• tesso77

Vad tycker ni om låtvalen? Åsikter snälla!

Bakrundsmusik (börjar spelas ca: 30 min innan vigseln när gästerna börjar anlända): Enya-Caribbian blue och Book of days.

Ingångsmusik: Midsommarnattsdröm (Felix Mendelssohn Bartholdy)

Sololåtar:  Du är allt (Sonja Alden)
                         Everytime we touch (Cascada)

Psalm: En vänlig grönskas rika dräkt

Utgångsmusik: Beutiful day-U2 (piano och ev.kör)

• Svar på tråden Vad tycker ni om låtvalen? Åsikter snälla!
  • Melóra
    Ciccci skrev 2011-05-13 07:29:15 följande:
    Alltså MÅSTE ni ha 2 psalmer?
    Jag bor i Finland o ska gifta mig i sommar, o här är det INGET krav på att det måste vara psalmer..
    Kan skippa alla sånger om man vill o bara köra vigseln...
    Inte? Se där ja, hade jag ingen aning om Glad Ja, i Svenska kyrkan måste man ha minst två psalmer med under vigselcermonin. Standard är att man har tre psalmer egentligen, men man kan få skippa en om man vill (känner man att man absolut inte vill ha psalmer och liknande med under sin vigsel kan man ju alltid gifta sig borgerligt istället) Glad
  • Ciccci
    Melóra skrev 2011-05-13 08:21:59 följande:
    Inte? Se där ja, hade jag ingen aning om Glad Ja, i Svenska kyrkan måste man ha minst två psalmer med under vigselcermonin. Standard är att man har tre psalmer egentligen, men man kan få skippa en om man vill (känner man att man absolut inte vill ha psalmer och liknande med under sin vigsel kan man ju alltid gifta sig borgerligt istället) Glad
    helt nytt för mig att man måste ha psalmer.
    Men frågade i pastorkanslit när jag va in hastigt o prata med dom o hon svarade att man får ta bort dom om man vill.. :)
    Härligt tycker jag eftersom jag personligen inte tycker om att sjunga psalmer.. :)

Men ska träffa prästen här nästa vecka troligtvis o då ska vi prata om det...
    Troligtvis kanske min minsta syster ska sjunga en sång, mne vet inte ännu.. Får se lite. :)
  • FruHassel

Mycket vackert med Enya innan vigseln, tycker dock det är ett litet tråkigt och alldagligt val med Sonja Aldén men om det är en favorit hos dig/er så ska ni absolut ha den!

• tesso77
    wiii skrev 2011-05-13 08:02:20 följande:
    Beautiful day

The heart is a bloom 
    Shoots up through the stony ground 
    There's no room 
    No space to rent in this town 

You're out of luck 
    And the reason that you had to care 
    The traffic is stuck 
    And you're not moving anywhere 

You thought you'd found a friend 
    To take you out of this place 
    Someone you could lend a hand 
    In return for grace 

It's a beautiful day 
    Sky falls, you feel like 
    It's a beautiful day 
    Don't let it get away 

You're on the road 
    But you've got no destination 
    You're in the mud 
    In the maze of her imagination 

You love this town 
    Even if that doesn't ring true 
    You've been all over 
    And it's been all over you 

It's a beautiful day 
    Don't let it get away 
    It's a beautiful day 

Touch me 
    Take me to that other place 
    Teach me 
    I know I'm not a hopeless case 

