• igz

Hjälp med efterrättsmeny

Detta handlar inte om ett bröllop, men det är det bästa forumet jag har sett så jag ställer frågan här ändå.. 

Vi ska ha en dammiddag med tema "Dessert", och nu behöver jag komma på en meny komponerad av enbart efterrätter. 

Det jag behöver hjälp med är förslag på:
    - Förrätt
    - Huvudrätt
    - Efterrätt
    - Aktivitet/Underhållning
    - Dukning/Dekorationer

Tacksam för alla svar! 

• Svar på tråden Hjälp med efterrättsmeny
  • Margris

Till förrätt skulle jag ta något fruktigt...och sedan skulle jag avsluta med något chokladigt :)

• Chicita

Förrätt  - tunna chokladchips (chokladflarn) med fruktkompott

Chokladvåfflor med baileys-grädde och färska bär som huvudrätt, helt klart Solig

Efterrätt - Glassbomb (sån där med maräng utanpå alltså)
    Och en Baileys Mintkiss att dricka till
    3 cl Baileys
    3 cl creme the menté (tror den stavas så, mintlikör i alla fall) 
    (eller 6 cl mint-baileys)
    Starkt kaffe
    Lättvispad grädde
    Riven choklad på toppen
    Du gör den som en Irish Coffée

Dukning: Strö ut lakriskonfekt på en löpare mitt på bordet, ha små skålar med kaffebönor och värmeljus 

Lekar? Tja jag är inte så mycket för lekar... Men det finns ju spel som har med godis att göra. Godislandet och allt vad det nu heter...
    Kanske "sätt knorren på grisen" i någon godisvariant istället?  Typ "sätt knorren på marsipangrisen" eller köp hem marsipan och låt alla göra varsin figur och så röstar ni på bästa sen?
    Vinnaren vinner en påse polkagrisar eller nåt sånt  

• FruFiddeli

Hur mycket efterrätt ska huvudrätten vara? När jag var i egypten så åt vi kamel med chokladsås, var super gott. Nu menar jag inte att du ska bjuda på just kamel hehe, men att göra en rödvinssås med choklad i hade säkert varit gott till typ oxfile eller något annat med för den delen..  Men det är kanske inte tillräckligt "efterrättigt" =).

• FruFiddeli

Just för tillfället är jag inne på att göra hemmagjord pasta, så det äter vi flera gånger i veckan för tillfället (blir lätt så när man snöat inn på något, hihi). Nu hittade jag ett recept på chokladpasta, kanske kan va gott.. man kan säkert använda det som huvudrätt på något sätt =). 

http://www.helenaljunggren.com/chokladpasta/

Svar på tråden Hjälp med efterrättsmeny