• joli81

Denna reaktion fick vi vid namnbytet!

Min sambo och jag har liknande efternamn, det skiljer bara en bokstav. Därför tyckte vi att den bästa lösningen för oss var att byta till ett helt nytt och bestämde oss för att hans mammas flicknamn skulle vara roligt att ta "tillbaka". Detta namn är taget av hans mormor& morfar och det är alltså bara de + hans morbror och fru + deras två barn (kusinerna) som heter detta.

Enligt skatteverket och patentverket så behövs inget godkännande av de som först tagit namnet eftersom min sambos mamma hette detta som flicka. Vi valde att berätta för våra föräldrar samt för hans mormor & morfar och de tyckte alla att det hade varit roligt om vi tog det namnet, inget konstigt.

Men när min sambos morbror och hans 2 kusiner fick reda på detta tog det hus i helvete!! 
    De tycker inte att vi har rätt att ta det namnet, att vi nu tramapr på deras tår. Vi kan enligt dem inte förstå hur det är att heta ett unikt namn som ingen annan heter. De tycker att en flicka ska gifta bort sitt namn och sen kan det alrig mer bli hennes eller hennes barns! Kusinerna har sagt upp vänskapen på Facebook, svarar inte när man ringer osv osv...
    De har alla tackat ja till att komma på vårt bröllop innan den här diskussionen kom upp, men vi förstår att de inte tänker komma. Kommer med högsta sannolikhet att ringa och be dem att inte komma, de har föstört alldeles för mycket redan.

Är detta en normal reaktion??? Jag blir mörkrädd när jag tänker på det, men skriv gärna en åsikt! 

• Svar på tråden Denna reaktion fick vi vid namnbytet!
  • FrökenSnartFru

Min sambo tillhör också en familj med ovanligt efternamn. Frågade honom hur han skulle reagera om hans kusin väljer att ta familjens efternamn om hon gifter sig. Sambon tyckte inte alls att det hade varit konstigt, utan bara roligt om det blir fler i "klanen". De är ju ändå släkt liksom..

• 11juni2011

Jag heter ett rätt unikt efternamn, vi är 7 st i Sverige som heter det. Både jag och mina 6 släktingar hade gärna "spridit" vårt efternamn. Jag tycker bara att det hade varit kul om några fler hette så! Sen skulle jag inte förstå varför någon okänd som inte har en relation oss skulle vilja heta som vi för det är både ovanligt och rätt konstigt vårt efternamn, men hade en okänd person velat det så varsegod!

Så JA, jag tycker att deras reaktion var väldigt märklig. Framförallt med tanke på att ni tillhör släkten!

• Loche

Vilken överreaktion!! Hade dom haft lite hyfs och fason hade dom välkomnat er till att dela samma efternamn,,, riktigt dålig stil, tycker jag!

• Ninana

Va bra att de inte kommer!!! Va fan tror dem? Att ni inte värda det nambet?

• mikaela86

Dem får väll se det som en ära att ni vill heta likadant som de!!
    Hade jag gjort!!

• Emblas Mamma

Vi kommer heta något ovanligt med bara ett par st som heter som vi i släkten.
    Självklart är alla släktingar rätt att använda detta namnet även om det inte blir det automatiskt.
    Hade inte alls haft problem med det!

Om någon annan som jag absolut inte känner till däremot skulle vilja ha det så skulle vi nog vilja ta en rejäl funderare på det.

Men ändå, ni är ju släkt!? Ni har ju lika stor rätt till namnet och särskilt om det var hans mammas namn innan..!

• anne på grönkulla
    Emblas Mamma skrev 2011-05-03 20:54:24 följande:
    Vi kommer heta något ovanligt med bara ett par st som heter som vi i släkten.
    Självklart är alla släktingar rätt att använda detta namnet även om det inte blir det automatiskt.
    Hade inte alls haft problem med det!

Om någon annan som jag absolut inte känner till däremot skulle vilja ha det så skulle vi nog vilja ta en rejäl funderare på det.

Men ändå, ni är ju släkt!? Ni har ju lika stor rätt till namnet och särskilt om det var hans mammas namn innan..!
    Någon som inte vore rätt nära släkt med nån som burit namnet skulle inte ha rätt att ta det. Teoretiskt sett så tror jag det då går att ansöka om det, men med medgivande från samtliga levande bärare. Det lär dock vara himla ovanligt att så görs. Så ni lär inte behöva oroa er!

