• blutti­s
    Äldre 24 Apr 00:31
    4112 visningar
    13 svar
    13
    4112

    Vilket efternamn hade du valt?

    Vi har problem med att enas om vilket efternamn vi ska ta när vi gift oss! Han heter Larsson och totalvägrar att byta bort det efternamnet. Jag heter Viklund och vill inte heller byta... Tycker det är tråkigt att det kommer att finnas så många med samma kombination av för -och efternamn om jag byter till Larsson. Vår dotter har nu mitt efternamn, Viklund, och byter vi till Larsson så vet jag att det finns en annan liten flicka, född samma år som vår dotter, med samma kombination av för och efternamn som vår. Vi bor på en liten ort och jag vill inte att våran flicka ska behöva riskera att bli inblandad i missförstånd pga att dom heter precis likadant...

    Ingen av oss vill heller ha något mellannamn, så det är inget alternativ. Inte heller att ta något gammalt släktnamn. Han vägrar alltså att heta något annat än Larsson... Så vad hade ni gjort? Ska jag behålla mitt efternamn och att jag och min (blivande) man då har olika efternamn. Eller ska jag vika mig och ta hans namn Larsson trots att jag inte vill?

    Just nu finns det bara dom här två alternativen tyvärr...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-24 10:50
    Missade nog att skriva en ganska väsentlig grej! Saken är den att vi båda VÄLDIGT gärna vill ha ett gemensamt efternamn. Inte för att man blir mindre gift om man heter olika, men det känns för oss som en del av grejen och är rätt mysigt tycker jag... Jag har inga problem med att ge upp mitt efternamn, har föreslagit att vi kan ta något annat efternamn från hans släkt, men nä, det går tydligen inte. Antagligen blir det väl så att vi behåller dom namnen som vi har nu. Just nu kommer vi ingen stanns i diskussionen!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket efternamn hade du valt?
  • Äldre 24 Apr 01:03
    #1

    Varför ska du byta till något du inte vill heta? Det skulle bara vara knäppt, tycker jag. Jag kommer ha kvar samma namn efter vigseln som före. Min blivande får göra vilket han vill även om jag skulle bli väldigt glad om han tog mitt efternamn.

    Skulle du få en ökad lust att byta namn senare, så kan du ju göra det. Det är värre att byta nu och ångra sig.

  • Äldre 24 Apr 06:45
    #2

    Jag har behålt mitt namn. Inget konstigt med det. Bara för att man är gift behöver man inte byta namn.

  • Millem­oj
    Äldre 24 Apr 07:54
    #3

    Tycker inte att det är något fel på Larsson, eller att det är ett stort problem att ha ett vanligt namn - även om det blir detsamma som någon annans när man bor på mindre ort. Men röstade ändå på att du ska behålla ditt eget efternamn. Helt enkelt för att du inte vill byta - då finns det ingen anledning i världen till att göra det. Att byta till din blivandes namn ska vara frivilligt - något man vill göra!

    Kanske ändrar din man sig med tiden och vill heta samma som du och din flicka!

  • Loche
    Äldre 24 Apr 09:04
    #4

    Jag har varit i samma sits för flera år sen när jag gifte mig första gången. Han vägrade byta bort Karlsson och jag hade ett ovanligare efternamn,,, så jag behöll mitt och han sitt. Barnen fick mitt efternamn.

  • marime­kko86
    Äldre 24 Apr 12:31
    #5

    Vill man inte byta så behöver man inte byta efternamn. Många har kvar sina efternamn och har två olika efternamn fast de är gifta. Men jag kan hålla med om att man helst vill ha samma,så man känner sig som en "riktig" familj. Jag vill inte heta som min blivande och han vill inte ha mitt MEN han kan absolut tänka sig att ta min pappas efternamn,så det ska vi göra. Ett jättefint namn,får alltid höra hur vackert det är. Sedan var det min farmor och farfar som skapade det namnet när de gifte sig så det bärs bara av pappa och hans brors familj.

    Kan ni inte skapa ett helt nytt tillsammans då?

  • 2011br­öllop
    Äldre 24 Apr 12:37
    #6

    Byt inte om du inte vill !!!!   Jag kommer ha  kvar mitt efternamn  men kanske lägga till hans får se hur det blir !!  

