Chicita skrev 2011-05-14 11:07:00 följande:
Precis som FelizLane säger...
Inget glitter/ skimmer mm. Det hamnar i alla dom där små hudvecken man ju får med åldern (snart 40) och gör att dom ser djupare ut. Plus att det kan se oljigt ut på bilderna sen...
Prova en terracottafärgad skugga eller någon i orange istället.
Jag vet att det låter konstigt med orange. Men om du har blåa ögon (vet inte vilken ögonfärg du har förståss) så lyfter det fram dom jättebra och man behöver ju inte fläska på med jättemycket heller

Hm, jo lite semiskimrande har jag allt, så jag ska gå och kolla på matta och kanske som du säger oranga/terrakotta. Fast jag har mer gröngrå än blå ögonfärg. Hudtonen är åt det gula hållet (generellt när det gäller kläder ska jag ha varma klara färger).
nikkihag skrev 2011-05-14 11:07:19 följande:
Jag skulle satsa på en jordnära färgskala och kanske isåfall bara lite guldigt som kanske inte glittrar för mycket, kan tycka att highlighter blir lite för mycket, passar bättre för kvällsfester eller party.
Underlagsprimer som jämnar ut huden och för fäste är också bra att ha tex. Smashbox photofinish, finns för ögon o ansikte. Till läppar med men det tycker jag är onödigt.
En riktigt bra concealer är alltid ett måste och jag har hittat en jättebra, Garnier rollon anti-dark cicles.
Hitta en bra o lätt foundation och avsluta med ett löspuder som inte kakar ihop sig o lägger sig i evt. rynkor
(som vi 40 plussare har) Sök efter sminkningstip på Youtube, finns väldigt bra där!
Lycka till!
Photofinish primer har jag och en annan ögonprimer från MAC som jag är himla nöjd med. Jag tror som sagt att jag har koll på underlaget, med primer, foundation och puder och roughe (aprikosfärgat), men är väldigt osäker på ögonen.
Jag hade tänkt att sminka mig själv, men jag kanske ska leja bort det istället. Nu vet jag inte riktigt....