• AoH

Produkter för att fixa sminket själv

Vilka produkter bör man satsa på om man ska göra sminkning själv hemma? Har köpt vattenfast mascara, eyeliner, ögonskugga i olika bruna nyanser och primer. Ska även köpa foundation och/eller puder. Behövs både puder och foundation? Vad ska man satsa på?

• Svar på tråden Produkter för att fixa sminket själv
  • Godis
    salsa775 skrev 2011-05-18 17:29:03 följande:
    Vilket märke på primer använder ni?
    Har aldrig använt det förut...!
    Tack! 
    Smashbox till ansiktet och antingen smashbox eyeprimer till ögonen lr Urban Decays.....
  • AoH
    salsa775 skrev 2011-05-18 17:29:03 följande:
    Vilket märke på primer använder ni?
    Har aldrig använt det förut...!
    Tack! 
    Jag köpte en från lumene. Ska på ett annat bröllop nästa helg och ska testa sminkingen då :)
  • andreitania
    Godis skrev 2011-05-17 20:09:51 följande:
    Ett bra tips är att ALDIG använda något ljusreflekterande då detta lätt får en att se glansig ut...
    Man ser glansig ut men om man ska bli fottad/filmad ser man ut som man är svetig i hella ansikten. Jag är makeup artist och jag rekomenderar inte en reflekterande puder den ska användas bara på vissa delar av ansikten.
  • Thessa01
    Godis skrev 2011-05-18 17:33:44 följande:
    Smashbox till ansiktet och antingen smashbox eyeprimer till ögonen lr Urban Decays.....
    Jag rek. inte Smashboxs vanligt primer om man lätt blir glansig. Jag har testat att ta olika mängd av den och ser ut som en oljad säl efter typ 10 minuter

Clarins beauty Flash balm är den bästa jag testat hittills, kommer nog att köra med det säkra kortet. Den kan man dessutom använda som ansiktsmask efter bröllopet

I övrigt satsa på detta.

Foundation + löst puder + fast/pressat puder att ha i väskan och dutta på t ex näsan under dagen (man kommer väl svettas av nervositet och greja )

Rouge, det skulpterar ansiktet, ger fin glöd och så. Är det sommar och varmt får det gärna vara i mousseform eller i ett "stick"/kaka som man smetar på kinderna. Det ser bättre ut än puderrouge. Men jag gillar också I.D Bare Minerals olika rouger som är i löspuderform.

Ögonskuggor, gärna i minst två nyanser som ligger nära varann typ ljus och mörkare lila.

Nå´t på läpparna. Jag kör med läppenna och läppstift. Det är mer hållbart under dagen än läppglans, vill inte sminka mig hela tiden och vill vara sminkad hela tiden

Nagellack. Jag ska ha franska manikyr eller ett ljust rosa glittrigt lack (lite galet OPI-lack, teenage-dream heter det )

Om ögonbrynen ä är ljusa kan man fylla i dem med en mörkare penna (man ska också plocka dem lite, helst på salong tycker jag, om man är ovan) eller ögonbrynsskuggor (finns på t ex Åhlens och kicks) eller kan man färga dem. Det ramar in ögonen superfint.

Jag ska ha lösögonfransar också. Det gör otroligt stor skillnad med lösögonfransar, även på mig som faktiskt har naturligt rätt långa fransar!

Cover all mix är bra om man inte är rynkig under ögonen. Jag ska dock köra med Lancomes concealer på tub som är berömd för att täcka fint utan att framhäva skrynklor

Kan också säga att köp dyrare produkter till denna dag. Tänk "Lancome" snarare än Nivea när det kommer till sminket. Dyrare smink sitter faktiskt bättre! Det kommer att bli dyrt, men förhoppningsvis blir det fler fester framöver
  • Mirjami

Jag rekommenderar starkt Cliniques produkter. Deras halvtäckande foundation och concealer täcker ALLT tillsammans. Yttepyttelite puder för fixering och jag har en make-up som tål allt.

