• Ciccci

VÅRA val till VÅRT bröllop!

Hej alla blivande brudar!

Tänkte starta en tråd där ALLAS planer till bröllopet är välkomna!
    Här kommer INGA påhopp eller dylikt, utan bara en tråd där man kan få berätta hur man SJÄLV tänker göra på sin bröllopsdag!

Vår story!
    Vi kommer bjuda kanske 40-45 gäster.
    Vi har valt att BARA bjuda de vi umgås med osv, vi har till o med varit så "elaka" att låtit bli att bjuda vissa kompisar "respektive" (ja förutom sådana som vi faktiskt umgås med).
    Vi kommer däremot bjuda på allt!

Därför har vi dragit ner gästlistan och satsar på att fira VÅR dag tilsammans med sådana som vi umgås med.
    Får INGA bidrag från föräldrar osv, utan betalat allt själva, därav den korta gästlistan..

Som sagt: VÅR STORY!
    VI har valt det och STÅR för det!!

Så ALLA blivande brudar, skriv ER story! (finns säkert hur många olika som helst)

INGA PÅHOPP!
    Detta kan vara en tråd för att t.ex. ventilera sig lite och få skriva hur man faktiskt har tänkt ha det..

Vissa har kuvertavgift,
    andra betalbar,
    andra bjuder på allt..
    vissa har stooort bröllop
    andra har småååå...

VÄLKOMMEN!!!!

• Svar på tråden VÅRA val till VÅRT bröllop!
  • Chicita

Vårt bröllop...

.... blir kyrkligt, men med en twist.
    Cermonin hålls till stora delar på latin och prästen har bett om att få sjunga en hymn på latin för oss också.
    Jag går in med min pappa, men eventuellt så möter min M2B oss innan jag kommer fram i koret och vi går i så fall sista biten tillsammans.
    Han vill att jag har en slöja som han får lyfta och "avtäcka" mig så att säga och det har jag sagt ja till.

Hela bröllopet, festen och kläderna går i medeltidens tecken. Kyrkan är från 1300-talet och då vi är intresserade av medeltiden så är det ju helt naturligt.

Jag älskar att pyssla och sy, så jag syr våra kläder + en hel del till (långtifrån till alla, men till  många som sagt).
    Jag har gjort inbjudningar, textat kuvert, gjort placeringskorten, meny / fästhäfte mm mm själv.
    Vi ska göra dekorativa vapensköldar,  "sammetsgardiner" mm...
    Och tårtintresserad som jag är så bakar jag ju tårtan själv.
    Vi skulle ha gjort maten (medeltida burgen taffel) själva. Men hittade en bra cateringfirma så vi unnar oss det trots att kostnaden blir mer än det 4-dubbla.

Vi bjuder på mat och dryck till maten, har buss till och från hotellet och förhandlat fram rabatterade priser på boendet.
    Vi kommer ha medeltidsmusik, gycklare och eldshow.

Sen är det betalbar på kvällen. (20:- för allt med alkohol, alkoholfritt gratis)
    Inte för att tjäna på det, utan för att det inte ska bli en "gratis är gott-effekt".
    Det kommer att vara ok att ta med sina barn, men då ansvarar man själv för att hålla sig nykter nog för att ta hand om dom ifall det behövs. Barnpassning kommer finnas... Även möjlighet att lägga barnen på kvällen om dom klarar av att sova trots stimmet...
    Vi ansåg att det inte är upp till oss att bestämma om det är ok för barnen att vara med eller inte. Utan det är upp till föräldrarna. + att de som kommer inte har barnvakter, då deras barnvakter också är med på bröllopet (nästan bara släktingar)... Det brukar gå bra på våra två släktträffar vi har varje år,så det borde gå bra även på bröllopet

Vi har bett att våra gäster klär sig i medeltidskläder istället för att ta med present. Och dom vet att deras bordsplacering påverkas av klädseln Flört 

Budget var ungefär 65 000:- Men vi kommer spräcka den. Så som tur är så ville min mamma ge oss halva förtjänsten när hon säljer sin lägenhet som ett förtida arv...

