• Elisab­eth85
    Äldre 3 May 21:07
    5059 visningar
    27 svar
    27
    5059

    Hjälp med fotograf!

    Hej! Här är mitt första inlägg här faktiskt Solig

    Har hela mitt bröllop plannerat, har eventuellt en fotograf,
    men problemet är att hon aldrig har fotat ett bröllop...(!)

    hon är duktig,  vi skulle komma överrens om ett pris...
    och jag har ingen aning om vad man ska föreslå...  :/

    Jag vill helst ha en heldag med fotografen, vad skulle ni föreslå
    för pris? (totalt då) man vill inte vara fräck, men hon är ändå en
    hobbyfotograf, men duktig...svårt

  • Svar på tråden Hjälp med fotograf!
  • Elisab­eth85
    Äldre 31 May 10:37
    #11
    Lumys skrev 2011-05-31 10:25:25 följande:
    Vem var detta och var jobbar hon någonstans? :)
    Hon bor i Stockholm, men vad jag har hört reser hon mycket. Nyligen till ett bröllop Prag av alla ställen ^^
    Om du kontaktar henne hälsa från mig! Flört

    www.idundahlsfoto.se
  • rollei
    Äldre 31 May 11:45
    #12

    En fråga som stilla infinner sig... hur kan man vara duktig på något man aldrig gjort?

  • Elisab­eth85
    Äldre 31 May 12:19
    #13
    rollei skrev 2011-05-31 11:45:52 följande:
    En fråga som stilla infinner sig... hur kan man vara duktig på något man aldrig gjort?
    Dum kommentar. Utgick ifrån hennes tidigare bilder. Jag utgick från min smak,
    kan inte tala för alla. Ha en bra dag!
  • Bubo
    Äldre 31 May 17:18
    #14
    rollei skrev 2011-05-31 11:45:52 följande:
    En fråga som stilla infinner sig... hur kan man vara duktig på något man aldrig gjort?
    SkrattandeSkrattande
  • Elisab­eth85
    Äldre 31 May 20:38
    #15
    Bubo skrev 2011-05-31 17:18:32 följande:
    SkrattandeSkrattande
    moget..
  • bruden i skogen
    Äldre 31 May 20:43
    #16
    Marie Falkering skrev 2011-05-05 17:24:36 följande:
    Ni är medvetna om va att om ni betalar ut en tusenlapp så är exakt 200 kronor av dessa moms. Efter det går c.a 50% av de resterande 800 kronor till egenavgifter och skatt.

    Så för varje tusenlapp får hon kvar 400 kronor. Tycker du ska betala en rimlig summa för nedlaggd tid oavsätt om hon fotat bröllop tidigare eller ej. Glöm inte bort det efterarbete som kvävs. Ofta kommer man hem med minneskorten fulla av bilder som ska sorteras ut och redigeras. Bara att välja ut bilder tar tid. Sen ska bilderna justeras i RAW-format och slutredigeras för tryck eller webb.

    Att få 2500 kvar tycker jag är det minsta man kan begära om hon ska vara med under dagen och sedan lägga ner tid på era bilder i efterredigering. Jag tycker alltså att du ska erbjuda 5000 + moms.
    Tummen upp
  • rollei
    Äldre 1 Jun 20:28
    #17

    Elisabeth85: ja, både jag och Bubo är nog ganska mogna.  Efter många år i branschen har jag sett och läst om alltför många besvikna brudpar som har fått ta om bilderna hos en professionell fotograf veckan efter. 

     

  • maliv
    Äldre 2 Jun 17:46
    #18

    Jag är fotograf och jag vet inte vad ni har tänkt er för priser men en heldag med enbart digitala bilder kostar från 9000:- och uppåt men sedan tillkommer de ju om ni vill ha album, framkallade bilder och tackkort! Enligt svenska fotografersförbund så kan ni räkna ut enbart timpriset är 1000:-/tim.

  • Elisab­eth85
    Äldre 3 Jun 10:24
    #19
    rollei skrev 2011-06-01 20:28:47 följande:
    Elisabeth85: ja, både jag och Bubo är nog ganska mogna.  Efter många år i branschen har jag sett och läst om alltför många besvikna brudpar som har fått ta om bilderna hos en professionell fotograf veckan efter. 

