• S2011

    blommorna gör mig hysterisk!

    Jag ger upp! Jag ger upp de jävla blommorna och skiter i hela alltihopa.
    Hur jag än vänder och vrider på det så kostar det mycket mer pengar än jag vill lägga på nånting som vissnar och dör under dagen, och som jag antagligen kommer att få kramp i handen av och tröttna på efter ett kort tag.

    Om jag köper tjänsten av florist så kommer jag bli ruinerad. Om jag köper bara blommor och försöker knyta ihop skiten själv så kommer jag bli lite mindre ruinerad men mycket mer förbannad. Förstår helt enkelt inte hur jag ska få nån rätsida på de förbannade blommorna som jag redan har tröttnat på....

    Jag är så arg redan över de förbaskade blommorna att jag mest bara vill kräkas när jag börjar fundera på hur jag ska lösa det. Köpa några billiga, färdiga blandbuketter på närmsta blomsterhandel och plocka ihop själv? Vad gör man isåfall med alla fula blommor i rosa och gult som alltid är med som man inte vill ha?

    Eller så kanske jag borde sticka en peng i handen på blivande mannen och be han fixa en? Så där som de gjorde förr i tiden. "Köp nåt vitt, grönt och blått för 400 spänn. Jag skiter i resten". Faktiskt, så lockar den tanken ganska mycket just nu.

    Allt annat är ju i princip klappat och klart, men de jäkla blommorna vill aldrig ordna upp sig.. så himla trött på det. Hur lyckas alla med att få fina, fräscha buketter som inte går lös på flera tusen? Vad är egentligen ett ekonomiskt val av blomsorter när man är för snål för att lägga en stor kaka av budgeten på blommor?

    Är bara så trött på hela alltihopa.. 

  • Svar på tråden blommorna gör mig hysterisk!
  • niamh

    Om du bor i närheten av Göteborg så kan jag tipsa dig om två florister som både är grymt duktiga och hyfsat billiga, pip till i såna fall :) Annars kan jag bara ge dig rådet att, om möjligt, inte nämna att det är en bröllopsbukett du vill ha efter som priserna oftas brukar stiga en hel del då. Gå helt enkelt bara in & säg "jag skulle vilja beställa en bukett i de här färgerna och den här stilen för det här priset" - en duktig florist svänger ihop en fantastisk bukett även för det lilla! :)

  • Piiiip

    Kan du inte be någon pysslig väninna att göra buketten åt dig? Då får du det billigare priset för att bara köpa blommor men ändå slipper bli vansinnig?

  • S2011
    niamh skrev 2011-04-22 16:15:58 följande:
    Om du bor i närheten av Göteborg så kan jag tipsa dig om två florister som både är grymt duktiga och hyfsat billiga, pip till i såna fall :) Annars kan jag bara ge dig rådet att, om möjligt, inte nämna att det är en bröllopsbukett du vill ha efter som priserna oftas brukar stiga en hel del då. Gå helt enkelt bara in & säg "jag skulle vilja beställa en bukett i de här färgerna och den här stilen för det här priset" - en duktig florist svänger ihop en fantastisk bukett även för det lilla! :)
    Jag bor i Skövde, så det blir nog lite långt... men gulligt av digGlad

    Ja, jag vet inte.... jag funderar faktiskt seriöst på att slänga åt blivande "blom-pengarna" och så får han och best man fixa det.. Eller så behöver jag bara lägga funderingarna åt sidan ett tag.

    Är ju nästan bara blommorna kvar att ordna och jag är så himla kräkless...... typiskt. 
  • MrsT2011

    Det finns många trådar här på BT som handlar om konstgjorda blommor, fjäderbuketter, broschbuketter, etc etc. Något för dig kanske?

    Min kompis var lika frustrerad som du vid sitt bröllop. Hon gick in i en liten blomsteraffär i ett av Malmös sämre områden och bad om prisuppgift. Åtta stora, röda rosor med lite grönt blev en vacker brudbukett för 400 kr! Var du köper och vad du köper är helt avgörande.

  • Pinkgrape

    Jag förstår precis hur du känner. Jag har själv haft exakt samma känsla.

