• På rosa moln

    Rimligt att betala amatörfilmare?

    Vi har tänkt att annonsera efter en mediaskoleelev som ska filma vår stora dag. Jag skulle tro att det kommer att röra sig om runt tio timmars jobb plus redigering efteråt och vi har funderat på att ge henne/honom 3000 kronor för jobbet, låter detta lagom? 

  • Svar på tråden Rimligt att betala amatörfilmare?
  • förlovadflicka

    Jag tycker det låter ganska lagom. Du menar en gymnasieelev eller? Ta en trea i så fall så de har hunnit lära sig lite :) 

  • På rosa moln

    En gymnasieelev är det som vi har i åtanke ja och en sistaårselev lär det också bli - vi har dessutom tänkt att begära arbetsprover från eventuella intressenter för att ha lite koll på vem vi anlitar, men tack för tipset :)

  • wahlstrm

    10h filmande betyder minst 10h redigerande, men mer sannolikt 20-30h redigerande för att det ska bli riktigt bra.
    Så 3 000kr motsvara en timlön för honom/henne på 75kr-150kr beroende på noggrannhet.

    Det hade iaf jag jobbat för när jag gick i gymnasiet :) 

     

  • fialia
    På rosa moln skrev 2011-04-26 18:52:34 följande:
    En gymnasieelev är det som vi har i åtanke ja och en sistaårselev lär det också bli - vi har dessutom tänkt att begära arbetsprover från eventuella intressenter för att ha lite koll på vem vi anlitar, men tack för tipset :)
    Var bor ni? Har ni hittat ngn? Jag skulle också vilja gör angt liknande men nu brinner det i knutarna, vi gifter oss 11/6....
  • På rosa moln
    wahlstrm skrev 2011-04-29 15:06:49 följande:
    10h filmande betyder minst 10h redigerande, men mer sannolikt 20-30h redigerande för att det ska bli riktigt bra.
    Så 3 000kr motsvara en timlön för honom/henne på 75kr-150kr beroende på noggrannhet.

    Det hade iaf jag jobbat för när jag gick i gymnasiet :) 
    Ja det skulle jag också ha gjort så det borde ju inte vara så svårt att hitta någon som håller med oss :)
  • På rosa moln
    fialia skrev 2011-05-15 10:23:12 följande:
    Var bor ni? Har ni hittat ngn? Jag skulle också vilja gör angt liknande men nu brinner det i knutarna, vi gifter oss 11/6....
    Vi gifter oss inte förrän nästa sommar så vi har inte satt ut någon annons än, tänkte göra det i slutet av året skulle jag tro. Vi bor i Gbg och vilka gymnasium vi tänkte annonsera på vet vi inte än, men mediaprogrammet finns ju på många ställen så vi borde ju inte ha så svårt att hitta skolor för detta ändamål. Har ni satt ut någon annons?
  • Bubo
    wahlstrm skrev 2011-04-29 15:06:49 följande:
    10h filmande betyder minst 10h redigerande, men mer sannolikt 20-30h redigerande för att det ska bli riktigt bra.
    Så 3 000kr motsvara en timlön för honom/henne på 75kr-150kr beroende på noggrannhet.

    Det hade iaf jag jobbat för när jag gick i gymnasiet :) 

     
    Jobbar man svart så......
  • På rosa moln
    Bubo skrev 2011-05-16 16:26:32 följande:
    Jobbar man svart så......
    Det beror ju på om du jobbar någonting förövrigt och i så fall hur mycket, om jag inte minns fel så ligger summan man får tjäna per år utan att betala skatt på runt 17000 kr och dit är det ju en bit kvar efter lönen vi har tänkt att betala 
Svar på tråden Rimligt att betala amatörfilmare?