I TS fall så har de ju rätt till namnet i lagen, så släktingarnas reaktion är helt knasig. Visst kan de få tycka så, men priset i form av att paja relationen är ju högt. För dem. 
  • joli81

Tack!! Så himla skönt att ni resonerar som vi gör angående detta, det känns helt sjukt faktiskt.
    Som nån av er nämner så hade vi absolut förstått om de hade "avslagit" vår förfrågan på namnet om det var DE som först tagit namnet, men i detta läget är det inget de kan bestämma över. De är bara egoistiska!

De har nu dessutom sagt upp kontakten med sin farmor & farfar (min sambos mormor & morfar) eftersom som de tycker det är roligt om vi vill ta släktnamnet.

Ska försöka fokusera på det roliga med bröllopet nu, men känner mig otroligt upprörd och ledsen över allt som hänt. Vi är inte typerna som vill bråka så detta är rätt jobbigt.

• Loche
    joli81 skrev 2011-05-03 21:41:17 följande:
    Tack!! Så himla skönt att ni resonerar som vi gör angående detta, det känns helt sjukt faktiskt.
    Som nån av er nämner så hade vi absolut förstått om de hade "avslagit" vår förfrågan på namnet om det var DE som först tagit namnet, men i detta läget är det inget de kan bestämma över. De är bara egoistiska!

De har nu dessutom sagt upp kontakten med sin farmor & farfar (min sambos mormor & morfar) eftersom som de tycker det är roligt om vi vill ta släktnamnet.

Ska försöka fokusera på det roliga med bröllopet nu, men känner mig otroligt upprörd och ledsen över allt som hänt. Vi är inte typerna som vill bråka så detta är rätt jobbigt.

Låt inte såna egotrippade människor stjäla din energi och glädje! De är inte värda det. Lycka till med bröllopet!
  • Sebastiána

Om man väldigt gärna vill vara unik kan man säkert känna "attans, nu är vi inte ensamma om det här efternamnet längre!", men därfifrån till att klaga och tjura öppet är ju otroligt. Vilken sandlåda bor de i egentligen?

• Josse770

Om dom är så knäppa att de säger upp bekantskap med er och sin farmor och farfar för ett namn. ett ynka namn så är det nog bra att de gör det nu.

Annars kommer de väl bara ställa till med massa andra sjuka konflikter i framtiden.
    Men måste säga att det här var något av det fjantigaste jag hört i kategorin familjefejder...

• Diamanten90

Det är ju helt lagligt öfr er att ta namnet så jag förstår inte vad problemet är hos dem. Strunta i vad de tycker. Det är ni som ska leva med efternamnet hela livet så ni ska tycka om det då:)

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Cammee

Detta låter ganska egoistiskt!
    Min blivande har också ett unikt eftermamn som endast 10 peroner heter i sverige, alltså hans närmsta släkt. Hade vi inte valt detta efternamnet så hade dom blivit jätte besvikna. Det är ju ett namn som måste föras vidare för att finnas kvar. Jag som har ett tråkigt efternamn tycker självklart att jag ska ta det han heter, inga problem för mig! Men jag tror även att tjejerna i släkten kommer att behålla det när dom gifter sig för det är ju deras farmor och farfar som startat det!

Din blivandes släktingar verkar väldigt speciella, för saken är den att är det bara fyra st som heter detta (ex) och dom bara får flickor så kommer namnet att dö ut (För enligt släktingen så ska ju flickor inte behålla sitt namn).
    Tycker att det verkar sjukt konstigt. Snacka om att vara självisk, avundsjuk och allmönt konstig!

• Rebbak

Nej det var ingen normal reaktion. mycket kan man bråka om och säga upp bekantskapen gör man för stora saker och inte ett namn. Din sambos mamma kunde ju ha valt att behålla sitt namn vid giftermål och sen ge det till sin son. Men då hade de väll också blivit arga.

De verkar lite konservativa och trista måste jag säga. Kankse lika bra att slippa ha med surisar på sitt bröllop

Svar på tråden Denna reaktion fick vi vid namnbytet!