• kve

festliga vegetariska förslag

Hej allesammans! Kommer att ha några gäster som äter vegetarisk och skulle vilja ha massa förslag på trevliga varmrätter! Tack på förhand! :)

• Svar på tråden festliga vegetariska förslag
  • plin

Vad äter köttätarna. jag tycker att det är trevligt när man får äta nåt liknande alla andra

• salsa775

Kikärtsbiffar..morotsbiffar,,potatissallad..tzatsiki..
    kikärtsdipp..gott bröd..grönsallad..rattatouille..quornbiffar? 

• Melóra

Marinerad Quornfilé är kanongott! Ser dessutom lite lyxigare ut,och skulle säkert både utseende- och smakmässigt passa ihop med samma tillbehör som till oxilé Glad

BBQ-marinerad Quornfilé, 4 portioner

Ingredienser:

1 pkt (300 g) Quorn Filéer 1 sats BBQ marinad

BBQ- marinad

3 msk chilisås 2 msk olivolja 3 msk honung 3 st vitlöksklyftor, pressade 2 tsk hickory smoke flavour 1 tsk salt

Gör så här:

Vispa ihop alla ingredienser till marinaden i en skål. Häll marinaden över filéerna, blanda väl och låt marinera ca 30 min före grillning. Grilla ca 3 minuter /sida, eller ugnstek i ugnen på 200 c i ca 20 minuter
  • bluttis

Jag skulle nog iaf undvika att servera qournbiffar eller grönsaksbiffar. Känns rätt ofestligt. Minns att vi var på restaurang och åt och jag fick (beställde) vegetarisk snizel. Trodde jag skulle få något "egengjort", men det var en sån där som man kan köpa i frysdisken på konsum. Jättetråkigt! Och smaklöst...

Men som receptet här ovan tycker jag att det funkar, absolut! Med marinerade quornfileer. Men jag tycker inte att det brukar smaka så mycket när man marinerar quorn...jag måste ha gjort fel eller haft smaklös marinad när jag har gjort: ) Kommer ihåg att jag gjorde med fileérna en gång och delade dem på längden och la skivad mozzarella emellan inna jag grillade (eller om jag nu stekte) dem...undra om jag inte la ett blad med basilika eller nått mellan också? Det är ju ett kul sätt att piffa till det!

Annars går det ju göra grillspett med marienarde grönsaker, olika såser och bröd. Kansk även stekt/grillad halloumiost?

• shakynose

Jag älskar fyllda portabellohattar!

Det känns lyxigt och arbetat och med goda tillbehör kan det bli fantastiskt gott. En god sås till kan vara en med bas av rostad paprika tex.

• Madelene645

Hej
    Ska själv snart gifta mig och cateringföretaget tyckte att cornfiléer var det bästa vegetariska alternativ de kunde komma på. Jag äter det till vardags så tyckte inte att det lät så kul även om de ovan nämnda recepten verkar goda. Vi ska istället göra smördegsknyten, dessa ska fyllas med cornfärs, kantareller, creme fraiche och annat smått och gott men här är det ju verkligen bara fantasin som sätter gränser och så kan man ju försöka anpassa det till tillbehören.

• bluttis
    Madelene645 skrev 2011-05-18 16:24:33 följande:
    Hej
    Ska själv snart gifta mig och cateringföretaget tyckte att cornfiléer var det bästa vegetariska alternativ de kunde komma på. Jag äter det till vardags så tyckte inte att det lät så kul även om de ovan nämnda recepten verkar goda. Vi ska istället göra smördegsknyten, dessa ska fyllas med cornfärs, kantareller, creme fraiche och annat smått och gott men här är det ju verkligen bara fantasin som sätter gränser och så kan man ju försöka anpassa det till tillbehören.
    Åh det lät gott!! va hungrig jag blev...
  • Tinzi

favoritar & återkommer m. tips :)

• Kattpoet

Jag skulle marinera  Portobello, det är nämligen lika  köttigt som  oxfile och då kan man använda samma tillbehör som den,  ja förutom såsen om den görs med  köttbuljong men det är lätt att göra   med grönsaksbuljong.

Marinera  4 svampar i olika marinader och stek och se vilken ni tycker är godast.

Sedan finns det ju en drös  gamla recept på olika falska kötträtter som är rent vegitariska, som falks  kalvkotlett som är panerad  palsternacka.

Vill ni ha lite annorlunda mat så har jag ett recept på zuchini biffar som är helt underbart,  jag rotar rätt på det senare idag. 

• kve

Tack för alla tips! :D Allt låter jättebra, blev sugen på smördegsknyten! Zucchinibiffar lät också smarrigt :)

• Kattpoet

Kve, recept kommer på dem,  brosan lämnade tillbaka kokbocken idag och om en timme är boken här

• c4trin

Vi kommer ha likadant fast som kyckling till en av gästerna som är vegetarian.

En annan äter inte kyckling heller så hon får en grönsaks lasagne =)

Sjäölvklart äter de allt annat som köttätarna, bara själva köttet som bytas ut

• Kattpoet

Vegetarianer äter inte kött alls,   någon som väljer att endast äta kyckling är  pollotarian  och någon som äter endast fisk pescitarians.

Detta recept funkar endast om personerna äter ägg och ost
    MÜCVER

4 pers

500gram fin riven zucchini
    2 msk finhackad persilja
    2msk finhackad dill
    1medelstor lök
    ca ½ dl kokta ris
    ca ½ dl riven ost,  mild
    2 ägg
    1½dl vetemjöl
    1/4 tsk cayenne
    en nypa salt
    en nypa peppar
    ca 1 dl olja till stekning

Krama ur den finrivna zuchinin väl. I en stor bunke blanda ihop allt. värm up en stek panna med 4-5 msk olja. Häll med en sked 2-3 öar av smeten i pannan.  Platta med  en gaffel ut till tunna biffar och stek till vackert gyllenguls, låt rinna av på ett hus hålls papper.

Svar på tråden festliga vegetariska förslag