• FutureMrsWilsher

Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?

Hej!

Jag är ny här på BT och "tjuvläser" Oskyldig

Min sambo är från England, vi bor i Sverige. Nu letar jag efter fler som mig som kan förvänta sig en annan typ av förlovning och bröllop? Jag vet att han kommer att fria men när är den stora frågan...och ring har han visst sett ut med Drömmer Det blir allstå engelsk style på det hela, endast jag får en ring vid förlovingen vilket är helt ok!
    När nu det är "i hamn" funderar man ju såklart hur resten ska gå till Tungan ute Litet, privat och intimt tror jag nog att det blir med krutet på bröllopsresan...England, Sverige eller neutral mark? Hur tänker ni andra? Vilka traditioner kommer ni att använda er utav?

• Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?
  • Lirry
    MrsDRBM skrev 2011-12-15 11:25:03 följande:
    Lirry: Var i London bor ni? Saknar London ganska mycket emellanåt, dock inte levnadstandarden vi hade där!
    Vi bor i vastra London, Chiswick om du kanner till? Alskar det.. jag forstar MYCKET val vad du menar med standarden dock! Jag levde i dalig standard nar jag forst kom till London, men efter att ha flyttat till dar vi bor nu bott dar i 4,5 ar nu) sa alskar vi det.. som tur val ar borjar standarden andras har nu lite tycker jag, hyresvardar kan inte lata folk leva hursomhelst i mogel och grejer, men det gar inte sarskilt snabbt! Vi har haft tur dock och bott i 2 nyrenoverade lagenheter de senaste aren, men klart det ar mycket som inte ar sa lyxigt som det ar i Sverige.. Vart bodde du och hur lange bodde du har?
  • SofieGog

Hej!

Min fastman ar Engelsman/Canadensare (Engelska foraldrar, forr och upvuxen i Canada med 2 pass), jag ar Svensk och vi traffades och bor i London. Vi forlovade oss i slutet pa October da min blivande make friade med en liten diamant ring dom han kallade en "fingervarmare" da han vill overaska mig men aven att jag skulle vara med och valja min ring. Den "riktiga" ringen fick jag for en vecka sen ungefar och ar en stor solitar diamant. Det ar bara jag som har forlovningsring och sen kommer vi bada att ha vigselringar. Min BM anvander inga smycken alls medans jag alltid har nagot pa mig sa det passade oss bast folja engelsk tradition nar det gallde forlovningen.

Vi planerar att gifta oss i Canada hosten 2013 da vi behover lite tid att planera allt da vi har familj i 2 lander, bor i ett tredje och har vanner i all 3.... (ja jag vet det kommer bli mycket att gora!). Vi planerar ett litet intimt brollop med bara nara och kara med en blandning av traditioner. Vi planerar borglig vigsel, god mat och mer av en upplevelse for alla gaster med aktiviteter dagarna fore vigseln sa att alla kan lara kanna varandra battre da vara foraldar inte traffats annu.

Har ni nagra tips pa typsikt svenska saker man kan ha med i vigseln/pa festen? Hur har era familjer reagerat pa era val som varit annorlunda an deras traditioner tex? Vore intressant att lara sig av era erfarenheter.

• MrsDRBM

Bodde i London i 5 år. I följande stadsdelar: Greenwich, Kidbrooke, Victoria och Shepherds Bush. Vi bodde hos privata hyresvärdar de flesta åren. Och vi bodde i mögel och fuktskador och liknande. Så om det ändrar sig eller inte har jag ingen uppfattning om, bara att vi hade dåliga hyresvärdar (utom en).

Chiswick känner jag till, fint område!

• Drullen
    Lirry skrev 2011-12-15 11:22:04 följande:
    Drullen: hur traffades du o din engelsman, bodde du sjalv i England forr?

Nä ja har inte bott i England, han flyttade till Sverige innan vi träffades. Så han har hunnit bli ganska "försvenskad" men tydligen har han vissa traditioner kvar i ryggmärgen.

För en typiskt Svensk så har det gått ganska fort sen vi träffades o så, men tydligen hade hans pappa som då inte är svensk, hunnit fråga flera gånger om han hade tänkt nåt på förlovning .. haha

Vi kommer sova på olika ställen natten innan o hans får eller vill inte se min klänning innan.

