• dreams come true
    Äldre 10 Apr 19:28
    2500 visningar
    5 svar
    5
    2500

    När måste man senast skicka in ansökan om nytt efternamn?

    30 juli är stora dagen!
    Vi funderar fortfarande på efternamn. Finns inget som vi just nu känner självklart för och funderar därför på att göra oss ett eget namn. Men är vi för sent ute?

  • Svar på tråden När måste man senast skicka in ansökan om nytt efternamn?
  • Jejkej
    Äldre 11 Apr 14:12
    #1

    Vi tog ett släktnamn, just den prossesen tog knappt 4 veckor, men hade vi haft otur hade det kunnat kunggöras, det betyder att svenska folket ska ha chans att överklaga om det är något speciellt, det slapp vi, därför den korta tiden. Har lite mindre kolla på ett helt nytt ang. tiden, men det är verkligen tid att ta tag i den, för det kan ta väldigt långt tid!

    Ring PRV, så får du svar på alla frågor!! Glad

  • dreams come true
    Äldre 11 Apr 21:11
    #2

    Mailade... 9 veckors handläggningstid var det ungefär, och sedan eventuellt 5 veckor ytterligare tid om det behövde kungöras...

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 11 Apr 21:23
    #3

    Vi har just skickat in ansökan för min BM att byta till sin mormors flicknamn, som vi sedan ska ta hela familjen, och jag vill minnas att du kan göra namnändringen efter bröllopet. 

  • dreams come true
    Äldre 11 Apr 21:42
    #4

    Jo, men det känns ju tråkigt om vi alla byter efter bröllopet, och  då kanske det inte ens har gått igenom. I ert fall har ju åtminstone en bytt, och rent lagligt får ju du inte byta förrän efteråt (om man inte ska gå igenom sånna där extra processer).
    Vi vill nog byta "till" bröllopet...

  • 201108­20
    Äldre 12 Apr 09:23
    #5

    Vilken tur att denna fråga lyftes, jag funderar nämligen på samma sak. Vi gifter oss 3 veckor efter er och ska också anta nytt efternamn. Vi har velat om hur vi ska göra, om en av oss ska byta innan bröllopet men helst vill vi ju att det ska vara klart ungefär samtidigt som själva bröllopet och då är det alltså snart dags att skicka in, tror vi har 19 veckor kvar eller nåt sånt.

Svar på tråden När måste man senast skicka in ansökan om nytt efternamn?