• MLWSWY

    Hjälp! Fota före eller efter Vigseln??

    Hej!

    Jag sitter och funderar lite på om vi ska fotas före eller efter vigseln!? Vi har bokat kyrkan till klockan 15 men borde kunna boka om den till klockan 14 och då hinna fota 1-1,5 timmar efter vigseln medans gästerna minglar och så har vi tänkt ha lite grejer som de får göra så de inte bara behöver sitta och vänta.

    Vill inte att min m2b ska se mig före vigseln helst och då passar de ju bättre med fotograferingen efter vigseln!!

    Vad hade ni gjort eller hur ska ni göra?

    fromwellnesstowedding.spotlife.se

  • Svar på tråden Hjälp! Fota före eller efter Vigseln??
  • Fröken Söt

    Ni ska ju självklart göra som det känns bäst för er. Vill du inte att din blivande ska se dig före vigseln så låter det som att det rätta för er är att fotograferas efteråt.

    Vi ska ha fotograferingen före vigseln, då kan vi planera in gott om tid och behöver inte tänka på väntande gäster. Mina erfarenheter är att det är riktigt tråkigt att vänta på brudparet efter vigseln, oavsett om det finns tipspromenad eller annat. Även om det är aktiviteter så att man rör på sig så känns det ändå som att man "sitter och väntar". Men det är bara min åsikt.


  • MLWSWY

    Jooo de är ju sant!! :P
    Tror man känner sig mer stressad om vi fotar efter vigseln, sen kommer ju smink och hår vara perfekt när fotona tas om man tar fotona innan. Tåls att fundera lite på, men vi kör kanske som vi sagt ändå, för tar fotograferingen 2 timmar gör de ju inget om vi har avsatt tid för de innan :P

  • Sebastiána

    Vi ska fotas innan vigseln. Vi ser hela bröllopsdagen som en helhet och tänker inte så mycket "före"/"efter" vigsel. Fördelen att göra det innan som vi ser det är att vi, som är lättrörda bägge två, inte har rödgråtna ögon och röda näsor under fotograferingen plus att jag tycker att det har varit urtråkigt att vänta så länge på brudparet som har varit fallet på en del bröllop jag varit på.

    Jag ser fram emot min blivandes blick första gången han ser mig bröllopsklädd och det får jag ju vara med om när vi möts vid fotostället - utan en massa folk som tittar på så vi får ha den studen för oss själva.

    Vi gifter oss också 15.

    PS. Om man gör som förr, dvs bara tar ett kort och sedan åker till festlokalen så behöver ju inte gästerna vänta mer än 30 minuter max. Fotograferingen är ofta mer avancerad numera. Vår fotograf håller på 1,5-2 timmar.

  • Chicita

    Vi fotar före och det är av en anledning...
    Jag kommer garanterat att böla i kyrkan, och risken är att min blivande gör samma.
    Så vi vill inte stå med rödgråtna ögon och eventuellt rinnigt smink sen när vi ska fotas...Oskyldig

  • mattiasFästmö

    jag tror att det är bäst att fotas innan, smink och hår är perfekt (man kanske grinar under vigseln, alla ska kramas och det påverkar håret osv.) sen tror jag att man känner ltie stress om man vet att alla gäster står och trampar i lokalen och väntar på en, man kan nog itne slappna av på samma sätt då

  • MLWSWY

    Hhhaha jag tror de blir så att vi fotar före!!! Kommer också stå och böla! Vi valde klockan 15 för att vi skulle kunna hinna fotas innan så vi håller oss nog till de ;)

  • Pinkgrape

    Vi kommer fota oss efter vigseln. Vi fick tid för vigsel kl.13 och byter vi den tiden, måste vi byta kyrka eller datum, det vill vi inte. Jag kommer förmodligen fälla många tårar under vigseln, men av erfarenhet vet jag också att det går snabbt att fixa till. Jag tycker det känns bra att fotas efter, då kommer vi vara mer avslappnade och jag tror att bilderna då kommer bli bättre. Eftersom vi viger oss så tidigt, så hunner vi ju dessutom inget annat, men det gör inget, för jag tror att för oss, så kommer det bli bättre med fotografering efteråt :)