• Lirry
    MrsDRBM skrev 2011-12-15 11:38:16 följande:

Bodde i London i 5 år. I följande stadsdelar: Greenwich, Kidbrooke, Victoria och Shepherds Bush. Vi bodde hos privata hyresvärdar de flesta åren. Och vi bodde i mögel och fuktskador och liknande. Så om det ändrar sig eller inte har jag ingen uppfattning om, bara att vi hade dåliga hyresvärdar (utom en).

Chiswick känner jag till, fint område!

Ja Shepherds Bush ar inte langt fran Chiswick! Sma saker har kan vara jakligt jobbiga och svara att fixa men jag tycker anda i slutandan att det positiva overvager det negativa och jag tror faktiskt jag kommer bli kvar forevigt.. fast man vet ju aldrig! Kan ju andras och sarskilt kanske om man far barn osv..!

Drullen: Vi kommer ocksa gora sa att vi sover pa olika stallen och inte ser varann innan.. vilket datum gifter ni er?
  • Lirry
    SofieGog skrev 2011-12-15 11:30:30 följande:

Hej!

Min fastman ar Engelsman/Canadensare (Engelska foraldrar, forr och upvuxen i Canada med 2 pass), jag ar Svensk och vi traffades och bor i London. Vi forlovade oss i slutet pa October da min blivande make friade med en liten diamant ring dom han kallade en "fingervarmare" da han vill overaska mig men aven att jag skulle vara med och valja min ring. Den "riktiga" ringen fick jag for en vecka sen ungefar och ar en stor solitar diamant. Det ar bara jag som har forlovningsring och sen kommer vi bada att ha vigselringar. Min BM anvander inga smycken alls medans jag alltid har nagot pa mig sa det passade oss bast folja engelsk tradition nar det gallde forlovningen.

Vi planerar att gifta oss i Canada hosten 2013 da vi behover lite tid att planera allt da vi har familj i 2 lander, bor i ett tredje och har vanner i all 3.... (ja jag vet det kommer bli mycket att gora!). Vi planerar ett litet intimt brollop med bara nara och kara med en blandning av traditioner. Vi planerar borglig vigsel, god mat och mer av en upplevelse for alla gaster med aktiviteter dagarna fore vigseln sa att alla kan lara kanna varandra battre da vara foraldar inte traffats annu.

Har ni nagra tips pa typsikt svenska saker man kan ha med i vigseln/pa festen? Hur har era familjer reagerat pa era val som varit annorlunda an deras traditioner tex? Vore intressant att lara sig av era erfarenheter.

Grattis till forlovningen! Vad kul med annu en Londonbo Och vad kul me brollop i Canada!!

Jag kan inte tipsa om svenska traditioner alls, kanns som de flesta jag kanner ar fran andra platser i varlden och gor saker o ting lite annorlunda mot darhemma.. har inte varit pa sa manga brollop hemma men en del reagerade lite nar jag sa att vi kommer folja engelsk tradition med bara 3 tal, det verkar som manga tycker talen ar hojdpunkten och att sa manga som mojligt ska saga/gora nagonting.. vi vill helst ha sa mycket tid som mojligt till sjalva festen da vi tyvarr maste stanga ner 'redan' klockan 2! Vi ar vana vid brollop som haller pa till 4-5 pa morgonen..
  • LL 2010

Heeeej brudar,

Jag ska också gifta mig med en engelsman. Han är ifrån nordöstra UK men vi bor i Sverige sedan juni i år och han fick uppehållstillstånd och personnummer för ca 2 månader sen. Vilket maskineri det är - många vändor på migrationsverket och annat...suck..

Min man friade och hade köpt en förlovningsring. Vi ska köpa wedding bands till båda.

vårt bröllop blir inte så traditionellt, utan ett litet intimt bröllop som vi ska ha i Krotien (vi ville ha neutral mark!) där vi ska gifta oss på en ö utanför dubrovnik.

Hur gör ni andra med toastmaster och underhållning? Vi täntke ha hela bröllopet på engelska.

• Drullen

LIrry: Vi gifter oss 18 Augusti ,har ni nåt datum än?

