• augustibrud 2011

Folk osar inte!!!!

Hej

Vi skickade ut inbjudan för en månad sedan. Vi gifter oss 20/8. Sista osa är 29maj. Jag vet att det nästan är en månad kvar, men tycker det är lite konstigt att knappt någon har hört av sig?
    Hur är det för er andra när osade gästerna hos er???

• Svar på tråden Folk osar inte!!!!
  • Pendragon

Till vårt bröllop är det bara hälften som har hört av sig, det är en vecka kvar tills sista dagen men visst blir man lite frustrerad om man ska behöva ringa runt till alla och tjata..

• augustibrud 2011

Det var många som har samma problem som jag.
    Tycker det är helt sjukt att folk inte har folkvett nog att svara på en inbjudan. Men det är väl som min blivande säger, att då är det väl inte så viktigt för folk att komma.
    Men det känns skumt att släkten inte osar.

• darkHorse

Det är klart att man kan bli irriterad på de som inte OSA:r i tid, men det finns faktiskt vuxna människor som inte vet vad osar betyder. De tror antingen att man bara ska svara om man kommer eller om man inte kommer. Dessutom kan inbjudningar komma bort i posten. Omvälvande saker kan hända som gör att man glömmer bort att svara även om det är viktigt, en sjuk mor går ju före även en nära väns bröllop.

Jag tycker nog att det är schysst att påminna de som inte svarat vid OSA-datum. Tänk om någon är helt bergsäker på att dom svarat, kanske trott att ett muntligt "klart jag kommer" räknas.Det blir ju lite jobbigt på festen när gäster dyker upp utan att få plats.

• EllaBella
    darkHorse skrev 2011-05-02 19:52:50 följande:
    Jag tycker nog att det är schysst att påminna de som inte svarat vid OSA-datum. Tänk om någon är helt bergsäker på att dom svarat, kanske trott att ett muntligt "klart jag kommer" räknas.Det blir ju lite jobbigt på festen när gäster dyker upp utan att få plats.
    Bra sagt!
  • Allerts
    Blivande fru Swärdh skrev 2011-05-02 18:40:33 följande:
    Hos oss var det ca. 35 st (hälften) som tackade ja på facebook eventet första veckan redan (efter att vi skickat ut en inbjudan på posten), efter det var det nån här och där som ringde. Bara 3 st mailade, 2 väntade till sista osa dagen med att tacka ja. Nu har vi fått svar från 67 pers och dem 3 som inte brytt sig om att varken tacka ja eller nej har vi helt enkelt strukit och får inte komma. Vi tänker inte hålla på jaga folk och påminna dem. Det handlar om hyfs att man tar sig tid att osa till ett bröllop (tycker vi i alla fall).
    Dem 3 som tackade nej för 2 veckor sen "ersatte" vi med andra vänner som kunde komma och så var den biten löst.
    Jag håller med dig! Tänker inte heller jaga folk. Det är respektlöst att inte osa i tid.
  • Fröken T

Vi skickade ut inbjudan för ett par veckor sen och runt 40 av ca 70 inbjudna har svarat. Vi har gjort så att gästerna måste osa via ett formulär på vår sajt. På så sätt så blir de inga missförstånd, ingen som tror att det räcker med ett muntligt.

Jag lägger också ut gästbeskrivningar på sajten vart eftersom de tackat ja och de flesta människor tycker att det kul att synas så de vill komma upp där  :)

Sista OSA-dag är 10 juni, får se om alla osat då...

• pixel

Det går rätt trögt att få in våra osa:n också, nu är det 2 veckor kvar innan sista datum och inte ens hälften har svarat... stor del familj visserligen, men ändå. Vi vill ju kunna bjuda in några från reservlistan ifall folk tackar nej. T.ex. vet jag flera som är på semester då vi gifter oss, men de har inte osat... Knök. 

• wiii
    augustibrud 2011 skrev 2011-05-02 19:21:32 följande:
    Det var många som har samma problem som jag.
    Tycker det är helt sjukt att folk inte har folkvett nog att svara på en inbjudan. Men det är väl som min blivande säger, att då är det väl inte så viktigt för folk att komma.
    Men det känns skumt att släkten inte osar.
    Kan ju hända att släkten känner att det är så självklart att dom ska komma att dom inte tycker att det är nödvändigt att osa?
  • Moster Stina

Ett tips:
    Välj rätt saker att bli upprörd över.
    Hade du hängt här på torget ett tag så borde du ha sett att det vanliga är faktiskt att folk är så fräcka att de OSA:ar i sista stund. Och vissa glömmer.
    Ofint javisst, men acceptera istället att det är så vissa funkar.

Jag har själv mejlat de jag inte fått svar från. SÅ jobbigt har det inte varit att skicka ett litet försynt mejl där jag undrar om de fått något med posten.
    Då har jag fått svar direkt.

Lycka till!

• Allerts

Vi hade sista datum för att osa i söndags. Vår toastmadame/min storasyster har skött det och hållt oss underrättade. Många osa:de sista helgen och jag fick påminna två väninnor ("Syrran ringde. Hon säger att du inte osat. Hör av dig till henne. Kram")
    Kvar som inte osat är min lillasyster och hennes kille. Vi är inte uppvuxna ihop, bor i olika landskap, ses bara någon gång om året men hörs på facebook. Jag anser nu att hon inte längre är bjuden. Hon sket i att svara på min storasysters inbjudan för två år sedan också och även om jag har bättre relation med lillasyster än vad min storasyster har så blir jag förbannad över respektlösheten. Man kan åtminstone sms:a och tacka nej. Men icke. Har inte hört av sig alls så henne stryker vi nu. 