     
    Alla får väl göra sina egna val i livet. Förstår inte att du inte har nått bättre för dig än 
    att  kommentera på något som inte ens är ett problem. Jag talar om 2 helt olika fotografer i
    tråden, herre gud läs ordentligt. 

    Och bara för att nämna de så är jag inte så dum och blank bara litar på att fotografen
    levererar, jag har fick en provfotografering och är super nöjd. En privat kontakt som 
    va riktigt lyckad :) 
  • rollei
    Äldre 4 Jun 10:24
    #20

    Jag har bara kommenterat ditt ursprungliga val, en duktig fotograf som aldrig fotograferat bröllop.  Och nu har du bytt till en fritidsfotograf som tagit fina bilder under en provfotografering vilket heller inte säger någonting.  Visst, den fotografen kan vara nästa Joe Buissink men bröllopsfotografering kräver ett visst mått av erfarenhet och är till skillnad från t.ex. vanlig porträttfotografering, mycket jobbigare att göra om när det inte blir bra.


    Eftersom du skriver i ett publikt forum får du stå ut med lite kommentarer från professionella fotografer som talar av erfarenhet.  Vi gör det inte för att vi är elaka eller att vi förlorar ett jobb, tro mig!
  • ConnyD
    Äldre 5 Jun 13:44
    #21
    rollei skrev 2011-06-01 20:28:47 följande:
    Elisabeth85: ja, både jag och Bubo är nog ganska mogna. Efter många år i branschen har jag sett och läst om alltför många besvikna brudpar som har fått ta om bilderna hos en professionell fotograf veckan efter.

    Förekommer oxå att "proffs" är riktigt dåliga på sitt jobb. Har fått hjälpa brudpar som blivit grymt missnöjda efter att ha anlitat den lokala yrkesfotografen. Det är ingen garanti bara att man har det som yrke.


     


    Som alltid måste man försöka få en uppfattning om fotografens skicklighet och personlighet innan man anlitar. det gäller både Hobby och yrkesfotografer.

  • rollei
    Äldre 5 Jun 20:48
    #22

    Tror det är svårt för allmänheten att bedöma en fotografs skicklighet, däremot är det viktigt att fotografens bildstil och personlighet stämmer.  Min bedömning är att det är ungefär lika ovanligt att ett brudpar blir missnöjda med sina bilder som att någon är missnöjd med tandläkare, kirurg eller elektriker.  Ändå vet folk att det är väsentligt större chans att resultatet blir bra om man anlitar proffs: de rekar platsen, de vet var man hittar bästa ljuset, de har backup-utrustning, de blir inte stressade, kan poseringar, de betalar skatt, de kör backup på filerna, de levererar album eller förstoringar med god kvalitet, osv, osv.
     

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Jun 20:06
    #23

    Nämen allvarligt, var folk så otrevliga mot ts att hon var tvungen att avsluta sitt konto? Det är ju jättetråkigt! Om man som tex jag, brukar ta bilder med mobilen och är nöjd så länge man ser vad det föreställer och inte är ett dugg insatt i bildkvalitet och sådant och kanske inte har så hög budget, vad är det då för fel med att ta en fotograf som kanske inte är proffs men som ändå kommer ta bilder? Det är ju var och ens val och tråden handlade inte om ifall hon skulle ta den forografen eller inte... 

  • wahlst­rm
    Äldre 7 Jun 15:37
    #24
    förlovadflicka skrev 2011-06-06 20:06:34 följande:
    Nämen allvarligt, var folk så otrevliga mot ts att hon var tvungen att avsluta sitt konto? Det är ju jättetråkigt! Om man som tex jag, brukar ta bilder med mobilen och är nöjd så länge man ser vad det föreställer och inte är ett dugg insatt i bildkvalitet och sådant och kanske inte har så hög budget, vad är det då för fel med att ta en fotograf som kanske inte är proffs men som ändå kommer ta bilder? Det är ju var och ens val och tråden handlade inte om ifall hon skulle ta den forografen eller inte... 
    Att fota med mobilen är kanske det mest inspirerande och utvecklande jag vet inom foto. 
    Jag fotade en 3 månaders Asienresa med bara mobilkamera 2004.. 0,3 megapixlar hade kameran :)
    Fick ihop massor av fina bilder, hade bilderna varit bättre om jag hade en bättre kamera?
    Säkerligen skarpare och med lite bättre färger men kanske hade dom tappat lite i charm.
    Oavsett så kommer känslan från resan tillbaks när jag tittar på bilderna och jag är glad att dom finns :)