See the world in green and blue 
    See China right in front of you 
    See the canyons broken by cloud 
    See the tuna fleets clearing the sea out 
    See the Bedouin fires at night 
    See the oil fields at first light 
    And see the bird with a leaf in her mouth 
    After the flood all the colors came out 
    Ja det var ju inga kärleks-ord där direkt Tungan ute men å andra sidan så vet jag inte om nån skulle reagera, jag har ju inte gjort det Skrattande vi får väl se vad prästen säger, för han måste väl ändå godkänna valen av låtar?
  • tesso77
    FruHassel skrev 2011-05-13 09:26:28 följande:
    Mycket vackert med Enya innan vigseln, tycker dock det är ett litet tråkigt och alldagligt val med Sonja Aldén men om det är en favorit hos dig/er så ska ni absolut ha den!
    Jag ska varar ärlig å säga att jag ALDRIG hört just denna låten med Sonja Alden innan, har varit på många bröllop sista åren så jag vet ju vilka sånger jag INTE ska ha iaf Glad 
  • Sebastiána
    tesso77 skrev 2011-05-13 07:19:06 följande:
    Ja, det är möjligt att jag måste ha två psalmer, har inte pratat med prästen än, men det känns som om det inte är "så noga" Förvånad jag tycker det är mest viktigt att hitta övrig musik i kyrkan som visar vilka vi är.....
    Ciccci skrev 2011-05-13 09:02:41 följande:
    Men frågade i pastorkanslit när jag va in hastigt o prata med dom o hon svarade att man får ta bort dom om man vill.. :)
    Härligt tycker jag eftersom jag personligen inte tycker om att sjunga psalmer.. :)

Troligtvis kanske min minsta syster ska sjunga en sång, mne vet inte ännu.. Får se lite. :)
    Enligt svenska kyrkans vigselritual MÅSTE man ha två psalmer. Egentligen är det tre som ingår, men man får ta bort en. Den präst som godkänner en vigselgudstjänst utan psalmer begår tjänstefel!
  • Sebastiána
    tesso77 skrev 2011-05-12 19:14:39 följande:

Bakrundsmusik (börjar spelas ca: 30 min innan vigseln när gästerna börjar anlända): Enya-Caribbian blue och Book of days.

Ingångsmusik: Midsommarnattsdröm (Felix Mendelssohn Bartholdy)

Sololåtar:  Du är allt (Sonja Alden)
                         Everytime we touch (Cascada)

Psalm: En vänlig grönskas rika dräkt

Utgångsmusik: Beutiful day-U2 (piano och ev.kör)

Jättefin musik! Vi ska också ha e"En vänlig grönska", den är så fin och somrig. Ni måste ju ha en psalm till bara. Det finns massor att välja mellan. Vi hade svårt att bestämma oss så det får bli tre stycken

"Guds kärlek är"
    "Du vet väl om att du är värdefull"
    "Se livet vill blomma i skaparens hand"

mm mm

Det finns också en bröllopstext till "Den blomstertid"
  • tesso77
    Sebastiána skrev 2011-05-13 11:24:08 följande:

Enligt svenska kyrkans vigselritual MÅSTE man ha två psalmer. Egentligen är det tre som ingår, men man får ta bort en. Den präst som godkänner en vigselgudstjänst utan psalmer begår tjänstefel!
    Ojdå, så illa! Ja dåså var vi på ett bröllop för några år sen (i samma kyrka som vi ska gifta oss i) när det bara var EN psalm. Sen å andra sidan så var prästen som var i tjänst troligtvis inte nykter heller för under hela vigseln kallade han brudgummen vid fel namn Skrikandes stackars brudpar!! Han är numera avkragad kan jag tillägga....
  • Sebastiána
    tesso77 skrev 2011-05-13 11:28:18 följande:
    Ojdå, så illa! Ja dåså var vi på ett bröllop för några år sen (i samma kyrka som vi ska gifta oss i) när det bara var EN psalm. Sen å andra sidan så var prästen som var i tjänst troligtvis inte nykter heller för under hela vigseln kallade han brudgummen vid fel namn Skrikandes stackars brudpar!! Han är numera avkragad kan jag tillägga....
    Hoppsan! Vad trist att råka ut för en onykter präst på sitt bröllop. Psalmerna måste de iofs ha diskuterat innan och det var fel av honom att bara ta med en - om det var en vigsel i svenska kyrkan alltså.
  • Ciccci
    Sebastiána skrev 2011-05-13 11:24:08 följande:

så är det inte här i finland..
    Eftersom det är ju inte svenska kyrkan..

så här får man egentligen bygga upp vigseln som man vill.. klart att det finns säkert vissa "element" som ska vara med, men psalmerna kan man hoppa över.. :)

Tänk så olikt det kan vara...
Svar på tråden Vad tycker ni om låtvalen? Åsikter snälla!