Chicita skrev 2011-04-17 18:59:43 följande:
Vårt bröllop...
.... blir kyrkligt, men med en twist.
Cermonin hålls till stora delar på latin och prästen har bett om att få sjunga en hymn på latin för oss också.
Jag går in med min pappa, men eventuellt så möter min M2B oss innan jag kommer fram i koret och vi går i så fall sista biten tillsammans.
Han vill att jag har en slöja som han får lyfta och "avtäcka" mig så att säga och det har jag sagt ja till.
Hela bröllopet, festen och kläderna går i medeltidens tecken. Kyrkan är från 1300-talet och då vi är intresserade av medeltiden så är det ju helt naturligt.
Jag älskar att pyssla och sy, så jag syr våra kläder + en hel del till (långtifrån till alla, men till många som sagt).
Jag har gjort inbjudningar, textat kuvert, gjort placeringskorten, meny / fästhäfte mm mm själv.
Vi ska göra dekorativa vapensköldar, "sammetsgardiner" mm...
Och tårtintresserad som jag är så bakar jag ju tårtan själv.
Vi skulle ha gjort maten (medeltida burgen taffel) själva. Men hittade en bra cateringfirma så vi unnar oss det trots att kostnaden blir mer än det 4-dubbla.
Vi bjuder på mat och dryck till maten, har buss till och från hotellet och förhandlat fram rabatterade priser på boendet.
Vi kommer ha medeltidsmusik, gycklare och eldshow.
Sen är det betalbar på kvällen. (20:- för allt med alkohol, alkoholfritt gratis)
Inte för att tjäna på det, utan för att det inte ska bli en "gratis är gott-effekt".
Det kommer att vara ok att ta med sina barn, men då ansvarar man själv för att hålla sig nykter nog för att ta hand om dom ifall det behövs. Barnpassning kommer finnas... Även möjlighet att lägga barnen på kvällen om dom klarar av att sova trots stimmet...
Vi ansåg att det inte är upp till oss att bestämma om det är ok för barnen att vara med eller inte. Utan det är upp till föräldrarna. + att de som kommer inte har barnvakter, då deras barnvakter också är med på bröllopet (nästan bara släktingar)... Det brukar gå bra på våra två släktträffar vi har varje år,så det borde gå bra även på bröllopet
Vi har bett att våra gäster klär sig i medeltidskläder istället för att ta med present. Och dom vet att deras bordsplacering påverkas av klädseln
Budget var ungefär 65 000:- Men vi kommer spräcka den. Så som tur är så ville min mamma ge oss halva förtjänsten när hon säljer sin lägenhet som ett förtida arv...
Jag är just nu i valet och kvalet på om jag ska boka sminkning och håruppsättning eller om jag ska fixa det själv med mina tärnors hjälp...
Om jag bokar smink + hår så får dom också följa med på det. Det jag unnar mig - unnar jag dom. Det är dom värda i så fall