• SvK2010

Inbjudningar i efterhand

Kan man skicka ut en "andra omgång" av inbjudningar?

Vi, precis som många andra, har inte haft möjligheten att bjuda varenda en man kanske skulle vilja bjuda.
    Vi har ju inte hur stor budget som helst och därför var vi tvungna att prioritera bort några. Men nu verkar som att vi kommer få ett större bortfall av gäster än vi räknat med. Vi har bjudit ca 65 pers, 9 har tackat nej och vi väntar fortfarande på svar från 5-6 stycken.
    Det är framför allt våra vänners respektive som inte kunnat komma och några släktingar.

Min fråga är alltså, kan man bjuda in fler i efterhand?
    Jag vill inte att nån ska känna sig som ett "andrahands val", även om dom rent krasst är det.
    Inte andrahands val för att vi inte ville bjuda in dom, utan för att vi var ju tvungna att begränsa oss!
    Jag vill ju inte att någon ska känna sig ovälkommen, eller mindre viktig...
    Vi har också funderat på att ha sk eftersläpp på festen. Vi har som sagt inte råd att bjuda alla på middagen, men vill väldigt gärna ha en stor och härlig fest. Jag vill att det ska vara massa människor som dansar och skrattar hela natten lång!

Vad säger ni där ute? Skulle ni ta illa upp om ni blev bjudna i efterhand? Eller om ni blev inbjudna till eftersläpp, men inte själva vigseln eller middagen?
    Hur gör ni med era fester?

Gahhh, jag vill ju bara att det ska bli årets roligaste, galnaste, härligaste fest!!

• Svar på tråden Inbjudningar i efterhand
  • majflicka

Jag har blivit bjuden i efterhand och tog inte illa upp! =) De flesta människor är vettiga och har förståelse för hur det är att planera en stor fest och tycker bara det är roligt att få komma. De som tar illa upp känns som personer som letar fel... Vi kommer bjuda in några släktingar i efterhand när vi väl fått osa från folk och tror bara de blir glada av att få vara med, är inte orolig

• Mogen

När vi tryckte upp våra inbjudningskort så satte vi en senare OSA datum på ett antal av dom. Dom kommer vi att skicka ut om det är några som tackar nej.
    Jag har också blivit bjuden till eftersläpp på ett bröllop och det tyckte jag var helt ok.

• Fender66

Hade personligen inte blivit lessen om jag fick inbjudan senare utan bara glad att få dela eran stora dag.
    Men tanken på efterfest insläpp utan att få delta på vigsel eller middag känns inte lika roligt. Förstår om man inte har råd att bjuda alla man vill på middagen (har själv en rätt liten budget). Kan ni inte göra så att ni skickar inbjudan till de vänner ni vill ha på eftersläppet med en inbjudan till vigselm med eftervarande fest och skriva tydligt vilken tid för vigseln och vilken tid för festen?

• Bettina

Om du förklarar som du gjorde i ditt inlägg, att ni ville bjuda men var begränsade ekonomiskt, så tror jag de förstår.
    Jag skulle inte ta illa upp, utan bli glad.

• SvK2010

Tack för svaren!
    Nu känns det mycket bättre att skicka ut en andra sändning med inbjudningar :)

Eftersläppet har jag släppt som tanke, men bara för att festlokalen påpekade att kräver mer personal och administration.

Att bjuda folk till vigsel och sen bara festen funkar ju inte riktigt eftersom vi ska ha borglig vigsel i samma lokal som middag och festen. Kännns ju inte schysst att "slänga ut" folk efter vigseln, för att sen släppa in dom efter middagen :D

Sen vill jag bara säga att jag innan min förlovning att jag ALDRIG skulle bli en sån som hänger på bröllopstorget... men jag kryper nu till korset och erkänner att det är en klockren sida! Här får jag tips, råd och stöd. Och jag kan läsa att andra har samma "fåniga" problem som jag har vad gäller bröllopsplanerna :D

• Sebastiána

Det tycker jag definitivt att man kan!

• Moster Stina

Vi har gjort så. T o m väldigt tydligt så att de MÅSTE ha förstått att de var andrahandsval. (Vi bjöd först föräldrarna, och en månad senare deras barn) Men de tackade ja ändå. Jag tror de flesta blir glada över att få komma. Varför ska man hålla på och fundera på det? MYCKET roligare att få en inbjudan överhuvudtaget och sent, än att inte få någon alls!

• ClaraH

Jag skulle tycka att det var helt OK att bli inbjuden lite senare pga. återbud.

När det gäller eftersläpp är jag inte lika positiv. Jag har varit på två sådana bröllop. I det ena fallet tror jag bara att det var vi som kom på eftersläppet, kan ha varit ett par par till men jag vet inte. Där tyckte jag att vi lika gärna kunde fått komma på middagen, dessutom hade vi kört långt för bröllopet. I det andra fallet blev vårt tjejgäng bjudna på eftersläpp (utan våra partners), och det kändes sådär.

