• Josse770

Vad tycker ni om tårtfyllningen?

Jag pratade nyss med dom som ska göra tårtan och vi kom överens om en chokladbotten med choklad och vaniljkräm och grädde.

Det bör väl passa de flesta och inte bli för mäktigt efter en stor middag, eller?

• Svar på tråden Vad tycker ni om tårtfyllningen?
  • mikaela86

ni ska inte ta med någon frukt mousse typ hallon kan ju passa??

• Melóra

Personligen tror jag att det kan bli lite väl "tungt" och mäktigt med chokladbotten med choklad och vaniljkräm och grädde. Säkert toppengott, men väldigt mastigt, speciellt efter att man precis ätit en stor middag. Jag hade satsat på något lite lättare; kanske chokladbotten med en frisk fruktmousse ovanpå, t.ex. hallonmousse, passionsmousse, citronmousse osv. för att balansera upp en söt chokladbotten Glad

• Mirjami

Vi skulle ha chokladbotten och hallon- och chokladmousse på. Men det blir nog faktiskt cheesecake, det är lite mer "vi". Mastigt ja, men man behöver ju inte ta så stor bit.

• Josse770

mousse är uteslutet då jag oftast mår jätteilla efter att ha ätit moussetårtor och sånt.
    kanske om man byter ut chokladkrämen mot kanske någon citronkräm för att balanserar upp det?

• Darling Daisy
    Josse770 skrev 2011-05-13 11:07:10 följande:
    mousse är uteslutet då jag oftast mår jätteilla efter att ha ätit moussetårtor och sånt.
    kanske om man byter ut chokladkrämen mot kanske någon citronkräm för att balanserar upp det?
    Då glömmer vi allt om mousse, alltså

Jag äääälskar choklad, men inte vaniljkräm och skulle därför byta ut vaniljkrämen mot något annat (tex citronkräm, låter gott!).

Om du har ätit kombinationer och gillar den så är det ju kanon! Be att få provsmaka innan ni bestämmer er annars!
  • Sebastiána
    Josse770 skrev 2011-05-13 09:15:13 följande:
    Jag pratade nyss med dom som ska göra tårtan och vi kom överens om en chokladbotten med choklad och vaniljkräm och grädde.

Det bör väl passa de flesta och inte bli för mäktigt efter en stor middag, eller?
    Jag äääälskar choklad så jag säger definitivt 'yes' till den tårtan!!!
  • Sebastiána

Kanske en forêt noir:

Forêt noir
    Chokladtårtbotten varvad med crème légère (vaniljkräm blandad med vispgrädde) smaksatt med körsbärssnaps, griottes (tror att det är inlagda körsbär), täckt med hyvlad choklad

• tesso77

Vi var på ett bröllop med den mest GUDOMLIGA tårtan, för den som älskar choklad Tungan ute choklad botten, chokladmoussefyllning och nån slags chokladöverdrag. Sen garnerad med färska hallon.....sluuurp! Jag kommer nog att ha nåt liknanade på mitt bröllop.

• Näckrosbarnet

Jag bakar en del själv och jag skulle rekommendera att lägga till någon bär, som hallon. Men även citronkräm skulle gå. Något som oxå är gott till skulle vara vitchokladkräm , med chokladbotten ev. en chokladkräm eller hallonkräm.  Eller varför inte chokladborten med med marängkräm och chokladkräm? 

Alis volat propriis
  • prinsessanogrodan

TS: tårtan låter jättegod
    Vi ska ska ha en vanlig hallontårta: ljus sockerkakasbotten - hallonkompott-ljus botten-vaniljkräm, färska hallon,grädde,ljus botten och så hallon och grädde uppe på. och så ett brudpar högst upp såklart
    Vi smakade moussetårtor men tyckte att det smakade konstgjort (som sån där mousse man kan göra av pulver+vatten) och så smakade bara mousse. Vi smakade kanske en dålig moussetårta men det får bli en vnalig god tårta i alla fall

• Näckrosbarnet

Nu slog det mig, hallonpannacotta är gott till!

Alis volat propriis
  • Josse770

Tack för alla förslag, kanske ska tillägga att det är gymnasieelever som gör tårtan och vill inte ge dom något för avancerat.
    Men trots alla supergoda förslag tror jag nog att jag kör på "original"tårtan (smått galen i choklad)

Jag tycker om det  och gästerna skiter jag i {#emotions_dlg.djavulsk} det är MITT bröllop! haha
    Bridezillan kryper fram lite då och då

• sacki79
    Josse770 skrev 2011-05-13 12:29:57 följande:
    Tack för alla förslag, kanske ska tillägga att det är gymnasieelever som gör tårtan och vill inte ge dom något för avancerat.
    Men trots alla supergoda förslag tror jag nog att jag kör på "original"tårtan (smått galen i choklad)

Jag tycker om det  och gästerna skiter jag i {#emotions_dlg.djavulsk} det är MITT bröllop! haha
    Bridezillan kryper fram lite då och då
    Kör på den komb ni tänkt eftersom det är det ni verkar vilja ha, men bryter ni av med en härligt syrlig hallonkompott så lovar jag att ni inte kommer att ångra er. Supergott!

Lycka till med allt!
  • SaJo1981

Citron och choklad e en dundermix:) det ska v nog satsa på! Men jag tycker tårtan låter skiiiiiitgod, jag älskar choklad:)

Svar på tråden Vad tycker ni om tårtfyllningen?