Det där med tre tal vill ja höra mer om, det kan va en tradition som ja gärna följer... det blir alldeles för tradit med långa utdragna tal. Har inte hört det förut.

• Lirry

Drullen: Ja vi gifter oss den 2 Juni!! Sa mindre an 6 manader nu.. skickar ut inbjudningar nu borjan pa Januari sa alla har gott om tid att boka flyg etc.

I England haller bara 3 personer tal (kan finnas de som gor annat saklart): brudgummen, best man och brudens far, sa vi kommer halla oss till detta! Jag tycker me det blir alldeles for mycket med utdragna tal + att vi har folk fran olika lander och det da inte blir sarskilt kul for de engelska att lyssna pa massa svenska tal o vice versa.. 

LL 2010: Vi kommer ha en toast madame som kommer kora allt pa engelska... hon kommer inte va en toastmaster sasom man brukar ha det i Sverige da det inte kommer handa SA mycket under sjalva middagen.. men hon kommer va mer en formedlare och informator kan man saga.. sa alla vet vart dom ska, vad som hander, varfor etc.. Vi har inte bestamt oss med underhallning an, har du nagra bra tips??

• Mrs S 2012
    Lirry skrev 2011-12-15 16:02:51 följande:
    I England haller bara 3 personer tal (kan finnas de som gor annat saklart): brudgummen, best man och brudens far, sa vi kommer halla oss till detta! Jag tycker me det blir alldeles for mycket med utdragna tal + att vi har folk fran olika lander och det da inte blir sarskilt kul for de engelska att lyssna pa massa svenska tal o vice versa.. 
    Vi gifter oss i Skottland 7/7 och vi kommer ha större delen av vigseln och festen på engelska. Men två av mina svenska vänner ska vara toastmadames för middagen kommer bli en svensk variant. De kommer växla mellan svenska och engelska. Förhoppningsvis blir inte middagen så lång som vissa svenska middagar kan bli, då det kommer fler gäster till festen!

Antar att inga av skottarna (förutom brudgum och best man) kommer att hålla tal, men "risken" finns att mina vänner och familj vill det och då får de det. Men det ska hållas kort! Tanken är att vi blandar svenskar/skottar vid borden så får de hjälpa varandra att översätta.
    Det är viktigt för mig att de som ska hålla tal gör det på sitt eget språk. Om inte alla förstår så gör det inget. Jag och min blivande förstår båda språken!
  • Mrs S 2012

Vi gifter oss i Skottland 7/7 och vi kommer ha större delen av vigseln och festen på engelska. Men två av mina svenska vänner ska vara toastmadames för middagen kommer bli en svensk variant. De kommer växla mellan svenska och engelska. Förhoppningsvis blir inte middagen så lång som vissa svenska middagar kan bli, då det kommer fler gäster till festen!

Antar att inga av skottarna (förutom brudgum och best man) kommer att hålla tal, men "risken" finns att mina vänner och familj vill det och då får de det. Men det ska hållas kort! Tanken är att vi blandar svenskar/skottar vid borden så får de hjälpa varandra att översätta.
    Det är viktigt för mig att de som ska hålla tal gör det på sitt eget språk. Om inte alla förstår så gör det inget. Jag och min blivande förstår båda språken!

• Mrs S 2012

Hm... det tjurade lite så jag testade igen, blev visst dubbelt!

• SofieGog
    Lirry skrev 2011-12-15 11:59:19 följande:
    Grattis till forlovningen! Vad kul med annu en Londonbo Och vad kul me brollop i Canada!!

