• simple

Behöver man toastmaster och värdar?

Vi kommer ha ett litet bröllop hemma i trädgården med ca 20-30 personer....alla verkar ha toastmasters och värdar och scheman för hela dagen..de ända vi vet om dagen är att vigsel börjar 15.00..blir väldigt stressad över att alla verkar så planerande och planerat för sin dag så mycket...är vi för slappa så vi behöver planera lite mera tider?? behöver råd.... =0S

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-10 18:54
    vi har heller inga värdar el toastmaster..vi ska ju ha vigsel och fest på samma ställe lixom...men vi ska ta våra kort efter vigsel och före maten..börjar få små panik att alla är så orginiserade..

• Svar på tråden Behöver man toastmaster och värdar?
  • bluttis

Jag undrar samma sak!! Vi ska också ha ett litet enkelt bröllop med grillfest efteråt och vi har absolut inget festprogram, men jag känner mig rätt stressad när jag tänker på det... man kanske ska ha det?! Och några värdar har vi inte heller! Hoppas någon här har något bra svar: ) och lycka till på bröllopet!

• Chicita

Det väljer ni helt själva.
    Vi har valt att ha en toastmaster men inga värdar. Vi kommer ha 80-90 gäster, så för att hålla lite koll på vad som händer på festen utan att vi ska behöva springa, så valde vi att sätta någon som ansvarig... Dvs toastmastern.

Han kommer att stämma av lite tider med cateringfirman och passa in tal så ingen börjar hålla tal mitt i varmrätten  eller att det blir ett jättelångt tal precis när vi ska ta bensträckare och kisspaus så att caterinfirman får hålla maten varm eller vi får hoppa över pausen osv... 
    En toastmaster kan informera gästerna om saker som händer under kvällen också om det är något speciellt (toaletterna finns... rökning sker... behåll besticken så får ni ny tallrik... mm mm)

Det är ett sätt för oss att kunna släppa ansvaret och bara umgås med alla som har kommit för att fira oss, utan att vi ska behöva avbryta för att springa och kolla att toapapper finns eller höra om kaffet är på väg eller om dom tagit vägen över kina med det *typ* 

• simple
    bluttis skrev 2011-05-10 18:58:20 följande:
    Jag undrar samma sak!! Vi ska också ha ett litet enkelt bröllop med grillfest efteråt och vi har absolut inget festprogram, men jag känner mig rätt stressad när jag tänker på det... man kanske ska ha det?! Och några värdar har vi inte heller! Hoppas någon här har något bra svar: ) och lycka till på bröllopet!
    Ja de blir grillfest här med efteråt.. =0) vi har heller inget festprogram inte heller vigselporgram...

men jag känner lite att har man större bröllop kanske man behöver de men när de är ett litet bröllop så känns de rätt onödigt el?  
  • Willowfield

Tänker så här. det är eran dag och ni skall kunna njuta, roa er och må alldeles superbt bra unde hela tillställningen, inte passa grillar, dryck, kaffe, toapapper, skavsår. vatten, flera glas, ställa fram mera mat osv osv.
    För o slippa allt detta och för att få vara brudpar för denna enda gången kan det vara skönt att ha ngn som tar allt ansvar, kalla det värd, toastmadame/master eller dylikt, och vad de gör eller inte gör är ju helt upp till er.

Men jag skulle nog rekomendera att ni har det, sen kan ni ju göra upp vad ni tycker de skall sköta och vad ni vill ha med.  

En av mina väninnor gifte sig för 4 år sedan och hade ingen/inga ansvariga, hade inte jag och min blivande tagit ansvaret hade hon inte hunnit njuta av kvällen, Hon var innerligt tacksam över att vi bara "tog över" 

• simple
    Willowfield skrev 2011-05-10 19:08:44 följande:
    Tänker så här. det är eran dag och ni skall kunna njuta, roa er och må alldeles superbt bra unde hela tillställningen, inte passa grillar, dryck, kaffe, toapapper, skavsår. vatten, flera glas, ställa fram mera mat osv osv.
    För o slippa allt detta och för att få vara brudpar för denna enda gången kan det vara skönt att ha ngn som tar allt ansvar, kalla det värd, toastmadame/master eller dylikt, och vad de gör eller inte gör är ju helt upp till er.

Men jag skulle nog rekomendera att ni har det, sen kan ni ju göra upp vad ni tycker de skall sköta och vad ni vill ha med.  

En av mina väninnor gifte sig för 4 år sedan och hade ingen/inga ansvariga, hade inte jag och min blivande tagit ansvaret hade hon inte hunnit njuta av kvällen, Hon var innerligt tacksam över att vi bara "tog över" 
    men jag är lite fundersam på vem de skulle vara lixom då man vill att alla ska kunna njuta lixom...
  • Chicita
    simple skrev 2011-05-10 19:22:28 följande:
    men jag är lite fundersam på vem de skulle vara lixom då man vill att alla ska kunna njuta lixom...
    Jag har varit gäst på bröllop och ändå ställt upp som Willowfield. Och det funkar.
    Jag som gäst är ju inte den som alla vill träffa och prata med osv, utan det är ju brudparet. Be flera om hjälp... Syskon, föräldrar mm. Om dom hjälps åt så blir inte deras "jobb" varken svårt eller tidskrävande Solig 
  • simple
    Chicita skrev 2011-05-10 20:02:17 följande:
    Jag har varit gäst på bröllop och ändå ställt upp som Willowfield. Och det funkar.
    Jag som gäst är ju inte den som alla vill träffa och prata med osv, utan det är ju brudparet. Be flera om hjälp... Syskon, föräldrar mm. Om dom hjälps åt så blir inte deras "jobb" varken svårt eller tidskrävande Solig 
    Ja de va lite smart faktiskt....kan ju ha flera st med olika saker..den ska jag tänka på..du är smart du *ler*
  • nikkihag