Jag är just nu i valet och kvalet på om jag ska boka sminkning och håruppsättning eller om jag ska fixa det själv med mina tärnors hjälp...
    Om jag bokar smink + hår så får dom också följa med på det. Det jag unnar mig - unnar jag dom. Det är dom värda i så fall Solig

• Sackhina

VÅR story är:
    Vi förlovade oss den 10e april 2010 och tänkte först gifta oss samma datum ett år senare. Vi drog dock ut på det till 4:e juni då vi tyckte att det var en trevligare månad!
    Budgeten har ökat under planeringen, då vi dels upptäckt att vi klarade att spara mer än vi trodde och dels fick lite bidrag från pappa och mormor!
    Vi har gjort en hel del klipp, som tex billig lokal (1500kr), billig klänning,ganska billig mat och en del gåvor. (styvmor är frisör, fick make up i födelsedagspresent och tårtorna gör en vän)

Vi har bjudit de flesta som vi ville och alla respektive (som vi visste om vid inbjudningstilfället), vi har ingen kuvertavgift, men däremot bjuder vi bara på dricka till maten och fördrink. Vill man ha mera på festen får man ta med sig!

Vi gifter oss i kyrka och har festen på hembygdsgårdens loge, maten har vi tänkt ska vara köttplanka och lax + räkplanka, till det kör vi potatisgratäng, potatissallad, frukt, ost och kex. Vi ska även ha godisbord/buffe!

Det var lite om hur vi tänkt....

• Millemoj

Rätt kul det här med budget! Vår första budget låg på 35.000, sen ökade vi den till 50.000 eftersm vil ville ha lite dyrare ringar - och tja - det känns nog som att de 50 inte heller kommer att ha täckt allt när allt är klart och betalt. Blir nog en 60.000 typ till slut.

Tyckte bara att det var roligt att även Chicita och Sackhina också haft svårigheter med att hålla budgeten... sidospår, jag vet - sorry TS!

• augustesen

Gud va roligt att läsa allas historier, mycket inspirerande :)

Vår historia: Jag och fästmannen förlovade oss 14/4-2011 alltså i torsdags..hihi! Men jag har planerat vårt bröllop i smyg, så nu får jag äntligen köra igång officiellt. Min förhoppning är att vi gifter oss 4 augusti 2012. Vår tanke är att ha ett medelstort bröllop där vi bjuder in dom vänner som vi umgås med, släkten är inte alls stor så där är alla välkommna, jag vill även ha med vissa av våra familjekompisar som jag vuxit upp med. Kommer vara max 72 personer har jag konstaterat som en ungefärlig siffra.

Tanken är att vi ska bjuda på fördrink, mat med vin till samt efterrätt + tårta..dock skippar vi dessert vin för uscha de tycker jag inte om - så varför lägga pengar på det! Jag hoppas att vi kommer kunna hitta en lokal som tar emot extern catering och tillåter att vi tar med egen alkohol. Om vi får ta med egen alkohol tänkte vi ta 20:-/drink + 10:-/öl samt gratis alkoholfritt - men som sagt de är beroende på lokalen och om vi kan ta med egen alkohol, annars blir det betalbar. Underhållningen blir en DJ som m2b är nära vän med samt även en trubadur tidigare på kvällen.

En stor kostnad utöver mat och ev sprit blir att ha med en fotograf under 8 timmar då jag vill ha med från slutet av förberedelserna till tårtan skärs upp, är något jag vill investera i, ca 14.000 kommer de kosta. Totalt sett lär det totalt hamna runt 90.000 exklusive bröllopsresa..kan inte bestämma om vi ska önska oss pengar till resan eller saker till hemmet.

Lycka till i planerandet!

• Mimmi2012

Orkar inte läsa allas story men de e härligt att se att det är fler som gör som dom vill och att det faktiskt är vårt bröllop Glad

VÅR STORY!

Vi kommer som det ser ut idag inte bjuda de flesta släktingar då vi bara träffas då och då och inte umgås. Vi bjuder bara personer vi tycker om och vill dela vår dag med.

Vi kommer ha ett mindre bröllop inkl barn och det kommer bli 40 pers (började med en lista på 60). Blev bestämt idag faktistk. Kanske ändrar sig lite då vi inte ska gifta oss förrän nästa sommar. Budgeten kommer att förändras lite nu när vi drog ner på gästlistan men vi slutar runt 50 000 kanske. Lösa priser än så länge!