  • Aniara4

    Vi har inte riktigt något val eftersom vi bara fick tid i kyrkan 16.30, så efter det vill man ju inte vänta ännu längre med att dra igång festen! Fördelen med att fota innan är som redan nämnts att håret och sminket är i toppskick. Nackdelen, förutom att man kanske inte vill se varann förrän vid kyrkan (vi är dock inte så bekymrade över det) är väl att det kan kännas lite knepigt att sätta på sig ringarna och låtsas vara gifta, men precis som Sebastiána ser jag det som att det ju ändå är på vår bröllopsdag. Man kan också vara lite mer spänd och nervös innan.

    Vi kommer iofs förmodligen att få det bästa av två världar, eftersom vi gör huvuddelen av fotograferingen innan, men förmodligen åker en sväng mellan kyrkan och vigseln för att kunna lämna kyrkan först men komma till festlokalen sist, och då kan vi nog stanna på ett bra ställe i närheten och ta några bilder till.

  • Millemoj

    Har hela tiden varit inställd på att ta foton efter vigseln - helt enkelt för att jag tycker att det känns fel på något sätt att fotas innan. Lite som om man låtsas vara gifta...

    Men nu känner jag definitivt att vi bör fotas innan vigseln. För att jag, liksom några andra av er, har väldigt lätt till gråten och därmed sabbar sminket... För att det blir lite av ett stressmoment att veta att gästerna väntar på oss. Och för att vi har en bit att köra från vigselplatsen (där vi tänbker ta fotona) till festplatsen - alltså ännu mer väntan för gästerna. vi kommer inte ha tipsrunda eller sådant - för min blivande tycker att det är löjligt med vuxna som går en tipsrunda om oss.

    ja- det blir garanterat bättre att fotas innan vigseln! i alla fall för oss...

  • Chicita

    Glömde ju säga...
    Vi kommer ju dessutom att ha två amatörfotografer med oss hela dagen, från innan bröllopet (då dom får slåss om att få bästa bilden på oss *S*) till efter bröllopet när alla ska gratulera och sen på festen på kvällen...
    Så vi har alla chanser i världen att få bra bilder.

    Men jag är verkligen en lipsill
    Jag grinar för att jag är glad, arg, ledsen osv... Och jag blir inte vacker när jag gråter... Svällda rödsprängdaögon, röd och rinnande näsa mm.
    Så för oss är det otänkbart att fota efteråt Tungan ute

    och som sagt, min blivande är inte så mycket bättre heller... *hehe*

  • wahlstrm

    Ljuset är bättre på eftermiddagen, vilket ger lite extra till bilderna.
    Photoshop är också en fantastisk "mascara-på-kinden-och-röda-ögon-remover" ;) 

    Blir ju bättre effekt (känslospel) på bilderna i kyrkan om det är första gången ni ses,
    har ni redan provat sätta på ringarna, kyssts, poserat och spanat på varandra i 1-2h med fotografen så kan lite av magin vid själva vigseln vara borta.. Blir mer som ett stop på vägen till festen..

    Men det är bara min åsikt :) 

  • Fru Kopparskiöld

    Har samma funderingar och dilemma, skönt att läsa och få tips och råd från andra =)
    Känner att jag vill att vi fotas efter när vi faktiskt är gifta, ringarna är på etc, samtidigt som det många skriver det här med tårar, smink, kramar där hår kan förstöras etc....
    Tycker det är svårt...

  • Mariamilena80

    Vi har tid i kyrkan klockan 16 en fredags eftermiddag, så vi ska fotas innan.

