• GeneralElectric

Trist med tal?

Jag blir galen på min farsa. Ända sen vi började planera bröllopet har han tjatat om att vi inte ska ha en massa tal under middagen.
    ”Det är segt med långtråkiga tal” och ”ni måste tänka på gästerna” mässar han. Hans främsta poäng är att de mest är kul för dem talen handlar om (det vill säga för oss, i detta fall...). 

Det knäppa är att han själv är en rätt god talare, och han har även en hel del erfarenhet av långa sittningar! Så det handlar inte om ovana vid middagar, utan snarare att han kanske varit på för många trista sådana.
    Men vi – och i synnerhet M2B -- gillar tal, och tycker att det är en av poängen med bröllopsfester! Klart det kan bli segt med sega tal, men man får väl väl hoppas på korta och spirituella tal och inte måla fan på väggen.
    Nu lär det ju bli en massa tal vare sig pappa vill det eller inte (det är inte han som bestämmer den saken).  Men det är så trist med dessa negativa kommentarer! 
    Vad tycker ni? Är det segt och tråkigt när det blir en massa tal? Eller är det bättre ju fler tal det blir på en bröllopsmiddag? Dela med er av era erfarenheter som festgäster, så att jag får en känsla för om det är pappa eller vi som är fel ute...
  • Svar på tråden Trist med tal?
  • In Wonderland

Jag tycker att det är kul med tal! Speciellt när folk har lagt ner lite tid på dem, gjort dem roliga, pusslat ihop rim, visar bilder och filmer och så. Men talen får inte bli för långa för då kan det bli lite segt för gästerna. Jag hoppas att våra talare håller sig inom 3-4 minuter, kanske familjen kan få hålla några minuter längre. Har du en toastmaster? Vi har sagt till vårt toastmasterpar att de ska be talarna att inte hålla för långa tal. Viktigt tycker jag också är att alla talar hörs. Finns inget tråkigare som gäst än att sitta och se på någon som talar men man hör inget. Vi har en ganska stor sal så kommer be folk att prata i mic. Hoppas de är ok med det.

• Jag han

Jag älskar tal!!
    Sitter alltid och gråter en skvätt när det hålls tal. Oavsett om jag känner folk eller ej. Tycker det är så fint att våga ställa sig och gratta brudparet, berätta något för dem och gästerna.

Klart det kan bli lite långdraget när talen drar ut och blir en kvart långa, men samtidigt är själva grejen med tal så fint, så det stör mig inte heller så mycket!

Jag håller alla tummarna på att folk håller tal på vårt bröllop.

En annan bra sak med tal är att gästerna får lite paus från varandra om man råkar sitta bredvid nån man inte har så mycket att prata om ;)

• Jag han

tillägger att jag aldrig varit på bröllop där det inte varit några tal alls...

• GeneralElectric
    In Wonderland skrev 2011-05-13 03:38:35 följande:
    Jag tycker att det är kul med tal! Speciellt när folk har lagt ner lite tid på dem, gjort dem roliga, pusslat ihop rim, visar bilder och filmer och så. Men talen får inte bli för långa för då kan det bli lite segt för gästerna. Jag hoppas att våra talare håller sig inom 3-4 minuter, kanske familjen kan få hålla några minuter längre. Har du en toastmaster? Vi har sagt till vårt toastmasterpar att de ska be talarna att inte hålla för långa tal. Viktigt tycker jag också är att alla talar hörs. Finns inget tråkigare som gäst än att sitta och se på någon som talar men man hör inget. Vi har en ganska stor sal så kommer be folk att prata i mic. Hoppas de är ok med det.
    Absolut, vi har en toastmaster! Vi har skrivit på vår hemsida att vi gärna vill ha många tal, men helst rätt korta -- och så har vi länkat till en artikel där det rekommenderas att normaltalet är 3 minuter (längre för anhöriga).