  • ångerm­anland­sbrud
    Äldre 24 Apr 13:33
    #7

    Jag bytte till min mans namn (Johansson) så att vi alla har samma namn. För mig var det självklart att byta till hans eftersom det är så traditionen har varit rätt länge. Jag bryr mig inte att det är vanligt. Mitt förnamn är dessutom ett av Sveriges absolut vanligaste så jag har blivit en i mängden - namnmässigt. Det kan jag leva med eftersom det för mig känns mest rätt att vi alla heter samma. Vår dotter har haft "hans" namn sedan hon föddes eftersom vi vetat hela tiden att vi skulle gifta oss.

  • blutti­s
    Äldre 24 Apr 16:45
    #8
    marimekko86 skrev 2011-04-24 12:31:51 följande:

    Vill man inte byta så behöver man inte byta efternamn. Många har kvar sina efternamn och har två olika efternamn fast de är gifta. Men jag kan hålla med om att man helst vill ha samma,så man känner sig som en "riktig" familj. Jag vill inte heta som min blivande och han vill inte ha mitt MEN han kan absolut tänka sig att ta min pappas efternamn,så det ska vi göra. Ett jättefint namn,får alltid höra hur vackert det är. Sedan var det min farmor och farfar som skapade det namnet när de gifte sig så det bärs bara av pappa och hans brors familj.

    Kan ni inte skapa ett helt nytt tillsammans då?


    Skönt att ni kunde lösa det så!:) Min blivande svärmors efternamn tycker jag mycket om och skulle gärna heta det, men min m2b tycker att det är jättefult tyvärr!

    Jo, vi har väl snackat lite löst om att hitta på ett eget...men vi kan inte komma på något bra av dom efternamn vi har. Har inte filat så jättemycket på det iofs, så vi kanske hade kunnat komma på något. Sen är det ju fortfarande problemet att min blivande ska kunna släppa namnet Larsson då...fast det verkar ju som att det kan gå om vi kommer på ett eget (?). 
  • Albert­ina83
    Äldre 24 Apr 17:53
    #9

    Jag och min fästman fundera att ta ett helt nytt efternamn när vi gifter oss. Han heter Andersson i efternamn men det vill ingen av oss heta  Pga en jobbig uppväxt vill min fästman ta bort sitt efternamn, det påminner 
    för mycket om hans föräldrar som han för länge sen sa upp kontakten med . Mitt efternamn Helén vill jag ha kvar som mellannamn men min fästman vill inte heta det i efternamn, Helén är viktigt för mig att ha kvar för det var min pappas efternamn, han dog för 13 år sen.
    Vi vill med ha ett gemensamt efternamn så att ta ett eget är ju bra, men problem är att komma på något bra.
    Vi har ingen aning om vad vi ska heta i efternamn, Tobiassen hette min morfar i efternamn men det kanske är lite tråkigt.

  • blutti­s
    Äldre 24 Apr 19:13
    #10
    Albertina83 skrev 2011-04-24 17:53:15 följande:
    Jag och min fästman fundera att ta ett helt nytt efternamn när vi gifter oss. Han heter Andersson i efternamn men det vill ingen av oss heta  Pga en jobbig uppväxt vill min fästman ta bort sitt efternamn, det påminner 
    för mycket om hans föräldrar som han för länge sen sa upp kontakten med . Mitt efternamn Helén vill jag ha kvar som mellannamn men min fästman vill inte heta det i efternamn, Helén är viktigt för mig att ha kvar för det var min pappas efternamn, han dog för 13 år sen.
    Vi vill med ha ett gemensamt efternamn så att ta ett eget är ju bra, men problem är att komma på något bra.
    Vi har ingen aning om vad vi ska heta i efternamn, Tobiassen hette min morfar i efternamn men det kanske är lite tråkigt.
    Tobiassen tycker jag är fint!
  • Aleta
    Äldre 24 Apr 19:24
    #11

    Vi heter olika och det funkar bra för oss.
    Våra döttrar har mitt efternam, men precis före det så har det min mans förnamn+dotter,
    typ: Maria Klara Gunnarsdotter Viklund (fast helt andra namn).

  • Albert­ina83
    Äldre 24 Apr 20:12
    #12

    Tobiassen är ett alternativ om vi inte kommer på nåt annat men min fästman verkar inte så intresserad av att heta det.  

  • Salat
    Äldre 24 Apr 21:30
    #13

    Stå på dig, det viktigaste är väl att er dotter heter det samma som du, så kan han väl heta Larsson om han vill det!
    Ditt efternamn är jättefint!! Låter som om du kan tänka dig att möta honom på halvvägen (annat släktsnamn etc) men när han bara totalvägrar hade valet varit enkellt tycker jag!

Svar på tråden Vilket efternamn hade du valt?