    För min del löste det sig som så, att jag skippar blommor helt. Både i bukett och dekoration och jag har från vissa håll och kanter fått pikar om att det är lite konstigt och tråkigt, men det passade mig bättre helt enkelt :)

    Tyvärr har jag alltså inget bra tips alls på hur du ska lösa situationen på bästa sätt, men jag hoppas innerligt att du gör det, för det är inte värt att stressa upp sig över en sådan sak som blommor (tycker jag).


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • S2011
    Kattpoet skrev 2011-04-22 16:25:48 följande:
    När gifter du dig?
    30 juli

    @MrsT och Pinkgrape: Jag har kikat på konstgjort, fjäder och brosch, men jag tycker tyvärr verkligen inte om det.... 
  • Pinkgrape
    S2011 skrev 2011-04-22 16:31:17 följande:
    30 juli

    @MrsT och Pinkgrape: Jag har kikat på konstgjort, fjäder och brosch, men jag tycker tyvärr verkligen inte om det.... 
    Nej, allt är inte för alla :)

    Men om du verkligen vill ha blommor och vet vilken prisklass och färg, kanske du ska satsa på att din blivande får köpa en bukett? Så länge han tror sig om det hehe

    Jag tycker det är ganska gulligt och romantiskt och har man bara lite tillit till varandra, vilket man kanske bör ha, så tror jag nog att han kommer ordna en jättefin bukett :)

    Annars kan du ju bara ge floristen datumet, färgerna du vill ha och prisklassen, men i övrigt fria händer :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Kattpoet

    Hrm  det bor lite på vad du bor, men pioner behövs ju inte många för att få en maffig bukett.

    Eller köp en vanlig bukett och linda  stjälkarna med  band. 
    http://www.euroflorist.se/Fargglad-bukett-BOU06_67.p?categoryid=1006655412 

    http://www.euroflorist.se/Romantisk-rosbukett-BOU06_50.p?categoryid=1006660005

    http://www.euroflorist.se/Havsbris-BOU06_66.p?categoryid=1007581618
    kostar inte  en förmögenhet men ser snyggt ut. 

  • S2011
    Pinkgrape skrev 2011-04-22 16:45:56 följande:
    Nej, allt är inte för alla :)

    Men om du verkligen vill ha blommor och vet vilken prisklass och färg, kanske du ska satsa på att din blivande får köpa en bukett? Så länge han tror sig om det hehe

    Jag tycker det är ganska gulligt och romantiskt och har man bara lite tillit till varandra, vilket man kanske bör ha, så tror jag nog att han kommer ordna en jättefin bukett :)

    Annars kan du ju bara ge floristen datumet, färgerna du vill ha och prisklassen, men i övrigt fria händer :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    funderar faktiskt på det.... annars får jag, som du säger, gå in till en florist och be dem sätta ihop nånting bara. kanske inte behöver vara svårare än så?
    Kattpoet skrev 2011-04-22 16:55:50 följande:
    Hrm  det bor lite på vad du bor, men pioner behövs ju inte många för att få en maffig bukett.

    Eller köp en vanlig bukett och linda  stjälkarna med  band. 
    www.euroflorist.se/Fargglad-bukett-BOU06_67.p... 

    www.euroflorist.se/Romantisk-rosbukett-BOU06_...

    www.euroflorist.se/Havsbris-BOU06_66.p?catego...
    kostar inte  en förmögenhet men ser snyggt ut. 
    Skövde, är jag bosatt i numera....
    problemet är väl kanske mest att jag vill ha en bukett som ser enkel och inte så tillrättalagd ut (lite "vildvuxen"), och jag misstänker att det inte är så himla enkelt som det kan verka att få till det..
    jag har faktiskt kollat på havsbris förut och funderat på om man helt enkelt skulle köpa en sån (i "lyxvariant" à 475 kr?)... skulle det se fjompigt ut?
  • Kattpoet

    Jag tror Havbris kan bli redigt snygg om du lindar skaften med   silkes band och fäster med färggranna nålar.
     

  • Millemoj

    Håller med Kattpoet om att anlita Euroflorist! Ordentlig firma som har ett rykte att leva upp till och därför får man hyfsat bra blommor till ett lagom pris. Dessutom behöver du ju inte tänka på konstruktion utan bara välja en färdig bukett (som dessutom levereras till dig). Sen bara fixa till den lite extra med sidenband - Voilá en vacker brudbukett!

