• queenelin

DJ - Alla erfarenheter/åsikter välkomna!

Kära vänner här inne på BT,

Jag skulle behöva er expertis. Vad har ni för erfarenheter av DJs? Behöver inte bara vara från bröllop utan från vilka fest som helst.
    Vad är bra, vad är dåligt? Vad är fallgroparna? Blir det drag på dansgolvet? Är det ett prisvärt alternativ till livemusik?

Jag har ingen som helst erfarenhet från DJs (om man inte räknar med något besök på nattklubb...) och skulle verkligen vilja ha ALLA åsiker som går att få!

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden DJ - Alla erfarenheter/åsikter välkomna!
  • queenelin

Kom igen nu, I neeeed you!

• Vargaland

Det viktigaste av allt är att välja en DJ som kan läsa publiken och välja rätt låtar som funkar. Det är A och O för festen! Har hört otaliga kassa dj:s som bara spelar musik de själva gillar, och vääägrar spela nåt som nån önskar bara för att de tycker det är skit. Sen finns det de som mixar uselt så övergångarna låter förfärligt. Det är inte heller så kul.
    En lyhörd, öppen dj med BRED repertoar är det viktigaste! Han/hon ska kunna spela ALLT, från dansband till hårdrock och allt där emellan. Vad en dj kostar att anlita har jag inte så stor uppfattning om, men det borde vara billigare än ett liveband där de är fler personer som ska dela på pengarna.

• SnartFruSir

Vi har bokat en DJ i Göteborg. han kostar 3500 kr och då ingår spelning i 4 timmar, ljud och ljus. Önskar man hålla på längre kostar det ytterligare 500 kr/h.
    Han spelar allt - och har han inte låtarna i  datorn eller på skivor, så har han tillgång till youtube eller spotify - allt för att få så bra blandning som möjligt.

Vi är de typer av människor som gillar nattklubbkänslan på fester, så därför passar detta oss jättebra. livemusik är också fräckt, men passar inte oss lika bra. Vi är båda i 25-årsåldern från Göteborg, så det kanske har med sådant att göra.

• Bobby

Hoppas att det inte gör något att jag som tillhör dj-parten kommer med ett litet inlägg.

Under många år så har jag sett ett och annat och dragit en del slutsatser som kanske kan komma Er som står i valet och kvalet om man skall anlita en discjockey eller inte till godo. Andra dj:s kan säkert komma med fler kompletteringar.

Man skall vara medveten om att det finns många typer av dj:s. Bara för en discjockey klarar av ett dansgolv på hippaste innestället i en storstad så betyder det inte att denne fungerar klockrent på ett bröllop. På ett bröllop är det ofta ett stor ålderspann mellan den yngsta och älsta gästen vilket gör att man måste tänka på ett annat sätt vid val av musik än på t.ex innestället. En club-dj bestämmer ofta på sitt ställe vad publiken skall dansa till (och då att man kanske inte får önska låtar!), på ett bröllop är det helt tvärtom. Tyvärr finns det en hel del club-djs som inte förstått det riktigt utan kör på samma stil när de är ute på bröllopsfetser och därför skapat uttrycket "pretto-dj" hos Er som som drabbats. Tråkigt för oss som inte kör på det viset, men jag hoppas att detta inlägg kanske kan klargöra en del missförstånd.

Om man inte har kontakter redan så börjar säkert sökandet efter dj på nätet: Google eller någon annan sökmotor funkar ofta bra. Sök på t.ex. "discjockey östergötland bröllop" (med annat passande landskap då förstås...) så brukar det komma upp en hel del förslag i din region.

Hittar du någon som verkar intressant, leta efter referenser eller någon form av gästbok på hemsidan som kan ge en bild på vad andra bröllopspar tycker om vad discjockeyn presterat innan du hittade denne. Annars ring och kräv och få namn på tidigare kunder (riktiga brudpar)  - det är det värt! En bra discjockey är inte gratis så det lönar verkligen att anstränga sig för att göra en grundlig undersökning innan man slår till.

