• jenx
    Äldre 19 Apr 15:20
    2772 visningar
    4 svar
    4
    2772

    Utdrag dopbok - fattar inte

    Hej. Jag försöker få fram alla papper för att att ta ett namn som finns i släkten. Namnet har burits av min farmors mor och min farmors farfar. Jag har beställt utdarg från födelse och dopböckerna för min farmor och min farmors mor. Idag kom udraget för farmors mor. På utdraget finns hennes alla förnamn och föräldrarnas hela namn. Men det står ju inte vilket efternamn hon fick när hon föddes. Vet inte hur man ska tolka detta. Är det självklart att hon fick pappans namn så man inte behövde skriva ut det. Jag ska ju bevisa att detta var hennes efternamn och är osäker på om detta är bevis nog.

    Har någon gjort detta som vet hur man tolkar utdragen?

  • Svar på tråden Utdrag dopbok - fattar inte
  • Sandri­na
    Äldre 19 Apr 16:51
    #1

    Vart hart du beställt utdraget ifrån?

    Jag beställde liknande uttrag på min gammelmormor och min gammelmormors föräldrar, från riksarkivet, och där stod både hennes efternamn som barn och som gift med.

    Ring annars PRV, antar att det är dit du ska skicka papprena(??), och fråga om det räcker med dom papprena du har fått.

  • jenx
    Äldre 19 Apr 17:44
    #2

    Jag beställde mina riksarkivet. Beställde du bara vanliga utdrag ur födelse/dopböckerna eller bad du om något extra? Jag ska försöka hinna ringa dem i morgon.

  • Sandri­na
    Äldre 19 Apr 18:03
    #3

    Eftersom jag inte hade något personnr så fick dom göra någon slags eftersökning. Jag berättade vad jag skulle ha dom till och vilka uppgifter jag behövde.

  • jenx
    Äldre 27 Apr 10:42
    #4

    Jag pratade med de på prv och fick veta att det var okej att det bara stog föräldrarnas namn. Det viktiga var att det stog rätt efternamn på föräldrarna på utdraget till min farmor. Kan andas lugnare nu

Svar på tråden Utdrag dopbok - fattar inte