  • S2011

    tack för all hjälp och lugnande råd - tror jag har en genomförbar plan nuSkrattande

  • mikita

    Tack för din klockrena beskrivning! Skrattade högt och igenkännande när jag läste :)

    Jag var också jättefrustrerad över buketten. Frågade lillasyster om råd, hon tyckte jag skulle utgå från färgtemat (de blommor jag gillar finns i många färger, så att utgå från blomsort hjälpte mig inte). Jag googlade brubukett + den färg jag ville och hittade en bukett jag gillade. Mailade den till floristen och nu har hon fria händer utifrån den bilden, plus att jag sagt till att vi har en liten budget. Håller tummarna för att det blir bra :)

    Lycka till du också!

  • queenelin

    Man måste inte ha blommor!

    Till min syrras bröllop gjorde jag dock en superenkel men tjusig sak. Jag köpte en osaisboll, la i vatten en stund, gjorde ett hål rakt igenom och tryckte in ett sidenband. Jag lämnade en lång ögla upptill och satte fast en stor pärla undertill och knöt en knut. Sen klippte jag av skaften på blommor köpta i en vanlig ICA-butik, rosor i storpack och någon annan fin blomma (jag köpte ett par blommor på blomsteraffären också, bara för att jag hade lust) och täckte bollen med.

    Som en extra detalj satte jag lite smalare sidenband i olika nyanser som fransar under bollen, knöt bara fast dem i det långa bandet och täckte knutarna med fluffiga blommor. 

    En hängade blomsterboll, billigt, ovanligt och snyggt!

  • Moster Stina

    Själv bor jag i Roslagen och har tänkt beställa mina blommor från en florist men binda blommorna själv för att spara en liten slant.

    Men just nu är jag på besök hos svärföräldrarna i Ulricehamn. På svärmoderns inrådan besökte vi igår STEINSTÖ handelsträdgård här om dagen. (Den som ligger i Ulricehamn, i närheten Prångens camping, alltså inte Steinstö i Blidsberg)
    Där säljer de massor av jättefina snittrosor till riktigt bra priser. Lånskaftade och otroligt vackra rosor för 5-15 kr styck t ex. Eller 10-buntar med långskaftade för typ 50 kr.

    Vi kommer be en svägerska köpa in ett stort gäng rosor där och ta upp till oss, ett par dagar före bröllopet.

    Kommer således spara in åtskilliga kronor.

    Jag gillar inte heller för hårda välorganiserade buketter, men tänkte blanda i ljusgrönt blåbärsris (det ser ut så i början av sommaren!) för att få buketten lite rörigare och mer uppblandad.

    Jag har läst på på nätet hur man skall binda en bukett, och jag som annars är allmänt oteknisk och valhänt fick till en jättefin på första försöket!

    Lycka till med din!

  • MickeAngelica2011
    S2011 skrev 2011-04-22 16:02:07 följande:
    Jag ger upp! Jag ger upp de jävla blommorna och skiter i hela alltihopa.
    Hur jag än vänder och vrider på det så kostar det mycket mer pengar än jag vill lägga på nånting som vissnar och dör under dagen, och som jag antagligen kommer att få kramp i handen av och tröttna på efter ett kort tag.

    Om jag köper tjänsten av florist så kommer jag bli ruinerad. Om jag köper bara blommor och försöker knyta ihop skiten själv så kommer jag bli lite mindre ruinerad men mycket mer förbannad. Förstår helt enkelt inte hur jag ska få nån rätsida på de förbannade blommorna som jag redan har tröttnat på....

    Jag är så arg redan över de förbaskade blommorna att jag mest bara vill kräkas när jag börjar fundera på hur jag ska lösa det. Köpa några billiga, färdiga blandbuketter på närmsta blomsterhandel och plocka ihop själv? Vad gör man isåfall med alla fula blommor i rosa och gult som alltid är med som man inte vill ha?

    Eller så kanske jag borde sticka en peng i handen på blivande mannen och be han fixa en? Så där som de gjorde förr i tiden. "Köp nåt vitt, grönt och blått för 400 spänn. Jag skiter i resten". Faktiskt, så lockar den tanken ganska mycket just nu.