Jag kan inte tipsa om svenska traditioner alls, kanns som de flesta jag kanner ar fran andra platser i varlden och gor saker o ting lite annorlunda mot darhemma.. har inte varit pa sa manga brollop hemma men en del reagerade lite nar jag sa att vi kommer folja engelsk tradition med bara 3 tal, det verkar som manga tycker talen ar hojdpunkten och att sa manga som mojligt ska saga/gora nagonting.. vi vill helst ha sa mycket tid som mojligt till sjalva festen da vi tyvarr maste stanga ner 'redan' klockan 2! Vi ar vana vid brollop som haller pa till 4-5 pa morgonen..
    Ja det dar med flera timmar med tal ar jag inte intresserad av heller. en av mina kollagor gick pa ett stort svenskt brollop och de hade 7 timmar med tal och lekar(!!) Heeeeelt sjukt!
  • Lirry
    SofieGog skrev 2011-12-15 18:06:20 följande:
    Ja det dar med flera timmar med tal ar jag inte intresserad av heller. en av mina kollagor gick pa ett stort svenskt brollop och de hade 7 timmar med tal och lekar(!!) Heeeeelt sjukt!
    Precis det gjorde vi me i somras!! Jag tror min kare fastman blev lite orolig over att ha vart brollop i Sverige efter det! Haha.. han och en annan stackars engelsk fick sitta igenom allt detta o allt va ju saklart pa svenska! O vi va uppdelade med sa han satt inte ens vid samma bord som mej utan satt med nagra svenskar han aldrig traffat forut.. sa lange brudparet var nojda sa ar val det det viktigaste, fast jag tycker anda man vill att gasterna ska ha det bra dom me!  

Sa vart i London bor du/ni??
  • Miss L

Vad kul att läsa om hur det går för alla! Min kille har fortfarande inte friat, ekonomin har inte varit på topp sedan han flyttade hit och vi har haft många motgångar med banker, byråkrati och jobbsökande. Även SFI har varit en pärs då han hamnade i en grupp som var helt fel för honom och det överlag verkar som att många går dit och slappar sig igenom kurserna vilket drar ner kvaliteten på undervisningen. Så fokus för oss har varit att ta oss igenom detta med förnuftet i behåll!

LL 2010: Kul att din blivande man också fått uppehållstillstånd och personnummer! Jag känner precis igen det där med pappersarbete och byråkrati. Min kille har bott här sedan i augusti och fick personnummer för 1-2 månader sen, efter många besök på migrations-/skatteverket samt ifyllda blanketter och telefonsamtal/email. Nåväl, nu är det fixat =)

Det är så himla roligt att läsa om alla era planer, och kul att tråden har växt på sistone!

Undrar lite om det är så att det är vanligare att förlova sig "tidigt" i förhållandet i typ Storbritannien/USA/Kanada än i Sverige? Här finns det ju folk som är förlovade i tio år innan de gifter sig, och som även förlovar sig rätt sent. Min kille har haft två förhållanden innan mig, på ca tre år vardera, och hans farfar var bägge gångerna väldigt besviken över det aldrig blev något giftermål. Vet dock inte vad övriga familjen tyckte och tänkte. Vi har nu varit ett par i drygt ett år och jag tror många svenska vänner, och min familj, skulle tycka att det är rätt tidigt att förlova sig redan nu medan den engelska sidan kanske skulle vara mindre överraskad. Vad har ni för erfarenheter?

• knyttan
    Drullen skrev 2011-12-15 11:09:39 följande:

Hej hej

Här vill ja oxå va med : )

Min sambo är från England, vi bor i Sverige. Ja fattade inte riktigt innan hur viktigt det va med traditionen med ringar med honom. Han överraskade mig med ring han vald med diamant i, men sen när ja prata om ringar, så blev han mer o mer inne på att han ville ha förlovningsring oxå . så han beställde en. Nu kommer vi båda ha 2 ringar när vi är gifta : ) han köpte en smalare , så hans två tillsammans blir en "normalbred" -va nu normal är ;)

Vi kommer nog inte gifta oss i en kyrka, men med präst. (i Sverige) För att vi skulle kunna gifta oss i katolskkyrka så hade ja varit tvungen att konvertera...o det känns lite överdrivet, för vi är inte jättereligösa av oss.