För att det ska kännas bra med ett eftersläpp för gästerna tycker jag att man har vigsel för alla och sedan middagen med en mycket begränsad krets. Det är inte kul att vara en av de få som kommer efter när andra kompisar fick vara med på bröllopet, för min del kan det kvitta då. Men om familjen äter middag först t.ex. ca 20 pers och sen kommer kompisar och annan släkt till eftersläppet med tårta kanske och dans och drickar och tilltugg. Då kanske det är 30-40 personer som kommer och då skulle det kännas helt OK att komma på efterfest.

• Chicita
    Moster Stina skrev 2011-05-08 10:59:42 följande:
    Vi har gjort så. T o m väldigt tydligt så att de MÅSTE ha förstått att de var andrahandsval. (Vi bjöd först föräldrarna, och en månad senare deras barn) Men de tackade ja ändå. Jag tror de flesta blir glada över att få komma. Varför ska man hålla på och fundera på det? MYCKET roligare att få en inbjudan överhuvudtaget och sent, än att inte få någon alls!
    Samma här.. men det var pga att mina farbröder och deras fruar tackade nej, som vi kunde bjuda två av mina kusiner med respektive istället...
    Så om föräldrarna hade sagt ja så hade barnen fått stanna hemma alltså...

Vi har haft ett långt OSA-datum. Alltså flera månader emellan att inbjudan kommer och tills svaret ska komma...
    Men vi har försökt höra runt lite om hur det har låtit. Och om våra föräldrar hört att nån sagt att dom inte kunde komma så har dom bett dessa att skicka in sina svar, just för att vi ska kunna bjuda någon annan Glad 
    Så vi har använt samma inbjudningar... 
  • GeneralElectric

Du kan absolut bjuda folk i efterhand! Jag får intrycket att alla på BT skickar ut ALLA inbjudningar på en gång och sedan ser hur många som kommer, typ.
    Vi har skickat ut inbjudningar i hittills FEMTON omgångar, och fler blir det. Först skickade vi ut en massa inbjudningar till: a) den närmaste familjen b) dem med hedersuppdrag och c) de som måste resa från andra kontinenter (dessa tre grupper hade ockå fått veta i god tid innan, flera månader tidigare, datumet genom informella kontakter) samt  d) nära vänner vi verkligen ville skulle komma.
    Sedan har vi finkalibrerat efterhand, hela tiden med målet att fylla de platser vi har. Vi skulle aldrig ha vågat överinbjuda, det vore alldeles för riskfyllt med tanke på att man aldrig vet hur många som tackar ja. Så vi har hela tiden haft järnkoll på våra inbjudningslistor, och så snart det kommit in en omgång nejtack har vi skickat ut inbjudningar till nya.
    På så vis har vi också kunnat finjustera inbjudningslistan. När jag fick ett nej från en av mina kusiner så fick istället en annan kusins barn+fru komma; när en barndomsvän tackade nej så prioriterade jag att välja nästa gäst på listan från det gänget.
    I vissa fall har vi chansat lite och bjudit in några trots att det inte helt säkert funnits plats (d v s vi har chansat på att andra skulle komma att tacka nej). Detta för att de bor utomlands och måste få en rimlig chans att planera resan, även om det egentligen finns andra, närmare vänner på hemmaplan.
    Men så sent som häromveckan fick jag höra att en bekant (ej nära vän) planerar att komma sättandes ända från Costa Rica bara för att se vår ceremoni - så då fick jag ju bjuda in henne även till middagen.... Allt har med andra ord ändrats hela tiden.
    Det har singlat in nya tackmennejtack, så idag skickar vi ut några nya inbjudningar...i en femtonde omgång! Så här kommer vi att hålla på ända tills vi a) känner att vi inte kan bjuda fler, för att de som står på tur inte är tillräckligt nära /de får istället en inbjudan till vigselceremonin endast och/eller b) tycker att det blir för kort varsel för dem så att det känns fånigt.
    De som får de allra sista inbjudningarna kommer nog att bli bjudna cirka fyra veckor före bröllopet. Men då har vi sett till att det blir de som bor på samma ort som bröllopet, så bara de inte är upptagna så är det inte alltför kort varsel. De kommer nog också att fatta att de inte var allra högst prioriterade i gäslistan, men det är en smäll de får ta...

• Diamanten90

Bekanta till mig har blivit bjudna dagen före bröllopet så jag tycker nog att du kan göra så:)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • GeneralElectric

Som ClaraH skriver så funkar nog eftersläpp bäst om det är en liten krets som är på middagen, och en stor som är bjuden till vigsel + efterfest. Annars blir det knepigt. Förutom det du fått höra om vakter/administration/personal så kan det ju bli dumt om middagen drar ut på tiden, och att ni fortfarande sitter och äter när eftersläppsgänget dundrar in!
    Men i många andra länder är det vanligt att man har en stor efterfest på lokal med vänner och bekanta. Jag var på ett bröllop i Italien där det var så, t ex. Men då var vigseln vid 11 eller 12, och middagen i en annan stadsdel skedde på eftermiddagen, och så var efterfesten på en bar i åter en helt annan del av staden på kvällen.