    På den tiden fanns det inte en tanke i världen på att bli fotograf.

    Nu är läget annorlunda och jag sitter med en helt fantastisk kamera och vet att jag idag skulle komma hem med helt fantastiska bilder, i stil med det man ser i resetidningar och dylikt. Sannolikt skulle de bilderna också vara mer uppskattade av andra än mina halvgrumliga från 2004.

    Men för mig, som har så mycket känslor och minnen från resan, så kommer dom bilderna alltid vara bäst.

    Ett bra foto får dig att känna något och det finns inga megapixlar i världen som kan garantera det.
    Sen är det givetvis en fantastisk bonus om man kan få med alla händelser, känslor och personer med så bra kvalitet som möjligt, för det ger en större valmöjlighet efteråt till att beskära, förstora osv. 

    Blev kanske lite svävande, men ville bara säga "Du har helt rätt!" :) 
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 7 Jun 17:35
    #25
    wahlstrm skrev 2011-06-07 15:37:12 följande:
    Att fota med mobilen är kanske det mest inspirerande och utvecklande jag vet inom foto.
    Jag fotade en 3 månaders Asienresa med bara mobilkamera 2004.. 0,3 megapixlar hade kameran :)
    Fick ihop massor av fina bilder, hade bilderna varit bättre om jag hade en bättre kamera?
    Säkerligen skarpare och med lite bättre färger men kanske hade dom tappat lite i charm.
    Oavsett så kommer känslan från resan tillbaks när jag tittar på bilderna och jag är glad att dom finns :)

    På den tiden fanns det inte en tanke i världen på att bli fotograf.

    Nu är läget annorlunda och jag sitter med en helt fantastisk kamera och vet att jag idag skulle komma hem med helt fantastiska bilder, i stil med det man ser i resetidningar och dylikt. Sannolikt skulle de bilderna också vara mer uppskattade av andra än mina halvgrumliga från 2004.

    Men för mig, som har så mycket känslor och minnen från resan, så kommer dom bilderna alltid vara bäst.

    Ett bra foto får dig att känna något och det finns inga megapixlar i världen som kan garantera det.
    Sen är det givetvis en fantastisk bonus om man kan få med alla händelser, känslor och personer med så bra kvalitet som möjligt, för det ger en större valmöjlighet efteråt till att beskära, förstora osv.

    Blev kanske lite svävande, men ville bara säga "Du har helt rätt!" :)
    Haha, var helt säker på att du skulle komma fram till att jag hade helt fel, vad glad jag blir :P
  • Dollyd­imple
    Äldre 9 Jun 10:07
    #26

    Hej,
    Vad du än gör,anlita inte 2brides. De rev vårt kontrakt 1 1/2 vecka innan vårt bröllop.  Helt sjukt!
    Gifter mig den 18 juni så jag är i stort behov av hjälp!!

    /Dolly

  • Brud20­12
    Äldre 4 Jan 15:12
    #27
    Dollydimple skrev 2011-06-09 10:07:41 följande:
    Hej,
    Vad du än gör,anlita inte 2brides. De rev vårt kontrakt 1 1/2 vecka innan vårt bröllop.  Helt sjukt!
    Gifter mig den 18 juni så jag är i stort behov av hjälp!!

    /Dolly
    Tråkigt att du också råkat ut för dom. De fotograferade vårt bröllop men var inte alls nöjda med deras bemötande. Giriga och otrevliga. Hoppas du hittade en annan trevlig fotograf til slut!
Svar på tråden Hjälp med fotograf!