    Allt annat är ju i princip klappat och klart, men de jäkla blommorna vill aldrig ordna upp sig.. så himla trött på det. Hur lyckas alla med att få fina, fräscha buketter som inte går lös på flera tusen? Vad är egentligen ett ekonomiskt val av blomsorter när man är för snål för att lägga en stor kaka av budgeten på blommor?

    Är bara så trött på hela alltihopa.. 
    Hej!
    Germini är en blomma som är jätte fin, tycker jag. en bukett med germini och gröna blad runt gör den "lös" och vacker. blomman finns i otroligt många olika färger och nyanser, kostand för germini är ca: 15-20kr/st.
    ca 15st blommor kostar ca 300kr och sedan lite grönt, ganska ok summa.
    hör av dig om du vill ha hjälp med en bra sida för att se många olika färger  om alls tycker om denna blomma?
    Angelica
  • Cilla81
    MrsT2011 skrev 2011-04-22 16:23:42 följande:
    Det finns många trådar här på BT som handlar om konstgjorda blommor, fjäderbuketter, broschbuketter, etc etc. Något för dig kanske?

    Min kompis var lika frustrerad som du vid sitt bröllop. Hon gick in i en liten blomsteraffär i ett av Malmös sämre områden och bad om prisuppgift. Åtta stora, röda rosor med lite grönt blev en vacker brudbukett för 400 kr! Var du köper och vad du köper är helt avgörande.
    Ja, ge någon 400 spänn på bröllopsdagen och låt någon gå in till en florist och plocka ihop några blommor! Bestäm någon önskefärg och lämna resten därhän.... floristerna kan göra fina saker för 400 spänn. Fast de kanske ska bindas på något speciellt sätt om man ska hålla i dem istället för att bara stoppa ner dem i en vas som man brukar göra med buketter? Det kan de säkert fixa till bara man säger till   =)
  • Lisa201109

    Hej!

    Ett sätt att få det lite billigare är att köpa en billigare färdig bukett på någon blomsterhandel ex. tio rosor, sen ber du att få buketten ombunden och att du vill lägga till några blommor som du tycker är fina. Hur mycket blommor du vill lägga till kan du anpassa efter lämplig budget.

    Jag tänker oxå att man kan använda brudbuketten och tärnornas (om man har det) buketter till borden när man äter...

    Är det ett för stort stress moment, skit i blommorna och dekorera med något annat. Såg precis en bild på en brud som hade en heliumballong istället för bukettGlad 

  • S2011
    queenelin skrev 2011-04-22 23:58:25 följande:
    Man måste inte ha blommor!

    Till min syrras bröllop gjorde jag dock en superenkel men tjusig sak. Jag köpte en osaisboll, la i vatten en stund, gjorde ett hål rakt igenom och tryckte in ett sidenband. Jag lämnade en lång ögla upptill och satte fast en stor pärla undertill och knöt en knut. Sen klippte jag av skaften på blommor köpta i en vanlig ICA-butik, rosor i storpack och någon annan fin blomma (jag köpte ett par blommor på blomsteraffären också, bara för att jag hade lust) och täckte bollen med.

    Som en extra detalj satte jag lite smalare sidenband i olika nyanser som fransar under bollen, knöt bara fast dem i det långa bandet och täckte knutarna med fluffiga blommor. 

    En hängade blomsterboll, billigt, ovanligt och snyggt!
    Bra tips, men jag är inte så intresserad av "alternativa buketter", tyvärr, även fast jag sett hur många fina lösningar som helst :)
    Moster Stina skrev 2011-04-23 13:30:44 följande:
    Vi kommer be en svägerska köpa in ett stort gäng rosor där och ta upp till oss, ett par dagar före bröllopet.

    Kommer således spara in åtskilliga kronor.

    Jag har läst på på nätet hur man skall binda en bukett, och jag som annars är allmänt oteknisk och valhänt fick till en jättefin på första försöket!

    Lycka till med din!
     Grejen är att jag helst vill slippa hålla på och pyssla själv. Jag är egentligen inte så intresserad av att ge mig in i blomsterbinderier och med mitt obefintliga tålamod tror jag inte det skulle bli så himla billigt heller, tyvärr...

    Just nu tror jag det lutar åt att antingen skicka blivande mannen med en blompeng eller gå in och be att få en "havsbris" fast med rosor istället för liljor (som jag verkligen inte gillar)..
Svar på tråden blommorna gör mig hysterisk!