• Pinkgrape

    Efternamn, vad tycks?

    Nu sitter vi här med efternamnsfrågan igen och har bestämt oss för att det blir ett släktnamn iallafall.
    Då är ju bara frågan vilket. Vi väljer mellan namnen här.
    Rösta gärna, skriv gärna en liten kommentar. Vi behöver lite guidning :P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-30 17:49
    Jag kan ju uppdatera här också, våra förnamn är Camilla, Mikael och dottern heter Tuva. Efternamnet får gärna passa ihop med förnamnen såklart :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-23 01:03
    Det hela slutade med mitt efternamn, som är urtråkigt! Men vi hinner inget annat till vigseln, får ta itu med det senare :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Efternamn, vad tycks?
  • Pinkgrape

    Haha ja, jag kan ju avslöja att vi just nu heter Andersson och Johansson och vill absolut inte ha ett -son namn, de går alltså bort! Lindgren är alldeles för vanligt här där vi bor, så det går också bort. Holmström är tyvärr ett namn som jag inte vill bli förknippad med pga diverse händelser. Kvar är alltså... Öberg, Norgren och Rosengren. Då resonerade vi såhär nu under kvällen - Öberg vill jag inte, då jag inte vill ha Å, Ä, Ö i namnet. Norgren är för likt en av mina bästa vänners efternamn som är Norlund (den personens föräldrar är även väldigt goda vänner till MB föräldrar). Ja, till sist var det bara Rosengren kvar, så det blir nog det :D

    Verkar ju de flesta här också röstat på ;P

    Är det någon som vet hur man går tillväga om man vill byta till ett äldre släktnamn?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bluttis

    Velade mellan Lindgren och Rosengren, men valde Rosengren då det lät så jäkla gulligt ihop med Tuva!!

  • Chicita

    Jag röstade som de flesta verkar ha gjort - på Rosengren...

    Norgren är ju också fint.... MEN jag har en fd kompis som heter så (annan stavning dock) och som betett sig så otroligt illa mot mig, min bror och flera andra vänner att jag får rysningar bara jag hör namnet...
    (inget som bör påverka ditt val dock *hehe*)

  • Strawberry

    Norgren eller Rosengren, båda fina men föredrar det sistnämnda.

  • Zelmah

    Jag röstade på Norgren, tyckte det var fint och har aldrig hört det förut. Men Rosengren är också fint, dock associerar jag till en politiker jag tyckte väldigt illa om som hette just det, därför utifån min högst personliga association, föll det bort :) Men det är ju ett fint namn, hade jag inte tänkt på politikern hade jag nog röstat på det hehe :)

  • Lanin
    Pinkgrape skrev 2011-04-30 21:50:13 följande:
    Haha ja, jag kan ju avslöja att vi just nu heter Andersson och Johansson och vill absolut inte ha ett -son namn, de går alltså bort! Lindgren är alldeles för vanligt här där vi bor, så det går också bort. Holmström är tyvärr ett namn som jag inte vill bli förknippad med pga diverse händelser. Kvar är alltså... Öberg, Norgren och Rosengren. Då resonerade vi såhär nu under kvällen - Öberg vill jag inte, då jag inte vill ha Å, Ä, Ö i namnet. Norgren är för likt en av mina bästa vänners efternamn som är Norlund (den personens föräldrar är även väldigt goda vänner till MB föräldrar). Ja, till sist var det bara Rosengren kvar, så det blir nog det :D

    Verkar ju de flesta här också röstat på ;P

    Är det någon som vet hur man går tillväga om man vill byta till ett äldre släktnamn?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Det beror på hur långt bak i släkten namnet finns.
    Jag håller precis på att byta till min mormors efternamn som ogift då vi vill ta det när vi gifter oss.
    För det första så måste man söka via patent och registreringsverket och inte skatteverket, sen måste du också kunna bevisa att namnet finns i din släkt (eller din m2bs släkt) samt att det har funnits i minst två generationer.

    Så för att jag ska kunna få ta det efternamnet så behöver jag förutom den blankett som man ska fylla i skicka med:

    Speciellt personbevis på mig (från skatteverket, säg att det gäller namnbyte)
    Samma personbevis på min mamma
    Ett dopbevispå mamma från stadsarkivet där det står mormors flicknamn samt att hon är mamma till min mamma
    Ett dopobevis på mormor från stadsarkivet för att visa att namnet funnits i släkten i två generationer.

    Vet inte om jag behöver så mycket papper då mormor inte lever längre, är personen som bär efternamnet fortfarande i livet är det kanske lättare.

    Hoppas att det inte bli för rörigt :)

    Börja i tid med detta, jag har håll på i snart en månad och har fortfarande inte fått alla papper och sen tar handläggningen hos patent och registreringsverket minst 5 veckor.

    Lycka till :)
  • Pinkgrape
    Lanin skrev 2011-05-01 13:43:02 följande:
    Det beror på hur långt bak i släkten namnet finns.
    Jag håller precis på att byta till min mormors efternamn som ogift då vi vill ta det när vi gifter oss.
    För det första så måste man söka via patent och registreringsverket och inte skatteverket, sen måste du också kunna bevisa att namnet finns i din släkt (eller din m2bs släkt) samt att det har funnits i minst två generationer.

    Så för att jag ska kunna få ta det efternamnet så behöver jag förutom den blankett som man ska fylla i skicka med:

    Speciellt personbevis på mig (från skatteverket, säg att det gäller namnbyte)
    Samma personbevis på min mamma
    Ett dopbevispå mamma från stadsarkivet där det står mormors flicknamn samt att hon är mamma till min mamma
    Ett dopobevis på mormor från stadsarkivet för att visa att namnet funnits i släkten i två generationer.

