• Glamou­rama
    Äldre 7 Apr 19:59
    3718 visningar
    16 svar
    16
    3718

    Namnbyte?

    Hej!
    Jag vill byta till min blivande makesnamn i samband med vigseln. Men måste kunna resa i mitt nuvarande namn på smekmånaden, då vi reser bara ett par dagar efter och biljetten är bokad i nitt nuvarande namn sedan länge.
    Kan man fylla i något slags papper i samband med vigseln i kyrkan (antar att det tar en vecka eller så innan det går igenom)? Eller måste man skickar i väg det i samband med hindersprövningen?
    Sedan undrar jag om vi fixar vigselintyg innan vigseln som vi ger till prästen, eller har prästen fixat det?
    Det är mycket som snurrar i huvudet :)

  • Svar på tråden Namnbyte?
  • Moemoe
    Äldre 7 Apr 20:16
    #1

    Vi åker 2 dagar efter vigseln, gifter oss på en lördag och åker på måndagen. Jag kommer åka på mitt gamla pass, vi ska bara vara borta en vecka och tror inte namnbytet hinner blir klart inann vi kommer hem, måndagen vi åker är en röd dag så det skickas förmodligen inte in från stadshuset fören på tisdagen och då är det bara 6 dagar kvar tills vi kommer hem.

    Läste i någon tråd att man kan åka på det gamla passat under en viss period, såg någt om 6 månader eller så. Rätta mig gärna om detta är galet! Solig

    Ska som sagt gifta oss i stadshuset, så kan tyvärr inte hjälpa dig med vigselintygsfrågan.

  • Smuppr­a
    Äldre 7 Apr 22:08
    #2

    Så här står det på skatteverkets hemsida vid blanketten för hindersprövning "Information


    Blanketten ska du använda när du ansöker om prövning av hinder mot äktenskap, hindersprövning.  

    Enligt namnlagen ska de som ingår äktenskap anmäla sitt val av efternamn till Skatteverket senast i samband med vigseln. Detta görs på blankett SKV 7831."


     


    Dock så spelar det väl inte jättestor roll om du skickar in namnblanketten tre månader innan eller bara någon vecka innan, eftersom du ändå inte byter efternamn förrän när du gifter dig iaf. Men det verkar som att man kan (och ska) resa i sitt gamla namn när man reser så snart inpå. Du kan ju omöjligt hinna skaffa pass i ditt nya efternamn ändå och vi är ju inte de enda i världen som byter namn vid giftemål och sedan reser utomlands


  • Äldre 7 Apr 22:19
    #3

    Man kan ju välja att ha kvar sitt efternamn tills man kommer tillbaka från resan också och sedan byta. 

    Moemoe: Som du säger så klarar ni er säkert eftersom det brukar ta ett par veckor innan namnbytet går igenom, Glad men dina id-handlingar är inte giltiga efter ditt namnbyte. Det är din skyldighet att lämna korrekta uppgifter i passkontrollen och har ditt namnbyte väl gått igenom så ska man byta id-handlingar. För annars har du id-handlingar för en person som inte finns längre och det kan resultera i problem utomlands. 

  • Moemoe
    Äldre 7 Apr 22:26
    #4
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-07 22:19:38 följande:
    Man kan ju välja att ha kvar sitt efternamn tills man kommer tillbaka från resan också och sedan byta. 

    Moemoe: Som du säger så klarar ni er säkert eftersom det brukar ta ett par veckor innan namnbytet går igenom, Glad men dina id-handlingar är inte giltiga efter ditt namnbyte. Det är din skyldighet att lämna korrekta uppgifter i passkontrollen och har ditt namnbyte väl gått igenom så ska man byta id-handlingar. För annars har du id-handlingar för en person som inte finns längre och det kan resultera i problem utomlands. 
    Okej, då har jag blivit felinformerad. Glad Men som både du och jag tror så funkar det just denna resa för att det inte hinner bli färdigt. Hade inte ens tänkt på det när vi bokade så lite flax har man ibland! Solig
  • Äldre 7 Apr 22:34
    #5
    Moemoe skrev 2011-04-07 22:26:19 följande:
    Okej, då har jag blivit felinformerad. Glad Men som både du och jag tror så funkar det just denna resa för att det inte hinner bli färdigt. Hade inte ens tänkt på det när vi bokade så lite flax har man ibland! Solig
    Ja, vilken tur att ni åker så snabbt efter! Hoppas att ni får en jättebra resa. Glad
  • Moemoe
    Äldre 8 Apr 18:30
    #6
    BlackWIngedAngel skrev 2011-04-07 22:34:03 följande:
    Ja, vilken tur att ni åker så snabbt efter! Hoppas att ni får en jättebra resa. Glad
    Tack, ska bli helt underbart! Hjärta
  • Aylas
    Äldre 8 Apr 18:50
    #7

    Vi har också tänkt att åka direkt efter, men funderar på om man ska byta innan så att jag får åka i mitt nya namn...
    Men går det att göra innan så att man hinner ordna nytt pass? hittar bara namnändringensblanketten för vigseln.

