• JennyL
    Äldre 4 May 17:04
    2571 visningar
    4 svar
    4
    2571

    När ska man ansöka om nytt namn?

    Jag och min fästman ska byta till ett nytt namn när vi gifter oss, men i vilken ordning gör man allt?
    Kan man ansöka om nytt namn innan vi vigt oss? Eller måste vi vara gifta innan vi ansöker om namn?
    Det känns som ett moment 22, hur gör man?

  • Svar på tråden När ska man ansöka om nytt namn?
  • Bröllo­p20118­7
    Äldre 4 May 17:05
    #1

    Jag skickade in papperna nu om hindersprövning och efternamnsbyte samtidigt =)

  • 201108­20
    Äldre 5 May 12:46
    #2

    Pratade just med PRV, de har en handläggningstid på ca 8 veckor just nu men hon rekommenderade oss att skicka in redan nu (vi gifter oss 20 augusti) och att skriva i ansökan att vi inte vill ha det godkänt innan början av augusti eller något liknande. Är ju inte så kul om vi byter till samma namn 1,5 månad innan vi ens gift oss...

    Jag har läst någonstans att man kan skicka in hindersprövningen och ansökan om nybildat efternamn samtidigt, men de ska ju till olika ställen så spelar det egentligen någon roll?

  • Rebbak
    Äldre 5 May 14:12
    #3
    20110820 skrev 2011-05-05 12:46:49 följande:
    Jag har läst någonstans att man kan skicka in hindersprövningen och ansökan om nybildat efternamn samtidigt, men de ska ju till olika ställen så spelar det egentligen någon roll?
    Om man ska ta den andres efternamn ska den också till skatteverket, det är om du tar ett helt nytt som det ska till PRV.

    Vi har för övrigt samma problem som TS, vill ju inte heta vårt  gemensamma namn innan bröllopet men inte heller behöva vänta flra månader efteråt. Sen kommer vi åka på bröllopsresa i våra gamla efternamn då vi inte hinner skaffa nya pass. Så i värsta fall får vi vårt nya efternamn tio veckor efter bröllopet. Hmm
  • mariel­ouisej
    Äldre 5 May 14:33
    #4

    Jag ska byta till min blivandes efternamn, men eftersom vi åker på bröllopsresa, som vi bokat i våra nuvarande namn, fyra dagar efter bröllopet så skickade vi in hindersprövning och anmälan om efternamn, där vi nu säger att vi behåller våra respektive efternamn. När vi sedan kommer hem från bröllopsresan skickar vi in en namnändring till skatteverket om att jag byter namn.

Svar på tråden När ska man ansöka om nytt namn?