    Vet inte om jag behöver så mycket papper då mormor inte lever längre, är personen som bär efternamnet fortfarande i livet är det kanske lättare.

    Hoppas att det inte bli för rörigt :)

    Börja i tid med detta, jag har håll på i snart en månad och har fortfarande inte fått alla papper och sen tar handläggningen hos patent och registreringsverket minst 5 veckor.

    Lycka till :)
    Jaha, jo jag vet allt såntdär. Jag trodde dock att allt som behövdes var blanketten hos PRV samt utdrag ur folkbokföringsregister som styrker släktbanden. Det är då all information jag har fått och det skulle inte alls ta speciellt lång tid. Jag vet även flera som fått det klart på under en månad, så jag håller tummarna.

    Det är min mormors mormor som bar det efternamnet.

    Vi har ju, tyvärr, lite pressat schema :P Vi gifter oss nämligen om 3 månader.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Lanin
    Pinkgrape skrev 2011-05-01 13:51:55 följande:
    Jaha, jo jag vet allt såntdär. Jag trodde dock att allt som behövdes var blanketten hos PRV samt utdrag ur folkbokföringsregister som styrker släktbanden. Det är då all information jag har fått och det skulle inte alls ta speciellt lång tid. Jag vet även flera som fått det klart på under en månad, så jag håller tummarna.

    Det är min mormors mormor som bar det efternamnet.

    Vi har ju, tyvärr, lite pressat schema :P Vi gifter oss nämligen om 3 månader.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Men på tre månader borde det ju ha fixat sig till :)
    Hoppas verkligen att mina papper kommer snart med så att man kan bocka av det från sin planeringslista :)
  • Pinkgrape
    Lanin skrev 2011-05-01 18:49:50 följande:
    Men på tre månader borde det ju ha fixat sig till :)
    Hoppas verkligen att mina papper kommer snart med så att man kan bocka av det från sin planeringslista :)
    Hehe ja, jag hoppas då det! :)
    Jamen det förstår jag, det är så skönt när saker och ting är avklarade, så man kan gå vidare och fokusera på annat :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • forever and ever

    Hej!
    Intressant tråd!
    Vi sitter också med namnbyte nu och precis som Pinkgrape trodde vi att "allt som behövdes var blanketten hos PRV samt utdrag ur folkbokföringsregister som styrker släktbanden", men det verkar ju vara lite krångligare än så. Hur får man ens ut folkbokföringsregisterpapper? Hur gör man? Vi gifter oss också om typ 3 månader!

  • Pinkgrape
    forever and ever skrev 2011-05-08 19:35:37 följande:
    Hej!
    Intressant tråd!
    Vi sitter också med namnbyte nu och precis som Pinkgrape trodde vi att "allt som behövdes var blanketten hos PRV samt utdrag ur folkbokföringsregister som styrker släktbanden", men det verkar ju vara lite krångligare än så. Hur får man ens ut folkbokföringsregisterpapper? Hur gör man? Vi gifter oss också om typ 3 månader!
    Såhär har jag gjort/kommer göra.. Jag skickade mitt personnummer till skatteverket i ett mejl, hon skulle då fixa fram allt hon hade i folkbokföringen och skicka det till mig. OM det saknas något då, så får man kontakta Riksarkivet och be om utdrag ur dopböcker, det kostar 90kr/kopia.

    Har man alla de papperen, så har man ju bevisat släktskapet och får då ta efternamnet :)

    Jag hoppas på att mina papper från skatteverket ska komma till veckan, då jag mejlade mitt personnummer dit i torsdags. Jag hoppas ju också att allt ska finnas med då, men eftersom jag ska så långt tillbaka som till början av 1800-talet och kanske slutet av 1700-talet, så kan jag behöva kopior från Riksarkivet också.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • forever and ever
    Okej Tack för svaret!
    Jag ringde faktiskt PRV i veckan och det visade sig att vi inte fick ta det namn vi tänkt för det var mer än 4 generationer bort! :( Vi hade nämligen också ett namn från början av 1800-talet, min m2b's mormors farmors mormor. Vi hade födelsedata på alla personer hela vägen, men det gick alltså inte. Så tråkigt! Så nu vet vi inte riktigt vad vi vill heta.
    Mycket att tänka på alltså!
  • Pinkgrape
    forever and ever skrev 2011-05-11 08:26:05 följande:
    Okej Tack för svaret!
    Jag ringde faktiskt PRV i veckan och det visade sig att vi inte fick ta det namn vi tänkt för det var mer än 4 generationer bort! :( Vi hade nämligen också ett namn från början av 1800-talet, min m2b's mormors farmors mormor. Vi hade födelsedata på alla personer hela vägen, men det gick alltså inte. Så tråkigt! Så nu vet vi inte riktigt vad vi vill heta.
    Mycket att tänka på alltså!
    Jaha, ja vad tråkigt. Men jag kan tänka mig att det blir 5 generationer då? Det vi ska ta är just på 4 generationers gränsen då det är min mormors mormors mor :P

    Hoppas ni hittar något annat :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • ElinFalk85

    Jag kommer ta min blivande mans efternamn, Falk som jag heter är ganska vanligt medans Mether som han heter, heter nästan barahans släkt :)

Svar på tråden Efternamn, vad tycks?