Vi kommer att stå för hela kalaset men kommer på födelsedagar och till jul få bidrag till bröllopet som present Glad
    Fotografen kommer vara med en halvdag och temat kommer gå i hav och racing he he. Det är de saker vi älskar mest, förutom varann Skrattande Svårt att slå samman dessa intressen men de ser ut att lösa sig. Tärnan kommer att bära sin balklänning då den passar in i vårt tema.
    Vi kommer att ha festen i den lokal som vi träffades och blev ett par i och ha prästen som döpte min M2B.

Tja...det var lite om hur vår story ser ut Solig

Lycka till alla!!

• Zelmah

efter 5 år tillsammans förlovade vi oss 31/12 2007 och ska nu äntligen gifta oss den 3 september i år. Vi har lyckats undanvara lite pengar detta året, lite extra inkomst och ett arv och kan därför äntligen komma till skott. Tiden kunde inte vara mer rätt för oss nu.

Vi kommer att ha en borgerligt skärgårdsvigsel och sen en hejdundrande fest :) Genomsyrande tema är vintage/handcraft och jag kommer ha en 20-talslook o min blivande man kommer bära försvarets högtidsuniform. Veteranbil till festen. Vi har en budget på ca 35 000 och bjuder in drygt 75 gäster. Inga barn på festen förutom mina kusinbarn (tvillingar) som ammas o kommer vara ca 1 månad då. M2b systers döttrar 16 och 13 kommer hjälpa till i köket. Vi bjuder självklart med allas respektive då vi inte vill utesluta någon. Det är ungerfär 50/50 familj-släkt/vänner. Den mesta av familjen är från min sida då jag har större familj. Jag drar gränsen vid kusinerna, har en stor och härlig släkt som jag så gärna skulle bjuda men nånstans går gränsen för budgeten.... min m2b har ingen släkt som han känner. Jag umgås och är uppväxt granne med mina kusiner som varit som extrasyskon för mig så det blir viss skillnad.

Det blir först brudskål på vigselplasen, sen drink och mingel vid festlokalen i väntan på oss..Vi kommer catera sushi till minglet sen kommer vi bjuda på egenlagad buffé med färska skaldjur och blandade rätter, medelhav möter västkust. Fri bar efter middagen, självservering. Vi resonerar hellre för mycket med god marginal än för lite dricka... vill inte att festen ska gå torr ;) o vi har törstiga gäster...

Älskar att pyssla och greja själv så alla dekorationer kommer jag att göra själv.
    Min vän kommer att fixa mitt hår, hon håller på och utbildar sig till frisör. Sminket fixar jag själv. Min svägerska är jätteduktig på att baka (skulle utbildat sig till konditor men råkade bli styckare(!) istället..) och ägnar den mesta av sin fritid till att göra tårtor o annat så jag tänkte kanske höra om hon har lust att göra tårtan (självklart betalar VI ingredienserna).

• Ciccci

Va kul att få läsa om hur andra ska/tänker ordna sina bröllop..

Kan tillägga lite om VÅR story..

Vi förlovade oss 6/2-06.
    Har en 4½ årig dotter tillsammans..

Vi har egentligen ingen budget, men försöker ju självklart att hålla priserna nere så mycket det går..
    Vi hade "turen" att jag fick ärva en vigselring, som jag verkligen ville ha oxå.. Så där kunde vi stryka en kostnad.

Den stora kostnaden blir ju självklart maten, vi kommer ha buffé..
    Kommer kosta omkring 200-220kr per person o vi räknar med att maten+serveringen kommer gå på ungefär 14 00- 15 000 kr... det är ju det största kostnaden..

Har valt att göra inbjudningarna själva och även lite annat smått pyssel.. ^_^

Vår bröllopsresa går till Prag i 4 dagar och flygbiljetterna är redan bokade, kostade hala 4000 kr t&r..
    Hotellet kostar kanske 1800kr..
    Kommer ej önska oss några presenter, men vill någon bidra eller ge något i bröllopspresent så kommer de få välja en valfri summa att sätta in på ett konto, de pengarna kommer vi använda på vår resa sen..

Har spridit ut alla kostander lite, och köpt lite i taget.
    Min klänning är redan köpt.
    M2b kostymen är köpt..
    Skorna får jag av min syster..
    Ringer fick jag ärva..
    Och andra småsaker är redan inhandlade,
    så vi behöver inte lägga ut allt på en och samma gång...

