• Julibrud2011

Brudskål!

Undrar om någon kan ge lite tips på brudskål!
    Tycker inte själv (varken jag eller min sambo) att mousserande smakar särskilt gott, mest något man tvingar sig själv att dricka på tex nyår eller bröllop man vart på...

Därför känns det så där att ha det på vårt eget bröllop, samtidigt känns det ju som att det hör till.
    När vi sen började räkna på att det skulle kosta närmare 3000 kr, då kändes det alldeles bortkastat, pengar vi hellre lägger på nånting annat!!

Vad tycker ni? Förslag någon !?!

• Svar på tråden Brudskål!
  • Syrinx

Eller ja, det var ju vad jag trodde iallafall... Den verkar inte fungera, men det är lätt att söka själv på cider, halvtorr/torr och ursprungsland Frankrike.

• VitaminA

Vi kommer att ha bål, en med alkohol och en likadan utan alkohol

• Julibrud2011

Jaha... lite att fundera på. Får nog handla lite och provdricka Skrattande

Sabon velar lite just runt bål, om det känns för "enkelt"?
    Fast jag tycker nog det skulle funka...
    Har ni tips på god bål då?

Tänker servera jordgubbar till.

• Julibrud2011

Kan man blanda någon bål med rosévin tro?
    För vi kommer att ha två alternativ, ett med alkohol och ett utan.

• Zelmah

Astrakan har en torr och halvtorr cider som är väldigt god :) Fläderblomssmaken är mycket god, även äpple.

• linnis83

Vi funderar på någon slags Kir Royal, originalreceptet tror jag är svartvinbärslikör och champagne/mousserande, men vi funderar på att hitta på nån egen variant med kanske smultron istället för svartvinbär. Har sett en bild på en Kir  Royal med en drinkpinne med ett geléhjärta på lagd tvärs över glaset, fint!

Vår cateringfirma tyckte att det var onödigt med "vanligt" bubbel och hade erfarenhet av att det alltid var typ hälften kvar i drinkglasen för att folk inte tycker det är gott... De rekommenderade vanlig cider eller liknande. Lite tråkigt tycker jag själv, men ändå värt att tänka på.

• Syrinx
    Julibrud2011 skrev 2011-04-19 20:06:43 följande:
    Jaha... lite att fundera på. Får nog handla lite och provdricka Skrattande

Sabon velar lite just runt bål, om det känns för "enkelt"?
    Fast jag tycker nog det skulle funka...
    Har ni tips på god bål då?

Tänker servera jordgubbar till.
    En busenkel och väldigt god bål som jag har gjort flera gånger är med vitt vin och fläderblomssaft. Blanda ungefär lika delar och häll i massa jordgubbar. Sommarfriskt och mumsigt!
  • AnnC81

Vi gillar inte heller champagne så värst, men vi kommer köpa Chapel Hill Sweet Sparkling, kostar 50 kr flaskan på systemet. Smakar sött och gott, som cidern nästan :) och "bara" 7 % alkohol i.

21 maj 2011
  • Oniq

Vi ska köra en bålvariant som vi gillar, lätt alternativ om man vill ha alkoholfritt också.

Vännerna hade hjortronglögg (höstbröllop) som brudskål.

• Emblas Mamma

usch ja! hatar också champanje! Gillar inte mousserande vin heller,
    dricker helst inte vitt vin utan bara rött.

Men hellre mousserande vitt än champanje iallafall, det är en sak som är säkert..

Svårt att veta hur man ska göra! Om man inte har champanje kanske inte folk tycker att vi är "fina" nog eller vad man ska säga.

men man måste ju köra på något man själv tycker är gott..

• AnnC81
    Emblas Mamma skrev 2011-04-21 08:57:11 följande:
    usch ja! hatar också champanje! Gillar inte mousserande vin heller,
    dricker helst inte vitt vin utan bara rött.

Men hellre mousserande vitt än champanje iallafall, det är en sak som är säkert..

Svårt att veta hur man ska göra! Om man inte har champanje kanske inte folk tycker att vi är "fina" nog eller vad man ska säga.

men man måste ju köra på något man själv tycker är gott..
    Jag tycker ni ska testra chapel hill sweet sparkling, köp hem en flaska och prova. Kostar som sagt bara 50 kr... smakar varken champagne eller vin, smakar cider ;) (fast det är ju mousserande vin, men väldigt sött)
    21 maj 2011
  • Emblas Mamma
    AnnC81 skrev 2011-04-21 09:09:28 följande:
    Jag tycker ni ska testra chapel hill sweet sparkling, köp hem en flaska och prova. Kostar som sagt bara 50 kr... smakar varken champagne eller vin, smakar cider ;) (fast det är ju mousserande vin, men väldigt sött)
    21 maj 2011
    tack för tipset! Om det smakar mer som cider så gillar jag nog det! Cider kan jag dricka :) Lite iallafall! :)
    Billigt och bra! Och det är godare när det inte är för mycket alkohol i! Solig
  • Lilique
    Julibrud2011 skrev 2011-04-19 20:15:17 följande:
    Kan man blanda någon bål med rosévin tro?
    För vi kommer att ha två alternativ, ett med alkohol och ett utan.
    Fanta och rosé är faktiskt förvånansvärt gott. Sommarfriskt =) När min kusin gifte sig för någon sommar sedan så gjorde de bål på det. Eller flera stycken med olika saker de lagt i skålarna. En frukt i ena, andra frukter i den andra. Det gör stor skillnad på smaken om det får stå ett litet tag (i kylen menar jag förstås). 
  • Diamanten90

Vi ska köpa billigt mousserande vin:) Vet någon hur många glas man får av en flaska 0,7l?

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • Loche
    Diamanten90 skrev 2011-04-21 09:19:51 följande:
    Vi ska köpa billigt mousserande vin:) Vet någon hur många glas man får av en flaska 0,7l?
    Jag tror man brukar beräkna 6 glas/flaska
  • Diamanten90
    Loche skrev 2011-04-21 09:42:27 följande:
    Jag tror man brukar beräkna 6 glas/flaska
    Tack!:) Då borde det gå åt 500kr till det och så några kr till alkoholfritt. Inte så dyrt:)
  • Julibrud2011

Börjar fundera hur vi har räknat... vi räknade ju på att det skulle kosta ca 2500 kr... så vi tycket det var otroligt mycket pengar... vi räknade nog 4 glas per flaska... och så tänkte vi att det skulle räcka till påfyllnad...
    För gästerna får ju börja dricka detta innan vi kommer fram, och då ska ju glasen vara påfyllda när vi kommer.
    Vi ska ha ca 80 gäster...

Men fanta och rosé lät inte tokigt (skrattar bara lite, man har ju hört "fjortisarnas" ramsor 123 fanta och Rosé)
    Jag är köper aldrig rosévin, men man ska kanske prova det...
    Vet du om det var nåt mera i, förutom frukt???

Eller Chapel Hill sweet kan man ju prova, och det var ju billigt...

Bubbel var inte särskilt billigt att köpa i Tyskland heller, så därför gjorde vi aldrig det. Och då är det ju faktiskt bra att man kan lämna tillbaka flaskor som blir över på systemet! Vill inte att det blir för lite.

Svar på tråden Brudskål!