• Mariiaa81

Vart hittar man bra recept till bröllopstårtor?

Som rubriken lyder; vart kan man hitta bra recept på bröllopstårtor? :)

• Svar på tråden Vart hittar man bra recept till bröllopstårtor?
  • Chicita

Det finns överallt... Sök recept på tårtfyllning via google exempelvis.
    Det är ju inte så att bröllopstårtor har speciella recept. Det är ju snarare vad du vill ha i tårtan som påverkar vilka recept du behöver Flört

Ex: Om du vill ha chokladmousse och champagnemousse i din tårta så söker du ju efter dom smakerna.
    Det finns ju tusentals kombinationer och det är bara du som vet vad du tycker om för något

• Aasa81

Har för mig att Leila Lindholm har recept, gå in och kolla recept.nu och sök där. Lycka till!!

• Kattpoet

I Sverige finns det inte EN bröllopstårta, här tar vi vad bruden och brudgummen gillar och sedan gör det lite mer brölops aktigt.

I UK har man frukttårta om man är tradtionell, den ska inte ätas på bröllopet utan skickas med hem till gästerna när de går och bitar ska skickas till de som inte kom.  

Skriv upp din och din älskades  5 favorite smaker så ska jag hitta ett perfekt recept åt dig. 

• Mariiaa81
    Kattpoet skrev 2011-04-17 19:28:48 följande:
    I Sverige finns det inte EN bröllopstårta, här tar vi vad bruden och brudgummen gillar och sedan gör det lite mer brölops aktigt.

I UK har man frukttårta om man är tradtionell, den ska inte ätas på bröllopet utan skickas med hem till gästerna när de går och bitar ska skickas till de som inte kom.  

Skriv upp din och din älskades  5 favorite smaker så ska jag hitta ett perfekt recept åt dig. 
    Hej!

Vad gulligt av dig! :) Min kille är inte så förtjust i söta saker överhuvudtaget så jag kör på mina favoritsmaker; alla slags bär, fläder, vit choklad, vanilj....sen kommer jag inte på någon mer smak. Jag är vanligtvis ingen stor tårt-entusiast så jag har lite svårt att komma på bra recept och smakkombinationer....
    Jag gillar inte grädde  i alla fall och  jag skulle föredra en tårta täckt med sockerpasta (sugarpaste) istället för en med mandelmassa. Får gärna vara någon god mousse i. :)
  • Chicita

Vit choklad blir ju söt. Men det är jättegott... Glad 
    Och man kan ta ner det söta med något syrligare.
    Min favoritfyllning är vit chokladmousse (smält 100 g vit choklad, låt svalna lite och rör ner i 2 dl grädde. Låt stå i kylen över natten. Tillsätt 1-2 gelatinblad och vispa upp till en fast mousse och fyll tårtan)

Finns många recept på vit chokladmousse. Är riktigt sugen på att testa ett som har philadelphiaost i, men har inte hittat ett bra tillfälle...

Sen brukar jag ta hallon och hälla på lite vaniljvodka och låta dra i ca 30 min.
    Sila bort vätskan och använd till en andra fyllning.

Annars är också lemoncurd och / eller limecurd + vispgrädde en jättebra mousse om man vill ha en fräsch tårta.
    Enkelt att vispa ihop till lite mousse-aktigt och styrkan på smaken bestämmer man ju själv.
    Vispa bara grädde och curd tillsammans. Vill du ha det fastare så har du i lite gelatin.

Kombinationerna är oändliga och det är ju det som är roligt Skrattande 
    Ska du baka själv?  

• misscat81

Vit chokladmousse är jättegott som tårtfyllning, passar bra att blanda med något frisk fruktmousse. Det kan du göra på i princip vilken frukt eller bär som du önskar.
    Jordgubb passar ju bra med vit choklad, men även hallon är populärt.

Själv ska jag ha raberbermousse och vit chokladmousse i min tårta, tror det kan bli jättegott!

Sen kan man ju göra mousse på olika godis också, t ex dumle, polly, ahlgrens bilar osv. Det blir ganska sött så det är ju gott att kombinera med något friskare. Åt en tårta med pollyfluff i helgen, det var väldigt smarrigt!

• Mariiaa81
    Chicita skrev 2011-04-18 10:16:31 följande:
    Vit choklad blir ju söt. Men det är jättegott... Glad 
    Och man kan ta ner det söta med något syrligare.
    Min favoritfyllning är vit chokladmousse (smält 100 g vit choklad, låt svalna lite och rör ner i 2 dl grädde. Låt stå i kylen över natten. Tillsätt 1-2 gelatinblad och vispa upp till en fast mousse och fyll tårtan)

Finns många recept på vit chokladmousse. Är riktigt sugen på att testa ett som har philadelphiaost i, men har inte hittat ett bra tillfälle...

Sen brukar jag ta hallon och hälla på lite vaniljvodka och låta dra i ca 30 min.
    Sila bort vätskan och använd till en andra fyllning.

Annars är också lemoncurd och / eller limecurd + vispgrädde en jättebra mousse om man vill ha en fräsch tårta.
    Enkelt att vispa ihop till lite mousse-aktigt och styrkan på smaken bestämmer man ju själv.
    Vispa bara grädde och curd tillsammans. Vill du ha det fastare så har du i lite gelatin.