Oj va långt det blev...

• Blivande fru Swärdh

Vår story: Min M2b gick ner på ett knä o friade 10 maj 2010. Sen åkte vi till New York och där köpte vi massa fina och billiga bröllopsdekorationer (dem har såååå mycket roligt att välja mellan där borta). Köpte även skor, slöja och våra vigselringar där. Den 9 juli blir det "kyrkbröllop" fast borgerligt som en annan här skrev. :) Flowergirl, brudtärnor/bestmans, min pappa som för mig till altaret osv. Vi kommer ha ca70 gäster, har bara bjudit släkt som jag verkligen umgås med och skippat dem man aldrig träffar och har INTE bjudit dem respektive som varit med i bilden 3-4 månader för lokalen tar inte fler än 70. Inte hört klagomål alls om detta, alla har förstått. Festen blir barnfri, vi ska bjuda på buffé (sydamerikanskt och svenskt) samt dricka till maten. Sen blir det betalbar 10:-/dricka. Alkoholfritt är gratis. Min pappa ska baka en 5 våningstårta (han är duktig på tårtor). Vi kommer även ha snacks och kakor och bjuder på avec till tårtan. Håller på sy min egen brudklänning med korsett upptill och släp...blir en riktig prinsessklänning. Sytt sen jag var tonåring. Tänkte köpa en först men eftersom jag haft god tid på mig så tänkte jag "varför inte?". :) Vi ska bl.a ha partyfavors, jättesöta hjärteaskar, som vi sen ska fylla med godis. Dem ska agera placeringskort. För oss är det viktigt att det blir en rolig och avslappnad fest men det kommer det bli för vår krets är underbara. Längtar!!! Grattis till er alla!

• Loche

Ja, här kommer vår berättelse. :)
    Vi är paret som bestämt oss för att vi ALDRIG skulle gifta oss, haha! Den 21 november förra året fick dock sambon mig att se ut som världens största fågelholk när han föll på knä och friade! :D Och det hade ju varit idiotiskt att säga nej, så det gjorde jag inte. ;)

Vi tänkte oss ett litet bröllop med bara de närmaste omkring oss, men eftersom vi har åtta barn med respektive, ett barnbarn, några syskon, två gamla föräldrar och ett gäng oerhört goda vänner, så kommer vi nu att bli 47 pers! :D

Vi hyr en fräsch idrottsgård och har både vigseln och festen där. Det blir en borgerlig vigsel som vi "bygger ut" med lite texter, sång och annat.

Till festen serveras buffé som en god vän gör åt oss och av henne får vi även bröllopstårtan i present! :)
    Dryck till maten bjuder vi på och senare blir det betalbar till självkostnadspris.

Klänningen är färdigköpt, men jag gör den festligare med en underkjol. Frisyren kommer jag att behöva hjälp med och har preliminärbokat en frisör. Sminket fixar jag själv,,, kommer ändå bara att tvätta bort det och göra om det om nån annan ska sminka mig så det är totalt bortkastade pengar. :D Brudbuketten får jag hjälp med av en god vän som är florist. Skor har jag redan,,, ett par favoriter som passar bra till klänningen.

Festen blir barnfri så när som på vårt barnbarn.

Inbjudningskort, festhäfte m.m. gör jag själv på datorn och det mesta av dekormaterialet är fyndat på Tradera. :)

• Lanin

Vad kul det är att läsa allas historier :)

Här är vår!

Min blivande friade till mig 31/3-2010 (alltså skärtorsdagen) Fick min ring i mitt påskägg och blev helt paff.
    Nu planeras bröllop till den 3e september. Vi kommer att ha ett för oss stort bröllop med 100 pers. Vi bjuder bara respektive om de är sambos eller bra vänner till oss också. Vi har barnfritt fast mina kusiner som är 10 och 13 får komma i alla fall.

Vi har dragit gränsen vid kusiner då vi båda har stor släkt och vill ha med vänner också. Vi kommer att stå för nästan allt själva förutom alkoholen som svärisarna vill stå för.

Det bli kyrklig vigsel och vi kommer själva att köra shettlandsponnyer med vagn till festlokalen, ingen fancy bil eller vagn. Festen kommer att vara på en bygdegård dit gästerna själva får ta sig, i värsta fall kan man gå det är bara 5 km från kyrkan, haha.