Viktigt va oxå en "snabb förlovning" (gifta oss inom ett år) vilket vi fick tänja på liite för att kunna planera rätt.
    men nu är det ju bara 8 månader kvar : )

Ska inte gifta mig med en britt men däremot med en katolik.... så jag tänkte bara informera om att om du är döpt och konfirmerad i Svenska kyrkan så räcker det gott och väl, man behöver inte konvertera för att gifta sig katolskt. Däremot måste man ha en liten kurs med prästen där man bla lovar att de barn som föds i äktenkapet ska uppfostras i den katolska tron. Det är främst katoliken i äktenskapet som har det ansvaret, men som den andra parten så måse man lova att inte motsätta sig det.
       Oavsett, om ni inte är så religiösa så kanske det kvittar, tänkte bara att det kan vara bra att veta att det inte finns något egentligt hinder att ni gifter er innom den katolska kyrkan.
  • Svitchan

Vilken bra tråd! =)

Jag gifte mig med en engelsman i somras. Vi bor för närvarande i England men planen är att flytta till Sverige så småningom. Jag är lite nyfiken över hur har ni som bor i Sverige tillsammans har gjort med språket? Lärde de sig svenska innan ni flyttade? 

• Drullen
    knyttan skrev 2011-12-18 12:55:18 följande:
    Ska inte gifta mig med en britt men däremot med en katolik.... så jag tänkte bara informera om att om du är döpt och konfirmerad i Svenska kyrkan så räcker det gott och väl, man behöver inte konvertera för att gifta sig katolskt. Däremot måste man ha en liten kurs med prästen där man bla lovar att de barn som föds i äktenkapet ska uppfostras i den katolska tron. Det är främst katoliken i äktenskapet som har det ansvaret, men som den andra parten så måse man lova att inte motsätta sig det.
    Oavsett, om ni inte är så religiösa så kanske det kvittar, tänkte bara att det kan vara bra att veta att det inte finns något egentligt hinder att ni gifter er innom den katolska kyrkan.

Åph, Tack gu va kul att höra.

Nu har vi barn sen innan o ska inte ha fler, så det blir inte ett "problem " att lova det ; ) missförstå mig rätt

Du verkar ha koll, vet du om man kan gifta sig på annat ställe än i kyrkan? Alltså, ja har typ scen skräck o vill inte stå längs fram i kyrkan framför alla människor, vi tänkte ev. gifta oss utan alla människor o ev ute. Vet du nåt om det?

• Mahy

Hej på er!

Får man vara med om det är tvärtom? Jag är britt och han svensk! Jag är dock uppvuxen här.

Men jag såg att flera av er pratade om talen att det bara är 3 som håller tal! I vår släkt/umgängeskrets är det inte alls så. Där har det varit alla möjliga som har hållt tal. Vi kommer ha ett väldigt svengelskt bröllop :) Vi kör pappa följer mig in, (han blev helt bestört när insåg att man inte gör så här) Sen kan jag helt ärligt säga att jag inte är riktigt säkert på vad som är tradionellt engelskt eftersom jag bara har varit i princip ´på engelska bröllop så jag vet inte riktigt hur svenska bröllop ser ut! Men det blir nog bra!

Jag kan däremot påpeka att jag sa till min blivande att han INTE fick fråga pappa om min hand, Jag har själv valt min m2b så varför ska han fråga om min hand. Jag vet att pappa är lite "sur" över det. Men jag är vuxen :)

Får jag fråga hur ni gör med alcholen! Jag är lite rädd för att det ska bli en pissup (det lär det ju bli)! och pinsamt om mina släktingar blir riktigt fulla men han familj sitter och smuttar!!!

• knyttan
    Drullen skrev 2011-12-19 08:30:03 följande:

Åph, Tack gu va kul att höra.

Nu har vi barn sen innan o ska inte ha fler, så det blir inte ett "problem " att lova det ; ) missförstå mig rätt

Du verkar ha koll, vet du om man kan gifta sig på annat ställe än i kyrkan? Alltså, ja har typ scen skräck o vill inte stå längs fram i kyrkan framför alla människor, vi tänkte ev. gifta oss utan alla människor o ev ute. Vet du nåt om det?

Det tror jag är upp till varje vigselförrättare att bestämma om de vill utföra vigseln nån annanstans. Borgeliga vigselförättare tror jag inte det är något problem, men det brukar kosta extra, typ reseersättning och timpenning osv för att vigselförättaren ska ta sig dit ni vill vigas. Tror att det finns präster också som kan tänka sig att viga folk på andra ställen, men återigen, extra kostnad. Ring till er församling o kolla, eller stadshuset för att prata med borglig vigselförättare.
Svar på tråden Fler som kommer att gifta sig med en engelskman?