• goding666

    Rimligt att "betala" amatörfotograf?

    På vårt bröllop ska vi ha en tjej som fotograferar som är väldigt amatör. Litar fullt på henne även fast vi är det första brudpar hon fotar.
    Men.. frågan är vad ger man henne? Betalar man pengar eller en gåva?
    Hon har inte sagt att hon vill ha något, men jag vill ändå "ge" henne något.
    Hur skulle ni gjort?

  • Svar på tråden Rimligt att "betala" amatörfotograf?
  • wiii

    Har hon sagt att hon inget vill ha blir det kanske lite konstigt om ni kommer med pengar ändå, då passar det bättre med en liten present tycker jag :)

  • Humlan66

    Är hon på väg att bli fotograf till yrket ? isf kan ni ju ge henne en sumbolisk summa tycker jag
    eller hör med henne helt enkelt =)


  • goding666

    Tack för svaren. Ja ja funderar på att kolla med henne om hon vill ha något. Hon läser nog lite foto i skolan o så fotar hon privat, men som sagt ja ska nog ta o kolla med henne för något vill ja ju ge henne.
    Har inte några större summor att ge men det vet hon om.

  • Pendragon

    Naturligtvis ska du ersätta henne med någonting..  Tycker du ska ge henne en symbolisk summa iallafall, hon lägger ju ner sin tid och energi på att ta era bröllopsbilder som ni förmodligen kommer att spara hela livet. Det är väl ändå värt lite, även om hon "bara" är amatörfotograf?

  • wiii

    Märkte nu att jag visst läst fel, trodde att det stod att hon inte ville ha något :P

  • dreams come true

    Vi kommer ge vår amatörfotograf 500:- och mat på festen såklart. Han ska vara med hela dagen och fota förberedelser, porträtt, vigsel och fest. Inte särskilt mycket pengar men han behöver ju oss för att fylla på sin portfolio lika mycket som vi behöver honom.
    Det bästa är väl att säga att ni verkligen vill ge henne något och sedan föreslå vad ni kan tänka er?

  • goding666

    tack för hjälpen o SJÄLVKLART ska hon få något för det.

  • Chicita

    Vi har två amatörfotografer med. Den ena bjuder vi på resan, kläder och övernattning (förutom mat och dryck på kvällen då) och den andra, som är från stan, hade vi tänkt fixa kläder åt och sen ge 500:-.
    Men han ville fixa sina kläder själv, så nu funderar vi på om vi ska ge honom lite mer än 500:-...

    Om du inte hängt med i vad jag skrivit tidigare så har jag ju ett medeltidsbröllop. Därav specialklädsel Flört

  • Iseika

    Vi har en halvamatörfotograf. Han är utbildad och har jobbat en del med nyhetsfotografering men aldrig med bröllop. Han får 3000 för att fota vigseln och våra bröllopsbilder efteråt. För det får vi ca 100 ordninggjorda foton och så klart resten av bilderna också. 

    Fotografen har dessutom redan besökt kyrkan flera gånger för att hitta bästa vinklarna att fotografera ur samt tagit namn och "singalemente" på de gäster vi önskar få extra foton på. 

Svar på tråden Rimligt att "betala" amatörfotograf?