Pysslar mycket själv och letar efter billagare alternativ. Vi kommer att ha buffé och godis på kvällen så klart :) Maten tar vi via lokalen och alkoholen får vi ha med själv. Inbjudningskort, meny med festinfo och vigselprogram pysslar vi själva ihop. Vi kommer inte att ge några presenter till tärnor eller gästerna. Mina tärnor får klänningarna (Som lätt kan anvädas som festklänning) och håruppsättningen hos frisör av oss istället :)

Kommer att bryta alla regler som finns vid bordsplacering och dela på förlovade/gifta/sambos och liknande för vi själva vill bestämma vilka vi vill ha vid honörsbordet.

Det närmar sig med stormsteg och vi längtar så mycket!

• Myskulla

Vi förlovade oss 29/6 2007, sen i maj 2008 kom vår lille son.

Vi har bara bjudit de närmaste i familj+kusiner med ev respektive, fästmannens morbror blir fotograf / toastmaster, mor och svärmor med någon hjälp till lagar maten. vi blir 42 st totalt, och kyrkan blir då rätt full, då det är en liten kyrka. vi kommer ha barnen med på både bröllop och festen, i kyrkan finns det ett litet bord med böcker och papper och kritor. det kommer vara 5 småbarn med i åldrarna 2-3 år.

fästmannen komponerade en egen brudmarsch, som vi nog ska ha som utgångsmarsch också.

Festen kommer vara i församlingsgården som hör till kyrkan och festen kommer vara helt alkoholfri. =)
    vi gifter oss 4 juni 2011

• Salat
    Chicita skrev 2011-04-17 18:59:43 följande:
    Vårt bröllop...

.... blir kyrkligt, men med en twist.
    Cermonin hålls till stora delar på latin och prästen har bett om att få sjunga en hymn på latin för oss också.
    Jag går in med min pappa, men eventuellt så möter min M2B oss innan jag kommer fram i koret och vi går i så fall sista biten tillsammans.
    Han vill att jag har en slöja som han får lyfta och "avtäcka" mig så att säga och det har jag sagt ja till.

Hela bröllopet, festen och kläderna går i medeltidens tecken. Kyrkan är från 1300-talet och då vi är intresserade av medeltiden så är det ju helt naturligt.

Jag älskar att pyssla och sy, så jag syr våra kläder + en hel del till (långtifrån till alla, men till  många som sagt).
    Jag har gjort inbjudningar, textat kuvert, gjort placeringskorten, meny / fästhäfte mm mm själv.
    Vi ska göra dekorativa vapensköldar,  "sammetsgardiner" mm...
    Och tårtintresserad som jag är så bakar jag ju tårtan själv.
    Vi skulle ha gjort maten (medeltida burgen taffel) själva. Men hittade en bra cateringfirma så vi unnar oss det trots att kostnaden blir mer än det 4-dubbla.

Vi bjuder på mat och dryck till maten, har buss till och från hotellet och förhandlat fram rabatterade priser på boendet.
    Vi kommer ha medeltidsmusik, gycklare och eldshow.

Sen är det betalbar på kvällen. (20:- för allt med alkohol, alkoholfritt gratis)
    Inte för att tjäna på det, utan för att det inte ska bli en "gratis är gott-effekt".
    Det kommer att vara ok att ta med sina barn, men då ansvarar man själv för att hålla sig nykter nog för att ta hand om dom ifall det behövs. Barnpassning kommer finnas... Även möjlighet att lägga barnen på kvällen om dom klarar av att sova trots stimmet...
    Vi ansåg att det inte är upp till oss att bestämma om det är ok för barnen att vara med eller inte. Utan det är upp till föräldrarna. + att de som kommer inte har barnvakter, då deras barnvakter också är med på bröllopet (nästan bara släktingar)... Det brukar gå bra på våra två släktträffar vi har varje år,så det borde gå bra även på bröllopet

Vi har bett att våra gäster klär sig i medeltidskläder istället för att ta med present. Och dom vet att deras bordsplacering påverkas av klädseln Flört 

Budget var ungefär 65 000:- Men vi kommer spräcka den. Så som tur är så ville min mamma ge oss halva förtjänsten när hon säljer sin lägenhet som ett förtida arv...

