• glada augustibruden

Formulera att barn inte är välkommna till vigseln!

Vi har bestämt oss för att ha ett väldigt enkelt bröllop med enbart bröllopstårta och champange efter vigseln för att fira med nära och kära.
    Vi anser att det är vår dag och tycker att vigseln i kyrkan är det viktiga- som vi ska komma i håg, inte att vi lade ner tusentals kronor på festen som ändå blir som en vanlig fest i slutändan. Vissa blir för fulla, andra klagar på maten och vissa har skitkul men det har de på en `vanlig`fest också!
    Till saken hör att vi gärna vill att nära och kära kommer på vigseln då det ju är vårt stora ögonblick som vi gärna delar med musik och sång osv. Däremot så vill vi inte att ALLA barn kommer! (Av ca 65pers är 24 barn!!!)
    Till och med prästen sa att hon tycker att det är jobbigt med barn nu för tiden FÖR BRUDPARETS SKULL! Föräldrar nuförtiden anser att DERAS barn är såååå underbara- alla tycker att just deras barn är underbara och har inte respekt nog att hålla ordning på dem i kyrkan! Ingen hör någonting och barn har ingen behållning av att vara på en vigsel.
    Vi har tre egna barn och vill gärna ha en barnfi vigsel då det är den vi tycker är viktig.(Våra barn är så klart med men det kommer att finnas en ica kasse med mutor till dem!!!)
    Men hur formulerar man det snällt i inbjudan? Vi ÄLSKAR ju barn men inte just  i kyrkan på vår vigsel och det vore roligt att kunna mingla med alla nära och kära utan att gästerna blir störda av sina barn hela tiden när vi ska fira med tårta och champange efteråt. Jag tror att de vuxna också skulle tycka att det vore skönt utan barn men jag vet av erfarenhet av kompisars bröllop att många blir sura när inte just deras barn får komma.
    Detta är en vigsel inget barnkalas! Hur formulerar ni andra er i denna fråga och hur tacklar ni klagomål?

• Svar på tråden Formulera att barn inte är välkommna till vigseln!
  • Blivande fru Swärdh

Vi skrev kort och gott (med långa rim kan det bli otydligt tycker jag): Lämna kidsen hemma. Vi har inte fått några klagomål alls, det är en som inte kan komma för att hon födde nu under valborg men annars har alla sagt att dem tycker det är skönt att vi kör barnfritt.

• MrsT2011

Jag förstår er verkligen, självklart ska ni inte behöva bli överröstade av 24 barn på er egen vigsel! Det får gästerna tåla, folk fattar ofta inte (precis som du skriver) varför inte just deras lille pelle får vara med överallt, men det får de minsann lära sig! Bara säg vid klagomål att "tyvärr, vi har all rätt att välja detta eftersom det är vår bröllopsdag, dessutom har barn ingen glädje av att sitta stilla länge i en kyrka". Försök även på ett fint sätt återge det som prästen berättade. Om folk sedan hotar med att säga upp bekantskapen eller liknande var de ändå inga riktiga vänner från första början. Man respekterar brudparets önskan, punkt slut.

Vi formulerade vår inbjudan såhär: "Vi hoppas att ingen tar illa upp för att vi inte bjuder barn på bröllopet (spädbarn undantagna)". Ingen brydde sig, de med lite äldre barn ser fram emot en barnfri eftermiddag och kväll. Sedan hoppas jag innerligt att de tre nyblivna mammorna (mina kompisar) förstår att om bebisen börjar gråta är det läge för att deras respektive går ut med den lill* och försöker trösta.

En sak bara angående inbjudan: Skicka inte "save-the-date" utan denna information, skicka hellre den riktiga inbjudan någon månad tidigare än planerat. När vi hade skickat save-the-date och inbjudan sedan gick ut var det en gäst som ringde och var besviken "för jag hade ju redan börjat diskutera med min femåriga dotter vad hon skulle ha för klänning på ert bröllop". Utan att ens ha fått den riktiga inbjudan och utan att ringa och fråga oss först! Den mamman har dock svalt besvikelsen och kommer ensam på bröllopet, ordna barnvakt var inga problem.

Sedan kan jag även varna för att du kommer att få höra att "kyrkan är öppen för alla". Ja rent juridiskt kan man inte neka någon, men gästerna är enligt min uppfattning skyldiga att visa lite hyfs och vett inför brudparets ÖNSKEMÅL.

Lycka till, hoppas att det ordnar sig!

• marimekko86

Vi skrev: Detta är ett barnfritt bröllop.

Sedan skrev vi lite mer förklarande text typ att middagen kan verka långtråkig och festen livlig för de små barnen och att det inte är den bästa platsen för små barn just den här kvällen och att de nog har det bättre hemma i lugnets trygga vrå.

Har bara några få vänner med barn som komemr vara ca 1 ½ år gamla när vi gifter oss. Så de borde absolut kunna lämnas bort över en dag och en av mina vänner som har barn sa att vi absolut skulle ha barnfritt så jag hoppas ALLA andra känner likadant. Små barn hör inte hemma på bröllop. Jag som själv inte heller har barn har ingen lust att barnanpassa mitt bröllop för några få barn som mina vänner har

Har sett rim som: Barn är en gudagåva, men ikväll får de stanna hemma och sova.

