• Moster Stina

Helvegetarisk varmrätt efterlyses!

Vi tänker bjuda på potatistårta (med smak av dijonsenap och stark ost), trattkantarellsås, vinbärsgelé, En jättegod lokalt rökt skinka, samt dubbelmarinerat vildsvin.

Visst kan vi göra paj, pastasallad eller vad som helst åt vegetarianerna, Men roligast vore om vi kunde behålla det mesta på tallriken och bara byta ut köttet.

Mot vaddå? OBS ej fisk, utan alltså ett vegetariskt alternativ.
    Vi skall själva laga maten, och har alltså ingen kock till hjälp.

Snälla vegetarianer hjälp oss!

• Svar på tråden Helvegetarisk varmrätt efterlyses!
  • Chicita

Jag är inte vegetarian. Men vi brukar äta Quorn-filéer ibland istället för kyckling. Och det är jättegott faktiskt.
    Du tillagar det ungefär som kött också (lite annan stektid och så). Krydda som vanligt liksom.
    Köp hem och testa så får du se (finns i frysdisken på vanliga affärer) Glad

• MissBroccoli

Är det ok med mjölk och ägg produkter?
    I så fall är Quorn filéer ett jätte bra alternativ. Det absolut smidigaste är att mainera dem i vanlig marinad och sedan steka dem i ugnen, går i stekpanna med men i ugnen sköter de sig själva mer.
    Vill ni ha lite röksmak kan man använda rökvatten i marinaden, finns att köpa i lite större mataffärer och står ofta vid kryddor/matinader.

Vill nu lyxa till det lite kan ni dagen innan (eller till och med 2 dagar innan) Skiva en aubergine ganska tunnt. Stek skivorna i en torr stekpanna och sedan lägga dem i en marinad med tex. fikon och daddel balsamvinäger, olivolja och rökvatten. lite salt och peppar och ev nån annan krydda om så önskas. Detta skulle kunna ersätta skinkan på menyn och sedan kan ni göra en annan marinad till Quornen som får ersätta vildsvinet.

Man kan även ganska lätt göra egna biffar av olika bönor, rödbetor eller spenat. Dessa går ju göra nån vecka innan och frysa in utan att smaken påverkas nämvärt.

Har ni tänkt använda buljong/fond till såsen? Det är oftast inte vegetariskt (grönnsaksbuljong är det) och något man lätt missar.

Jag är vegetarian och jag blir väldigt glad när folk har lagt ner lite tid och tänkt till med det vegetariska alternativet. inget jag förväntar mig men det uppskattas verkligen!!

• Moster Stina

Tack för era fina tips!
    Skall absolut sätta igång och testa mig fram!

Svar på tråden Helvegetarisk varmrätt efterlyses!