• Anonym (grinig)

Blir lite trött....

Jag blir så trött på hetsen att det ska vara så många gäster som möjligt på alla bröllop!
    Är man mer lyckad,en bättre person,lyckligare i sitt äktenskap osv för att man 100 gäster än om man har 50 gäster?
    Måste man bjuda hela släkten och alla man känt sedan dagis?
     Är det inte kvalité som räknas? Är det bara jag och min blivande som inte har 40 nära vänner? Om vi bara har en handfull riktigt nära vänner är vi då osociala freaks?
    Vi vill ha de som verkligen betyder något för oss med oss när vi ska gifta oss.
    Måste vi ändå bjuda ytliga bekanta och kompisar från förr (som vi inte umgås med längre och som vi inte kommer umgås med i framtiden)? Måste man bjuda för gammal vänskaps skull trots att vi kanske inte träffat en del av dessa människor på 5 år och redan då kände att vi höll på att glida isär?

• Svar på tråden Blir lite trött....
  • Elintheres

Jag håller nog inte alls med. Jag tycker inte alls det spelar någon roll hur många man är, bara man bjuder de man vill ha där.
    Säger dock emot mig lite själv då jag bjuder vissa av pappas släkt bara för att jag inte orkar ta diskussion med pappa, men jag tror ändå inte de kommer.
    MEN, man ska inte bjuda gamla vänner som man var bästisar med förr om man inte vill.... det blir både dyrt och tråkigt :)

• Therese142

Vi kommer bli runt 50 personer med kanske max 10 goda vänner och resten familj och släkt. Vi har inte så stor skara av goda vänner men däremot många ytliga bekanta. Varför skulle vi bjuda folk som vi knappt vet vad de heter i efternamn och som man hejar på någon gång ute ?! Bara för att få lika många gäster som någon annan hade, nä vi kör hellre på kvalite än kvantiet.

• Sebastiána

Vi blir 34 (men bjöd typ 62 pers). Jag har bara bjudit ena halvan av släkten. Den andra umgås jag aldrig med.

• Kattpoet

Min släkt är  6 personer förutom mig medans min mans släkt är större.   Men jag har mer vänner än vad han har, så det jämnar ut sig.

Javisst jag skulle kunna fylla ett bröllop med 100 personer  med av alla dessa är det inte så många som träffar många som träffar mig på en daglig basis eller ens månatlig  basis. 

Och jag ska vara ärlig, jag ville bara ha 30 personer på brölloper , folk som stod mig nära men det blev en del av hans släkt i stället så vi blev 30 endå i slutändan.

Jag skulle aldrig bjuda arbetskamrater  som man inte umgås med utanför jobbet eller ens ser som vänner, eller bjuda barndomskompisar man inte sett sedan man var  10 eller  grannens hund bara för att den räddande en från en spindel en gång.

Du är inte osocial, du är bara selektiv med de du kallar vänner.

• Liina86

Jag tycker inte det spelar någon roll hur många gäster man har men jag tror heller inte att alla som har bjudit många har bjudit folk de bara har en ytlig bekantskap med. Vi kommer ha 82 gäster men inga där är människor som vi inte umgås med. Vi har inte bjudit den halvan av sambons släkt vi inte umgås med och inga arbetskamrater eftersom vi inte umgås med dessa privat. Vi har bjudit varsin barndomskompis men dessa träffar vi åtminstone några gånger per år.  

• Hanna och Petter

Klart de inte spelar någon roll hur många gäster man har, de viktiga är ju att man bjuder dem man vill ha där. Har faktiskt inte uppfattat de nånstanns här på BT som om de skulle va en hets över antal gäster?

