• mikaela86

    vad har er marskalk för klädsel??

    Ja som rubrik säger vad har er mans marskalk för klädsel, min man tycker att han ska ha samma klädsel som honom, medans jag tycker att min blivande man ska vara unik!! Hur gör man och vem betalar för hans klädsel?? Tycker att det blir skit dyrt att hyra två smokingar till ett pris på 5000:- tillsammans, visst för min mans kläder, men ja jag vet inte.
    Vi kommer inte heller stå för hela klädseln till mina tärnor!!
    Tips tack!! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 12:07
    Har uppdaterat mig och min blivande ska ha en frockcoat på sig, men ska då marskalken också ha det eller ska han ha kostym??

  • Svar på tråden vad har er marskalk för klädsel??
  • BlackWIngedAngel

    Ska ni ha aftonklädsel (=smoking) till bröllopet så ska ju rimligtvis alla gästerna ha aftonklädsel och i så fall är det ju inte konstigt att marskalken står för sina kläder precis som övriga gäster.

    Min blivande kommer att bära frockcoat vilket är den enda klädsel som saknar egen klädkod, så marskalkarna kommer ha ljusa kostymer precis som övriga gäster har möjlighet att göra eftersom klädkoden är kavaj (=kostym i valfri färg). Kostymerna kommer de själva att stå för. 

  • Pinkgrape

    Min blivande kommer ha svart kostym, vit skjorta, väst och kravatt.
    Marskalkarna kommer ha svart kostym, vit skjorta och slips i samma färg som kravatten.

    Både min blivande och hans 4 marskalker kommer ha svarta converse (fejk dock) på sig.

    Vi har valt att betala slipsarna och skorna till marskalkerna, kostymen och skjortan får de fixa själva. Det var dock så att alla hade det, utom en som blir "tvungen" att köpa en ny kavaj. Något han ändå hade tänkt göra.

    För vår del löste det sig alltså väldigt bra :) De kommer likna varandra, men inte se likadana ut. Min blivande kommer vara lite mer uppklädd.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • BlackWIngedAngel
    mikaela86 skrev 2011-05-04 11:39:02 följande:
    Vi kommer också att ha kavaj som klädkod!! 
    I så fall är ju de "korrekta" alternativen för brudgummen: Kostym eller frockcoat i valfri färg.
    Smoking är ju en aftonklädsel som bärs efter kl 18:00 och då bärs av samtliga gäster.

    Frockcoat är ett bra alternativ om man vill att brudgummen ska sticka ut på sin bröllopsdag. Men smoking är ingen riktig mellannivå i klädkodstegen utan man bär den helt enkelt i andra sammanhang, d.v.s. fester av en viss grad som börjar senare på kvällen.

    Men visst gör alla som de vill. Jag bara poängterade att brudgummen inte bara kommer klä sig "finare" än gästerna utan att han även kommer klä sig till en annan typ av fest än dem om han bär smoking.
  • mikaela86

    Okey tack så mycket är inte helt hemma på det där änn, ska gå och prata med en uthyrare så vi får riktiga klartecken!!

  • MrsT2011

    Vi ville inte lägga så mkt pengar på kläder till brudföljet, och helst skulle de själva slippa lägga en massa pengar också. Är grymt nöjda med hur vi fått ihop det:

    - Tärnan lånar en klänning av mig, en lång men enkel som jag endast använt som gäst vid tre olika bröllop. Speciell "bröllopsklänning" alltså! Den är ljusblå och passar bra till den blå hortensian i min bukett.
    - Marskalken har sin egen mörkgrå kostym som passar klädkoden "mörk kostym".
    - Min blivande har en hyrd frockcoat i mörkgrå toner med glansig grafitgrå kravatt.
    - Vi hade tänkt köpa en ljusblå slips som min blivande kan använda i fler sammanhang, och sedan låna ut den till marskalken. Men nu behöver vi inte ens det, för han lånar en ljusgrå, nästan silvrig, slips av tärnans man!

    Temafärgerna blått och silvergrått går alltså igen på ett grymt bra sätt.

    Mitt tips till andra brudpar är att kolla vad ni har i garderoben, det räcker enligt mig att budgummen har t.ex. frockcoat, det funkar bra med kostym på marskalken. Och det räcker att bruden har en stor bakelse till klänning, nu för tiden är det ju även vanligt att tärnorna har korta klänningar.

     

  • BlackWIngedAngel
    mikaela86 skrev 2011-05-04 12:01:19 följande:
    Okey tack så mycket är inte helt hemma på det där änn, ska gå och prata med en uthyrare så vi får riktiga klartecken!!
    Hoppas ni hittar någon bra! Glad När vi köpte min blivande frockcoat så arbetade en jätteduktig man i butiken, men när vi skulle hämta den så stod det även en kvinna i butiken som inte hade någon koll alls på etikettregler och traditioner! Hon hade babblade på om saker som inte stämde det minsta med våra vett- och etikettregler. Visst får folk göra som de vill som sagt, men det irriterade mig att hon fick det att låta som att det var korrekt etikett, det hon sa, för det var det inte.
Svar på tråden vad har er marskalk för klädsel??