Kombinationerna är oändliga och det är ju det som är roligt Skrattande 
    Ska du baka själv?  
    Åh, allt det där lät väldigt gott, vad sugen jag blev att smaka på allt det där! :)

Jag ska inte baka själv men min syster ska göra det, hon är duktig på att göra tårtor. Måste provbaka innan några gånger bara och måste nog börja med det nu så allting klaffar och blir bra i augusti när vi gifter oss...Lite jobbigt om det inte funkar då :S
  • Kattpoet

Jag skulle skippa att ha sugar paste eller  mandelmassa på tårtan, det är inte ett måste.

Med dina favorit smaker så skulle jag  luta åt att göra en  mousse tårta ,  en härlig vanilj kaka till botten , sedan vit choklad mousse och på toppen ett gele lager av fläderblomms saft.
    Ungefär så här men lite snyggare och inte röd gele på toppen.

Låter det bra?  Jag har inte hittat receptet på något av det eftersom jag inte har städat bokhyllan ännu, 100 kokböcker är farliga saker, jag blir  fast där i timmar.

• Mariiaa81
    Kattpoet skrev 2011-04-18 11:00:45 följande:
    Jag skulle skippa att ha sugar paste eller  mandelmassa på tårtan, det är inte ett måste.

Med dina favorit smaker så skulle jag  luta åt att göra en  mousse tårta ,  en härlig vanilj kaka till botten , sedan vit choklad mousse och på toppen ett gele lager av fläderblomms saft.
    Ungefär så här men lite snyggare och inte röd gele på toppen.

Låter det bra?  Jag har inte hittat receptet på något av det eftersom jag inte har städat bokhyllan ännu, 100 kokböcker är farliga saker, jag blir  fast där i timmar.
    Smakkombinationen låter väldigt bra men jag är inte så förtjust i gelé tyvärr :S
  • Kattpoet

Vad är det med gele du inte gillar?  Bara en fråga, för oftas har  folk blivit ut satta  för antingen snorgele eller  frisbee gele.

Vad sägs om  vaniljbotten,  champangekräm, vaniljbotten och täckt med flädermousse och  runt det hela  ett galler med vichoklad?

• Mariiaa81
    Kattpoet skrev 2011-04-18 11:33:48 följande:
    Vad är det med gele du inte gillar?  Bara en fråga, för oftas har  folk blivit ut satta  för antingen snorgele eller  frisbee gele.

Vad sägs om  vaniljbotten,  champangekräm, vaniljbotten och täckt med flädermousse och  runt det hela  ett galler med vichoklad?
    Det är konsistensen som jag inte gillar med gelé.

Idén med champagnekräm och flädermousse gillar jag däremot. Skulle nog gärna ändå vilja täcka tårtan med något, sugarpaste eller något annat. Tror du det blir för sött? Hur gör man champagnekräm förresten?
    Tack för alla tips, vad gulligt av dig :)
  • Kattpoet

Sugarpaste smakar bara sött och ger inget extra till tårtan,  marsipan kan funka men det känns lite för mycket.
    Mousse tårtor är väldigt poppis idag  även om detta  inte är en klassisk mouse tårta, receptet  jag tänker på är en fransk tårta med sockrade vindruvor på toppen.

Du ska får  mitt bästa champangekräm recept snart, jag snart där , jag sorterar mina kokböcker idag *ler*. 

• Chicita
    Mariiaa81 skrev 2011-04-18 10:30:54 följande:
    Åh, allt det där lät väldigt gott, vad sugen jag blev att smaka på allt det där! :)

Jag ska inte baka själv men min syster ska göra det, hon är duktig på att göra tårtor. Måste provbaka innan några gånger bara och måste nog börja med det nu så allting klaffar och blir bra i augusti när vi gifter oss...Lite jobbigt om det inte funkar då :S
    Att provbaka och testa smaker är en väldigt bra idé Glad
    När jag provbakar så brukar jag baka ett anslag (alltså en "sockerkaka" eller den typ av botten som man nu vill använda) av lite mindre storlek och dela i fyra bitar, bara ett kors mitt över alltså. Och sen fylla varje fjärdedel på olika sätt...

Sockerpasta och marsipan som täcke, eller grädde/mousse eller frukt / gelé som överdrag är en smaksak ju.
    Många av mina vänner älskar sockerpastan och vill gärna att jag gör tjockare överdrag eller extra blommor mm så dom kan äta av det.
    Medans andra lämnar allt sånt på tallriken.
    Det viktigaste är ju hur du och din blivande tycker och vilket utseende ni vill ha på tårtorna.
    Men prova er fram som sagt, det är väl inget fel i ett litet provsmakar-kalas nån dag nu under sommaren Flört 
  • Kattpoet

Oki.  Nu har jag kommit till franska delen av mig bokhylla.... receptet borde hittas idag eller imorgon.   Jag borde verkligen göra ett index på rätter jag gillar i dessa böcker..

Svar på tråden Vart hittar man bra recept till bröllopstårtor?