• Nymphaeah

Skorna - förnuft eller känsla?!

Jag älskar skor, och till mitt stundande bröllop vill jag ha ett par riktigt grymma pjucks på fötterna! Något galet, färgglatt eller glittrigt( - tänk Carrie Bradshaw i SATC!) som en lite galen hemlighet under min stora vita tyllklänning! Det stora problemet är ju att dessa vackra skor jag tittar på och dreglar över är höga och garanterat obekväma att ha på sej under hela denna dag. Så ska man titta på en par "tråkiga" skor som är mer förnuftiga, eller ska man välja med hjärtat och hellre ha med sej ett par söta ballerinor att byta med när fötterna ger upp?
    Hur väljer ni andra brides to be, och ni som redan haft er stor adag, hur valde ni, med hjärtat eller förnuftet?

• Svar på tråden Skorna - förnuft eller känsla?!
  • Zelmah

jag mötte mina skor på halva vägen. Jag har verkligen problem med både fötter och knän och det är mkt få skor som jag klarar av att gå i en längre period. Hatar skor öht ändå så äger jag alldeles för många, kanske 50 par, men kanske just av den anledningen att jag inte kan använda dem o köper nya o hoppas hoppas hela tiden att knäna och fötterna ska palla.. Jag har korta och breda fötter och allt är för långt och för smalt, jag har även massa knölar och jag får skoskav av minsta lilla och kan börja blöda efter 100 meter i fel skor. Så för mig var det vädligt viktigt att finna ett par skor som inte är en killer för mig och mina fötter. Tillslut fann jag ett par med lite platå framtill och med spänne runt vristen som håller fast foten i skon så att den inte kippar loss. De var oxå lite lite bredare än vanligt men skulle inte skadat med lite till... Men nu ska jag bara hitta ett par ballerina som inte skaver och som inte är allt för dåligt dämpade...

Så det ena utsesluter inte det andra, men satsa på ett par snygga, gärna med platå framtill för extra stöd. Ha ett par andra skor, gärna kilklack för bästa stöd, att byta med eller kanske ett par ballerina när fötterna börjar gråta.

Jag resonerade som så att jag vill inte grina p g a mina fötter o knän på min bröllopsdag därför fick jag skippa de skor jag först hade tänkt ha... efter 20 min svullnade knäna och  tålederna började ömma...jag kan inte gå i skorna så det är liksom uteslutet. Man måste ju iaf överleva vigseln i de skor man tänkt ha.

Men som sagt ge inte upp drömmen om ett par snygga skor, men gråt inte blod för att gå i något som är fruktansvärt smärtsamt att ha på sig.

• Kattpoet

Kolla på golvet i  lokalen är ni ska gifta er,  är det kyrkbrällop så är inte alltid  golvet plant, det kan finnas gravar med  huvuden och text där klackar kan fastna.

Så stirra på golvet först innan du tar ett par obekväma skor.

Och att man tappar stil för att man har bekväma skor, glöm det,  jag knallar ut i mina fot vänliga eccos med redigt snygga kläder och sminkad ibland med.

• Aniara4

Här är en till som helt enkelt inte fixar nåt annat än bekväma skor med låg klack. Visst skulle det vara kul att ha ett par wow-skor som alla beundrar, men inte till priset av att det enda jag minns av min bröllopsdag är konstant smärta. Det får bli en kompromiss, för jag vill ju samtidigt inte gå i Ecco-sandaler hela dagen fast det vore skönast.

• Micke och Ramona

Hjärta! Förnuftig kan man vara alla andra dagar... =)

Jag tänker ha ett par höga snygga pumps så länge jag orkar och sen byter jag till ett par Converse i samma färg som pumpsen.  

• Loche

Här blir det lågklackat,,, av den enda anledningen att jag inte vill vara längre än blivande maken denna dag. Hade det inte varit för detta faktum hade jag gladeligen kört på ett par 10 cm-klackar!! :D

• Silverglitter

Jag kommer ha kort klänning, alltså syns skorna. Jag provade dessutom hemma med skor i olika höjd, och de med högre klack blev helt klart snyggare. Av den anledningen kommer jag troligtvis ha lite högre klack, om jag lyckas gå snyggt i dem. Förr kunde jag gå bra även i hga klackar, men använder nästan aldrig skor med klack nu för tiden.

