• Martin­aRicka­rd
    Äldre 16 May 10:24
    6288 visningar
    17 svar
    17
    6288

    Hur gör jag med mitt nya efternamn och pass?

    Kommer gifta mig den 9: e juli, den 15 augusti åker vi på smekmånad
    Hur fort går efternamnet igenom?
    Jag tänker, det tar ju ändå ett tag på passet att fixas och så, tänk om jag inte hinner fixa nytt pass, då blir det ju ingen resa. Eller kan man bara visa upp ngt papper för det?

  • Svar på tråden Hur gör jag med mitt nya efternamn och pass?
  • stjärn­a18
    Äldre 16 May 11:01
    #1

    Min sambo har  bytt efternamn innan vigseln och det tog 6 veckor och då ringde vi vid 2 tillfällen för att höra hur det gick. Jag ska byta vid vigseln och räknar med samma tid.
    Men om du har kvar ditt "gamla" pass kan du väl använda det och boka resan i ditt nuvarande namn så slipper du problemet Glad

  • Emblas Mamma
    Äldre 16 May 11:04
    #2
    stjärna18 skrev 2011-05-16 11:01:25 följande:
    Min sambo har  bytt efternamn innan vigseln och det tog 6 veckor och då ringde vi vid 2 tillfällen för att höra hur det gick. Jag ska byta vid vigseln och räknar med samma tid.
    Men om du har kvar ditt "gamla" pass kan du väl använda det och boka resan i ditt nuvarande namn så slipper du problemet Glad
    kan man ändra efternamnet innan vigseln? jag trodde inte man kunde det?
    Är det skatteverket man ringer och frågar eller var?

    Har med lite brått med efternamnet, vi åker på resa i mitt nya efternamn knappt två månader efter bröllopet. :)
    Men sen är det på sommaren med så det kanske tar längre tid?
  • Mirjam­i
    Äldre 16 May 11:09
    #3

    Vänta med efternamnsbytet bara. Har inte allt inkommit i tid till skatteverket så borde det inte vara ngt bekymmer. Annars tar det bara 2-4 dagar för ett nytt pass att komma och det kostar 400 kr, så smartast vore att anordna namnbytet asap och sedan ta med allt till polisen så ordnar det ett nytt pass. Ring skattemyndigheten och kolla deras handläggningstider och hur snabbt namnbytet måste skickas efter vigseln. Kan man skicka det innan vigseln? Ring dem, det är bäst så får du riktigt svar på en gång. Du tar dig nog ur sverige med ditt "gamla" pass, men hem igen är en annan femma.

  • lillis­s
    Äldre 16 May 11:34
    #4

    för min syster så tog hennes namnbytte ca 4 veckor efter deras vigsel.
    men ring skatteverket och fråga dom så får du svar och dom kan säkert tipsa om hur du kan göra!

  • stjärn­a18
    Äldre 16 May 14:16
    #5
    Emblas Mamma skrev 2011-05-16 11:04:22 följande:
    kan man ändra efternamnet innan vigseln? jag trodde inte man kunde det?
    Är det skatteverket man ringer och frågar eller var?

    Har med lite brått med efternamnet, vi åker på resa i mitt nya efternamn knappt två månader efter bröllopet. :)
    Men sen är det på sommaren med så det kanske tar längre tid?
    Min sambo tog sin mammas flicknamn för ca 2 månader sedan och det var inga problem alls. Jag tar det vid vigseln.
    Eftersom namnet fanns i släkten så var det skatteverket som hade hand om namnbytet annars är det PRV.
    Ring ditt lokala skattekontor och fråga!
  • 2011br­öllop
    Äldre 17 May 08:52
    #6

    Jag ringde skattekontoret  o fråga hon rekommenderade oss att vänta med namnbyte till efter resan försäkerhetsskull för dom har varit med om att det har blivit förseningar mm o  att faktiskt folk har fått blivi hemma från sin resa   Rynkar på näsan Så vi har bestämmt att vi väntar med namnbyte till efter resan för att vara på den säkra sidan !!!!
      

  • Emblas Mamma
    Äldre 17 May 14:52
    #7
    2011bröllop skrev 2011-05-17 08:52:00 följande:
    Jag ringde skattekontoret  o fråga hon rekommenderade oss att vänta med namnbyte till efter resan försäkerhetsskull för dom har varit med om att det har blivit förseningar mm o  att faktiskt folk har fått blivi hemma från sin resa   Rynkar på näsan Så vi har bestämmt att vi väntar med namnbyte till efter resan för att vara på den säkra sidan !!!!
    ah, tror inte det är så vanlgit, fast! det beror kanske på NÄR ni ska resa?
    Vi har ju två månader på oss,
    pratade med skattekontoret och dom sa att det tar 2-4 veckor på sommaren, OCH man kunde ringa och skynda på dom, det fixade sig..
    Passet rtar bara ett par dagar sa dom hos polisen - fastän det är sommar.