  • Debe
    Äldre 8 Apr 18:56
    #8

    Jag ska ta min blivandes efternamn och vi kommer också åka rätt så snart efter vigseln (stadshuset) och vara borta i 2 månader... Då kanske jag måste ha bytt namn redan innan? Kan man byta INNAN man gift sig? Annars får vi väl vänta... Kruxet är att jag borde skaffa nytt pass innan vi åker, mitt håller på att falla sönder... Ingen mer som har erfarenhet av detta?


  • du och jag 2011
    Äldre 8 Apr 19:14
    #9

    Om det håller på att falla sönder är det nog bäst att skaffa ett nytt! Har varit med om att ett pass har gått sönder i passkontrollen och personen fick då inte åka (för att det kunde bli problem i landet personen skulle till). Vill man ju inte vara med om när man ska iväg på bröllopsresa! :/
    Man kan nog inte byta namn innan man gift sig men jag tror man kan förbereda passet med det nya namnet ett tag innan och låta det vara kvar på polisstationen och hämta ut det när man gift sig.

  • Äldre 8 Apr 19:26
    #10

    Trasiga pass = ogiltiga pass. Sök nytt!

    Och det går INTE att förbereda pass i ett namn man ännu inte heter vid ansökningstillfället - namnet i passet plockas elektroniskt från folkbokföringen vid ansökningen. Man får vackert vänta till namnbytet registrerats.

  • Mia4
    Äldre 8 Apr 19:34
    #11

    Tänk bara på att det måste stå samma namn på biljetten, som i passet.

    Har en kollega, som tyvärr, var tvungen köpa en ny biljett pga av att hon hade uppgett sitt nya efternamn när hon bokade, men hade bara sitt gamla pass.

    Kan berätta att det flygbolaget inte var villiga till att "bara" byta efternamn på biljetten. Rynkar på näsan

    Hoppas att ni alla får underbara resor!  Solig

  • du och jag 2011
    Äldre 8 Apr 19:51
    #12
    anne på grönkulla skrev 2011-04-08 19:26:54 följande:
    Och det går INTE att förbereda pass i ett namn man ännu inte heter vid ansökningstillfället - namnet i passet plockas elektroniskt från folkbokföringen vid ansökningen. Man får vackert vänta till namnbytet registrerats.
    Jaha, då fick jag lära mig nåt nytt!

    Men kanske kan TS skaffa ett provisoriskt pass med gamla namnet?
  • Äldre 8 Apr 20:04
    #13

    Ett provisoriskt pass är mer än dubbelt så dyrt som vanligt (980 kr istället för 400)  och alla länder accepterar dem inte för inresa. Så man tjänar inte eg på det. Alla passmyndigheter kan inte heller utfärda dem.

    Här kan man läsa mer:

    http://www.polisen.se/sv/Service/Pass-och-id-kort/Fakta-om-pass-och-nationellt-id-kort/

  • Tet
    Äldre 8 Apr 20:14
    #14

    Se bara till att boka biljetterna i de namn som passet är i. Vissa bolaga har inget överseende med att man nyss gift sig och bokat resan i sitt nya efternamn men har sitt gamla kvar i passet. De kan tyvärr leda till att man får betala för en ny biljett...

  • Äldre 8 Apr 21:22
    #15
    Debe skrev 2011-04-08 18:56:52 följande:

    Jag ska ta min blivandes efternamn och vi kommer också åka rätt så snart efter vigseln (stadshuset) och vara borta i 2 månader... Då kanske jag måste ha bytt namn redan innan? Kan man byta INNAN man gift sig? Annars får vi väl vänta... Kruxet är att jag borde skaffa nytt pass innan vi åker, mitt håller på att falla sönder... Ingen mer som har erfarenhet av detta?


    Nej, namnändringen går inte igenom innan vigseln. Man kan lämna in ansökan tidigare, men ändringen sker inte före.

    På två månader hinner namnändringen däremot gå igenom och då har du varken ett giltigt pass eller en biljett i ditt namn på vägen hem. Så du gör nog klokast i att behålla ditt efternamn tills ni kommer hem igen. Då kan du ansöka om bytet. 
  • nippja
    Äldre 9 Apr 13:11
    #16

    Lite off topic angående trasiga pass...

    Mitt pass gick sönder då jag bodde utomlands. Jag hade bokat en kort resa hem så jag gick till ambassaden och ansökte om ett nytt pass. Damen där sa att det egentligen inte var nödvändigt eftersom man alltid får åka hem t.o.m. helt utan pass, men jag måste ju komma tillbaka in i landet efter besöket hemma så jag beställde ett nytt pass som jag sedan fick från polisen hemma. Jag reste mao hem med ett pass som var i bitar och ingen tittade konstigt på det. Sen beror det väl också lite på i vilket land man befinner sej...

Svar på tråden Namnbyte?