• theresepivat

Byta plats under middagen?

Fick en knäpp (?) idée att man kanske skulle byta plats under middagen, låt säga efter huvudrätten.
    Varför då detta?
    Jo, det händer något oväntat, fler personer får prata med varandra, kul grej.

Är det någon som har varit på någon fest/bröllop där detta har hänt? Hur fungerade det och vad tyckte folket?

• Svar på tråden Byta plats under middagen?
  • EmmaStina

Våra kompisar gjorde så på sitt bröllop förra året. Alla killar fick dra en lapp som det stod ett tjejnamn killen skulle byta med. Jag uppskattade det mycket, jag "blev" brudgum helt plötsligt, och det lustiga var att jag hamnade brevid min sambo som bytte med brudens mor.

Vi funderade på att ha detta på vårat bröllop med, men eftersom det kommer väldigt många barn som dessutom är ganska små och blyga så har vi valt att inte göra det.

• Darling Daisy

Vi funderar också på detta. Tycker det låter trevligt!

• theresepivat

Kul idée med lapparna.

Jag funderade lite på att man kanske skulle sätta en siffra eller bokstav på placeringskortet och sedan få man sätta sig vid det bordets siffra eller bokstav när det är dax att byta, (Var detta begripligt )  

• EmmaStina
    theresepivat skrev 2011-05-05 16:03:47 följande:
    Kul idée med lapparna.

Jag funderade lite på att man kanske skulle sätta en siffra eller bokstav på placeringskortet och sedan få man sätta sig vid det bordets siffra eller bokstav när det är dax att byta, (Var detta begripligt )  
    Jo det kan ju fuka det med. Men blir det inte krångligt för er när ni ska få ihop nya bekantskaper till de nya platserna?
  • theresepivat
    EmmaStina skrev 2011-05-05 16:09:47 följande:
    Jo det kan ju fuka det med. Men blir det inte krångligt för er när ni ska få ihop nya bekantskaper till de nya platserna?
    Jo, det blir ju att vi får göra två placeringar
  • lilla jag

Nu vet inte jag om ni ska ha erfaren serveringspersonal men tänk på att det kan bli problematiskt med glas, bestick, servetter mm om man byter plats.
    Jag var lite involverad i min kusins bordsplacering och han var helt bestämd vid att alla skulle byta plats och bordskamrater. Det lät genomförbart i teorin men blev kaos när serveringspersonalen (oerfaren) inte hade möjlighet att byta glas, bestick mm. Jag säger absolut inte att det inte var lyckat men tänk bara på såna praktiska detaljer om man ska byta plats.
    Hoppas det blir lyckat hur ni än gör!

• GeneralElectric

Vi hade det på M2B:s födelsedagsfest. Alla fick flytta enligt ett bestämt mönster (vilket minns jag inte, men typ att alla män fick flytta ner tre platser).
    Det lät väldigt bra i teorin, men tyvärr blev det lite rörigt i praktiken. Ska kolla med M2B vad han tyckte om det hela i slutändan, och om vi lärde oss något av det så att vi skulle kunna göra om det bättre. Isåfall får man kanske göra det just till efterrätten eller så, för att undvika alltför mycket strul med dukningen. Tror dock att vi avstår – det är så mycket som ska klaffa ändå så att vi måste minimera risken för strul och kaos. Annars en bra idé, om man kan få den att funka!
    Tror det är mindre bra om man har många gäster som är lite äldre och kan bli förvirrade av plötsliga förändringar...typ min pappa...

• ChMa

Vi kommer byta platser, men bara jag och mannen (och de vi byter med såklart =)). Jag kommer nog göra det lätt för oss och se till att vi byter med tärnor och bestmans. Vi har 100 gäster på middagen och vill hinna prata med så många som möjligt. 

Svar på tråden Byta plats under middagen?