• Amejuli

Vi valde att välkomna barn på vigseln men ej på festen men mest eftersom vi visste att det fanns de som misstyckte lite och vi är ute där störande moment inte blir så påtagliga.

Vi formulerade oss i alla fall (Går ju omformulera så att det passar till vigsel istället för fest.)

"På vigseln välkomnar vi alla med glädje medan festen kommer att ha en vuxen inriktning, varför vi ber er att låta de små guldklimparna stanna hemma."

Lycka till!

• Sörön10

Vi hade också ångest över detta men kom fram till att vi vägrade rimma eller försöka skämta bort det hela. Vi skrev: 

Bröllopsfesten är barnfri med undantag för ammande barn. Åldersgräns 15 år.

Lycka till! 

• Amejuli

ja just det, vi hade också undantag för barn som ammas.

• glada augustibruden

Tack så mycket för ert stöd!
    Jag känner mig redan dum för att vi inte har någon `riktig`fest/middag och nu till råga på allt så ska inte barnen få vara med! MEN man anpassar sig alltid till barnen och alla andra så detta vill jag faktiskt inte kompromissa med då det är min och min mans dag som ett vuxet kärlekspar!

• Jelena81

Så här kommer vi skriva: 

Barn är härliga, men denna helg vill vi fira med våra vuxna vänner. Ammande barn följer självklart med sin mamma. 

• jessica p

vi ska också ha barnfritt men har redan fått lite sura miner av svärmor varför inte "kusinerna" får följa med som är 10 och 13.... var drar man gränsen, varför kan man inte bara acceptera detta att vi vill ha det så på VÅRAN dag? men ok dom blir välkomna , vill ju inte stöta sig med dessa släktingar.... men vi kommer att skriva ngt liknande:

barn är en underbar gåva men denna dagen vill vi att de stannar hemma.
    barn är underbarat härliga men denna dag vill vi att de stannar hemma.

sen får man se hur svägerskan med man tar detta vi kommer inte att skriva ngt annat på deras inbjudan!!!

har ej skickat ut ngr  inbjudningar ännu och vi har hållt det hemligt för ALLA förutom våra föräldrar och tärnorna...;))

• 2011bröllop

Vi skrev: Barn är en underbar gåva men denna dag får dom stanna hemma o leka o sova, behöver dom amma får dom följa med mamma !

• MrsT2011
    glada augustibruden skrev 2011-05-14 16:26:18 följande:
    Tack så mycket för ert stöd!
    Jag känner mig redan dum för att vi inte har någon `riktig`fest/middag och nu till råga på allt så ska inte barnen få vara med! MEN man anpassar sig alltid till barnen och alla andra så detta vill jag faktiskt inte kompromissa med då det är min och min mans dag som ett vuxet kärlekspar!
    Åh jag tycker absolut inte att ni ska ha ångest över det, ert upplägg låter supermysigt! Man kan aldrig göra alla nöjda, och det är inte gästerna man ska fokusera på utan sig själv och sin kärlek! Skriv tydligt i inbjudan vad som gäller på er bröllopsdag så är det inga problem. Folk anpassar sin klädsel och storleken på presenten efter ert upplägg, och sen är det inte mer med det!
  • MrsT2011

Dessutom finns det en grymt bra standardreplik som biter på alla typer av klagomål: "Hade det varit bättre att vi gift oss i hemlighet i Karibien?" Då brukar folk mjukna!

• Hoppe

Vi skrev typ såhär: "Den här dagen vill vi fira med våra vuxna vänner och familj (spädbarn är naturligtvis välkomna)".

• Amejuli

Vad jobbigt att få sura miner! Mitt argument till att jag inte ville ha barn med på dagen var att i min värld går helt enkelt inte fester där alkohol serveras och barn ihop. Svärmor hade först haft invändningar men när hon hörde mitt argument höll hon faktiskt med. Kanske ka bita på din också?

jessica p skrev 2011-05-14 18:41:28 följande:
    vi ska också ha barnfritt men har redan fått lite sura miner av svärmor varför inte "kusinerna" får följa med som är 10 och 13.... var drar man gränsen, varför kan man inte bara acceptera detta att vi vill ha det så på VÅRAN dag? men ok dom blir välkomna , vill ju inte stöta sig med dessa släktingar.... men vi kommer att skriva ngt liknande:

barn är en underbar gåva men denna dagen vill vi att de stannar hemma.
    barn är underbarat härliga men denna dag vill vi att de stannar hemma.

sen får man se hur svägerskan med man tar detta vi kommer inte att skriva ngt annat på deras inbjudan!!!

har ej skickat ut ngr  inbjudningar ännu och vi har hållt det hemligt för ALLA förutom våra föräldrar och tärnorna...;))
  • glada augustibruden

Vi tänkte faktiskt åka utomlands ett tag för att slippa allt ev tjafs eftersom vi vill ha det enkelt och utan barn men vår präst övertalade oss att vigas hemma i `vår`kyrka.

Svar på tråden Formulera att barn inte är välkommna till vigseln!