• ClaraH

40+, vad ska man tänka på när man sminkar sig

Ja, jag är 40+, eller rättare sagt 46. Jag skulle vilja ha tips om hur man ska sminka ögonen framförallt. Jag känner mig säker på underlag på i ansiktet och ögonen, men jag är inte riktigt nöjd med själva smikningen. På bröllopet tänkte jag använda en guldig ögonskugga och en mörkare brun i globlinjen. Brukar använda highlighter men vet inte om et funkar på kort. Men jag är osäker på hur man lägger färgerna rätt och om det är rätt färger för mig. Mina ögonlock är lite hängande förstås.

Har någon några allmänna råd att ge just för 40-åringar?

• Svar på tråden 40+, vad ska man tänka på när man sminkar sig
  • FelizLane

Inte för mycket glitter.... Det gör att "rynkor" blir större. Nu vet jag inte om du har det.
    I
    nte för mycket skimmer över huvudtaget alltså. En guldig skugga har ju troligtvis mycket glitter i sig. Vilket gör att du kan få överhäng på ögonlocken och det ser ut som att du har mer hängande än vad du egentligen har. 

highliter funkar, men tänk samma här att inte använda en med för mycket glitter eller skimmer i.
    Mörkt förminskar gör att det sjunker in... 

Svårt att förklara här, men du kanske får en liten aning!? 

• Chicita

Precis som FelizLane säger...
    Inget glitter/ skimmer mm. Det hamnar i alla dom där små hudvecken man ju får med åldern (snart 40) och gör att dom ser djupare ut. Plus att det kan se oljigt ut på bilderna sen...
    Prova en terracottafärgad skugga eller någon i orange istället.

Jag vet att det låter konstigt med orange. Men om du har blåa ögon (vet inte vilken ögonfärg du har förståss) så lyfter det fram dom jättebra och man behöver ju inte fläska på med jättemycket heller Flört

• nikkihag

Jag skulle satsa på en jordnära färgskala och kanske isåfall bara lite guldigt som kanske inte glittrar för mycket, kan tycka att highlighter blir lite för mycket, passar bättre för kvällsfester eller party.
    Underlagsprimer som jämnar ut huden och för fäste är också bra att ha tex. Smashbox photofinish, finns för ögon o ansikte. Till läppar med men det tycker jag är onödigt.

En riktigt bra concealer är alltid ett måste och jag har hittat en jättebra, Garnier rollon anti-dark cicles.
    Hitta en bra o lätt foundation och avsluta med ett löspuder som inte kakar ihop sig o lägger sig i evt. rynkor
    (som vi 40 plussare har) Sök efter sminkningstip på Youtube, finns väldigt bra där!
    Lycka till! 

• ClaraH
    Chicita skrev 2011-05-14 11:07:00 följande:
    Precis som FelizLane säger...
    Inget glitter/ skimmer mm. Det hamnar i alla dom där små hudvecken man ju får med åldern (snart 40) och gör att dom ser djupare ut. Plus att det kan se oljigt ut på bilderna sen...
    Prova en terracottafärgad skugga eller någon i orange istället.

Jag vet att det låter konstigt med orange. Men om du har blåa ögon (vet inte vilken ögonfärg du har förståss) så lyfter det fram dom jättebra och man behöver ju inte fläska på med jättemycket heller Flört
    Hm, jo lite semiskimrande har jag allt, så jag ska gå och kolla på matta och kanske som du säger oranga/terrakotta. Fast jag har mer gröngrå än blå ögonfärg. Hudtonen är åt det gula hållet (generellt när det gäller kläder ska jag ha varma klara färger).
    nikkihag skrev 2011-05-14 11:07:19 följande:
    Jag skulle satsa på en jordnära färgskala och kanske isåfall bara lite guldigt som kanske inte glittrar för mycket, kan tycka att highlighter blir lite för mycket, passar bättre för kvällsfester eller party.
    Underlagsprimer som jämnar ut huden och för fäste är också bra att ha tex. Smashbox photofinish, finns för ögon o ansikte. Till läppar med men det tycker jag är onödigt.

En riktigt bra concealer är alltid ett måste och jag har hittat en jättebra, Garnier rollon anti-dark cicles.
    Hitta en bra o lätt foundation och avsluta med ett löspuder som inte kakar ihop sig o lägger sig i evt. rynkor
    (som vi 40 plussare har) Sök efter sminkningstip på Youtube, finns väldigt bra där!
    Lycka till! 
    Photofinish primer har jag och en annan ögonprimer från MAC som jag är himla nöjd med. Jag tror som sagt att jag har koll på underlaget, med primer, foundation och puder och roughe (aprikosfärgat), men är väldigt osäker på ögonen.

Jag hade tänkt att sminka mig själv, men jag kanske ska leja bort det istället. Nu vet jag inte riktigt....
  • Kattpoet

Undvik att sminka som det var poppis när du var ung, det vissar nämligen ålder .

Så, ta och kolla på  youtube, det finns massor med tutorials för kvinnor över 40 

• ClaraH
    Kattpoet skrev 2011-05-14 13:03:19 följande:
    Undvik att sminka som det var poppis när du var ung, det vissar nämligen ålder .

Så, ta och kolla på  youtube, det finns massor med tutorials för kvinnor över 40 
    Ha, ha det hade sett ut det, med blåtira över hela ögat.