Mikrofon har vi funderat på att ha, vet inte hur vi gör! Beror ju också på akustiken i lokalen.
  • GeneralElectric
    Jag han skrev 2011-05-13 05:29:18 följande:

Jag älskar tal!!
    Sitter alltid och gråter en skvätt när det hålls tal. Oavsett om jag känner folk eller ej. Tycker det är så fint att våga ställa sig och gratta brudparet, berätta något för dem och gästerna.

Klart det kan bli lite långdraget när talen drar ut och blir en kvart långa, men samtidigt är själva grejen med tal så fint, så det stör mig inte heller så mycket!

Jag håller alla tummarna på att folk håller tal på vårt bröllop.

En annan bra sak med tal är att gästerna får lite paus från varandra om man råkar sitta bredvid nån man inte har så mycket att prata om ;)

Det där sammanfattar nog rätt bra hur många känner - tror jag? 

Jag har nog heller inte varit på något bröllop utan tal. Däremot har jag varit på brölop med FÅ tal, och det har mest känts en smula sorgligt... 
  • Hvidbrud

Jag tycker att tal är jättetråkigt! Vi undanbad tal på vårt bröllop och de som gärna ville säga något höll det för oss vid honörsbordet. Tycker att det är såååå tråkigt att lysna på när brudparets vänner maler på om hur det var när de var unga och kliché efter kliché släpps lösa och upprepas i tal efter tal... Så,jo, jag förstår din pappa, men samtidigt har han ju framfört sin åsikt och ni är av en annan, då behöver han inte upprepa det hela tiden.

• Melóra

Jag tycker också om tal på bröllop, det hör ju till, på något sätt Glad 

• Iku

Alltså, om jag som gäst hade fått reda på att brudparet undanbett sig tal för att vi gäster skulle ha roligt, hade jag nog fått lite dåligt samvete, det hade jag gärna unnat dem. De flesta tal brukar vara både fina och roliga, men även de trista kan jag minsann sitta igenom för att brudparet ska få höra hur mycket vi tycker om dem, och få sina lyckönskningar, det tycker jag är en självklar del av bröllopsfesten!

• Moster Stina

De enda gånger jag tycker det varit jobbigt att lyssna på tal, är när det FUNNITS en mikrofon, men ingen velat använda den. Och i kombination med mycket folk som småsurrar så att inte alla hör. och då surras det ännu mer.
    Då sitter man ju bara och stör sig på

1. Varför använder han/hon inte micken?!
    2. Varför kan inte gästerna vara lite hyfsade och hålla tyst?

Tal kan vara intressanta och roliga om de vänder sig till alla. Varför ska bara brudparet själva höra?
    Fixa gärna mikrofon!

• Sebastiána

Vår toastmaster är superstrikt tror jag. När han själv gifte sig var den toastmastern mycket bestämd när det gällde talens längd. Han pratade med alla som skulle hålla tal och frågade hur långa de skulle komma att bli. regeln var max 3 minuter, helst mindre. Det blev väldigt lyckat! Jag har varit på bröllop där talen varat närmare 10 minuter långa och osammanhängande. DET är tråkigt.

• prinsessanogrodan

Jag tycker att det är bäst om det är lagom många tal, dvs inte ett var femte minut men inte heller ett i timmen.
    Jag vill gärna kunna äta och prata mellan varven också. Äta kall mat för att det är många tal är ingen hit, inte heller tal som varar mer än 3 minuter. 4 tal/timme är lagom för då hinner man äta och dricka och prata med sina bordsgrannar också samt att man kan hinna smita ut på toa om det är kris på den fronten.
    Tal som drar upp allt som brudparet haft för sig sina under sina år ihop eller allt som bruden har tagit sig för från vaggan till dags dato...blir väldigt trist.

• Darling Daisy

Bra och roliga tal är kul att lyssna på som gäst, men lååååånga och dåliga är det inte!

Det värsta tal jag genomlidit var över 15 minuter långt och hölls av brudgummens familj (mor, far och syskon). De gick banne mig igenom hela hans liv och var rent ut sagt skittråkigt!

Jag undrar bara hur man kan få för sig att skriva så långa tal? De hade ju ett superlångt manus så det var uppenbarligen väl förberett...