• prinsessanogrodan
    darkHorse skrev 2011-05-02 19:52:50 följande:
    Det är klart att man kan bli irriterad på de som inte OSA:r i tid, men det finns faktiskt vuxna människor som inte vet vad osar betyder. De tror antingen att man bara ska svara om man kommer eller om man inte kommer. Dessutom kan inbjudningar komma bort i posten. Omvälvande saker kan hända som gör att man glömmer bort att svara även om det är viktigt, en sjuk mor går ju före även en nära väns bröllop.

Jättebra skrivet!
    Och vet ni, jag har hört av en kollega att hon trodde att OSA innebär att man ska svara just den dagen....alltså inte senast den dagen, utan just den dagen...Mycket ska man höra innan öronen trillar av
    Hur har har man fått för sig det?
    Och sen tror jag att många tyvärr svarar ganska sent, inte av illvilja, utan för att man har så mycket annat att tänka på helt enkelt och så minns man det i sista stund för att man någonstans i bakhuvudet minns att det "var nåt med det datumet...ja just det  NN och NN bröllop.."
  • HoPPsanSa sÅ gLad

I dec skickade vit ut Sav-the-dat och nu i veckan inbjudan med hänvisad hemsida.
    Tillsammans med inbjudan skickade vi med ett frankerat kuvert med en liten lapp i där de får kryssa för om de behöver hjälp med boende, mattallergi och om de kommer/inte kommer.
    I det här fallet är det endast posten som kan göra fel....
    Det enda gästerna behöver göra är att ta fram en penna och göra  ågra kryss. De behöver inte ens slicka igen kuvertet utan det är bara att "dra igen" kuvertet.

Det har redan kommit in svar... så vi hoppas på att det var en bra metod för att få n snabbt OSA.

Men som sagt... som det nämnts ovan... vi är väl medvetna om att ett gäng kommer att anmäla sig i sista stund.

• awarwen

Vi har 9 maj som sista dag för anmälan och än saknas mååånga svar. Om vi räknar in mig och min MTB, så är vi på listan allt som allt 134 personer. 20 har tackat nej, 64 kommer, vilket innebär att 50 personer ännu inte har svarat. Gissa om brudassistan (hon som tar emot alla svar) får mkt att göra om alla de väntar till måndag.
    Tyvärr tror jag inte att alla hör av sig på måndag heller, vilket börjar kännas lite frustrerande. Jag har tusen och en andra saker att hålla reda på än att behöva jaga runt och påminna gäster.
    Hur svårt kan det vara att bara svara ja eller nej? Och varför ska folk alltid skjuta upp saker och ting till sista minuten? Om de som inte hört av sig den 9e helt plötsligt börjar höra av sig en vecka efter och vilja komma så flippar jag.... det är skitmycket att planera som är beroende av gästantalet. Drycks om ska inhandlas från Systemet, bordsplaceringen måste bli klar så jag kan göra en tavla, omslag till festprogrammen måste tryckas i rätt antal ex, vigselprogrammen ska printas ut även de i rätt antal ex. Ja, lista fortsätter.
    Det är inte roligt att man inte tar en bröllopsinbjudan på "allvar". Själv blir jag glad varje gång jag blir inbjuden till vad det än må vara och är alltid noga med att anmäla mig i god tid - om inte annat så av ren respekt för de som ska planera.

• Pingst2011

Osat gick ut i söndags och då har gästerna haft två månader på sig.

De som inte svarat vet jag inte kommer, men en vart jag osäker på och påminde i måndags, fick svar i tisdags att hon måste kolla en grej som är samma dag som bröllopet. Då uteslöt jag henne direkt. Har man haft den tiden på sig så. Trist för det är en av dem jag räknade med skulle komma :/

• Emblas Mamma

jag kan hålla med några som skrivit här inne att det finns riktigt många där ute som inte vet vad osa betyder :)
    Det visste jag inte själv förrän bröllopet jag gick på förra året,
    då trodde jag att osa betydde "om svar anhålles" = OM man BEHÖVER svara. Alltså, jag trodde bara man behövde svara ifall man INTE skulle komma.
    Detsamma trodde min sambo som var nästan 30.

Så vi skrev helt enkelt "svara senast" istället, men likt förbannat fanns det folk som inte svarade!
    suck :) Men vi är nöjda med att de flesta faktiskt svarade och jag blev glatt överraskad av att alla vännerna svarade utom ett par!
    Trodde liksom de äldre i släkten hade bättre koll på att man skulle svara på sånt, men icke! Det var den yngre generationen som var hövligast :D

Vi har fått ringa runt till några stycken bara, på någt ställe blev det ett missförstånd om att dom trodde dom redan anmält sig och på annat håll hade dom trott att det var självklart dom skulle komma.

Det är väl kanske 15 stycken av 80 som nte kommer troligen, så vi blir väl omkring 65 stycken!
    Det känns riktigt bra faktiskt..

• Emblas Mamma

Tillägg: Vi väntade ca. 2 dagar efter "svara senast datum" med att ringa och kolla..
    De flesta svar ramlade in i slutet..

• SnartFruSir

Stämde av med vår toastmadame såhär 1 månad innan OSA är. 11 st hade svarat av ungefär 90 personer. *yej*

• Bridezilla11

Skulle jag få en inbjudan med OSA senast den 29 Maj och bröllopet är i slutet av Augusti skulle nog jag också vänta med att svara till dom sista dagarna OSA datum är satt. Man kanske inte vet om man kan eller ej så långt innan =)

Vi har OSA senast den 1 Juni och gifter oss 30 Juli. Min mamma och flera andra frågade varför vi satt OSA datum så långt innan ^^ Men det var ju ingenting i jämförelse med ert, hehe..

Svar på tråden Folk osar inte!!!!