  • Fårävvör

    Vi kommer fotas före vigseln, mycket pga att vigsel och fest kommer vara på samma ställe och därför flyta i ett. helst vill jag inte ha på mig vigselringen förrän sambon trär på den på mitt finger under vigseln, men vet inte hur man ordnar det under fotograferingen... Kanske får ta några extra foton efter vigseln där ringen syns =)

  • Houdini

    Som redan gift tänkte jag ge min åsikt  ;)

    Vi fotade oss före vigseln för ¨å är allt i perfekt ordning.
    Och jag lovar det tar inget frrån magin i kyrkan. Nu gick vi in tillsammans, men stunden när vi stod och väntade på att klockorna skulle börja ringa och dörrarna öppnas. Det är ren magi när man tittar på varandra och börjar gå in och allt börjar.

    Jag skulle inte villja ha ett avbrott från gästerna på upp till två-tre timmar efter vigseln det tycker jag skulle kännas konstigt.

  • Ciccci

    Vi kommer fotograferas efter vigseln...
    Men vi har fotograf med heeeeeela dagen o halva natten.. :)


    Enbart för att min m2b kommer INTE att få se mig före vigseln.. :P


    men jag ser fram emot att se han smin när jag o min pappa kommer in i kyrkan...

  • TheD

    Vi kommer ha fotograf i hälarna till efter brudskålen så det blir 8 timmar. Så det blir ju framförallt före med porträtt delen :)

  • S2011

    nu kommer vi inte ha nån inbokad fotosession alls, men om vi skulle ha valt det så hade den nog fått ligga före vigseln.

    vi ser också framför oss att vi möts första gången för dagen vid kyrkan, vilket är otroligt mycket enklare när man inte bokar fotograf :) hade vi haft fotosession så hade "första gången för dagen" fått stryka på foten till fördel för gästernas skull.

    det är verkligen otroligt skittråkigt att sitta och vänta på brudparet och jag skulle personligen aldrig utsätta mina gäster för det. 

  • Moemoe

    Vi kommer att fotas efter vigseln, den är i Stadshuset lite efter 14 och det är bara 15 gäster vilka alla är familj med då. Så efter det fotar vi på festplatsen fram till att gästerna kommer dit vid 17.00. Fanmiljen tänker ta en drink tillsammans och sedan åka ut tillsammans. Ska bli så kul!Glad 

  • prinsessanogrodan

    Vi fotas innan vigseln.
    Jag får aldrig riktigt ordning på sminket efter en omgång tårar....jag snorar och snorar och fräser och hulkar och bölar som en stucken gris på andras bröllop och på mitt eget kommer det bli ännu värre har jag en känsla av.  Jag bölar när jag skriver mail till prästen om psalmerna...så illa är det för mig, jag bölar vid blotta tanken på vårt bröllop Jag kommer aldrig bli lika snygg efter vigseln som innan
    Vi kommer ta bilder med ringarna på innan vigseln, för oss är det inga problem att vi låtsas vara gifta under fotograferingen och vi har vår stund där vi ser varandra i bröllopskläder för första gången innan fotograferingen. Det blir vår egen stund där vi kan ta in att vi verkligen ska gifta oss
    Efter vigseln kommer vi åka en omväg och stanna lite nånstans och få en liten andningspaus och känna in att vi är gifta och kanske att vi kan hinna med en snabb skål och hinna pussas lite extra innan vi åker till hotellet där vi har middagen.
    Vi ska bada bubbelpool och ha  lite bubbel och kex och sånt som avslutning på dagen. Gästerna som sover över på hotellet där vi har middagen kommer vara med oss om de vill och orkar ( ett par är småbarnsföräldrar som har flaggat för att de kanske vill passa på att sova och/eller mysa lite och ett annat par där är ena parten kroniskt sjuk och kanske vill lägga sig tidigt).

Svar på tråden Hjälp! Fota före eller efter Vigseln??