• Pinkgrape

Söker tips på öl, vin och cider!

Jag själv dricker inte alkohol och kan otroligt lite om det.

Vi kommer ha buffé och ca 80 gäster. Vi tänkte servera öl, vin, cider och alkoholfria alternativ till maten.
    Hur ska man beräkna hur mycket dryck det går åt?

Någon som har bra tips på billigt öl, vin och cider som smakar bra?

• Svar på tråden Söker tips på öl, vin och cider!
  • 11juni2011

Åh jag vill också puffa :=) Dricker inte heller själv och vill gärna bjuda på något billigt och gott!
    Det enda jag har lyckats klura ut är att min släkt INTE vill dricka ölen "sort guld" från Carlsberg. Den skulle tydligen vara billig en äcklig... Kanske är en smaksak dock hehe :=)

• Pinkgrape
    11juni2011 skrev 2011-04-19 16:06:26 följande:
    Åh jag vill också puffa :=) Dricker inte heller själv och vill gärna bjuda på något billigt och gott!
    Det enda jag har lyckats klura ut är att min släkt INTE vill dricka ölen "sort guld" från Carlsberg. Den skulle tydligen vara billig en äcklig... Kanske är en smaksak dock hehe :=)
    Haha men vad skönt att höra att det inte bara är här vi har detta "problem" :P
  • Sackhina

Svårt det där! hade en diskution med pappa om viner för ett tag sen, och det han tycker är gott är inget jag gillar och vice versa! jag skulle (och kommer att göra) satsa på något "känt" märke, tex gato negro, chill out eller Drosty hof! Samma vad gäller öl, Pripps, eller Carlsberg kanske? (Dricker inte själv öl)  Enl mig är de flesta billiga cidersorter helt okej att dricka, finns nå  burkar som e halva i färg och andra halvan i aluminium, de har jag för mig är billiga och rätt goda...

• Pinkgrape
    Sackhina skrev 2011-04-19 17:45:20 följande:
    Svårt det där! hade en diskution med pappa om viner för ett tag sen, och det han tycker är gott är inget jag gillar och vice versa! jag skulle (och kommer att göra) satsa på något "känt" märke, tex gato negro, chill out eller Drosty hof! Samma vad gäller öl, Pripps, eller Carlsberg kanske? (Dricker inte själv öl)  Enl mig är de flesta billiga cidersorter helt okej att dricka, finns nå  burkar som e halva i färg och andra halvan i aluminium, de har jag för mig är billiga och rätt goda...
    Nej, klart att det är väldigt individuellt vad man tycker om och inte. Man kan ju dock få lite guidning i vad som brukar vara uppskattat/mindre uppskattat.

Är det Cid du menar?

• Beautiful Disaster

Vi kommer nog köra med :

Öl - Carlsberg Sort Guld eller Harboe Gold (båda väldigt lättdruckna sorter)

Vin - Både rött och vitt J.P. Chenet då de är ett bra men relativt billigt vin

Cider - Blir nog vanlig Rekordelig i någon smak

• shakynose
    Beautiful Disaster skrev 2011-04-19 18:23:35 följande:
    Vi kommer nog köra med :

Öl - Carlsberg Sort Guld eller Harboe Gold (båda väldigt lättdruckna sorter)

Vin - Både rött och vitt J.P. Chenet då de är ett bra men relativt billigt vin

Cider - Blir nog vanlig Rekordelig i någon smak

Hahaha, jag gillar typ inte ett enda av de alternativen du räknar upp!

När jag hade stort kalas senast så köpte jag två sorters skumpa:

Törley Charmant Rosé -
    sött o gött!
    Chapel Hill Sparkling Chardonnay - lite "finare" i smaken

Alla flaskorna gick åt av dessa.

Sedan handlade jag vitt, rött och rosé, som var lite dyrare iofs och jag kommer inte riktigt ihåg vad de hette.

Ölen fick bli Grolsch, för den dricker jag helst själv. Kommer inte ihåg vad den kostar, men det är väl typ mellanpris på den?

Jag kan iaf rekommenderad de två bubbelvinerna varmt!
  • Sackhina
    Pinkgrape skrev 2011-04-19 17:51:02 följande:
    Nej, klart att det är väldigt individuellt vad man tycker om och inte. Man kan ju dock få lite guidning i vad som brukar vara uppskattat/mindre uppskattat.

Är det Cid du menar?

ja, just det!!
  • Sackhina

man kan ju be de som jobbar på bolaget om hjälp! De om några lär ju ha koll på vad som går hem och vad som oftast köps!