• Moster Stina

Tycker själv att vigseln ju är det viktigaste och roligaste att få vara med på. Att då bli bjuden på eftersläppet, gör ju att det blir väldigt besvärligt om man vill gå på vigseln först. Då får man kanske åka långt för att sitta och vänta en massa timmar innan man också får gå på fest.

Vi tackade nej till ett sådant bröllop pga att det kändes som att vi fick lov att offra så mycket av en ledig dag.
    Synd förstås, men det blev så himla krångligt. och att bara komma på eftersläppsfesten kändes inte speciellt lockande för oss som inte är några stora festprissar precis. Vigseln hade varit mysig att se förstås...

• GeneralElectric
    Moster Stina skrev 2011-05-09 11:30:19 följande:
    Tycker själv att vigseln ju är det viktigaste och roligaste att få vara med på. Att då bli bjuden på eftersläppet, gör ju att det blir väldigt besvärligt om man vill gå på vigseln först. Då får man kanske åka långt för att sitta och vänta en massa timmar innan man också får gå på fest.

Vi tackade nej till ett sådant bröllop pga att det kändes som att vi fick lov att offra så mycket av en ledig dag.
    Synd förstås, men det blev så himla krångligt. och att bara komma på eftersläppsfesten kändes inte speciellt lockande för oss som inte är några stora festprissar precis. Vigseln hade varit mysig att se förstås...

Kunde ni inte ha gått på endast vigseln då? Vi ska få massor av människor att komma till enbart vigseln, vi vill helst fylla kyrkan!

Jag förstår att det blir trist att gå på endast efterinsläppet. Det fungerar nog bäst om det – som jag skrev ovan – är en middag för en begränsad krets och att alla unga/partysugna/festprissar kommer se’n. Men konceptet är rätt ovanligt i Sverige. Det speciella med ett bröllop är ju ofta inte minst talen under middagen...
  • GeneralElectric
    SvK2010 skrev 2011-05-02 14:35:22 följande:
    Vi har också funderat på att ha sk eftersläpp på festen. Vi har som sagt inte råd att bjuda alla på middagen, men vill väldigt gärna ha en stor och härlig fest. Jag vill att det ska vara massa människor som dansar och skrattar hela natten lång!

Vad säger ni där ute? Skulle ni ta illa upp om ni blev bjudna i efterhand? Eller om ni blev inbjudna till eftersläpp, men inte själva vigseln eller middagen?
    Hur gör ni med era fester?

Gahhh, jag vill ju bara att det ska bli årets roligaste, galnaste, härligaste fest!!
    Jag skulle nog inte ta illa upp, men det vill till att det är i samma stad som man bor i.

Vi har bestämt oss för att inte ha något eftersläpp, även om det säkert vore roligt med ny energi och påfyllning på dansgolvet (och lite tårta skulle vi väl alltid kunna bjuda de nya gästerna på).
    Den främsta anledningen är att vi tror att festens magi och gemenskap bryts lite grann om det dyker upp helt nya personer på kalaset (även om de var med under vigseln).
    Dessutom tror vi att vårt kalas självdör vid 1-tiden då vi måste stänga av musiken. Vill ni ha dans hela natten så kanske ni _måste_ ha lite påfyllning av utvilade partymänniskor!
    Men det beror ju mycket på hur er bekantskapskrets ser ut. Har du ett stort gäng tjejkompisar och kolleger/körkompisar eller vad det kan vara som skulle tycka att det vore roligt att komma och dansa, så bjud in dem och förklara situationen.  Försök att tajma så att de kan få t ex bröllopstårta + champagne ett visst klockslag åtminstone, så ökar chansen att de vill/kan komma.
  • GeneralElectric
    SvK2010 skrev 2011-05-02 14:35:22 följande:
    Min fråga är alltså, kan man bjuda in fler i efterhand?
    Jag vill inte att nån ska känna sig som ett "andrahands val", även om dom rent krasst är det.
    Inte andrahands val för att vi inte ville bjuda in dom, utan för att vi var ju tvungna att begränsa oss!
    Jag vill ju inte att någon ska känna sig ovälkommen, eller mindre viktig...
    Det är klart att de inte känner sig ovälkomna, ni _bjuder_ dem ju trots allt! En och annan kommer säkert att tänka ”Oj, kunde de inte ha skickat inbjudningskortet tidigare, nu har jag ju bokat in en golfhelg då.” men det kan inte hjälpas.

Läs vad Magdalena Ribbing säger om ”att bjuda på återbud” så kommer du att förstå att du kanske oroar dig lite onödan:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-26/m2981690.html

Citat:

”... vid återbud ringer du genast upp reservlistans gäster och säger som det är: "du står överst på listan över dem vi så gärna vill bjuda, nu har vi fått en plats och hoppas att du vill vara med".
    Det är hederligt, korrekt och vänligt att göra så. Men med nutida synsätt hos beklämmande många finns ändå en risk att du vid en återbudsinbjudan får en sårad sur reaktion "jaså minsann, bjuden på återbud, det var inte så kul". Gäster som uppvisar den attityden behöver inte tacka ja, de kan gärna stanna hemma och odla sin självupptagna dumhet.”
Svar på tråden Inbjudningar i efterhand