkarin

Har funderat lite smått om det där med att ha i kedja och ha runt halsen, men jag tror att det är finare med lite smalare guld- eller silverringar.. Våra ringar ser ut ungefär såhär fast med en annan slipning: http://www.nordstansguld.se/fprw/shop/ring_T8409(1)_big.jpg och det kan lätt bli lite för mkt runt halsen..

Ah smart! Typ en sån här ram med lite djup?
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00078051

Frågan är bara hur vi ska sätta fast ringarna utan att limma och förstöra dom.. Fast å andra sidan så kommer de väl sitta där för alltid.. så det kanske inte spelar någon roll..

Åh, nu helt plötsligt fick jag en snilleblixt! Kanske man kan hänga båda ringarna på en kedja och sätta fast kedjan i toppen av den djupa ramen, så de hänger ner i ramen liksom.. Blir liksom en kombination av idéerna då! =D Gjorde en ful snabbskiss i photoshop, vad tycks?

• Pinkgrape

Jag har ramat in min förlovningsring, som också är i titan, för jag har två nya ringar till vigseln. Har satt den i en lite djupare ram och hängt på väggen i vardagsrummet och det blev superfint :)

Tycker din idé om att hänga ringarna i en tavla var jättebra :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • queenelin

Man kan ju också göra något helt annorlunda. Sätta dem runt en liten växt med stam t.ex. Så växer sig stammen stor och fin och ringarna får följa med i växten. En stark fin krona som växer mot framtiden, en stabil stam att stå på och friska rötter att luta sig tillbaka på...

• 2011

Om du inte får på ringen på höger hand finns ju alltid alternativet att förstora ringen (Om du vill ha den på höger hand).

• MochN

min mormor gjorde en fin sak med min morfars vigselring efter att han hade dött!
    hon lämnade in den + ett gamal fint halsbands hänge som hon hade fått av sin mamma hos en smed som fixade fast hänget i ringen samt en liten ögla ovanpå ringen så hon kan har gjort ett hängsmycke av den med andra ord!
    hon tar aldrig av sig det halsbandet! (hoppas ni förstår den luddiga förklaringen)

• andreasochkarin
    2011 skrev 2011-05-21 10:42:05 följande:
    Om du inte får på ringen på höger hand finns ju alltid alternativet att förstora ringen (Om du vill ha den på höger hand).
    Åh tyvärr så är våra förlovningsringar de slags titanringar som inte går att förstora.. (alltså billiga titanringar från Guldfynd, våra vigselringar är däremot från titanringar.com och kan förstoras).. Annars hade det verkligen varit ett alternativ! =D
Svar på tråden Förvaring av oanvända förlovningsringar