• Emmilie87

Vilka bjuder man till svensexan?

Vår bestman vill ha en namnlista på personer som ska bjudas till svensexa. Likaså har tärnan gjort för möhippan.

Fråga 1: bjuder man de som har tackat nej till inbjudan?

Fråga 2: Jag har två kompisar som vi umgås parvis med ibland. Min sambo och mina kompisars sambo umgås bara när vi ses alla, alltså de har ingen kontakt annars. Bjuder man dem då?

Fråga 3: En kompis till min sambo har en flickvän men som jag bara träffat ett fåtal gånger. Ska hon bjudas till möhippan?

Hoppas att nån har svar på mina frågor! ;)
    Vad skulle man göra utan BT?! :p

• Svar på tråden Vilka bjuder man till svensexan?
  • FelizLane

1. nej, dom kanske har nå speciella förhinder. Men vill gärna fira ändå, då kanske dom vill vara med. 
    2. nej 
    3. nej

Det är vad jag tycker, sen är det väl egentligen upp till vad du/ni känner.  

• c4trin

Jag har lämnat en sån lista till min tärna. Då kollade jag på vilka som va bjudna och sen valde jag ut de jag umgås med mest och de som är "roliga" att va ute med. Ytliga bekanta eller M2B s vänners flickvänner funderade jag inte ens på att ha med, de e ju inte i min närmsta krets =)

• Sörön10

Jag skulle säga så här:

Bjud in alla som är inbjudna till bröllopet, oavsett vad de osat! De som känner att deras relation med bruden/-gummen inte är så nära kommer förmodligen ändå inte vilja komma men känner samhörighet eftersom de blev inbjudna!

Jag gav en lista till marskalken där jag skrev vilka folket var, typ "morfar till x" osv så fick de ta ställning. Tror de hoppade över de äldre släktingarna...  

Beror ju lite på vad som ska ske också. 

• FriPhi

Tyckte också det var svårt, gav bara en gästlista till min ena tärna och så fick de välja själva. Fast det kändes lite pinsamt när jag fick reda på att de bjudit in min killes vänners flickvänner som jag bara träffat enstaka gånger just för att man inte vet hur folk uppfattar en sån inbjudan riktigt...
    Egentligen är det väl tänkt att det bara är ens egna vänner, men samtidigt är det ju roligt att folk får tillfälle att träffas innan och så också. Beror nog som Sörön10 har skrivit vad som händer.
    1, Tycker att du kan ta med såna som tackat nej till bröllopet.
    2,  skriv med dina vänners killar så får de som styr svensexan själva bestämma.
    3, samma sak här, om du vill ha med dem själv, skriv upp dem och låt tjejerna som styr möhippan bestämma.

• evelinas
    Fråga 1: bjuder man de som har tackat nej till inbjudan? Nej...svensexan är ju till stor del till för att de manliga gästerna ska lära känna varandra innan bröllopet.

Fråga 2: Jag har två kompisar som vi umgås parvis med ibland. Min sambo och mina kompisars sambo umgås bara när vi ses alla, alltså de har ingen kontakt annars. Bjuder man dem då? Jag anser ju personligen att alla män i "lämplig ålder" bör bjudas...

Fråga 3: En kompis till min sambo har en flickvän men som jag bara träffat ett fåtal gånger. Ska hon bjudas till möhippan? Tycker jag Är ju desto roligare för henne att lära känna dig och de andra tjejerna innan bröllopet och på så sätt får roligare!
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • evelinas

Korrigering: ang fråga 1 - om de är riktigt nära vänner till brudgumen och inte kan komma pga förhinder tycker jag nog de ska med.

Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • oneday

Hej!

Jag har samma funderingar. Tycker dock att Sexan i första hand ska vara till för han som ska gifta sig. Alltså borde det vara viktigast att ta med folk som man tror att han tycker om och som han kommer ha kul med under kvällen. Det är dockj svårt för man är ju orolig för att folk som inte blir bjudna i så fall blir sura...

Sen finns dte även en sekundär mening med sexan att folks om inte känner varandra ska få tillfälle att umgås lite innan själva bröllopet men det set anser jag dock som klart mindr viktigt än argument ett.

• Sebastiána
    Fråga 1: bjuder man de som har tackat nej till inbjudan?
    Ja definitivt tycker jag! De flesta av de på min BM:s sida var tvugna att tacka nej pga det lååånga avståndet. Om de kommer på svensexan får han ju åtminstone träffa alla där! Svensexa och möhippa är inga "tack.för-att-vi-blev-bjudna-på-bröllopet"-fester utan fester för att man vill fira brudgum/brud. Det kan man ju vilja göra även om man inte ens blivit bjuden till bröllopet ju.

Fråga 2: Jag har två kompisar som vi umgås parvis med ibland. Min sambo och mina kompisars sambo umgås bara när vi ses alla, alltså de har ingen kontakt annars. Bjuder man dem då?
    Vill de fira din blivande? Vill de ordna en fest till "hans ära"? Svensexa ordnr man ju tillsammans. BVill de vara med att ordna en svensexa tycker jag att de ska få det. Fråga dem. Om de inte kan/vill slipper de ju.

Fråga 3: En kompis till min sambo har en flickvän men som jag bara träffat ett fåtal gånger. Ska hon bjudas till möhippan?
    Man bjuder inte till en möhippa utan frågar de kvinnliga gästerna på bröllopet + vänner/bekanta till bruden som inte kunnat bjuda pga platsbrist t.ex om de vill vara med att ordna en möhippa. Hon kanske vill det. Fråga henne. En av mina väninnor fick en möhippa av oss och en av sina arbetskompisar. De var inte bjudna på bröllopet men ville fira henne och ordnade egen hippa.
  • Lillananna

vi har gjort så att vi har gett listan på samtliga bjudna till vår tostmaster.
    Sedan har vi tillsammans med honom (då vår marskalk jobbar så ruskigt mycket...:)) gått igenom vilka som min BM "vill" ha med av de som är inbjudna.
    Och Jag har sagt till min tärna att de här skulle jag vilja ha med.

Jag ser det som "sista" tillfället att få vara med bara mina vänner bara mina tjejer. Och därför är inte mina killkompisars tjejer "välkomna". Likadant för min BM.

• Jag han

jag har gett lista till vår bestman på vilka killar som ska bjudas in till svensexan.
    Jättesvårt, men jag tycker att de hellre ska bjuda in för många än för få..

De som inte känner sig bekväma med inbjudan tackar antagligen nej. Det har jag gjort när jag ex blivit bjuden till en möhippa där jag aldrig träffat bruden...

Jag gjorde själv en lista till min tärna, på vilka jag skulle vilja ha med på min möhippa (vi har inga gemensamma vänner så det blev enklast så).
    Har tänkt likadant. Vissa har jag knappt kontakt med, men vill ändå ha dem där :)

Du gör som du vill. Jag tycker inget är rätt eller fel. :)

• Sebastiána
    Jag han skrev 2011-05-10 09:14:29 följande:
    De som inte känner sig bekväma med inbjudan tackar antagligen nej. Det har jag gjort när jag ex blivit bjuden till en möhippa där jag aldrig träffat bruden... 
    Ja, så blir det säkert.
Svar på tråden Vilka bjuder man till svensexan?