Jag kommer ha med mig ett par sköna skor att byta till framåt kvällen så jag orkar dansa hela natten. Troligtvis ett par ballerinor eller något annat utan klack.

• 120530

Min klänning är tea-length och då syns ju skorna. Därför planerar jag en tre-stegs-raket Skrattande

Först galet snygga drömskor till fotografering och vigseln, det är ju då gästerna först ser en och first impression lasts! De har jag sedan på så länge jag orkar, under middagen sitter man ju still så det borde jag klara. Sedan skall jag ha ett par med lite mittemellanklack till brudvalsen så jag känner mig stadig på fötterna, Till sist ett par bekväma ballerina att dansa i framåt småtimmarna.

Tanken är att inte köpa några "brudskor" utan sådana som jag kan använda senare också, tex på bröllopsresan!

• Silverglitter
    Emma F skrev 2011-05-02 15:43:05 följande:
    Min klänning är tea-length och då syns ju skorna. Därför planerar jag en tre-stegs-raket Skrattande

Först galet snygga drömskor till fotografering och vigseln, det är ju då gästerna först ser en och first impression lasts! De har jag sedan på så länge jag orkar, under middagen sitter man ju still så det borde jag klara. Sedan skall jag ha ett par med lite mittemellanklack till brudvalsen så jag känner mig stadig på fötterna, Till sist ett par bekväma ballerina att dansa i framåt småtimmarna.

Tanken är att inte köpa några "brudskor" utan sådana som jag kan använda senare också, tex på bröllopsresan!
    Vi har tänkt likadant! Förutom att jag inte tänkt på att jag skulle kunna ha ett par lite mer dansvänliga klackar till valsen. Tack för tipset :)
    Gissar att det är klänningen på din avatar du ska ha? Superfin!
    (Sorry TS att jag kapar tråden lite :) )
  • queenelin
    Chicita skrev 2011-05-02 12:58:55 följande:
    ...Eller så tar man ambulansen direkt in på operation efter att ha brutit sönder den sköra foten och slagit sönder den trasiga axeln mot stengolvet när man svimmade av smärtan när foten gick sönder... Flört

Man behöver ju inte överdriva liksom...
    Ingen brud skulle väl komma på tanken att gifta sig i fritidskläder bara för att dom valde bort Jimmy Choo-Skorna.
    Det är ett långt skutt från: lite lägre klack, men tillräckligt sköna för att man kan gå i dom utan att det gör ont -- till att gifta sig i foppatofflor och flanellskjorta liksom...

Om du prioriterar snygghet först så hoppas jag verkligen att du slipper hamna i min (och många andras sits) som dras med kronisk smärta och förstörda fötter och leder.
    Ja, det hoppas jag också! Inte kul att ha ont!

Och självklart överdriver jag, det blir så mycker roligare då!
    Vad jag menar är att jag ibland tycker att folk går alldeles för mycket på praktiska saker, det ska vara bekvämt och praktiskt och så blir det så HIMLA FULT alltsammans! Självklart ska man ha ett par skor som går att gå i, men kanske kan man tumma liiite på bekvämligheten och ha en klack för att få snyggar hållning?

Jag menar såhär, när folk ibland frågar mig om mina skor, "är de verkligen bekväma" så brukar jag säga; "Ja, för att vara högklackat så är de så bekväma som de kan bli". För det är väl det som det handlar om. En brudklänning är väl sällan det mest bekväma plagget man kan ha på sig, men man har det ändå, för att det är så fint och för att man vill se så vacker ut som möjligt?

Men man ska inte plåga sig själv, jag skulle aldrig trycka in mig i en korsett, där går min gräns. Alla har vi våra gränser.

/Från mig som idag sitter och såsar på jobbet i jeans, gympadojor från barnavdelning på Din Sko, en kofta och en bekväm, men inte så jättesnygg tröja samt ett halvskititgt hår som jag försöke dölja med pippilottor   Flört
  • Kattpoet

Som Jag sa, ta en titt på golvet i vigselrummet!!!
    Igår bröt en brud nosen  på ett bröllop, orsaken hennes stiletto klackar fastnade i gravsten och  hon flög rakt fram.  
    Min vän som är prästen fick istället för att viga  ringa ambulansen... 

• Fossing77

Mina skor har ca 10 cm klack men e ruskigt bekväma att gå i :) Byter till nåt plattare framåt natten eller när jag inte orkar mer :)

• Chicita
    queenelin skrev 2011-05-03 09:39:54 följande:
    Ja, det hoppas jag också! Inte kul att ha ont!

