• errekrook

Ni som önskar er pengar till bröllopsresa - var/om skriva kontonummer???

Vi har tänkt önska oss pengar till bröllopsresan. Detta tänkte vi antingen skriva ut på inbjudan eller på vår bröllopshemsida. Jag vill inte skicka med nåt infoblad. Det blir lite väl mycket tycker jag. Frågan är bara hur man ska få sina pengar. Kan man skriva ut kontonummer på inbjudan, eller är det att tigga? Man vill ju kanske inte skriva det på hemsidan heller, då detta känns lite "risky". Men om man ber de höra av sig för kontonummer, så kanske det är många som inte vill det, då det då blir så tydligt vem som ger vad och hur mycket. 

Hur ska ni göra med allt detta???

• Svar på tråden Ni som önskar er pengar till bröllopsresa - var/om skriva kontonummer???
  • Sörön10

Ha en stor spargris på plats istället! Däri kan folk lägga anonymt eller med kuvert! 

Så gjorde vi! Vi önskade oss bidrag till resan och skaffade en gammal liten resväska som vi dekorerade med klistermärken från olika länder. Då behövde ingen känna sig utpekad och vi kände oss inte giriga som satte ut kontonummer! 

• Loche

Vi kommer att ha en fin låda där gästerna kan lägga sina kuvert. Vi kände åxå att det där med kontonr blev lite överkurs på nåt sätt,,, Glad

• Lanin

Vi har satt min pappa på att vara ansvarig för önskelistan så de som vill ge oss något får ringa honom (På så vis undviker vi dubletter). Han har fått ett konotnummer som han i så fall ger ut till de som vill ge oss ett birdrag Glad

• MrsT2011

Jag har en jättefiffig lösning som jag fått från ett annat bröllop. Ingen kontanthantering och inga synliga kontonummer!

Det går till så att man skriver antingen i inbjudan eller på hemsidan att "vi har redan det mesta som vi behöver, men vi skulle bli väldigt glada för ett litet bidrag till vår bröllopsresa. Kontakta XX (kan vara brudens mor, toastmaster etc) för mer information.”

I vårt fall har mina föräldrar ett separat bankkonto sedan tidigare, kontot tömdes i samband med ett husköp. När gästerna ringer eller mailar mamma och frågar efter info, då ger hon gästerna detta kontonr. Alltså är kontot numera vårt "bröllopskonto" men vi vet själva inte vad som finns där. Efter bröllopet förs hela summan över till mitt konto.

Och här kommer det bästa av allt: Mamma har fått en word-mall av mig med vacker text och dekorerad med hjärtan. I mallen står följande text:

GÅVOBREV

XX har skänkt XX kr till brudparet. Pengarna är avsedda för parets bröllopsresa.

Mamma skriver ut varje gåvobrev på snygga A4-papper, rullar ihop till en rulle och knyter ett snyggt snöre runt rullen. Hon tar med sig alla rullarna till festen och ställer dem i en skål på presentbordet. Snyggt och praktiskt!

• TheD

MIna föräldrar är värdpar/kontaktpar så några veckor efter att inbjudningarna var skickade skrev mamma ett mail som gick ut tll med information att brudparets enda önskan är att få komma iväg på bröllopsresa osv..

:)

Hur smidigt som helst!

• errekrook

Det var ju också skitbra! Min kille gillade inte idén med spargrisen... han är rädd att man ska behöva vakta alla kontanter då. Men det där med en kontaktperson var ju skitbra! Det ska vi nog ta fasta på! Tack!

ht
Svar på tråden Ni som önskar er pengar till bröllopsresa - var/om skriva kontonummer???