Vi kommer ha ca 140 gäster på bröllopet men ändå är det bara sånna vi umgås med. Jag har en stor släkt som jag delar landställe md (ofta är vi ca 30 pers där samtidigt), min m2b har väl en mer "normalt" stor släkt men ändå blir bara vår närmsta släkt ca 80 pers och sen har vi både många vänner till familjen som vi vuxit upp med, och sen är vi väldigt sociala båda två och vart aktiva i studenvärlden och där träffat många goda vänner. Vi har ändå vart tvugna att banta gästlistan relativt mycket för att komma ner till detta antal. Kan ibland va lite avundsjuk på de som har färre gäster, för hur ska vi ens hinna prata med alla under kvällen? Men vi vill ju verkligen dela vår stora dag med alla dessa människor!

• Chicita

Vilken hets? 
    Har aldrig hört att det ska vara viktigt hur många man bjuder eller hur många man är.
    Tvärtom så verkar det ju snarare så att många vill ha ett litet och intimare bröllop med bara dom närmaste. Men att dom mer eller mindre tvingas bjuda släktingar pga grupptryck från övrig släkt...

Vi kommer bli ca 80.
    Och då har vi ändå bantat gästlistan en del.
    På sambons mammas sida är dom ca 54 personer,som vi träffar minst 2 ggr per år. Så det känns inte så enkelt att välja bort någon där.
    Men eftersom några av dom inte kan komma och några av mina (fåtaliga) släktingar tackat nej så har vi kunnat bjuda lite andra som vi ville ha med.
    Jobbarkompisar som jag gillar lite extra, och några nätvänner faktiskt. Såna som vi träffar så ofta vi kan, varav två som bjöd oss på deras bröllop förra sommaren  Glad
    Vi behöver givetvis inte bjuda dom. Men vi valde att göra det när vi fick andra avhopp då vi ändå budgeterat för 80 personer nu och detta är människor vi trivs med och som kommer att förgylla vår dag bara genom sin närvaro Glad

• MrsT2011

Du har helt rätt TS! Men allt är inte svart eller vitt, jag tror många brudpar bjuder halva världen för att de är rädda att såra någon. Ytterst sällan handlar det om att man vill "skryta" med hur många man känner.

Vi löste dilemmat såhär: Jag har jättestor släkt och många vänner. När jag fyllde 30 bjöd jag över 80 personer, de enda jag kände via min sambo var hans föräldrar och två systrar. Hans bekantskapskrets är liten, ingen kontakt med släkten i finland och 5-6 nära vänner.

Alltså var det självklart när vi diskuterade gästlista till bröllopet att jag skulle banta min lista till hans nivå eller vad man ska säga. Våra familjer och närmsta vänner samt min mormor är bjudna denna gång, totalt blir vi 33 personer.

Känns ändå helt sjukt att det blir 20 gäster på min sida och 10 på hans. Detta beror på att flera av hans vänner OCH hans systrar är singlar, och det finns inte att vi skulle dela på etablerade par. Mina vänners män är "riktiga" vänner på ett sätt då vi känt dem i flera år.

Detta hade såklart kunnat leda till ansträngda relationer med de mindre nära vännerna och en massa gnäll från släkten, men alla har tagit det bra. Det är nog lättare att acceptera att inte bli bjuden på ett litet bröllop än att hamna utanför gästlistan när 100 personer blivit bjudna...

• Ronja8

Vi kommer ha 42 gäster, bjöd in 48 men två par tackade nej. Jag har betydligt större släkt än min m2b men vi gjorde så att de bjöd in de släktingar och vänner som vi faktiskt umgås med. Tror att det kommer bli riktigt bra.

• Emblas Mamma

Vi bjöd in 80 stycken,
    och vi blir 66 stycken tror jag?
    några som vi visste inte skulle komma men bjöd för artighetens skull, och några som ska bli mammor och säkerligen inte kan komma.

Men så är det! :)

Tycker inte vi bjuder så många, dock har jag en ganska stor släkt och vi umgås allihopa och har olika fester på året tillsammans, så det känns bara självkalrt att bjuda!
    Min sambos släkt däremot är kanske ett tiotal max, därför bjöd vi hans långväga släktingar för artighetens skull mest. men varför skulle man inte kunna göra det? Tycker det hade varit trevligt att få träffa alla faktiskt :)

Svar på tråden Blir lite trött....