Jag är just nu i valet och kvalet på om jag ska boka sminkning och håruppsättning eller om jag ska fixa det själv med mina tärnors hjälp...
    Om jag bokar smink + hår så får dom också följa med på det. Det jag unnar mig - unnar jag dom. Det är dom värda i så fall Solig

Jättekul att läsa om ert bröllop, så välplanerat!!
  • marimekko86

Roligt att läsa om allas bröllop, så olika man kan vilja ha det på sin dag. Den bästa dagen hoppas jag alla ska få Vår bröllopsdag är inte hundra planerad än, men vi är hyffsat på g i alla fall. Gifter oss 29/10 -11.

Vigseln startar vid 16 i stadskyrkan...har inte funderat alls på musik och in- utgångsmarscher osv...

Efter vigseln bär det av mot festlokalen. Lite bubbel av nåt slag att skåla i, gästerna får mingla och leta sina platser, och skriva fina hälsningar åt oss och sätta upp i ett träd som vi kommer ha ståendes i lokalen...Tanken är att lapparna skall fylla "trädet" så det ser ut som löv Kommer också ha ett bildspel körandes med en massa bilder på oss och våra gäster från roliga stunder.

Sedan blir det förätt och eventuellt buffé eller så nån annan varmrätt, ej bestämt än. Förhoppningsvis hålls det endel tal och annat. Bröllopstårta till efterrätt.

Sedan kommer livebandet göra entré och spela vår låt som vi ska dansa till...kommer träna och lära oss ett dansnummer och visa upp för gästerna, sedan blir det fest sålänge vi orkar!!! livebandet spelar tre timmar i alla fall och de spelar allt från gamla klassiker till lady gaga.

Vi kommer ha ca 75 gäster (närmaste), klädsel kavaj, kuvertavgift på 300:- eventuellt beroende på hur mycket maten och drycken kommer kosta...ska räkna ut det nu snart efter att vi träffat kocken.

Vi får ta med egen dryck och ha i baren som finns på lokalen, två bekanta ställer upp som "barntenders". Under middagen serverar personalen. Lokalen är rätt dyr eftersom den ligger vackert till vid älven,centralt, har ljud och ljus, scen mm. med liveband blir det också en extra utgift så därför kommer vi eventuellt att ta kuvertavgift...då kommer vi också avsäga oss presenter. Annars kommer vi önska oss bidrag till bröllopsresan ifall kuvertavgiften uteblir.

Jag har jobbat som frisör själv och kommer fixa håret på mina två systrar som är brudtärnor och en av mina bästa vänner jobbar fortfarande som frisör och kommer fixa mitt hår gratis.

En annan av mina bästa vänner är florist, även hennes lillasyster som också är min vän. De kommer göra alla buketter och dekorationer mm. Behöver bara ge dem pengar till att handla in själva blommorna. Kommer dekorera lokalen med grenar och ljusslingor och göra mysigt. Några blockljus och små blomsterdekorationer vid bordsdukningen.

Vill ha en brudklänning med släp och mycket tyg, inte alltför mkt förstås men jag vill verkligen stå brud. Ingen slöja...utsläppt hår, stora lockar (har lockigt själv) och något flätat parti i håret. Hatar uppsättningar,de stör mig,blir obekvämt. Kommer ha typ mörkrosa skor med klack med sedan under festen och allt dansande vill jag ha sköna skor, typ ballerina eller nåt

Hoppas verkligen att detta kommer bli bra! Längtar så till att få skicka ut inbjudningarna och höra folks reaktioner på att vi ska gifta oss...ingen har en endaste aning utom brudtärnorna och bästa vännen.

Äntligen har vi råd att gifta oss som vi vill. Bröllopet kommer hamna på ca 70 - 80 000 kronor tror vi. Där drar vi verkligen gränsen!

Shit, nu när jag läser ser jag ju att jag faktiskt har rätt mycket planerat och uttänkt ändå

• Elintheres

Vår story :)

Min sambo gick ner på knä på min 25-års dag den 14/4-2011 i en liten lokal där han dukat up ett fint bord och ordnat 6-rätters middag.
    Bröllopet kommer hållas i kyrkan och förhoppningsvis hålls festen utomhus på mitt smultronställe 1,7 mil därifrån med sjön på båda sidor.
    En tanke och önskan är att gästerna kan ta sig till festplatsen med en båt som min styvfar var med och bärgade för 10-12 år sedan, ska även fixa skjuts med buss via min farbror.