Jag har letat på youtube men får leta lite till...
  • Kattpoet

Sök  make up tutorial  40+

• ClaraH
    Kattpoet skrev 2011-05-14 14:55:11 följande:
    Sök  make up tutorial  40+
    Jättetack för tipset!
  • Nightfall

Hej,

Använd en mineralfoundation och inte så mycket skimmer i ögonskuggan. Akta dig framförallt för att dra på med för mycket svart kajal! :) Niightfall.blogg.se är min blogg ifall du vill ha tips !!

Lórien

• ClaraH
    Nightfall skrev 2011-05-23 20:08:50 följande:
    Hej,

Använd en mineralfoundation och inte så mycket skimmer i ögonskuggan. Akta dig framförallt för att dra på med för mycket svart kajal! :) Niightfall.blogg.se är min blogg ifall du vill ha tips !!

Lórien
    Jag är inte särskilt förtjust i mineralfoundation, tycker inte alls att den passar mig. Jag tycker inte att jag har så mycket linjer, men om jag har mineralfoundation så har jag helt plötsligt det Dessutom ser jag blank ut, men det kan man i och för sig åtgärda med puder. Jag har både MAC's och Chanels foundation och jag trivs bra med båda.

Svart kajal brukar jag inte använda, men har en brun ögonskugga som jag fuktar och applicerar med rak borstepå övre fransraden.

Senaste dagarna har jag experimenterat med en ljusare ögonskugga, kanske funkar, jag vet inte...Många här har sagt matta skuggor, det roliga var när jag fick en provsminkning på MAC så ville hon absolut att jag skulle ha en semiskimrande fast jag sagt att jag ville ha matta skuggor, så hon fick lägga den.

Jag ska titta in på din blogg, tack för tipset
  • mariefarah se

Hej hej!

Jag tycker att du absolut kan använda guld om du vill ha det, det låter jätte fint till din olivfärgade hy och gröna ögon. Att du är 40+ spelar absolut ingen roll, jag har sminkat många över 40 till bröllop och det är många som vill skimmra lite extra på sin dag. Det är även fint att kombinera med bronziga ögonskuggor och en mörk matt brun om du vill forma till lite i ytterkanten samt fransraden uppe och nere. Däremot kan du kanske ta en en matt vaniljfärgad ögonskugga under ögonbrynen för att "höja upp" ögonlocken. En fin detalj är att lägga en ljus, skimmrig ögonskugga längst in i ögonvrån.

Dior har en fin bronzig palett med ögonskuggor även Make up store, Mac och Face har fina.

Lycka till!

• ClaraH
    mariefarah se skrev 2011-05-24 10:41:57 följande:
    Hej hej!

Jag tycker att du absolut kan använda guld om du vill ha det, det låter jätte fint till din olivfärgade hy och gröna ögon. Att du är 40+ spelar absolut ingen roll, jag har sminkat många över 40 till bröllop och det är många som vill skimmra lite extra på sin dag. Det är även fint att kombinera med bronziga ögonskuggor och en mörk matt brun om du vill forma till lite i ytterkanten samt fransraden uppe och nere. Däremot kan du kanske ta en en matt vaniljfärgad ögonskugga under ögonbrynen för att "höja upp" ögonlocken. En fin detalj är att lägga en ljus, skimmrig ögonskugga längst in i ögonvrån.

Dior har en fin bronzig palett med ögonskuggor även Make up store, Mac och Face har fina.

Lycka till!
    Tack så mycket för dina råd, då tror jag faktiskt att jag är på rätt väg. Ska tänka på att ha min matta vita skugga som highlighter istället för den som skimrar.
  • ClaraH

Idag ramlade jag in på FACE i Linköping och träffade en helt fantastisk tjej som tog sig tid med mig och hade en snabblektion med mig. Jag lärde mig helt nya grejer som jag inte läst mig till någonstans. Om hur långt skuggorna ska gå uppåt och utår (dvs inte alls). Jag köpte en aubergineskugga. Dessutom tog hon fram ett riktigt guldglittrande sak och sa att den kunde jag ha på själva locket. (Jag hade ju läst en hel del negativt om glitter här.) Så den ska man inte lägga över hela ögonen. Mycket duktig tjej i alla fall. Köpte en hel del borstar, concealer och eyeliner.

• mariefarah se
    ClaraH skrev 2011-06-11 18:14:04 följande:
    Idag ramlade jag in på FACE i Linköping och träffade en helt fantastisk tjej som tog sig tid med mig och hade en snabblektion med mig. Jag lärde mig helt nya grejer som jag inte läst mig till någonstans. Om hur långt skuggorna ska gå uppåt och utår (dvs inte alls). Jag köpte en aubergineskugga. Dessutom tog hon fram ett riktigt guldglittrande sak och sa att den kunde jag ha på själva locket. (Jag hade ju läst en hel del negativt om glitter här.) Så den ska man inte lägga över hela ögonen. Mycket duktig tjej i alla fall. Köpte en hel del borstar, concealer och eyeliner.
    Där ser du,man blir aldrig för gammal för att få glittra och skimmra, se bara på "Röda mattan". KUL att du fick det du sökte efter :)
  • Ylviz

Face är superbra! Hittade några riktigt snygga mattas skuggor där och lite glitter att ha under ögonbrynen. Provade hemma att även lägga glittret på kindbenet över rougen men då kom mina kråkfötter till enormt liv.

• ClaraH

Jag var på tjänsteresa igår (är på väg hem just nu därifrån) så då hade jag lite tid över på hotellet på kvällen. Så jag lade på allt enligt instruktion och kände verkligen att ögonen lyfte. Jag har velat lite fram och tillbaka huruvida jag verkligen ska sminka mig själv, men nu känner jag mig jättenöjd.

Svar på tråden 40+, vad ska man tänka på när man sminkar sig