Lösögonfransar- Det gör jag på salong, då håller de som berget! Håller i flera veckor och blir grymt snyggt! Som tjejerna i mascarareklamerna! Man slipper använda mascara alls också så man kan gråta blod och man slipper det svarta ränderna. Vattenfast mascara krävs ju högtryckstvätt att få bort annars, ha ha!

Läpparna- City lips. De har ett glans som ger plumping-effekt och sen lägger man på valfri färg eller håller sig naturell. Själv kör jag lätt rosa beige.

Ögonskugga- Har en skitbra från H&M de sålde ut för ett tag sedan. En burk med lös skimmerögonskugga. I samma färg som klänningen så den tar jag.

Rouge- Cliniques, håller som berget.

Solpuder- Ja, lite lite, för att framhäva resp dölja. Lite runt käklinjen för att framhäva käken med dölja dubbelhakan. Lite lätt i ansiktet för att ge mer liv. Lite på sidan om näsan för att smala av den.

Highlighter- Solpuder/highlighter, annat än ovan nämnt. Snabbt över vissa delar av ansiktet för att stråla, utan att glänsa!

Bryn- Brynpuder applicerat med brynpensel.

Jag lägger allt med penslar och borstar. Har en för varje sak faktiskt. Foundation blir snyggare, jämnare och håller bättre med foundationpensel, likaså concealer. Och det går inte åt lika mycket heller =drygare produkter!

Naglarna- Gelé! De blir tjockare än vanligt, men håller som berget också. Du kan få exakt hur du vill med tipparna. Så snyggt med inte bara vitt utan att lägga ett litet silverglitter i den vita tippen eller kanske över hela nageln. Har kört med gelé senaste året och äslakr det pga möjligheterna till miljoner variationer!

• shakynose

Ok, här kommer mina favoritprodukter:

Fuktcreme:
    Cliniderm Hydra Intense Day Cream
    Den har en utslätande effekt och man behöver inte ha primer ovanpå. Kostar mindre än 300kr (kommer inte ihåg exakt) på apotek.

Underlag:
    Everyday Minerals Matte Base
    Mineralpuder av toppenkvalitet. Kostar 12 dollar, och jag använder deras Flat Top Kabuki (11dollar) att applicera den med.

Ögonprimer:
    Brukade använda Urban Decay Primer Potion, men har nu hittat e.l.f. mineral eyeshadow primer, som är precis lika bra men kostar en fjärdedel. 30kr

Bronzer:
    Guerlain Terracotta. Klassiker som kanske är lite för dyr egentligen, men det känns så lyxigt att plocka upp dosan när man ska bättra på. Köpte nyss en lt.ed. variant av trä för 600kr... NÖRD!!
    Jag brukar vilja ha ett tunt tunt lager, och använder en "itahake brush" från everyday minerals. kostade 12 dollar.

Mascara och läppglans är jag inte så petig med, och inte heller concealer. Kajal har jag ALDRIG fått att funka på mina ögon, bara smetar ut sig så det kommer jag inte ha alls.
    Det jag kommer försöka hitta framöver, är en bra ögonskuggepalett (typ en trio, så att man kan ha den med) och en eyeliner.

• Mirjami

Förresten:

Oavsett vilken make-up ni väljer, se till att underlaget är bra, alltså huden. Peela en gång i veckan, smörj väl, tvätta varje morgon och kväll med produkter anpassde för just din hud-typ. Vet du ej var du har, gå på konsultation på skönhetssalong så får du veta exakt! VAR FÖRSIKTIGA I SOLEN! Återfukta, återfukta, återfukta och gör gärna en återfuktande ansiktsmask en gång i veckan med. Experimentera inte med massa produkter utan välj något som passar DIG och håll dig till det. Vid byte kan pletor uppstå, det är mycket vanligt, men det försvinner inom några veckor.

Sen är primer fantastiskt bra och gör make-upen jämnare och mer hållbar!