Och självklart överdriver jag, det blir så mycker roligare då!
    Vad jag menar är att jag ibland tycker att folk går alldeles för mycket på praktiska saker, det ska vara bekvämt och praktiskt och så blir det så HIMLA FULT alltsammans! Självklart ska man ha ett par skor som går att gå i, men kanske kan man tumma liiite på bekvämligheten och ha en klack för att få snyggar hållning?

Jag menar såhär, när folk ibland frågar mig om mina skor, "är de verkligen bekväma" så brukar jag säga; "Ja, för att vara högklackat så är de så bekväma som de kan bli". För det är väl det som det handlar om. En brudklänning är väl sällan det mest bekväma plagget man kan ha på sig, men man har det ändå, för att det är så fint och för att man vill se så vacker ut som möjligt?

Men man ska inte plåga sig själv, jag skulle aldrig trycka in mig i en korsett, där går min gräns. Alla har vi våra gränser.

/Från mig som idag sitter och såsar på jobbet i jeans, gympadojor från barnavdelning på Din Sko, en kofta och en bekväm, men inte så jättesnygg tröja samt ett halvskititgt hår som jag försöke dölja med pippilottor   Flört
    Hehe.. då är vi på samma bana Flört
    Jag tycker inte att man ska välja typ foppatofflor eller Birkenstock om man inte har såna problem att det är det enda man kan gå i...
    Men det går ju att hitta snygga skor som faktiskt är i alla fall relativt bekväma.
    För något som inte är snyggt är ju när någon har så obekväma skor att dom inte kan gå i dom. (Så där så det nästan ser ut som om dom har skitit på sig när dom vaggar fram på värkande fötter.)
    Och så vill man väl knappast se ut på alla bilder och filmer från sin stora dag *S*
    Om man hittar ett par gudomligt snygga skor men dom gör ont bara efter 10 minuter och man väljer dom ändå så är risken stor att man står vid altaret / vigselförrättaren och bara tänker "kan du inte prata fortare Skrikandes " och på så sätt missar sitt eget bröllop...

Man kanske inte bör välja dom där snygga skorna med 13 cm stilettklack om man inte har högre än 2 cm klack annars. Men om man är van att ha 6-8 cm klack varje dag så kanske man kan kosta på sig ett par cm till om man vågar. 

Men man kanske ska minnas att ojämna altargångar och högklackat är inte en hit... Min kusin bröt vristen i kyrkan på ett dop, när hon trampade snett i en skarv mellan två stenplattor på golvet Obestämd (extrem otur, det är nog inget man behöver vara rädd för direkt)
    Och detsamma gäller ju för grusgångar, gräsmattor och annat som vi ju kan tvingas gå på "på den stora dagen"...

Själv bytte jag precis om från mysbyxor och en 15 år gammal "farfarströja" med "aircondition" under armarna *S*... Till mina ytterst vackra arbetskläder (ironisk om det inte går fram) Tungan ute 
  • Fossing77

Har inte kommit ur mysbyxorna alls idag... mammaledigheten i ett nötskal... Skrattande

• Moster Stina

Vi skall ha mycket musik på vårat bröllop.

Och jag har haft högklackat förr i tiden. Men minns att jag alltid blev grinig om jag stod upp, för att jag fick så ont i fötterna.

Nu är jag  gravid när jag gifter mig, men annars hade jag kanske gått in för att stå ut med supersnygga klackade skor.
    Nu kan jag däremot med gott samvete unna mig ett par lågklackade alldeles lagoma, och sköna skor. Som dessutom är fina.

• 120530
    Silverglitter skrev 2011-05-03 08:33:29 följande:
    Vi har tänkt likadant! Förutom att jag inte tänkt på att jag skulle kunna ha ett par lite mer dansvänliga klackar till valsen. Tack för tipset :)
    Gissar att det är klänningen på din avatar du ska ha? Superfin!
    (Sorry TS att jag kapar tråden lite :) )
    Ja, förhoppningsvis kommer jag ha den klänningen Glad Den är beställd men har inte kommit ännu så jag väntar med spänning. Nu gäller det bara att hitta de där galet snygga drömskorna också!
Svar på tråden Skorna - förnuft eller känsla?!