Vi har heller inga värdar/toastmasters eller madamer. Vi har ca 30 gäster med middagsbuffé hemma hos oss efter vigseln som sker på annat ställe. Tänkte ha en avslappnad och soft tillställning ändå, jag skiter i om jag måste ta fram nytt toapapper, kanske fyller jag på det ordentligt innan ;)

• simple
    nikkihag skrev 2011-05-10 20:52:05 följande:
    Vi har heller inga värdar/toastmasters eller madamer. Vi har ca 30 gäster med middagsbuffé hemma hos oss efter vigseln som sker på annat ställe. Tänkte ha en avslappnad och soft tillställning ändå, jag skiter i om jag måste ta fram nytt toapapper, kanske fyller jag på det ordentligt innan ;)

en till som tänkt som vi lite..gud va skööööönt =0D
  • mikaela86

Min faster gifte sig i sin trädgård med festen där också, helt underbart bröllop och ingen större planering krävdes!! Ingen toastmaster/madame inga värdar inget festhäfte ja ni fattar och en helt fantastisk fest ändå!! det blev inte alls stelt och inga längre tal och alla var glada och hade sitt festhumör på topp!! De hade hyrt in serveringspersonal men det var också det ända, mest för att brudparet skulle kunna få slappna av!!

• Willowfield

Visst helt klart fungerar det även utan värdar, toasts...Solig inget måste inte så jag menar, 
    Tänker mera på att som brudpar ska man kunna släppa alt sånt helt och hållet.
    Och som Chicita skrev inte behöver det vara en person eller 10 man väljer själv, och släkt och vänner brukar kunna ställa upp och ta på sig ngt ansvar, bara roligt ju att få hjälpa till på en sådan här fin och viktig dag.. 

• Loche

Vi har både toastmadame och värdpar. :) Vi blir ca 50 pers.

Vi har valt att ha det så för att kunna ägna dagen åt att just gifta oss och inte behöva tänka på underhållning, spexigheter, ev. lekar m.m. Vi vill känna att allt flyter utan att vi behöver bekymra oss. Annars brukar vi alltid ha ett finger med i alla tillställningar och var de som håller i saker och ting, men just denna dag lägger vi över det på andra. :)

Det beror mycket på vilka gäster man har och antalet, tycker jag. Har man en liten familjetillställning där alla känner alla behövs inte lika mycket planering som om man har gäster från olika håll, där många inte känner varann osv.

• simple

För annars när vi har nått är de ju jag som alltid fixar med maten och allt de...så när jag prata med gubben sa att de löser sig och de brukar inte va nått problem..ne de brukar de inte för jag gör de hehe..men som någon sa kan vi ju dela upp de kanske att olika personer har en grej var..jag vill kunna slappna av denna dagen känner jag...måste bara få med gubben på de.. =0S

• Blivande fru Swärdh

Vi kommer ha 70 gäster. Min bror är toastmaster. Min svägerska är värd. Sen hoppar min syrra och tärna in om det är nåt men vi kommer ha personal som har hand om baren, köket och baren så att våra ansvariga inte behöver bry sig om det. Skönt att bara kunna njuta av kvällen utan stress.

• Chicita
    simple skrev 2011-05-11 09:27:15 följande:
    För annars när vi har nått är de ju jag som alltid fixar med maten och allt de...så när jag prata med gubben sa att de löser sig och de brukar inte va nått problem..ne de brukar de inte för jag gör de hehe..men som någon sa kan vi ju dela upp de kanske att olika personer har en grej var..jag vill kunna slappna av denna dagen känner jag...måste bara få med gubben på de.. =0S
    Prata med några av dom som kommer.
    Du kan förbereda allt du kan tänka på, så det bara är för dom att piffa till det där lilla som behövs, kanske fylla på mer vatten i vattenkannorna eller hämta mer is eller vad det nu kan vara.
    Visa dom vart sakerna finns och försök sen att släppa ansvaret för sånt sen.

Om det inte är ett stort sällskap så brukar det inte bli lika mycket spring heller med olika saker.
    Men som värdinna (brud) så kan det vara svårt att släppa det där ansvaret för att alla gäster ska ha det bra, om man inte vet att någon annan sköter det istället. Flört 

Ni var ju inte så många, så det där löser sig säkert bara du förbereder.
    Men man vill ju inte direkt stå och vispa ihop mer grillsås i brudklänningen, om det gick mer än man trott.
    Eller stressa runt och kolla att ingen saknar nåt vid middagen.
    Så ta hjälp du. Dom flesta är bara glada över att få något att göra. Dom tar det som ett hedersuppdrag. Och om gästerna känner sig som hemma där ni ska vara så är det ju inga problem. Då sköter dom sig själva om du ger dom löfte att rota i skåp och lådor om det behövs Glad 
  • simple

Vi har nu pratat här hemma och bestämt oss för att inte ha någon speciell värd el toastmaster..däremot kommer våra familjer få hjälpa oss med lite små grejer under kvällen, ex hans mamma tar maten min mamma efterrätten hans bror underhållningen medans vi fotas mm.. =0) 

• Chicita
    simple skrev 2011-05-12 10:07:04 följande:
    Vi har nu pratat här hemma och bestämt oss för att inte ha någon speciell värd el toastmaster..däremot kommer våra familjer få hjälpa oss med lite små grejer under kvällen, ex hans mamma tar maten min mamma efterrätten hans bror underhållningen medans vi fotas mm.. =0) 
    Du ser... det löste sig ju galant Solig
Svar på tråden Behöver man toastmaster och värdar?