    Men ska man resa bara en månad efter bröllopet så hade jag absolut inte chansat!
  • Martin­aRicka­rd
    Äldre 17 May 19:44
    #8

    Tack för era svar!

    Det lutar ju åt att vi får vänta med efternamnsbytet, vill ju inte riskera våran resa=)
    Men ska ändå ringa skatteverket och fråga, så får vi se om dem har ngt att komma med=)

  • lunaga­rden
    Äldre 17 May 21:52
    #9

    Vi ska resa till Turkiet fem veckor efter bröllopet den 16 juli och har också valt att vänta med namnbytet.

    Kan tänka mig att det är längre handläggningstider mitt i semestern och jag vågar inte riskera något. Jag ska ju dessutom heta fru A resten av livet sen, så några veckor hit eller dit kvittar ju

  • Äldre 17 May 23:26
    #10

    Så länge namnet på biljett och i pass är detsamma är det lugnt :)

  • 2011br­öllop
    Äldre 18 May 00:43
    #11

    Vi ska åka en vecka efter

  • Äldre 18 May 00:57
    #12
    TheD skrev 2011-05-17 23:26:28 följande:
    Så länge namnet på biljett och i pass är detsamma är det lugnt :)
    Nej inte om namnet är ändrat i folkbokföringen. Du är skyldig att bära med dig ett pass med dina aktuella uppgifter. Om man har pass och biljett i sitt gamla namn och det nya efternamnet gått igenom så använder du dig av falska uppgifter och det kan leda till att man får problem i tullen.

    Det har hänt att brudpar har "fastnat" i tullen på vägen hem och då har fått vända sig till ambassaden i det land där de befinner sig för att få ett giltigt pass. Dessutom har de fått boka en ny biljett hem med korrekta namnuppgifter. 
  • Äldre 19 May 17:07
    #13
    BlackWIngedAngel skrev 2011-05-18 00:57:00 följande:
    Nej inte om namnet är ändrat i folkbokföringen. Du är skyldig att bära med dig ett pass med dina aktuella uppgifter. Om man har pass och biljett i sitt gamla namn och det nya efternamnet gått igenom så använder du dig av falska uppgifter och det kan leda till att man får problem i tullen.

    Det har hänt att brudpar har "fastnat" i tullen på vägen hem och då har fått vända sig till ambassaden i det land där de befinner sig för att få ett giltigt pass. Dessutom har de fått boka en ny biljett hem med korrekta namnuppgifter. 
    När vi kollade upp det så var det helt ok :)
  • MagicB­ride
    Äldre 19 May 17:10
    #14

    Blir alldeles nervös av den här diskussionen Jag har hört samma som TheD, men man är ju livrädd att inte få komma hem igen


  • Martin­aRicka­rd
    Äldre 19 May 19:21
    #15

    Har pratat med dem nu, eftersom att efternamnet redan är "ändrat" det är ju bara vigselpappren som ska in, och dem måste prästen skicka in med detsamma efter vigsel, annars så tänkte vi att personen ifråga kunde dra ut på tiden med dem, men det går tydligen inte.
    Utan personen på skatteverket sa att 1 vecka efter vigseln så borde pappren aha registrerats hos dem, och då ska vi ringa och kolla upp det och så mana på dem att skynda sig på,och berätta då att vi ska resa den 15:e augusti, han sa även att det brukar vara handläggningstid på ca 2-3 veckor, så det BORDE gå, herrgud vilken soppa, tänk om det ändras lagom när vi är på resan=/

    Hoppas det går bra innan vi åker, annars får man hålla tummarna på att man inte fastnar i tullen;)

  • Äldre 19 May 22:05
    #16
    TheD skrev 2011-05-19 17:07:50 följande:
    När vi kollade upp det så var det helt ok :)
    Som sagt, oftast går det bra, men det har hänt att problem har uppstått utomlands. Svenska tullen brukar inte vara något problem.
  • Cammee
    Äldre 20 May 10:06
    #17

    Se till att ha resan bokad i ditt gamla namn + ett pass i ditt gamla namn. Sen om efternamnet går igenom så att ni har ca en vecka eller mer på er att fixa pass så kan ni ju höra av er till resebolaget och byta namn i biljetten.
    Jag ska åka i mitt gamla efternamn och det känns sjukt tråkigt. men även om mitt efternamn skulle hinna bytas är det ingen som bryr sig om det sålänge namnet på pass och bokning är samma.

Svar på tråden Hur gör jag med mitt nya efternamn och pass?