Vi har nog nästan bestämt oss för att färgtemat ska bli ljusgrönt.
    Klänning kommer jag antagligen att köpa i Polen, eller låta henne sy upp den. Min bästa kompis kusin har en brudklänningsatelje där :)

Gästantalet kommer säkert landa på 75-100 gäster med blandat släkt och vänner. Jag kommer nog bjuda alla och anta att vissa inte kommer att komma pga att vi inte umgås. Men jag vill inte ta fejden med att inte bjuda den och den. Som sagt, min magkänsla säger att de inte kommer :)
    Ingen budget satt än så länge men vi kommer försöker spara in på så mycket som möjligt av det som går och prioritera det som vi tycker är viktigare, fotograf, ringar, klänning och gäster.
    Min M2B är kock så där kan vi spara in flera kronor, blommor, frisyr och make är sånt som vi nog kan spara in på också :)

Som ni märker är vi jätte tidigt i planeringsstadiet men OJ vad kul det är!!!

• EmmaStina

Vi förlovade oss 9 februari 2007, vi firade alla hjärtansdag då eftersom vi in kunde ses den 14. Det var vår första alla hjärtans dag tillsammans (hade varit tillsammans i ett halvår) och Andy hade fixat tre rätters middag till mig och ringarna låg i efterrätten.

Den 13 september var vi på fjällvandring med blivande svärisarna och efter en helvetes vandring (det var första och sista gången jag fjällvandrade) upp för dalarnas högsta berg sa han helt enkelt att han tyckte att det vore coolt o gifta oss nästa sommar... så den 2 juli smälle det Skrattande

Valet av ställe var inte så svårt eftersom det bara finns en kyrka jag kan tänka mig att gifta mig i, i samhället där min familj har sommarhus på orust. Festen blir också på orten i en gammal fiskerilokal alldeles vid havet. Detta gör att temat är ganska självklart - Havet. Dessutom ville Andy att det ska vara blått tema.

Vi har bjudit till kusiner på Andys sida då dom är så många, min släkt är mindre och min syssling är min gudfar så dom kommer, plus vänner till familjen som nästan känns som släkt. Därutöver ett fåtal vänner. Barn är välkomnna och det blir barn i åldrarna 2 månader till 15 år. Det är 57 bjudna med oss två, men vi vet redan några som inte kommer troligtvis blir vi under 50 stycken.

Vi kommer gå in i kyrkan tillsammans till tonerna av Ronja Rövardotter, psalmerna har vi inte bestämt än, men ut blir det till Underbart i alla fall. På kyrktrappan får gästena blåsa bubblor istället för att kasta ris då kyrkan inte vill att man gör det.

På festen blir det buffé med rött och vitt vin till och alkoholfritt. Ingen levande musik utan det blir spotifylistor.

Vad gäller ekonomin har vi en budget på 50 000, vi får hjälp till festen av mamma och mina svärföräldrar med totalt 15 000.

Vi har valt att prioritera de bitar vi känner är viktigast, lokalen är ganska dyr, vi har inte sparat på nått vad gäller maten (som är caterad). Porslin och dukar är också hyrt och det är en stor del i budgeten. Det är bara jag som ska ha en ring till och den blir dyrare än planerat, men som tidigare skrivits det är ju en av de fysiska saker som kommer finnas kvar så den får kosta lite. Den blir 4000 dyrare. Vi känner en fotograf som är så snäll att han och familjen tar semester på orust och tar våra kort lite billigare.

Min klänning är köpt från kina och alltså inte alls så dyr, skorna kostade 150 kronor och smycken kommer jag låna ihop om jag inte har eget. Underkläder måste inhandlas och får kosta vad det behöver då klänningen är lite annorlunda. Frisyren gör en frisör och eventuellt sminkningen också. Kommer beställa min brudbukett hos florist och har inte funderat på vad en sådan kostar. Dukningen kommer jag mamma, syrran och min svärmor fixa till själva och försök håla nere kostnaderna så mycket det går genom en trip till Ullared.

Inbjudningarna och festhäften och allt sådant pysslar jag ihop själv.

Tror inte jag glömt något...

Svar på tråden VÅRA val till VÅRT bröllop!