S2011 skrev 2011-05-03 20:56:22 följande:
alltså - hur många gäster har ni?
om budgeten är tight tycker jag ni ska skippa avec för det första (avecen går ofta lös på 60-70 kr för 4 cl).
vi har 39 gäster, med oss blir vi alltså 41 stycken och dryck till maten (bubbel till välkomstskål, 2 glas vin, 2 kaffe - vi har både efterrätt och tårta och vill inte ha dessertvin..) kommer kosta oss nånstans mellan 9200 och 11900, beroende på hur vi väljer att göra med just avecen.
överslagsräkna lite; ett glas vin (förrätt, varmrätt) brukar kosta 65-95 kr (medel 80 kr). dessertvin brukar kosta ca 45-50 kr/glas. bubbel brukar skilja sig ganska ordentligt, jag har sett allt från 35-90 kr/glas (vårt t.ex. kostar 75 kr/glas). en öl går väl i regel loss på 50 spänn. kaffe brukar kosta 15-25 kr/kopp.
Vi har 70 gäster, alla lär ju dock inte komma, men vi måste ju som räkna med det :P
Avec har vi redan bestämt att det är något gästerna får köpa själv i baren ifall de vill ha det, eftersom det är så pass många som inte dricker sådant.
Öl finns för 50kr/50cl, vin vet jag inte kostnad på utan måste ringa och fråga, tror dock det är 80kr/glas, bubbel 50kr/glas och kaffe 25kr/kopp. Alkoholfritt kostar 25kr.
Jag tycker det är jättesvårt och vi hade först tänkt göra så att alla själva får köpa det de önskar dricka till maten i baren, för vissa vill ju kanske dricka 2 glas till förrätten och kanske 4 glas till varmrätten, medan andra bara vill ha ett glas till vardera. Då kan de också välja att tex dricka alkoholfritt till förrätten och vin till varmrätten eller kanske både öl och vin. Ja, det blir alltså helt enkelt större valfrihet för gästerna att själva bestämma.
Kruxet då är ju att det tar ju ganska mycket tid om typ 60 personer ska stå samtidigt i baren och beställa.