Bobbys checklista:
    1. Se till att Ni får skicka med en önskelista med låtar innan - och se till att dj:n tillåter önskelåtar under festen.

2. Betala inget överpris! För Er i storstadsregionerna så kan det faktiskt bli billigare att ta en utanför stan, landsorts-djs är ofta billigare än storstads-dito trots längre resväg! Normalpriset på landsorten (östergötland där jag är ifrån) ligger idag på mellan 4000-5000:-, lite beroende på resväg.

3. Erfarenhet är en dygd! Jag rekommenderar hellre än som är lite dyrare som gjort 300 bröllop än en billigare med 14 i bagaget. Jo, jag vet att det finns en ekonomisk aspekt i det hela men om det skulle tryta i plånboken så skulle jag nog satsa min slantar på ett Spotify-abonnemang istället.

4. Se till att dj:n snackar! Många dj:s idag har inte ens mikrofon med sig - hur funkar det egentligen? På club funkar det att vara tyst då det skulle störa alla fina taktmixningar. På ett bröllop skall det vara "party party" och då behövs en som kan peppa publiken och vågar snacka.

Slutsats:
    Jag säger inte att jag har rätt eller fel i mina åsikter kring discjockeyn. Det är förhoppningsvis en lite hjälp på väg vare sig Ni håller med mig eller inte. MEN - det viktigaste är dock i slutänden att det känns bra för Er som brudpar när Ni bokar!

Lycka till!

• queenelin

Tack för input! Men jag vill ha MEEER!!!

• Zeppan

Hej kanske lite sent ute men ger min erfarenhet ändå :)

Trots att jag är relativt ung (24) så har jag jobbat ett par år nu i musik och event branschen med precis allt ifrån konsert till dj föreningar till eventföretag samt nattklubb och restaurang!

Är idag aktiv i 2 discjockey grupper med cirka 125-150 bokningar per år av olika arrangemang i stockholmsområdet!

Det första jag vill säga är att jag instämmer med Bobby angående att det finns en hel del Discjockeys som fastnar för själva klubbmusiken och deras egna favoritlåtar. Med det sagt så vill jag dock också poängtera att LÅNGT IFRÅN ALLA är fast på det planet, Några av de bästa bröllopsdiscjockeysarna jag arbetar/arbetat med är även mycket bra klubb-Djs

Utan istället hänger det mesta på följande:
    1. Erfarenhet av Discjockeyn (man kan vara hur bra som helst på sin dj teknik men utan den breda musikrepertoaren så kommer man inte långt)
    2. Discjockeyns kapacitet av att läsa av publiken, Precis som med alla underhållare så behöver man läsa av publiken på ett bra sätt! Är din publik 20 eller 70? gillar de rock eller pop eller schlager!
    3. Positiv Anda hos discjockeyn, en lekande glad person som gör sig sedd och delaktig precis som vilken artist som helst kommer ge bättre stämning under spelningens gång! (snarare än de som endast tittar ner i datorn/skivspelarna hela tiden)

Priser och tips:
    -Generellt sätt kostar det mellan 3000-6000 inom stockholmsområdet, Detta inkluderar transport, ljud och ljus och effektiv speltid på mellan 4-5 timmar

-Varför det skiljer så mycket mellan priserna beror inte bara på kvalitén på Discjockeyn men också på vad det är för utrustning han/hon tar med sig. Det kan skilja MYCKET på Ljud och Ljus paketen, Generellt sätt rekommenderar jag alltid MINST 1 bas och 2 toppar till ljud, Ljusväg varierar det lite mer men 3-4 ljuseffekter minimum här också, för att det ska bli ett riktigt dansgolv!

-Att kräva mer i ljus och Ljudväg behöver inte alls kosta mer, jag vet själv att mina engagemang erbjuder 2 toppar, 2 samt 5 ljuseffekter till riktpris 4,500 och på det kan man få rabatter om man tillhör vissa målgrupper!

Svar på tråden DJ - Alla erfarenheter/åsikter välkomna!