• marielleangelina
    Gwennie skrev 2011-05-17 19:40:14 följande:
    Har börjat använda TiKeis produkter. Hade aldrig hört talas om dem innan, men råkade på dem på nätet av en slump. Jättebra produkter, rätt bra priser och supersnabb leverans. Har kommit i brevlådan max två dagar efter beställning.

www.tikei.se
    Tack för tipset! Har precis beställt sju olika prover! :)
  • Minous

Mitt bästa tips förutom en bra primer som flera skrivit redan är att köpa en "fixeringsspray" till ansiktet, den sprayar du på sist av allt när du lagt sminket, den fixerar sminket så det sitter som berget hela dagen!
    Finns att köpa på ex Make Up Store, MAC, eleven.se och även Clarins har en. Brukar heta fix it eller nåt sånt.

Ett annat tips är en kajalpenna från Chanel, den är vattenfast och sitter lääänge, den enda som funkar på mig då mina ögon tåras lätt, STYLO YEUX WATERPROOF heter den.
    Jag använder mörkbrun ist för svart, blir lite mjukare då, speciellt om man "suddar" den-superfint!

Lycka till!

• nawal01

Jag köpte primer, foundation och mineralpuder samt borste från FACE of stockholm och concelear från covermix.. Har provat sminkningen med primer och sminket håller i flera timmar, rekommenderas!! Dyrt blev det men har en snäll m2b ;)

• Lilique

Ett litet tips, oavsett vilken foundation etc du bestämmer dig för: Oil Mattifier från Mary Kay. Det tar du innan foundationen och det motverkar uppkomsten av glans i ansiktet i ungefär 6-8 timmar (utan att torka ut huden!). Man kan även ta det igen senare, om man blivit glansig på kvällen, för att få bort det värsta av det utan att förstöra makeupen.

• ElinFalk85

Hej allihopa!
    Nu kanske jag kommer låta som jordens störta tönt men det skiter jag i.
    VAD ÄR EN PRIMER????
    foundation vet jag vad det är (inget jag brukar använda dock).
    men en primer...?? fattar nada.
    försökte söka på det på nätet och fick som svar att det var för att sminket skulle sitta bättre.
    eh jaha???
    är det en skugga,kräm, foundation eller vad?
    förlåt men jag fattar inte.
    Själv brukar jag bara ha ögonskugga, mascara, lite ögonbrynspenna, puder och lite conceler under ögonen för att ta bort ringarna.
    hm jag borde nog gå en sminkkurs

• ElinFalk85
    ElinFalk85 skrev 2011-06-28 23:13:13 följande:
    Hej allihopa!
    Nu kanske jag kommer låta som jordens störta tönt men det skiter jag i.
    VAD ÄR EN PRIMER????
    foundation vet jag vad det är (inget jag brukar använda dock).
    men en primer...?? fattar nada.
    försökte söka på det på nätet och fick som svar att det var för att sminket skulle sitta bättre.
    eh jaha???
    är det en skugga,kräm, foundation eller vad?
    förlåt men jag fattar inte.
    Själv brukar jag bara ha ögonskugga, mascara, lite ögonbrynspenna, puder och lite conceler under ögonen för att ta bort ringarna.
    hm jag borde nog gå en sminkkurs
    svara gärna i min gästbok eller skicka ett mail, är lite vilse i pannkakan nu på semstern och är inne i många trådar och läser. tack snälla för svar :)
  • baby freeze

Om man vill veta mer om smink, så är det en bra idé att gå en kurs. Många erbjuder konsultationer, tex. face och MakeUpStore, där du får plocka med dig produkter för samma summa. Man brukar även kunna förvänta sig rådgivning av en makeup-artist som en service när man handlar smink hos de lite dyrare märkena. Ställ frågor och be dem gå igenom lite produkter med dig!

Annars finns det ju drösvis av bloggar och youtubeklipp med info också!

Svar på tråden Produkter för att fixa sminket själv