Mer än 3 rätter?
Funderade på att man skulle ha fler än 3-rätter.
Förrätt
Huvudrätt
Huvudrätt
Ost/Choklad (vår efterrätt kommer vara ost/marmelad/chokladbit)
Tårta
Någon som ska ha fler än 3-rätter? Vad ska ni då bjuda på?
Funderade på att man skulle ha fler än 3-rätter.
Förrätt
Huvudrätt
Huvudrätt
Ost/Choklad (vår efterrätt kommer vara ost/marmelad/chokladbit)
Tårta
Någon som ska ha fler än 3-rätter? Vad ska ni då bjuda på?
Det låter spännande, god efterrätt! Har nog aldrig varit med om mer än en huvudrätt, vad har ni tänkt att det ska vara?
Vi kommer att ha fem rätter och tårta fördelat på följande sätt;
- apertif på sked. Ligger på plats på bordet när gästerna sätter sig.
- Förrätt (soppa)
- limoncello, för att få fräacha smaklökar
- huvudrätt
- efterrätt
- kaffe och tårta.
Till brudskåken kommer det också finnas snittar.
Det blir massa mat, men vi kommer inte att ha omtag så jag hoppas att alla får ner något av allt
Man brukar väl inte ha två huvudrätter väl? Det låter som det skulle bli lite mycket, jag skulle aldrig kunna äta två och dessutom allt annat :P
Limoncello är en italensk citronlikör, serveras iskall och är underbart gott
Soppan ska vara varm, fisksoppa med gös och pilgrimsmusslor. Så den är ganska matig.
jag kan också tycka det känns mycket med två huvudrätter, men det är nog för att man tänker huvudrätt som typ potatisgratäng och kött. Men soppan skulle nog kunna räknas som huvudrätt, om man serverade den i större mängd. Men jag tror att det skulle kunna gå bra - bara den första huvudrätten inte är för matig...
Har man 4 rätter innebär det oftast att man har två förrätter, dvs en kall och därefter en varm.
Vi tänkte slå på stort och bjuda på femrätters plus tårta =) Menyn är inte bestämd än, men i och med att jag är vegetarian och min pojkvän är fisktarian så kommer vi att servera en vegetarisk förrätt och en med fisk/skaldjur (plus ett vegetariskt alternativ till mig och andra likasinnade naturligtvis) och sedan samma tänk när det gäller varmrätt, därefter dessert plus tårta framåt nattkröken.
...plus någon form av snittar/tilltugg till brudskålen och en aptitretare och brödkorg i väntan på förrätten.