• Sebastiána
    Darling Daisy skrev 2011-05-13 10:50:40 följande:

Bra och roliga tal är kul att lyssna på som gäst, men lååååånga och dåliga är det inte!

Det värsta tal jag genomlidit var över 15 minuter långt och hölls av brudgummens familj (mor, far och syskon). De gick banne mig igenom hela hans liv och var rent ut sagt skittråkigt!

Jag undrar bara hur man kan få för sig att skriva så långa tal? De hade ju ett superlångt manus så det var uppenbarligen väl förberett...

...och det var säkert inte så kul för brudgummen heller att få hela sitt liv framlagt sådär.
  • Darling Daisy
    Sebastiána skrev 2011-05-13 10:54:16 följande:
    ...och det var säkert inte så kul för brudgummen heller att få hela sitt liv framlagt sådär.
    Nä, jag tvivlar på det! Och bruden såg väl inte helt överförtjust ut heller!
  • Lillananna

Alltså. Dåliga tal. dåligt förberedda osv blir oftast för långa och därigenom olidliga.
    Men ett bra kort, personligt tal hoppas jag på att vi får.
    och då Många..
    Så din pappa är nog bara rädd för massa oförberedda dåliga långa tal.. och är det så så är han och jag två:)

• Syrinx

Jag älskar tal och är dessutom väldigt blödig, så jag brukar alltid gråta även när jag inte känner festföremålet så bra. Korta, kärnfulla tal med inte alltför privat innehåll är underbara att lyssna på.
    MEN som flera andra också har skrivit - långa tal av barndomsvänner till bruden/brudgummen med bara massa internskämt eller av farbrorn som är lite väl överförfriskad är aldrig kul. Det värsta talet jag hört var ett tredelat (!!!) tal, där varje del var 15-20 min och innehöll konstiga, långa musikstycken som varit "viktiga" för brudgummen, och dessutom mängder med interna historier som jag aldrig förstod. 

Har man en toastmaster dit tal anmäles, får väl toastmastern säga till alla som vill hålla tal att de ska vara max ett visst antal minuter, och överskrids det får helt enkelt toastmastern lite smidigt avbryta och be talaren avrunda.  

• Diamanten90

Vi kommer inte att ha några tal. Min fästman gillar verkligen inte uppmärksamhet så vi har inga tal. mer fri samvaro bara. Men tal brukar kunna vara roliga. Det beror på hur bra talaren är!

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Aniara4

Men varför säger han det till er, det är väl inte ni som kommer att hålla en massa långa tal? Han får väl ta upp det med toastmastern istället! Och så kan ni säga till toastmastern att ni för er del tycker det är trevligt med tal, så får toastmastern välja vems åsikter som är viktigast, Flört

Sen är ju inte det avgörande egentligen hur långa eller korta talen är utan hur bra det är, och det är ju dessvärre svårt att styra över! Man kan liksom inte säga "tråkiga tal max 2 minuter, men om du är rolig, klok och inspirerande kan du få hålla på i fem".

• kandersson174
    Diamanten90 skrev 2011-05-13 12:04:29 följande:
    Vi kommer inte att ha några tal. Min fästman gillar verkligen inte uppmärksamhet så vi har inga tal. mer fri samvaro bara. Men tal brukar kunna vara roliga. Det beror på hur bra talaren är!
    junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
    Hur kan du veta att ni inte kommer att ha några tal? Har ni sagt åt folk att inte hålla tal?
  • kandersson174

Jag har också tänkt en hel del på detta med tal de senaste veckorna med anledning av TV4s "Fyra bröllop". Har börjat bli rädd att gästerna kommer att plågas... Det verkar finnas så många människor som inte gillar tal?!

Själv gillar jag tal, det ger mig lite uppslag till ämnen att prata om med bordsgrannen och blir ett trevligt avbrott. Och som alla andra också har sagt, det är såklart inget kul med tal som är 15 minuter långa och tar upp allt!

Svar på tråden Trist med tal?