• Zelmah

Tänk på att drickan ska funka med maten. Inte bara en bra och billig sort. Ett vin kan vara jättegott och bra men smaka "skit" ihop med fel mat. Vissa smaker givfter sig helt enkelt inte. Ett vin kan bli surare eller strävare ihop med viss mat. Så ett visst vin är inte gott till allt.
    Jag har ganska nyligen sett över olika vinförslag till vår buffé... och vi har bestämt oss för Drostdy-Hof (vitt)och Lindemans Shiraz Cabernet (rött).
    Ska man ha buffé är det många olika smaker och då rekommenderas det vita vinet att gärna vara friskt&fruktigt. exempel på det är t e x Drostdy-Hof, Oude Kap, Foot of Africa, Lindemans Chardonnay för att bara nämna något. Om man ska ha rött vin kan man till en buffé gärna välja ett fruktigt & smakrikt t ex Lindemans Shiraz Cabernet, Lindemans Cawarra, il Conte, Hidden rock, Mauro Primitivo m.m Men sen beror det ju oxå på om er buffé domineras av fisk eller kött och vilken typ... Bäst är att gå in på systembolagets hemsida och gå in på "sök dryck" Sedan kan man välja vad den ska passa till, buffé, skaldjur, lamm m.m Man kan välja flera olika val på maten så kommer förslag upp. Det finns också bra guider kring de olika smakgrupperna vinerna delas in i och varför vissa smaker inte funkar ihop m.m

Ölen får gärna vara en ljus lager, tex Krohnenburg 1664, Urquell, Peroni, Heineken, Staropramen, Grolsch  m.m Öl funkar med de mesta rätter och det finns mkt att välja på. Att Carlsberg Sort Guld skulle va en billig skitöl är väl lite att ta i (50cl ca17kr i Sverige..), finns mkt annan öl som är bra mkt billigare o pissigare om man säger så... Carlsberg ligger i mellanklassen när det kommer till pris, sen kanske inte alla gillar just Sort guld, man kan ta de gröna Export eller Hof. Men om gästerna uttryckligen säger att de inte vill ha Carlsberg (vilka krav... vem bestämmer drycken liksom.. tack för att vi får komma, ska bli jätte kul!) så kan man ju hoppa det märket då.

Vad gäller cider så är det väl en viss sort som bara dricker cider oavsett om det passar till maten eller ej, men om man då ska rekomendera den bästa cidern så tycker jag lätt att det är Astrakans äppel och fläder som är halvtorra eller torra. När det kommer till vanlig söt cider så är ju Somersby Äpple en solklar vinnare! Köps på burk i Tyskland, flaska i Sverige.

Hoppas ni hittar nån dryck som passar och faller er i smaken!

• Pinkgrape

Tack så mycket för alla era svar :)

Jag har verkligen noll koll på sånt där och när jag frågade på systemet blev jag inte klokare alls! Tvärtom, så rekommenderade personalen där enbart viner som är alldeles för dyra för vår plånbok och enbart röda viner typ. Trots att jag uttryckligen sa att vi var ute efter både ett rött och vitt vin i en human prisklass :P

Bubbel ska vi dock inte ha, men tack ändå :)

• Sebastiána

Öl gillar jag inte så där har jag inget tips. När det gäller cider gillar jag Briska päron bäst.

• Beautiful Disaster
    Pinkgrape skrev 2011-04-19 19:58:32 följande:
    Tack så mycket för alla era svar :)

Jag har verkligen noll koll på sånt där och när jag frågade på systemet blev jag inte klokare alls! Tvärtom, så rekommenderade personalen där enbart viner som är alldeles för dyra för vår plånbok och enbart röda viner typ. Trots att jag uttryckligen sa att vi var ute efter både ett rött och vitt vin i en human prisklass :P

Bubbel ska vi dock inte ha, men tack ändå :)
    Vad ska ni ha istället för bubbel? (om ni ska ha ngt vill säga)
  • Pinkgrape
    Beautiful Disaster skrev 2011-04-19 21:09:09 följande:
    Vad ska ni ha istället för bubbel? (om ni ska ha ngt vill säga)
    Brudskålen kommer bli i alkoholfri äppelcider :)
  • 11juni2011
    Pinkgrape skrev 2011-04-19 21:11:00 följande:
    Brudskålen kommer bli i alkoholfri äppelcider :)
    Åh va skoj! Det tänkte jag också ha haha!

Känns lite barnkalas kanske för alla finsmakare, men jag gillar det, vi kommer ha en del barn där, dessuom en del folk som kör så det känns bara veligt att ha både alkohol och alkoholfritt! Sen dricker ju varken jag eller min blivande heller så det blir mest naturligt för oss att skåla i alkoholfritt!
  • Pinkgrape
    11juni2011 skrev 2011-04-20 00:08:59 följande:
    Åh va skoj! Det tänkte jag också ha haha!

Känns lite barnkalas kanske för alla finsmakare, men jag gillar det, vi kommer ha en del barn där, dessuom en del folk som kör så det känns bara veligt att ha både alkohol och alkoholfritt! Sen dricker ju varken jag eller min blivande heller så det blir mest naturligt för oss att skåla i alkoholfritt!
    Det är lite liknande för oss :) Jag dricker ingen alkohol och min blivande dricker bara jäger och öl typ :P Sen kommer vi också ha en del barn närvarande och då kändes det som att brudskålen kunde vi gott ta i något som de flesta faktiskt dricker och tycker om :)

Ger ju inget att köpa bubbel när jag vet att många av gästerna inte uppskattar det.
Svar på tråden Söker tips på öl, vin och cider!